زیست‌شناسی

۱۹ قطعه DNA غیرانسانی در ژنوم انسان یافت شد

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

نوزده قطعه دی.ان.ای غیر انسانی در ژنوم انسان یافت شد

۸ درصد از دی.ان.ای انسانها غیرانسانی بوده و در واقع از قطعه‌های ویروسی مخفی در ژنوم تشکیل شده است. این قطعه‌های ویروسی در ژنوم هر موجودی که ستون مهره و آرواره دارد موجودندو این خود نشانه ای از تاثیر ویروسها در چرخه ی تکامل چند صد میلیون ساله است.

طبق مطالعه ای جدید که در نشریه ی “اقدامات آکادمی ملی علوم” منتشر شده ما کمتر از آنچه می اندیشیم “انسان” هستیم: در واقع نوزده قطعه ی جدید از دی.ان.ای ویروسی باستانی در ژنوم بدن ما کشف شده است. جالبتر اینکه شناسنامه ی ژنتیکی کامل یک ویروس خاص در بدن دو درصد از افراد مورد آزمایش یافته شده است.

رترو ویروسها از هر نوعی که باشند کد ژنتیکی خاص خود را دارند که به شکل آر.ان.ای (RNA) می باشد. آر.ان.ای پیش ماده ی اولیه ی دی.ان.ای است. این رتروویروسها با وارد کردن یک نسخه ی آر.ان.ای مبتنی بر دی.ان.ای خود به ژنوم میزبان خود از جمله انسان او را الوده می کنند. ویروس اچ.آی.وی یا ایدز نمونه ای از رتروویروسهاست که به همین صورت میزبان خود را آلوده می سازد.

رتروویروسهای قدیمی صدها هزار سال است که نیاکان ما را آلوده کرده اند. قطعاتی از این دی.ان.ای های ویروسی شده در ژنوم بدن نیاکان ما باقی مانده اند و از نسلی به نسل بعد انتقال پیدا کرده اند. این قطعات را رتروویروسهای درونی یا HERV ها می گویند.

تخمینهای قبلی نشان می داد دی.ان.ای ما لااقل هشت درصد HERV دارند و محققان تحقیق اخیر به دنبال نشانه هایی از HERV های جدید در انسانها بودند. آنها با دقت ژنوم ۲۵۰۰ نفر از سراسر دنیا را بررسی کردند و ژنوم آنها را با نوع “مرجع” مقایسه کردند. نوع مرجع یک زنجیره ی ژنتیکی دیجیتال است که توسط دانشمندان تولید شده و نمونه ای از ژنوم انسان مدرن است.

پروویروس جدیداً کشف شده می‌تواند شبیه یک رتروویروس کاملاً فعال عمل کند.

 محققان نوزده HERV جدید یافته اند که به ۱۷ ویروسی که سابقاً یافته شده بودند اضافه شده اند. یکی از این HERV های جدید (که در ۵۰ فرد یاقته شد) تنها قطعه ای از ژنوم یک ویروس نبود بلکه کل ژنوم ویروس بود. این مساله ویروس را به شکل پروویروس در می آورد که دومین پروویروسیست که در بدن انسانها کشف شده است. این پروویروس می‌تواند بصورت بالقوه شبیه یک ویروس کامل عمل کند نه مانند HERV های ناقص.

جان کافین هماهنگ کننده ی تحقیق و ویروس شناس دانشکده ی پزشکی دانشگاه تافتز در این باره می گوید: “بنظر می‌رسد پروویروس جدیداً کشف شده می‌تواند ویروسی مسری تولید کند که این مساله بسیار جالب است زیرا به ما امکان بررسی شیوع این ویروس را  سالها قبل اتفاق افتاده می دهد.”

برخی HERV ها توسط بدن ما طوری تغییر یافته اند که بجای ضرر سودمند باشند. مثلاً یکی از همین ویروسهای تغییر یافته به کمک بارداری زنان می آید. این ویروس خاص لایه سلولی محافظی دور جنین تشکیل می دهد تا توکسینهای (سموم) خون مادر جنین را مسموم نسازند.

پیدا کردن این HERV ها در تحقیقات پزشکی بسیار حیاتی می باشند زیرا بخش مهمی از بیولوژی بدن انسان را تشکیل می دهند. این تحقیق علاوه بر افزودن اطلاعات ما نشان می دهد ما چقدر “بیگانه” یا غیر انسان هستیم.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

‫۲ دیدگاه ها

    1. پس طبق اون ۱۹ قطعه هست که محقق ها میگن که انسان از تکامل جانداران دیگر مثل میمون پدید امده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا