زیست‌شناسی (۳)

۲۰ گروه خونی نادر شناسایی شده است.

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]
۲۰ گروه خونی نادر شناسایی شده است

گروه خونی

مسوول ایمونوهماتولوژی انتقال خون ایران و مسوول طرح ملی خون های نادر، گفت: از مجموع ۳۰۰ گروه خونی که توسط انجمن بین المللی انتقال خون تاکنون شناسایی شده، حدود ۲۰ نوع آن در ردیف گروه های خونی نادر قرار دارد. دکتر مصطفی مقدم روز شنبه در حاشیه همایش روز ملی اهدای خون نادر توضیح داد: اگر مشابه گروه خونی فردی در بین جمعیت پنج تا ۱۰ هزار نفری دیده نشود آن فرد دارای گروه خونی نادر است.

وی، گروه خونی ‘بمبئی’، گروه خونی ‘چلانو’ و’ دی دش دش’ را از جمله گروه های خونی نادر شناسایی شده در کشور عنوان کرد.

دکتر مقدم، گفت: گروه خونی’ آر اچ نال’ جزو نادرترین گروه های خونی در کشور به شمار می رود.

وی در خصوص افراد شناسایی شده کشور که دارای گروه خونی نادر هستند اظهار داشت: یک خواهر و برادر که دچار کم خونی هستند دارای گروه خونی’آر اچ نال’ ، شش نفر دارای گروه خونی ‘دی دش دش’ و ۴۱ نفر نیز دارای گروه خونی ‘بمبئی’ هستند که از این ۴۱ نفر حدود ۱۵ نفر توان اهدای خون به خود و یا افراد دیگر بوده که دارای این گروه خون هستند.

مسوول ایمونوهماتولوژی انتقال خون ایران اضافه کرد: گروه های خونی افراد براساس پروتئین هایی که روی غشا گلبولی قرار دارد تشخیص داده می شود و این نوع پروتئین ها در برخی افراد که دارای گروه های خونی نادر هستند وجود ندارد.

دکتر مقدم تصریح کرد: افرادی که دارای گروه های خونی نادر هستند الزاما بیمار نیستند ولی این مسئله می تواند به خودی خود منجر به یک نوع کم خونی مزمن در برخی از این افراد شود.

مسوول طرح ملی خون های نادر افزود: برخی از افراد که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته اند و یا مادرانی که سقط جنین مکرر داشته اند به علت مشکلاتی که برای آنها به وجود آمده مجبور شده اند با بخش های تخصصی سازمان انتقال خون در ارتباط باشند و از این طریق متوجه شده اند دارای گروه های خونی کمیاب هستند.

وی ادامه داد: شناسایی گروه های خونی نادر در زنان به علت اینکه بیش از مردان دچار کم خونی، عمل های جراحی و سقط جنین و … بیشتر است.

مسوول ایمونوهماتولوژی انتقال خون ایران و مسوول طرح ملی خون های نادر، افزود: گروه های خونی نادر از طریق سازمان انتقال خون قابل تامین است و یک ذخیره ۱۵۰تایی برای برخی گروه های خونی که شناسایی شده اند به صورت منجمد در بانک خون این سازمان موجود است.

دکتر مقدم اضافه کرد: چند نفر در کشور نیز که دارای گروه های خونی نادر بوده اند نیز شناسایی شده اند ولی تاکنون نوع گروه خونی آنان مشخص نشده است.

وی ادامه داد: ایران،آمریکا، سوئیس، فرانسه، آلمان، چین، ژاپن و … با توجه به توانمندی های علمی و فنی توانسته اند جزو ۲۰ کشور عضو انجمن بین المللی خون های نادر قرار گیرند.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون ۹۵ درصد خون مورد نیاز بیماران را تامین می کند افزود: این سازمان همکاری نزدیکی با تیم های جراحی و متخصصان بیماران دارد تا در مواقع نیاز بتواند خون مورد نیاز بیماران را تامین کند.

۲۱ دی ماه ۸۸ روز ملی خون های نادر نامگذاری شده است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا