روانشناسیعلوم انسانی

تفاوت بین جنس و جنسیت چیست

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۲ میانگین: ۳]
 

تفاوت اصلی – جنس و جنسیت

جنس (Sex) و جنسیت (Gender) دو کلمه ای هستند که به تفاوت بین زن (males) و مرد (females) اشاره دارند. اگرچه این دو اصطلاح معمولاً به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، تفاوت مشخصی بین جنس و جنسیت وجود دارد. تفاوت اصلی بین جنس و جنسیت این است که جنس به تفاوت‌های بیولوژیکی و فیزیولوژیکی بین ماده (females) و نر (males) اشاره دارد در حالی که جنسیت به تفاوت‌های اجتماعی بین زن (women) و مرد (men) اشاره دارد.

جنس چیست

جنس به تفاوت‌های بیولوژیکی بین نر (females) و ماده (males) اشاره دارد. جنسیت بر اساس عملکرد تولیدمثل است، زیرا تفاوت‌های بیولوژیکی و فیزیولوژیکی بین نر (males) و ماده (females) به دلیل فرآیند تولیدمثل وجود دارد.

این تفاوت‌ها شامل هورمون‌ها، کروموزوم‌ها و اندام‌های جنسی داخلی و خارجی است. به عنوان مثال، توانایی زنان (women) برای به دنیا آوردن فرزندان، تفاوت در جنس است، نه جنسیت. صدای عمیق‌تر ذاتی مردان (men) نیز بر اساس جنس متفاوت است.

از آنجایی که جنس یک عامل بیولوژیکی است، ویژگی‌هایی که جنس را متمایز می‌کند در هر فرهنگی یکسان می‌ماند. این جنس است که بین مرد (males) و زن (females) تمایز ایجاد می‌کند. جنس نیز تعیین کننده جنسیت افراد است. با این حال، در برخی موارد، جنس و جنسیت یک فرد ممکن است با هم هماهنگ نباشد. این برای افراد ترنسجندر (transgender) اتفاق می‌افتد. 

جنس چیست

جنسیت چیست

جنسیت به تفاوت‌های اجتماعی و فرهنگی بین زن (women) و مرد (men) اشاره دارد. این ویژگی‌هایی مانند نقش‌های جنسیتی، رفتار، انتظارات و ویژگی‌هایی را که جامعه مناسب می‌داند، در نظر می‌گیرد. جنسیت را می‌توان به طور عمده به مذکر (masculine) و مؤنث (feminine) تقسیم کرد. این به نقش اجتماعی اختصاص داده شده به مردان (men) و زنان (women) می‌پردازد. به عنوان مثال، از زنان (women) انتظار می‌رود که نسبت به مردان (men) پرورش دهنده تر و مهربان تر باشند. این تفاوت بر اساس تفاوت‌های فیزیکی نیست، بلکه تفاوتی است که جامعه دیکته می‌کند. برخی از تفاوت‌های فیزیکی نیز وجود دارد که در واقع در دسته تفاوت‌های بیولوژیکی قرار نمی‌گیرند. به عنوان مثال، این باور که زنان (women) موهای بلندتری دارند و مردان (men) موهای کوتاه دارند، در واقع بر اساس جنس نیست، بلکه جنسیت، از آنجایی که طول موها، در واقع توسط عوامل بیولوژیکی تعیین نمی‌شود، بلکه هنجارها و آداب و رسوم اجتماعی تعیین می‌شود.

بر خلاف جنس، جنسیت به صورت بیولوژیکی ایجاد نمی‌شود، بلکه به صورت اجتماعی ایجاد می‌شود. بنابراین، تفاوت‌های جنسیتی می‌تواند از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت باشد. آنچه در یک فرهنگ یا دوره زمانی به عنوان ویژگی‌های زنانه (feminine) یا مردانه (masculine) در نظر گرفته می‌شود ممکن است در فرهنگ‌ها و دوره‌های زمانی مختلف متفاوت باشد.

جنسیت چیست

تفاوت بین جنس و جنسیت

تعریف

جنس به تفاوت‌های بیولوژیکی و فیزیولوژیکی بین زن (women) و مرد (men) اشاره دارد.

جنسیت به تفاوت‌های اجتماعی و فرهنگی بین زن و مرد اشاره دارد.

تفاوت

جنس بر اساس تفاوت‌های بیولوژیکی است.

جنسیت بر اساس تفاوت‌های اجتماعی و فرهنگی است.

دسته بندی‌ها

جنس دو دسته اصلی دارد: مرد (males) و زن (females).

جنسیت دو دسته اصلی دارد: مذکر (masculine) و مؤنث (feminine).

فرهنگ‌ها و زمان‌های مختلف

رابطه جنسی بدون توجه به زمان و فرهنگ یکسان است. 

نقش‌های جنسیتی، انتظارات ممکن است در طول زمان و فرهنگ متفاوت باشد.

پیدایش

جنس توسط نیازهای تولیدمثل، یعنی ویژگی‌های بیولوژیکی ایجاد می‌شود.

تمایزات جنسیتی توسط هنجارهای اجتماعی ایجاد می‌شود.

تفاوت جنس و جنسیت

منابع

Image Courtesy:

“Combotrans” by Original: User:pschemp – Image:Combotrans.png, redrawn by myself. (CC BY-SA 3.0) via Commons

“Bathroom-gender-sign” by Creator:Tombe – (Public Domain) via Wikimedia Commons 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر
منبع
pediaa.com

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا