روانشناسی

ارتباط با ناخودآگاه از طریق شاقول ابن‌سینا

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۱ میانگین: ۵]

ارتباط با ناخودآگاه از طریق شاقول ابن سینا

ابن سینا
مغز انسان شبیه یک سرو مکانیزم (کامپیوتر زنده) است. با این تفاوت که این سرو مکانیزم، زنده است و قابلیت برنامه ریزی آن از طریق احساسات ما انجام می گیرد. هر سرو مکانیزمی اطلاعاتی را در درون خود ذخیره می کند و در موقع نیاز از این اطلاعات استفاده می نماید. هر گونه عملی که ما انجام دهیم با تمام جزئیات در قسمت هایی از مغزمان ذخیره می شود. ضبط اطلاعات در کامپیوتر تنها با استفاده از اعداد صفر و یک است. اما اطلاعات در ذهنمان با تمام جزئیات و ویژگی ها مانند رنگ، بو، مزه، احساس، خوب، بد، ترس، نگرانی، لذت، و… ذخیره می شود. میزان این اطلاعات بسیار زیاد است. تقریباً ۹۰ درصد اطلاعات ما تحت کنترل ناخودآگاه میباشد. طریقه بکارگیری کلمات، لهجه، لحن بیان و دیگر اعمال در کنترل ناخودآگاه می‌باشد.
ضمیر ناخودآگاه انسان قدرت بی نهایتی دارد که حدود ۹۰ درصد اعمال حیاتی و کارکرد های کالبد فیزیکی او را به عهده دارد. هر نوع رفتار و عملی که انجام می دهیم دقیق و کامل در ضمیر ناخودآگاه ما ثبت می شود. هیچ اطلاعاتی نمی تواند از ضمیر ناخود آگاه ما پاک شود و بلکه تمام خاطرات و رویدادها و حوادث از دوران جنین و حتی قبل تر از آن در ضمیر ناخودآگاه انسان ثبت شده است. از طرفی ضمیر ناخودآگاه انسان پاسخ تمامی سوالات را در خود دارد و می توان با استفاده از تکنیک های هیپنوتیزم و خلسه و مدیتیشن به اطلاعات موجود در ضمیر ناخودآگاه پی برد و از آن ها برای بهبود زندگی و اتخاذ تصمیم های جدید بهره گرفت و یا حتی با پی بردن به داده های ثبت شده در ضمیر ناهوشیار می توان در درمان بیماری های سایکوسوماتیک شاهد درمان های شگفت آوری شد. در این روش ها اطلاعات موجود در قسمت ناخودآگاه ذهن منتقل می شود و فرد می تواند دلیل و راه حل مشکلات خودش را پیدا کند. ابن سینا از این روش بسیار بهره می گرفت چرا که به خوبی ارتباط ضمیر ناخودآگاه به ارگانهای بدن را به خوبی می شناخت.
یونگ معتقد است که ناخودآگاه همانند کوه یخی میماند که قسمت اعظم این کوه یخی در زیر آب است و پیدا نیست و فقط قسمت اندکی از آن از آب بیرون آمده است. آنچه که هم اکنون به خاطر می آوریم و قابلیت به خاطر آوردن دارد، قسمت خودآگاه ما می‌باشد و آنچه را که به خاطر نمی آوریم مربوط به ناخودآگاه ما است. به طرق مختلف میتوان از ناخودآگاه استفاده کرد و آن را به کار گرفت، .با استفاده از روشهای هیپنوتیزم و خود هیپنوتیزم میتوان از نوشته ها و اطلاعات ذخیره شده در ناخودآگاه استفاده نمود و آنها را به قسمت خودآگاه آورد و از آنها در جهت یادگیری، آموزش و درمان بیماریهای سایکوسوماتیک (روان تنی) استفاده نمود. همانطور کسانی که در دوره های هیپنوتیزمی که در مرکز برگزار شد شرکت کردند مشاهده نمودند، سوژه میتواند تمام مطالب فراموش شده را دوباره بخاطر آورد. سوژه میتواند خاطرات کودکی خود را تا سن ۳ سالگی و گاهی اوقات پائین تر از آن را بخاطر آورد. با استفاده از روشهای آنالیز و هیپنوتیزم در روشی بنام هیپنوآنالیز از قدرتهای این دو تکنیک استفاده میشود و مشکلات را از قسمت ناخودآگاه بیرون آورند و آنها را حل مینمایند.
بوعلی سینا از این تکنیک به طرق مختلف استفاده نموده است. یک روز جوانی دچار بیماری عجیبی شده بود و هیچ پزشکی قادر به برطرف کردن مشکل نبود. آن جوان هر روز حالش بدتر از قبل می شد. زمانیکه بو علی سینا به بالین او آمد، نبضش را گرفت و از یکی از آشنایان او خواست که نام شهرهای مختلف را بگوید .زمانیکه به شهر مورد نظر رسید، ضربان قلب جوان بالا رفت. از کسی که محله های شهر را میشناخت خواست تا محله های مختلف شهر را بگوید. به یکی از محله های شهر که رسید، ضربان قلب جوان بیشتر شد. بو علی سینا به نزدیکان آن جوان گفت: که او عاشق شده است و کسی که او عاشقش شده است در فلان شهر و در فلان محله اقامت دارد که نزدیکان او بیان کردند که در آن آدرس یکی از نزدیکان وی که او هم دختری دارد، ساکن میباشند.
بوعلی سینا متوجه این موضوع شده بود که احساست ما در رفتار ما نشان داده میشود. رفتار ما تحت کنترل احساسات ما است و بصورت ناخودآگاه و بدون کنترل ما صورت میگیرد. بو علی سینا با این آگاهی روش پاندول را ابداع کرد. او با استفاده از این تکنیک سؤالهایی را از پاندول میپرسید و پاندول با نوع حرکتی که میکرد جوابها را به صورت بله یا خیر میداد.
ابن سینا پاندولی را ساخته بود که با استفاده از آن به پاسخ سوال هایش می رسید. در واقع در این روش شما یک پاندولی را در دست دارید و با سوالاتی که از ضمیر ناخودآگاه خود می پرسید پاندول شروع به حرکت در جهت های خاصی می کند. طرز کار پاندول به این شکل می باشد که ضمیر ناخود آگاه سیستم عصبی را تحریک می کند و سیستم عصبی هم در نهایت از طریق دست ارتعاشات و حرکاتی را در پاندول ایجاد می کند که در نهایت باعث حرکت پاندول به جهت خاصی می شود. در نهایت به این طریق جواب هر سوالی را حرکت خاص پاندول مشخص می کند.
سی. ام. کرون، از این روش در روانشناسی استفاده کرده است و با استفاده از آن توانست سؤالهایی که مربوط به خودمان میباشد و در گذشته اتفاق افتاده است، را مشخص کند. شاید بپرسید آنچه که مربوط به خودمان است و در گذشته اتفاق افتاده است را همه میدانند، به چه درد میخورد. اما اینطور نیست. ۹۰ درصد از رفتار ما مربوط به آنچه در گذشته اتفاق افتاده است، میباشد و از آن بی خبر هستیم. با استفاده از این روش میتوانیم علت بسیاری از مشکلات و بیماریهای روان تنی را پیدا کنیم و از چگونگی بوجود آمدن آنها اطلاع پیدا نمائیم تا بتوانیم آنها را برطرف کنیم.
از این روش قبلاً جهت باردار بودن یا تعیین جنسیت فرزندان هم استفاده میکردند.
طریقه استفاده کردن بدین گونه است که ابتدا شما باید ارتباطی بین ناخودآگاه و حرکات دستتان ایجاد کنید.
طریقه ساخت پاندول (یا همان شاقول): دایره ای به قطر ۱۵ سانتیمتر را بر روی یک ورقه کاغذ سفید یا مقوای صاف رسم کنید، سپس قطرهای عمود بر هم آنرا رسم کنید و دایره را به چهار قسمت تقسیم کنید.
یک گوی یا حلقه یا یک شی فلزی سبک را از یک نخ آویزان کنید. طول نخ تقریباً باید به اندازه طول آرنج شما (بین ۱۷ تا ۲۵ سانتی متر) باشد و وزنه ای به اندازه ی ۱۰ تا ۱۵ گرم به آن آویزان کنید.
این پاندول فقط در دستان شما حرکت میکند و نباید آن را به جایی ببندید و فکر کنید، خودش حرکت میکند.
یک سر نخ را بین دو انگشت شصت و اشاره نگه داشته و سر دیگر که به گوی متصل است را روی صفحه تهیه شده از قبل به صورت ثابت نگه دارید تا دقیقاً عمود بر نقطه ی مرکز دایره ترسیم شده قرار بگیرد، قبل از هر چیز کمی تمرین لازم است تا بتوانید گوی را به صورت ثابت و بدون حرکت روی صفحه نگه دارید و چشمانتان را به طرفین حرکت دهید.
پس از چند ثانیه متوجه میشوید که حرکات ریزی در پاندول ایجاد شد و این حرکات کم کم بیشتر میشوند بطوری که قابل مشاهده هستند .بدلیل حرکات چشمی که ما انجام میدهیم حرکات ریزی در ماهیچه دست ایجاد میشود که موجب حرکت پاندول میگردد. سپس به جلو و عقب نگاه کنید متوجه میشوید که پاندول هم در آن جهت حرکت میکند. اگر چشمانتان را در جهت عقربه ساعت بچرخانید یا خلاف آن حرکت دهید متوجه میشوید که پاندول هم در آن جهت حرکت میکند. حرکت پاندول بدنبال حرکت چشمان شما میباشد.
برنامه ریزی ساده ای که باید برای ضمیر ناخودآگاه نمود نحوه حرکت و پاسخ های آن است که برای این کار به صورت زیر عمل می نمایید. پاندول را با دست به حالت تعادل و بدون حرکت نگه دارید، بعد آن را در جهت های ۴۵ درجه ای حرکت خطی دهید، ابتدای این حرکت خطی باید روی مرکز دایره و انتهای آن به سمت بیرون (محیط) دایره باشد.
و زمانی که این حرکت را انجام می دهید با صدایی که خودتان بشنوید به ضمیر ناخود آگاه این گونه اطلاعات را ارسال می کنید، ضمیر ناخودآگاه؛ من از تو تقاضا می کنم پرسش هایی که جواب آن ها از طرف تو بله است را با این حرکت پاندول به من نشان بده. همین کار ر برای سه نوع جواب دیگر نیز انجام دهیدو شیوه حرکت پاندول را برای ضمیر ناخودآگاه تعیین نمایید. بهتر است قبل از این عمل یک تمرین تن آرامی انجام داده باشید.
نکته: برای تعیین حرکت بعدی لازم است پاندول را روی مرکز دایره ثابت نگه داشته و مجدداً حرکت جدید را برای ناخودآگاه تعریف نمایید. حالا نوبت آن می رسد که تست کنیم و ببینیم که پاندول چگونه می تواند به سوالات ما جواب دهد.
با پاندول حرف بزنید و با همدیگر قراردادی را ببندید .وقتی پاندول را در مرکز قرار دادید همانطور که در دست شما قرار دارد به او بگوئید که: ای پاندول تو الان حرکتی را انجام میدهی که نشان دهنده جواب بله میباشد. چند بار بله را در ذهن آرام بگوئید. متوجه حرکت ریزی در پاندول می شوید که هر لحظه واضح تر و بزرگتر میشود که نشان دهنده جواب بله شماست. شما هر بار که سؤالی بپرسید و پاندول جوابش بله باشد این حرکت را خواهد کرد.
مجدداً از پاندول بپرسید حالا حرکتی را می کنی که نشان دهنده جواب خیر است در ذهنتان تکرار کنید و مجدداً متوجه حرکت پاندول خواهید شد. این حرکت برای جوابهایی است که پاندول با آن مخالف است. میتوانید سؤال دیگری را مطرح کنید. از پاندول مجدداً بپرسید الان حرکتی را انجام می دهی که نشان دهنده جواب های است که نمی دانی منتظر باشید تا حرکت آن را ببیند.
حالا پاندول را در وضعیت سکون و بی حرکت در روی مرکز دایره قرار دهید و طبق آنچه گفته شد آرنج خود را روی میز بگذارید. در ابتدا سوالات ساده ای بپرسید تا به اصطلاح موتور ضمیر ناخودآگاهتان گرم شود. برای مثال بپرسید؛ آیا من پسر هستم؟
می توانید جوابهایی که پاندول داده است را ابتدا تست بگیرید. پاندول را در نقطه مرکز قرار دهید و از آن سؤالی که برایتان جوابش مشخص است بپرسید .مثلاً بپرسید آیا اسم من آرام است؟ اسمتان را بپرسید اگر جواب صحیح بود نشان می دهد که دارد درست جواب می دهد. بدین گونه می توانید جواب منفی را نیز تست بگیرید.
طرح سوالات باید به گونه ای باشد که پاسخ های آن ها در قالب بله و خیر باشد. پاندول نمی تواند سؤالهایی که جواب آنها نا مشخص است را پاسخ دهد. در موقع پرسیدن سوالات هیچ گونه تحلیل و بررسی روی سوال نباید داشت و برای این کار به تکرار سوال در ذهن خود بپردازید و اجازه دهید که ضمیر ناخودآگاهتان به یافتن پاسخ سوال بپردازد. اگر سوالی پرسیدید و متوجه شدید پاندول حرکتی نمی کند یا حرکتش با قراردادی که بسته اید هماهنگی ندارد نشان می دهد که سوالتان مبهم است و ناخودآگاه متوجه این سوال نشده است.
سوال باید از کل به جز باشد. ممکن است شما در ناحیه شکم احساس ناراحتی یا دردی دارید ولی نمی دانید که بیماری یا مشکل دقیقاً چیست. این گونه شروع کنید؛ پاندول آیا تو علت بیماری یا ناراحتی ناحیه شکم را می دانی؟ اگر جواب مثبت بود اینگونه ادامه دهید، آیا این مشکل مربوط به معده است؟ …….. اندام های دیگر را بگویید . . . لوزالمعده، کبد، قفسه سینه، ریه ها، قلب و . . . . به جزئیات دقت کنید. آیا زخمی در معده وجود دارد؟ آیا این زخم در قسمت بالای معده است؟
بهتر است اطلاعات کمی در مورد پزشکی داشته باشید، آیا این زخم را بیشتر از پنج سال است که دارید؟ آیا وضعیت روحی تان بر روی این زخم تأثیر دارد؟ آیا نوع تغذیه تأثیر دارد؟ آیا غذاهایی که مصرف می کنیم موجب می شوند که این زخم بدتر شود؟ چند نوع غذا را نام ببرید تا او برایتان مشخص کند.
از پاندول می توانید در مورد درمان هم سوال بپرسید. آیا تو روش درمانی برای آن می شناسی؟ آیا باید به یک پزشک مراجعه کنم؟ آیا باید رژیم غذایی خود را عوض کنم؟ آیا باید وضعیت کاری ام را تغییر دهم؟
بدین گونه شما می توانید در مورد مسائل ذهنی یا مشکلات روانی نیز بپرسید .این روش را برای همه روانشناسان توصیه می کنم با استفاده از این روش شما می توانید خیلی سریع مشکل بیمارتان را پیدا کنید و مستقیماً به جایگاه اصلی بیماری رجوع کنید. مثلاً اگر یک بیمار، مشکل روان تنی دارد می توانید از او بپرسید. پاندول باید در دستان بیمار باشد. در اینجا کس دیگری مثل پزشک می تواند سؤال ها را طرح کند. چنانچه تکنیک پاندول دقیق و درست انجام گیرد می تواند ما را راهنمایی کند تا مشکل و مسئله بیماری را خیلی سریع پیدا کنیم، حتی در مورد رفتار با دیگران می توانید استفاده کنید. از این روش بعضی ها برای پیدا کردن محل اشیاء گم شده یا چیزهایی که فراموش کرده اند، نیز استفاده می کنند. بدن ما نه تنها می داند که چه بیماری یا اختلالی دارد، بلکه روش درمان برای او را نیز می شناسد. بنابراین با استفاده از شعور و آگاهی که در بدن وجود دارد می توانیم محل بیماری، نوع بیماری و روش درمانی را برای او پیدا کنیم.
روشهای مختلف دیگری برای ارتباط برقرار کردن با ناخودآگاه می باشد ولی پاندول یکی از شیوه های قابل دسترس و ملموس است. برای اینکه جواب ها صحیح باشد نباید به جوابها فکر کرد. بلکه فقط سؤال را در ذهنتان تکرار کنید. چنانچه به جواب فکر کنید ناخودآگاه آن گزینه را که برای شما ممکن است، انتخاب می کند.
و اما تکنیک شرطی سازی که تازگی ها ابداع شده وبه روش شاقول ابن سینا اضافه شده نتایج خارق العاده ای را به ارمغان خواهد آورد استفاده از مهندسی شرطی سازی ذهن برای بهبود کیفیت ارتباط با ضمیر ناخودآگاه است. شما در ابتدا شروع به پرسیدن سوالات ساده می کنید و با هر بار که ضمیر ناخودآگاه شما جواب درستی را ارائه کرد (یعنی شما از درستی پاسخ اطمینان داشتید و برای تأیید درستی آن نیاز به صرف زمان نبود) فوراً یک جایزه به خودتان دهید. مثلاً شروع به تحسین ضمیر ناخودآگاهتان کنید و یا در یک حالت ریلکس پانزده نفسِ کاملاً عمیق بکشید. در واقع وقتی شما در ازای گرفتن پاسخ های صحیح، ضمیر ناخودآگاهتان را در معرض احساسات خوب و جایزه قرار می دهید به نوعی شرطی سازی قدرتمندی را انجام می دهید و به ضمیر ناخودآگاهتان می آموزید که همواره جواب های صحیحی را برای تان مشخص کند. با این تکنیک قطعاً فرآیند کار بسیار با کیفیت خواهد شد و شما شاهد پیشرفت سریع در کار کردن با روش پاندول خواهید بود.
در انتها این را هم اضافه کنم که قرار نیست در دفعه اول همه افراد موفق به استفاده از روش پاندول شوند. بلکه در اثر تمرین در بار دوم و سوم قطعاً صد درصد افراد موفق به استفاده از این روش خواهند شد. که البته بیش از نود درصد در همان بار اول کاملاً نتیجه خواهند گرفت. پاندول می تواند بعنوان مشاور شما عمل کند. به جواب های که می دهد توجه کنید خیلی سریع تصمیم گیری نکنید. شما باید تصمیم بگیرید. پاندول فقط مشاور شماست. شما باید با استفاده از عقل و بینش که دارید در مورد جواب های پاندول تصمیم بگیرید. چون مسئولیت اعمال با شماست و پاندول هیچ مسئولیتی در این قبال ندارد. پاندول فقط دیدگاههای جدیدی را به شما می دهد به خودتان اعتماد داشته باشید.
سخن ما: چی بگم؟!
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا! نام و آوازه مــــــرا چنان در حافظــه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــر نیز تــوان به یغمـا بـردن آن را نـداشتــــــه باشـد...! خدایـــــــــا! محبّـت مــرا در دل‌های بندگانت بینداز ... خدایــــــا! مــــرا دوســــت بــــدار و محبوبــم گـــردان...!

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. سلام.واسه پیش بینی فوتبال خیلی سعی کردم ازش استفاده کنم.تقریبا هم درست جواب داده هم اشتباه.میخواستم بدونم سوال درست در اینجور مواقع چ سوالیه.

  2. بسیار عالی بود و من کتاب ابوعلی سینا رو هم خوانده ام و پیشنهاد میکنم.
    اما داستان آن مرد عاشق که به شهر مورد نظر میرود و ضربان قلبش بخاطر عشق بیشتر میشود از مولانا هستش.
    با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا