آلزایمربیماری‌های مغز و اعصابدمانس

۲۳ روش جالب برای مبارزه با فرسودگی پرستاران بیماران آلزایمری

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

اگر پرستار یک بیمار آلزایمری یا زوال عقلی هستید، مطلع هستید که روزها طولانی است و چالش‌ها بسیار. از طلوع آفتاب تا هنگام غروب، همیشه کار برای انجام دادن هست یا چیزی که غافلگیر شدن. اما در نظر داشته باشید. با این حال اگر تمهیداتی برای مراقبت از خود و تمدد اعصاب ترتیب ندهید نمی‌توانید آن گونه که باید به عزیزان خود رسیدگی کنید. در اینجا ۲۳ راهکار برای مبارزه با فرسودگی پرستاران ارائه شده است.

در طی گشت و گذارهایی که در مقالات مرتبط با مراقبت فردی داشتم، به یک سری راهکار همچون”نوشیدن آب زیاد” و “کنار گذاشتن وقت برای خود” برخوردم، اما این راهکارها زمانی که یک پرستار هستید به کار نمی آید. در زیر راهکارهایی عملی ارائه شده هرچند که انتقاداتی هم به آنها وارد است.

چند شاخه گل بگیرید

پرستار بودن هم کار جالبی است، در ابتدا فکر کردم یک گیاه بگیرم، اما دیگر حوصله نگهداری از یک موجود دیگر را ندارم. پس بهترین انتخاب گلهای تر و تازه است. دلیل اینکه این قدر مرا شاد می کنند نمی دانم، اما واقعا زیبا هستند و هر بار از کنارشان می گذرم لبخند من می شکفد.

یک رمان بخوانید

این راهکار “مطالعه درباره زوال عقل” نیست، این مطالعه یک رمان است. این رمان می تواند یک رمان عاشقانه از نورا رابرتر باشد، یا یک رمان رمز آلود از الری آدامز، یا حتی رمان جاسوسی از رابرت لودلام! می توانید فایل پی دی اف آنها را روی آی پد خود دانلود کنید و لذت ببرید.

به پیاده روی بروید

نمی‌دانم آیا می توانم با لباس بلند از میان دشت گل های وحشی عبور کنم. (بیشتر روزها خود من اگر یک دوش بگیرم کلی شاد و سرحال می شوم.) اما فکر بدی نیست! گاهی اوقات یک پیاده روی سریع تنهایی تا سر خیابان می‌تواند فشار انتهای روز را مهار کند. اگر نگران سردرگمی هستید، می توانید در جلوی خانه رفت و برگشت انجام دهید. (همسایه ها فکر می کنند نرمال نیستید، ولی شما کار خودتان را بکنید!)

برای خودتان یک فلاسک آب خنک بگیرید

می دانید که مراقبت فردی مستلزم نوشیدن آب است، اما رک بگویم، تا وقتی که یک نمونه خوشگل، که برای مدت طولانی قالب های یخ را نگه می دارد نخریدم، اهمیتش را احساس نکردم! دقیقا فلاسک آبی که می توانم کیفیت آن را تضمین کنم. روی آن نوشته شده بود آن قالب های کوچک که یخ ساز یخچال تولید می کند را می تواند در خود نگهدارد.

برای خودتان یک دسر عالی درست کنید

بسیارخوب، این مورد ممکن است به نظر خودخواهانه بیاید، اما من طرفدارش هستم. مادر شوهری دارم که همیشه می پرسد “چیز شیرین در یخچال داری؟”

هدفون برای حذف صدای مزاحم

گاهی اوقات از پاسخ به سوالات مکرر به ستوه می آیید. می دانم که مادر بیشتر اوقات با خودش صحبت می کند، بنابراین ترجیح می دهم با استفاده از هدفون های حذف صدا، چند لحظه ای را در آرامش بگذرانم. دوست دارم از آن هدفون های بزرگ که شما را از جهان پیرامون نجات می‌دهد داشته باشم، اما این هدفون های کوچک، خیلی مشخص نمی‌کند که دارم به کتاب‌های صوتی خودم گوش می دهم و حواسم به هیچکس نیست.

کار دستی بسازید

کار با دست روش عالی برای گذراندن وقت است. اگر مثل من باشید، از قبل وسایل کار دستی را آماده کرده اید. ولی هرگز وقت صرف نکنید که چیزی درست کنید! وسایل را از کشو و کابینت ها خارج کنید و جلوی چشم، در دسترس قرار دهید. اصلا اهمیتی ندارید که کار هنری زیبا درست کنید، فقط غرق خودتان شوید.

روغن های گیاهی ذخیره داشته باشید

قبل از اینکه مادر نزد ما بیاید به استفاده از روغن های گیاهی عادت داشتم و به طرق مختلف آنها به دردم خورده اند. به خاطر انجام کارهای زیاد، مفاصلم خشک شده، جوش هایی که به خاطر یائسگی زده ام و پاشنه پاهایی هایی که به خاطر همه این ها کثیف شده. موارد زیادی وجود دارد که در حرفه پرستاری خود از آنها بهره ببرید!

چرت بزنید

مراقبت از فرد مبتلا به زوال عقلی خیلی شبیه داشتن یک نوزاد یا کودک نوپا است. آن قدر وقت صرف ایمن نگه داشتن آنها می کنید که خودتان ممکن است از خواب کافی محروم شوید. خیلی راحت است که این فکر به ذهن خطور کند، “او خواب است و می توانم کارهای زیادی انجام دهم.” این فکر اشتباهی است! صادق باشیم شارژ مجدد باتری های شما بسیار مهم است و کارها منتظر شما می مانند. همان گونه که راشل هولیس در کتابش “دختران، چهره خود را بشوئید” می‌گوید… شما زنده اید؟ آنها هم زنده اند؟ پس کارتان را عالی انجام داده اید.

یک اپلیکیشن مدیتیشن دانلود کنید و ۵ دقیقه را صرف مراقبه نمایید

چیز های جالبی در مورد اپلیکیشن Calm خوانده ام. از آنجایی که من یک پرستار ساندویچی هستم، ترجیح می دهم مدیتیشن خود را در حمام بعد از دوش صبحگاهی قبل از اینکه همه بیدار شوند انجام دهم.

به تماشای کلیپ‌های حیوانات بامزه در یوتیوب بپردازید

از آنجایی که بسیاری از ما عضو گروه های آلزایمری و زوال عقلی فیس بوک هستیم، تماشای کلیپ های بامزه می تواند اندکی از فشارهای موجود بکاهد.

یک دوربین مخفی تهیه کنید

مراقبت از عزیزانتان مسلتلزم این است که به شدت هوشیار باشید و وقتی که صدایی را نمی‌شنوید احتمالا یک جای کار خراب است یا اینکه آنها مشغول پر کردن دستشویی از دستمال دستشویی هستند و لازم است شما در طی چند ساعت با لوله کش تماس بگیرید. استفاده از یک مونیتور کوچک به شما اجازه می دهد بدون ایجاد مزاحمت به وضعیت آنها “سرک بکشید” و چک کنید آیا عزیزانتان با شما هستند. اگر بیمار شما به تنهایی زندگی می کند یا دور از شما است، این نوع دوربین می تواند در حکم یک ناجی زندگی باشد. قبل از اینکه مادر به نزد ما بیاید ما این وسیله را تهیه کرده بودیم. علاوه بر این اگر بتوانید آنها را ببینید، می توانید بدون نگرانی به کارهای خود بپردازید.

استفاده از Pinterest و Dream

تعدادی بُرد Pinterest راه اندازی کنید و در مورد آنچه انجام خواهید داد و جاهایی که خواهید رفت و تمام چیزهای جالبی که بعدا خواهید دید شروع به رویا پردازی کنید! من بُردی دارم که مملو از چیزهای جالب است و مقصد هایی که به آنجا مسافرت خواهم کرد.

انجیل بخوانید یا به کلیسا بروید

اگر شخصی معنوی هستید، مسلما نیاز دارید که برای کمک و آرامش به خدا متوسل شوید! سود دیگری که در این کار نهفته این است که بسیاری از کلیساها در طول مراسم مذهبی، از عزیزان شما مراقبت خواهند کرد، یا حتی افرادی دارند که به خانه شما می آیند و اگر نیاز به استراحت دارد کنار آنان می نشینند. پرستار بودن به شدت حس تنهایی را به شخص القا می‌کند و ممکن است فراموش کنید که در دنیای بیرون افرادی، وجود دارند که حاضر به کمک کردن هستند.

یک کیف جدید تهیه کنید

چیزی که دارم شاید مناسب باشد، اما یک کتاب جیبی یا یک کیف خورجینی بسیار بیشتر مرا خوشحال می کند. مدتی هست دنبال چنین چیزی می گردم، چون کیفم پر از چیزهایی است که باید در سفر همراه داشته باشم، مثل چسب زخم و مایع ضد عفونی کننده برای بچه ها و لباس اضافی و دستمال برای مواقعی که برای مادرمشکلی پیش بیاید.

خودتان را غرق تماشای برنامه های نتفلیکس کنید

این مورد بسیار جالب است. زمانی از وقت خود را صرف تماشای برنامه ها و سریال های تلویزیونی کنید. دقت کرده ام زمان هایی که مادر تلاش می کند شخصیت های سریال را بشناسد، سرعت سوال پرسیدنش کمتر می شود.

دوش بگیرید

دوش گرفتن می تواند بسیاری از فشارهای عصبی شما را کم کند.

با دوستان خود تماس تصویری بگیرید

اگر به خاطر اشتغال قادر نبوده اید با تکنولوژی روز همراه شوید، احتمالا اطلاع ندارید که اسکایپ و زوم خدمات رایگان تماس تصویری ارائه می دهند. کافی است کامپیوتر و موبایل خود را روش کنید و با دوستان خود گپ تصویری داشته باشید. متوجه شده ام به نظر می رسد که خانواده ام تصور می کنند این نوع تماس ها “جدی تر” هستند و مزاحمم نمی شوند.

در کلاس‌های آنلاین شرکت کنید

 چند کلاس آنلاین وجود دارم که عاشق شرکت کردن در آنها هستم. مزایای این کلاس ها این است که:

  • در هر زمان می توانم از منزل در آنها شرکت کنم.
  • اگر به هر دلیلی در کلاس وقفه ای ایجاد ایجاد شود می توانید  بعدا مجددا به ادامه کلاس بپردازید. در ضمن نسخه های رایگانی هم وجود دارند که می توانید از آنها بهره ببرید.

یک پرستار خانگی استخدام کنید (به خودتان استراحت دهید). می دانم که همه احساس می کنیم باید زنان خارق العاده ای باشیم که یک تنه بار همه را به دوش می کشد، اما زمان هایی هم هست که نیاز هست برای مراقبت از عزیزانمان از دیگران کمک بخواهیم. ممکن است آن قدر سنگین شده باشند که بلند کردنشان برایتان سخت باشد یا از دوش گرفتن امتناع کنند. در هر صورت، شایسته است با آژانس های مراقبت بهداشت در منطقه خود تماس بگیرید و درخواست کمک کنید… برای خودتان، نه آنان!

به همراه دوست خود بیرون بروید و قهوه ای میل کنید

گاهی اوقات ممکن است از رختخواب خارج شدن، لباس پوشیدن و دوش گرفتن و بیرون رفتن با وجود این خستگی لعنتی، به نظر کاری شاق بیاید، اما ارزشش را دارد. همین الان این کار را انجام دهید. با یک دوست تماس بگیرید و با او قرار ملاقاتی در خارج از منزل بگذارید. اگر به هیچ وجه نمی توانید از خانه خارج شوید، آنها را دعوت کنید سری به شما بزنند!

هر کاری دوست دارید انجام دهید

پس از مطالعه تمام این موارد ممکن است با خودتان بگویید “چرا طرف به فلان کار یا فلان کار اشاره ای نکرده…” بسیار خوب پس همان کار مورد نظر خود را انجام دهید. خودتان را محدود به این لیست نکنید و هر کاری دوست دارید انجام دهید… بجنبید!

درخواست کمک کنید

آخرین و در عین حال مهمترین نکته اینکه، امکان دارد شما همه‌ی این موارد را خوانده باشید ولی از اینکه به خاطر پرستاری عزیزانتان از انجام دادن خیلی کارها محروم شده اید، حس تنفر دارید. اگر واقعا زمین گیر هستید و محصور در منزل، از شما می خواهیم که تقاضای کمک کنید. با آژانس های محلی تماس بگیرید و اطمینان حاصل کنید در منزل به شما سرویس دهند. با یک دوست یا عضو خانواده تماس بگیرید تا چند روزی پیش شما بیایند. با کلیسا تماس بگیرید و ببینید آیا کسی را می فرستند تا با عزیزان شما وقت بگذراند. به گروه های پرستاری بپیوندید و درخواست کمک نمایید. متوجه هستم به نظر می آید چنین حسی برای ابد ادامه پیدا می کند و هیچ کاری از دست شما بر نمی آید، ولی اگر در چنین وضعیتی گرفتار شدید حداقل راهکاری در دسترس دارید تا از این بحران خارج شوید! کمک بخواهید! لطفا اطمینان حاصل کنید که مراقب خود هستید و از چیزهای کوچک زندگی لذت ببرید و همه ی وقت خود را صرف رنج بردن نکنید. می توانید کارهایی را فقط برای خودتان انجام دهید… همین امروز شروع به برنامه ریزی کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر
منبع
artsyfartsylife.com

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا