آلزایمردمانسنوروفارماکولوژی

داروی جدیدی برای آلزایمر؛ فقط، ذوق‌زده نشوید!

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

داروی جدیدی برای آلزایمر؛ فقط، ذوق‌زده نشوید!

دارویی که پروتئین‌های ویژه‌ی دخیل در بیماری آلزایمر را نابود می‌کند. دانشمندان با تردید، به این دارو امید دارند! حال چرا با تردید؟ چون ساخت این دارو در مراحل اولیه است. اما تحقیقی که در Nature منتشر شده از بی‌خطر بودن این دارو خبر می‌دهد؛ نقصان حافظه در بیماران آلزایمر با مصرف این دارو متوقف […]

آلزایمردکتر مجازی: دارویی که پروتئین‌های ویژه‌ی دخیل در بیماری آلزایمر را نابود می‌کند. دانشمندان با تردید، به این دارو امید دارند! حال چرا با تردید؟ چون ساخت این دارو در مراحل اولیه است. اما تحقیقی که در Nature منتشر شده از بی‌خطر بودن این دارو خبر می‌دهد؛ نقصان حافظه در بیماران آلزایمر با مصرف این دارو متوقف شده است.
تحقیقات بیشتر با مقیاس‌های بزرگ‌تری در حال شکل‌گیری هستند تا اثرات این دارو را با همه‌ی جوانب آن مورد ارزیابی قرار دهند. مهار ساخت آمیلوئید در مغز یکی از اهداف درمانی این بیماری برای سال‌ها بوده است. این تحقیق بر روی ۱۶۵ نفر برای بررسی بی‌خطر بودن آنتی‌بادی aducanumab انجام شده و پس از یک سال مشخص گشته است که هرچقدر دوز این دارو بیشتر باشد، اثرات آن بر روی پلاک‌های آمیلوئیدی بیشتر خواهد بود.
آمیلوئیدها مربوط به فیبروزهای غیرطبیعی و پروتئین‌دار در خارج سلول می‌باشند که در اندام‌ها و بافت‌ها می‌توانند ته‌نشین شوند.

اسکن‌های مغزی اثرات مصرف دوزهای مختلف دارو را پس از یک سال نشان می‌دهند.

محققان سپس تلاش خود را بر روی تست‌های حافظه متمرکز کردند و با اثرات مثبتی روبه‌رو شدند. اما تردیدی که راجع به آن صحبت کردیم در این جاست که حدود ۴۰ نفر از این افراد در نیمه‌ی راهِ آزمایش قادر به ادامه نبودند؛ نصف این ۴۰ نفر با عوارضی همچون سردرد مواجه شده‌اند که شدت آن هم با دوز مصرف دارو ارتباط مستقیم داشت.

فاز بعدیِ آزمایش، یعنی فاز ۳، شامل دو مطالعه‌ی جداگانه خواهد بود. برای این فاز ۲۷۰۰ نفر با بیماری آلزایمر در مراحل اولیه از آمریکای شمالی، اروپا و آسیا انتخاب شده‌اند تا این دارو به طور کامل روی آن‌ها آزمایش شود و اثرات شناختی آن بیش از پیش معلوم گردد.

دکتر Alfred Sandrock، از شرکت Biogen که در این زمینه با دانشگاه زوریخ همکاری می‌کند می‌گوید:

فاز ۳ واقعاً باید انجام شود و من امیدوارم چیزهایی که طی این مدت مشاهده کرده‌ایم، تکرار شوند. یک روز من می‌توانم با درمان افرادی روبه‌رو شوم که علامتی از بیماری را نشان نمی‌دهند ولی اگر در مغزشان آمیلوئید باشد احتمالاً روزی به آن دچار خواهند شد!

با این که مشاهدات ناامیدکننده‌ی زیادی در پروسه‌ی تولید داروی آلزایمر تاکنون مشاهده شده است، حدود یک دهه از گرفتن مجوز آخرین داروی آلزایمر برای مردم می‌گذرد. البته کارایی این داروها رضایت‌بخش نیست که اگر بود نیازی به این تحقیقات جدید احساس نمی‌شد. محققان دیگری هم نسبت به این دارو با احتیاط خوش‌آمد گفته‌اند!

دکتر David Reynolds، دانشمند ارشد در پژوهش آلزایمرِ انگلستان امید تولید دارو‌هایی را که کلاس جدیدی برای درمان بیماری داشته باشند، واهی تصور می‌کند. ولی دکتر James Pickett، سرپرست تحقیقات جامعه‌ی آلزایمر می‌گوید:

درمان‌های کنونی برای آلزایمر هیچ‌کدام به طور مستقیم در پروسه‌ی بیماری دخالت نمی‌کنند و تولید دارویی که پیشرفت بیماری را با زدودن آمیلوئید‌ها متوقف کند، بسیار امیدوار کننده خواهد بود.

(مدیریت سایت آینده مغز: امید تاثیر چنین داروهایی واهی است.)

متخصصان دیگری نیز در این باره با احتیاط اظهار نظر کرده‌اند و محققان را از ذوق‌زدگی بر حذر می‌دارند؛ چون بر این باورند که نتایج اولیه‌ی تحقیقات گذشته نیز چیزی شبیه این بوده است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا! نام و آوازه مــــــرا چنان در حافظــه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــر نیز تــوان به یغمـا بـردن آن را نـداشتــــــه باشـد...! خدایـــــــــا! محبّـت مــرا در دل‌های بندگانت بینداز ... خدایــــــا! مــــرا دوســــت بــــدار و محبوبــم گـــردان...!

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا