سبک زندگی

صدای زنده یاد شهاب جزایری

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۷ میانگین: ۳.۳]

صدای زنده یاد شهاب جزایری

‏سکانس پایانی ‎(نونخ) با صدای زنده یاد شهاب جزایری کسی که سر ماجرا عاشقانه متاسفانه سم خور شد با تصاویری از طاق بستان، بیستون، بابا یادگار، معبد آناهیتا معبد سلطان سحاک، دکان داوود، فرهاد تراش و نخل‌های استوار قصرشیرین و خیلی جاهای دیگه عجیب حالمونو دگرگون کرد درود می‌فرستیم به سعیدآقاخانی عزیز

شهاب جان مگر می‌شود گفت: گذشته‌ها گذشت….

به هیچ وجه گذشته نگذشته بلکه گذشته بر حال و آینده، اثراتی دارد و خواهد داشت که دیر یا زود آن اثرات هرچه بیشتر نمایان خواهد شد…

«نون ـ خ» موسیقی کُردی را دوباره رواج داد / «شیرین، شیرین» پس از نیم قرن، شنیده شد.

نون خ

پخش سریال «نون ـ‌ خ» با تمامی نکات مثبت و منفی اش، مورد استقبال مردم قرار گرفت و اثرات بسیار محسوسی از پتانسیل ها و استعدادهای منطقه را شکوفا کرد که خود بحث کامل و جامع می طلبد تا درباره اش سخن گفت، اما در یک کلام ، نگاه ها را متوجه منطقه غرب به خصوص کرمانشاه نمود و خصلت نیکوی مردم کُرد و اقوام غرب نشین را نمایان ساخت.
این سریال توانست ویژگی های خاص موسیقی کُردی را بار دیگر در اذهان زنده کند و موجب گردید که پخش و شنیده شدن این نوع موسیقی اصیل از رسانه های شنیداری ودیداری به گونه ای ملموس رواج یابد و مورد توجه همه مردم ایران وجهان قرا رگیرد.
آنچه کرمانشاهیان را در آخرین قسمت این سریال خرسند نمود، پخش آهنگ بسیار معروف «شیرین، شیرین» با صدای جلال محمدیان بود که این ترانه، پس از تقریباً نیم قرن برای اولین بار از تلویزیون پخش شد و با استقبال همگان روبرو گردید ، به گونه ای که فردای پس از پخش آخرین قسمت این مجموعه، صدای فرهنگ نیز این ترانه را در برنامه صبحگاهی خود پخش کرد و بی شک در شبکه های دیگر نیز پخش خواهد شد.
به بهانه پخش این موسیقی اصیل بجاست یادی کنیم از شاعر و سازنده این ترانه نوستالوژیک.
« هاشم ربیعی» کارمند عالی رتبه صدا و سیمای مرکز کرمانشاه که خود از خوانندگان، نوازندگان و آهنگ سازان ارزنده کرمانشاه محسوب می گردد و در اواخر دهه چهل، این آهنگ بسیار شنیدنی را ساخت که همان روزگار نیز با استقبال مردم ما مواجه گردید به گونه ای که این موسیقی از سوی بسیاری از خوانندگان آن زمان بازخوانی گردید.
اما بعدها این آهنگ به فراموش سپرده شد تا اینکه سازندگان «نون ـ خ» بار دیگر آن را پخش کردند و خاطره آن در دلها زنده شد.
اینک «هاشم ربیعی» این هنرمند کرمانشاهی در تهران دوران بازنشستگی خود را می گذراند، او خدمات بسیار ارزنده ای به موسیقی کُردی کرده است، برایش سلامتی و تندرستی آرزومندیم.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا! نام و آوازه مــــــرا چنان در حافظــه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــر نیز تــوان به یغمـا بـردن آن را نـداشتــــــه باشـد...! خدایـــــــــا! محبّـت مــرا در دل‌های بندگانت بینداز ... خدایــــــا! مــــرا دوســــت بــــدار و محبوبــم گـــردان...!

‫۲ دیدگاه ها

  1. خیر شاعر این ترانه جناب معینی کرمانشاهی هستن و اولین خواننده آن مرحوم شهاب جزایری است که بسیار زیبا و دلنشبن ترانه را خوانده و هرگز بازخوانی های دیگران نتوانسته به اندازه خواننده اصلی زیبا و دلنشین باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا