سوالات امتحان نهایی تعلیمات دینی ویژه اقلیت آشوری نوبت خرداد ۱۴۰۱
باسمه تعالی
سؤالات امتحان نهایی درس: تعلیمات دینی (۳) «ویژه آشوری»
کلیه رشتهها
ساعت شروع: ۸ صبح
پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه
تاریخ امتحان: ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
مدت امتحان: ۸۰ دقیقه
تعداد صفحه: ۱
دانشآموزان روزانه، بزرگسال و داوطلبان آزاد سراسر کشور در نوبت خرداد ماه سال ۱۴۰۱
مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی
۱- عبارت زیر را با کلمات مناسب کامل کنید. (۰/۷۵)
پولس رسول، نامه خود به قرنتیان را در ………….. نوشت و با معرفی پولس به عنوان کسی که به ………….. دعوت شده است تا ………………………. باشد، شروع میشود.
افسس – اراده خدا – رسول مسیح عیسی
۲- درستی و نادرستی عبارتهای زیر را مشخص کنید. (۱/۵)
الف) عطیه زبانها نشانهای است برای ایمانداران و نه برای بیایمانان.
ب) محبت از بین خواهد رفت اما نبوت هرگز از میان نخواهد رفت.
ج) پولوس رسول کلیسا را به بدن انسان تشبیه کرد.
الف) نادرست
ب) نادرست
ج) درست
۳- پولوس در مورد بنیاد کلیسا چه میگوید؟ (۱)
میگوید من با استفاده از قدرت فیضبخش خدا مانند یک بنای ماهر بنیادی گذاشتم و اکنون کسی بر روی آن میسازد. هر کس باید مواظب باشد که روی آن چگونه بنا میکند. زیرا شالوده دیگری غیر از آنچه ریخته شد نمیتوان گذاشت و آن شالوده عیسی مسیح است.
۴- به هنگام خوردن و نوشیدن بدن و خون مسیح چگونه باید باشیم و در غیر این صورت مرتکب چه میشویم؟ (۱)
هر کسی باید خود را بیازماید، آنوقت از آن نان بخورد و از آن پیاله بنوشد. زیرا کسی که معنی و مفهوم بدن مسیح را درک نکند و از آن بخورد و بنوشد با خوردن و نوشیدن آن خود را محکوم میسازد.
۵- پولوس رسول درباره عطایای روحالقدس و انواع آنها چه میگوید؟ (۱/۲۵)
اگر کسی تحت تأثیر روح خدا باشد نمیتواند عیسی را لعن کند و کسی هم نمیتواند عیسی را خداوند بداند مگر به وسیله روحالقدس. عطایای روحانی گوناگون است اما همه آنها را یک روح میبخشد. روحالقدس به یکی بیان حکمت عطا میکند و به دیگری بیان معرفت؛ به یکی ایمان میبخشد و به دیگری قدرت شفا دادن. به یکی قدرت اعجاز و به دیگری قدرت نبوت و به دیگری عطیه تشخیص ارواح عطا میکند و به دیگری تکلم به زبانها و به دیگری قدرت ترجمه به زبانها را میبخشد.
۶- رازی را که پولوس رسول درباره رستاخیز بدن بیان میکند، چیست؟ (۱/۵)
همه ما نخواهیم مرد بلکه در یک لحظه با یک چشم به هم زدن به محض این که صدای شیپور آخر شنیده شود تغییر خواهیم یافت. زیرا شیپور به صدا در میآید و مردگان برای حیات فناناپذیر زنده میشوند و ما نیز تغییر خواهیم یافت. زیرا فنا باید با بقا پوشیده شود و مرگ به حیات جاودان ملبس گردد. زمانی که فنا با بقا و مرگ با حیات پوشیده شود آنچه کلام خدا میفرماید به حقیقت خواهد پیوست که مرگ نابود گشته و پیروزی کامل گردیده است.
۷- پولوس رسول درباره سهیم بودن در خون و بدن مسیح چه میگوید؟ (۱)
میگوید: از نوشیدن پیاله پر از برکت که خدا را برای آن سپاس میگوییم. مقصود سهیم شدن در خون مسیح، و وقتی نان را پاره کرده میخوریم مقصود آن سهیم شدن در بدن مسیح است. همانطور که یک نان وجود دارد ما نیز اگر چه بسیاریم، یک بدن هستیم زیرا همه ما در خوردن یک نان شریکیم. مسیح بدن و ما اعضاء آن هستیم.
۸- آخرین دستورات پولوس رسول در اولین نامهاش به قرنتیان چه بود؟ (۱)
هوشیار باشید. در ایمان ثابت بمانید. قوی و جوانمرد باشید. همه کارهای خود را با محبت انجام دهید.
۹- پولوس رسول به افراد مجرد و بیوه زنان چه میگوید؟ (۱)
شما بهتر است مانند من مجرد بمانید. ولی اگر نمیتوانید جلوی امیال خود را بگیرید، ازدواج کنید زیرا ازدواج کردن بهتر از سوختن در آتش شهوت است.
۱۰- دو قطبی بودن انسان را در رابطه با «آگاهی و انتخاب» او توضیح دهید. (۲)
در بینش الهی انسان موجودی دو قطبی است، این قدرت در ذات او نهفته است که با بینش و اراده آزاد خود یکی را برمیگزیند و به دنبال آن روان شود. هر عملی که در این عالم به اراده و اختیار آدمی انجام میپذیرد، در حکم دانهای است که در زمین زندگی انسان کاشته میشود و در جهان آخرت میوه میدهد و برای انسان نصیبی جز آنچه با تلاش خویش به دست میآورد، نیست. البته نباید فراموش کرد که همراه نعمت اختیار که از سوی خداوند به انسان داده شده است، موهبت هدایت نیز در اختیار او قرار گرفته است بدین معنی که آگاهیهای فطری و نیروی عقل و اندیشه و به دنبال آن تعالیم پیامبران راهنمای انسان بوده، راه حرکت به سوی کمال را به او مینمایاند و حجت خدا را بر او تمام میگرداند.
۱۱- حایلهایی که مانع تبدیل علم به ایمان میشوند، کدامند؟ (۱)
اگر گرایشهای نفسانی و تمایلات حیوانی از حد طبیعی فراتر روند، گویی همچون حایلی بین عقل و دل آدمی قرار میگیرند و مانع از تأثیر و نفوذ آگاهیهای موجود در عرصه اندیشه به روح و دل میشوند و این گرایشها، همچون پردهای بر روی قلب آدمی قرار گرفته و سد نفوذناپذیری در برابر حقایق ایجاد مینمایند، و اگر این حجابها و مانعها برداشته شوند، دیگر فاصلهای بین علم و ایمان و عمل باقی نمیماند.
۱۲- نقش نیت در عروج عمل انسان تا به درگاه الهی چیست؟ (۱/۵)
با هر نیتی که در اعمال خویش برمیگزینیم در واقع یک راه معنوی را طی میکنیم. هر نیتی ما را به سوی مقصدی سوق میدهد؛ اگر این مقصد الهی باشد، در نزد خدا ذخیره میشود و ما را به درگاهش نزدیکتر میکند. عملی میتواند به عالم بالا عروج کند که رو به بالا داشته باشد. عملی که به خاطر خدا و به قصد اطاعت و نزدیکی به او انجام میپذیرد، رو به بالا دارد و جنبه ملکوتی پیدا میکند. اما عملی که برای غیر خداست در این عالم باقی میماند و رو به پایین دارد و به عالم بالا صعود نمیکند.
۱۳- میل به جاودانگی چیست و چگونه آن را اثبات میکنید؟ (۲)
میل به جاودانگی یکی از اصیلترین کششهای فطری در انسان است. آدمی به طور طبیعی از فنا و نیستی می گریزد و از مرگی که او را فانی گرداند، وحشت دارد. نگرانی از مرگ زائیده میل به جاودانگی است. از آنجایی که در نظام طبیعت هیچ میلی بیهوده نیست، میتوان این میل را دلیلی بر بقاء بشر پس از مرگ دانست. هر میلی که در انسان وجود دارد پاسخگویی در عالم خارج دارد و بین عالم درون و جهان بیرون هماهنگی کامل هست. اگر انسان دارای زندگانی محدود بود و به ابدیت تعلق نداشت، میل به جاودانگی نیز در او وجود نمی داشت.
۱۴- آیا ما مجاز هستیم در هر شرایطی از حق خود بگذریم؟ توضیح دهید. (۱)
ایمان به خدا و عدل و معاد ایجاب میکند که اگر حقی از کسی به وسیله شخصی ضایع گردید، تا آنجا که ممکن است گذشت را در پیش بگیرد و از هرگونه انتقامجویی بپرهیزد، مگر اینکه گذشت او سبب بدآموزی یا تقویت ستمکار گردد که در این صورت تنها میتواند به اندازه حقی که از دست داده از طرف مقابل خود بستاند و نه بیشتر.
۱۵- چرا «من» حقیقی انسان نمیتواند وابسته به جسم او باشد؟ (۱/۵)
زیرا جسم مدام در حال تغییر و تعویض است و اگر شخصیت و من حقیقی انسان وابسته به جسم او باشد باید در طول دوران عمر تغییر کند در صورتی که چنین نیست. در نتیجه هویت انسان چیزی است که نه مانند اجزای مادی تغییر مییابد و نه تابع تغییرات جسم است. اساس شخصیت و هویت انسان را امری مستقل از جسم (که لزوماً غیر مادی است) تشکیل داده و همین هویت مستقل و تغییرناپذیر، ثبات شخصیت او را در تمامی طول عمر تأمین مینماید.
۱۶- والاترین سعادت در جهان آخرت چیست؟ (۱)
والاترین سعادت در جهان آخرت رضای انسان از سعی خود در این جهان است. کسانی که از لحظات عمر خود در جهت انجام وظایف حداکثر استفاده را به عمل آورده و از اتلاف وقت خود پرهیز کردهاند، در جهان آخرت غرق در شادی بوده و درجوار رحمت الهی از انواع موهبتها برخوردارند.
جمع نمره ۲۰
پیروز و سربلند باشید