سوالات عمومی کنکور ریاضی ۱۴۰۰ داخل کشور؛ فرهنگ و معارف اسلامی
کنکور ریاضی 1400 داخل کشور
ماده امتحانی: فرهنگ و معارف اسلامی
تعداد سوالات: ۲۵
از شماره ۵۱ تا شماره ۷۵
مدت پاسخگویی ۱۷ دقیقه
51) از توجه به عبارت قرآنی «بعضی از مردم میگویند: خداوندا به ما در دنیا نیکی عطا کن، ولی در آخرت هیچ بهرهای ندارند.» کدام پیام مفهوم میگردد؟
۱) اگر هدفهای دنیوی اصل قرار گیرند، مانع رسیدن به هدفهای اخروی میشوند.
۲) برخی هدفها پایانناپذیر و همیشگیاند و پاسخگوی استعدادهای معنوی ما هستند.
۳) اصل قرار گرفتن هدفهای اخروی، مانع بهرهمندی انسان از نعمتهای دنیایی نمیشود.
۴) اگر کسی هدفهای پایانپذیر را به عنوان هدف اصلی برگزیند، استعدادهای مادی و معنوی رشد نمیکند.
پاسخ گزینه: ۱
۵۲) جرم در قیامت گناهکاران نباید هیچکس را جز خودشان ملامت نمایند؟
۱) میل سرکش در درون انسان سوگند یاد کرده که او را فریب دهد و خود، باید تعقل کند.
۲) عوامل بیرونی هیچ تسلطی بر انسان نداشتهاند و او خود باید میان خیر و شر انتخاب نماید.
۳) نفس اماره در آن روز خواهد گفت که این خودتان بودید که دعوت مرا پذیرفتید و شایسته سرزنش هستید.
۴) عوامل درونی و نفس لوامه انسان را برای رسیدن به لذات زودگذر دنیایی به گناه فرا میخواند و وسوسه میکند.
پاسخ گزینه: ۲
۵۳) کدام مورد «امکان» معاد را ثابت میکند و خداوند قدرت خود بر معاد را چگونه برای همه انسانها بیان نموده است؟
۱) دقت در آفرینش اولیه انسان – سامان دادن مجدد همه استخوانهای ریز و درشت
۲) دقت در آفرینش اولیه انسان – رسیدن هر کس به آنچه استحقاق دارد و ضایع نشدن حق کسی
۳) این جهان ظرفیت جزا و پاداش کامل انسانها را ندارد – بیهدف و عبث نبودن آفرینش انسان و جهان
۴) این جهان ظرفیت جزا و پاداش کامل انسانها را ندارد – رسیدن هر کس به آنچه استحقاق دارد و ضایع نشدن حق کسی
پاسخ گزینه: ۱
۵۴) کدام مورد، به وقایع «یَوْمِ یُبْعَثُونَ» در عبارت شریفه «وَ مِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ» اشاره نموده است؟
۱) «وَ إِنَّ عَلَیْکُمْ لَحافِظِینَ کِراماً کاتِبِینَ یَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ»
۲) «إنَّ الَّذینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامی ظُلْماً إِنَّما یَأْکُلُونَ فی بُطُونِهِمْ ناراً»
۳) «قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَهٌ هُوَ قَائِلُهَا»
۴) «اَلیَومَ نَختِمُ عَلی اَفواهِهِم وَ تُکَلِّمُنا اَیدیهِم وَ تَشهَدُ اَرجُلُهُم بِما کانوا یَکسِبونَ»
پاسخ گزینه: ۴
۵۵) با توجه به آیات سوره انعام، در روز قیامت افراد بدکار با دیدن حقیقت آن جهان و عاقبت شوم خویش، چه چیزی را آرزو میکنند؟
۱) ای کاش دوستان مؤمن و خوب برای خود انتخاب میکردیم، تا باعث هدایت ما در دنیا شوند.
۲) ای کاش همراه و هممسیر با دشمنان خدا و پیامبر اکرم (ص) نبودیم و از هدایت شوندگان بودیم.
۳) ای کاش به دنیا بازگردانده میشدیم و آیات پروردگارمان را تکذیب نمیکردیم و از مؤمنان میبودیم.
۴) ای کاش فرزندان صالحی تربیت میکردیم که برای ما در این دنیا خیرات و برکاتی از پیش میفرستادند.
پاسخ گزینه: ۳
۵۶) با توجه به سخن امیرالمؤمنین (ع) گذشتِ ایام چه آفتی را در پی دارد و کدام اقدام، آن را از سر راه برمیدارد؟
۱) ازهمگسیختگی تصمیمها و کارها – باقی ماندن بر پیمان خود با خدا و وفای بر عهد
۲) تاب نیاوردن در برابر تندباد حوادث – باقی ماندن بر پیمان خود با خدا و وفای بر عهد
۳) ازهمگسیختگی تصمیمها و کارها – انتخاب بهترین زمانها برای عهد بستن با خدا
۴) تاب نیاوردن در برابر تندباد حوادث – انتخاب بهترین زمانها برای عهد بستن با خدا
پاسخ گزینه: ۱
۵۷) دستیابی به اهداف بزرگ و موفقیت انسان در گروی بهرهمندی از ثمرات کدام دستور الهی میباشد؟
۱) «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»
۲) «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذیِنَ مْنْ قَبْلِکمُ»
۳) «وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً»
۴) «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ»
پاسخ گزینه: ۲
۵۸) قرآن کریم «تبرج» را چه نوع کاری میشمارد و به چه علت دین اسلام ما را از آن پرهیز میدهد؟
۱) جاهلانه – چون تمجید دیگران قدرت تعقل و تفکر را از انسان میگیرد و باعث میشود استعدادهایش شکوفا نشود.
۲) حقیرانه – چون تمجید دیگران قدرت تعقل و تفکر را از انسان میگیرد و باعث میشود استعدادهایش شکوفا نشود.
۳) جاهلانه – باعث غفلت انسان از هدف اصلی و اشتغال به کارهایی میشود که عاقبتی جز دور شدن از خدا را ندارد.
۴) حقیرانه – باعث غفلت انسان از هدف اصلی و اشتغال به کارهایی میشود که عاقبتی جز دور شدن از خدا را ندارد.
پاسخ گزینه: ۳
۵۹) دستیابی به اکسیر حیات توسط انسان، وابسته به چیست و فایده حیاتبخش جهان مادی، از جمله ما انسانها کدام است؟
۱) «جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ» – «إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ»
۲) «جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ» – «لِنُحْیِیَ بِهِ بَلْدَهً مَیْتًا»
۳) «اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ» – «إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ»
۴) «اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ» – «لِنُحْیِیَ بِهِ بَلْدَهً مَیْتًا»
پاسخ گزینه: ۴
60) گفتار کسانی که در الهی بودن قرآن کریم شک دارند و مرحله آغازین تحدی قرآن، به ترتیب در کدام مورد آمده است؟
۱) «لَارْتابَ الْمُبْطِلُونَ» – «وَ ما کُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ کِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِیَمینِکَ…»
۲) «لَارْتابَ الْمُبْطِلُونَ» – «لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا…»
۳) «یَقُولُونَ افْتَرَاهُ» – «وَ ما کُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ کِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِیَمینِکَ…»
۴) «یَقُولُونَ افْتَرَاهُ» – «لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا…»
پاسخ گزینه: ۴
۶۱) شرط رهایی از گمراهی (… لن تضلّوا ابداً) در روایت نبوی کدام است و از این روایت کدام پیام دریافت میگردد؟
۱) تمسک به دو یادگار پیامبر اکرم (ص) – اطاعت از هر یک از آنها برای هدایت کافی است.
۲) تمسک به دو یادگار پیامبر اکرم (ص) – وجود معصوم در کنار معجزه جاوید همیشگی است.
۳) فهمیدن مصداق اولیالامر با معرفی رسول خدا (ص) – اطاعت از هر یک از آنها برای هدایت کافی است.
۴) فهمیدن مصداق اولیالامر با معرفی رسول خدا (ص) – وجود معصوم در کنار معجزه جاوید همیشگی است.
پاسخ گزینه: ۲
۶۲) با توجه به احکام جهاد در بیان نبوی، اگر یکی از مشرکان در میانه جنگ درخواست دانستن مطالبی در مورد اسلام داشت، وظیفه مسلمین در قبال او کدام است؟
۱) او در پناه خداست و پس از آن هیچگاه نباید با او جنگید تا زمانی که کلام خدا را بشنود و به سوی قومش بازگردد.
۲) نباید جنگ ادامه یابد و او برادر دینی شماست، او به جایی که احساس امنیت میکند بازگردد تا کلام خدا را بشنود.
۳) او در پناه خداست تا کلام خدا را بشنود و اگر اسلام را نپذیرفت، به جایی که احساس امنیت میکند بازگردد.
۴) باید جنگ را تعطیل کرد تا همه مشرکان به محل امن برسند و در محل خود کلام خدا را بشنوند.
پاسخ گزینه: ۳
۶۳) آثار بیتوجهی به هشدار قرآن کریم در رابطه با پیامبر اکرم (ص) «أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ» در کدام مورد آمده است؟
۱) رواج قرآن برای معنا کردن به نفع دنیاطلبان – شناخته شدن منکر و ناشناخته ماندن معروف
۲) شناخت پیمانشکنان و فراموشکنندگان قرآن – شناخته شدن منکر و ناشناخته ماندن معروف
۳) رواج قرآن برای معنا کردن به نفع دنیاطلبان – فزونی پشتکنندگان به صراط مستقیم و دوری از حق
۴) شناخت پیمانشکنان و فراموشکنندگان قرآن – فزونی پشتکنندگان به صراط مستقیم و دوری از حق
پاسخ گزینه: ۱
۶۴) ارتباط امام زمان (عج) با مردم از طریق نواب خاص از چه زمانی آغاز شد و این دوران چگونه پایان یافت؟
۱) ۲۶۰ هجری – زندگی مخفی امام (ع) و ناسپاسی مردم در پیروی از رهبران آسمانی
۲) ۳۲۹ هجری – زندگی مخفی امام (ع) و ناسپاسی مردم در پیروی از رهبران آسمانی
۳) ۳۲۹ هجری – نامه امام (ع) به چهارمین نایب و اعلام آغاز مرحله دوم غیبت
۴) ۲۶۰ هجری – نامه امام (ع) به چهارمین نایب و اعلام آغاز مرحله دوم غیبت
پاسخ گزینه: ۴
۶۵) اکنون که فهمیدیم به فرمایش امیرالمؤمنین (ع) «قدر و ارزش جان انسان، بهشتی به وسعت همه آسمانها و زمین است» چه وظیفهای داریم و چرا انسان عزیز، غیر خدا را کوچک میبیند؟
۱) فلا تَبِیعُوها إلاَّ بِها – خالق جهان در نظر ایشان بزرگ است.
۲) لَیْسَ لِأَنْفُسِکُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّهَ – خالق جهان در نظر ایشان بزرگ است.
۳) فلا تَبِیعُوها إلاَّ بِها – خداوند فرزندان آدم را بر بسیاری مخلوقات برتری داده است.
۴) لَیْسَ لِأَنْفُسِکُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّهَ – خداوند فرزندان آدم را بر بسیاری مخلوقات برتری داده است.
پاسخ گزینه: ۱
۶۶) به ترتیب «سلامت جسمی و روانی» و «عدم ارتباط قبلی با جنس مخالف» مصداق کدام برنامه در مورد تشکیل خانواده میباشد؟
۱) رشد و پرورش فرزندان – پاسخ به نیاز جنسی
۲) شناخت معیارهای همسر مناسب – پاسخ به نیاز جنسی
۳) رشد و پرورش فرزندان – شناخت معیارهای همسر مناسب
۴) شناخت معیارهای همسر مناسب – شناخت معیارهای همسر مناسب
پاسخ گزینه: ۴
۶۷) کدام بیت را میتوان به عنوان تمثیلی گویا از مفهوم مندرج در آیه شریفه «یا اَیُّهَا النّاسُ اَنتُم الفُقراءُ اِلَی اللهِ وَالله هُوَ الغَنیِّ الحمیدُ» ارائه نمود؟
۱) به صحرا بنگرم صحرا تو بینم/ به دریا بنگرم دریا تو بینم
۲) خشک ابری که بود ز آب تهی/ ناید از وی صفت آبدهی
۳) نظیر دوست ندیدم، اگر چه از مه و مهر/ نهادم آینهها در مقابل رخ دوست
۴) مهر رخسار تو میتابد ز ذرات جهان/ هر دو عالم پر ز نور و دیده نابینا چه سود
پاسخ گزینه: ۲
۶۸) با توجه به مفهوم نهفته در آیه شریفه «مَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا یُشْرِکُ فِی حُکْمِهِ أَحَدًا» به کدام مورد میتوان برای تعیین واسطه میان خدا و بندگان استناد جست؟
۱) «لِیُنذِروا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَیهِم لَعَلَّهُم یَحذَرونَ»
۲) «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى»
۳) «الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ»
۴) «مِنَ النَّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ»
پاسخ گزینه: ۳
۶۹) با تدبر در آیه شریفه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمْ أَوْلِیَاءَ…» افراد با ایمان از کدام رفتار با دشمن خداوند منع شدهاند و علت آن چگونه بیان شده است؟
۱) همنشینی – «وَ قَدْ کَفَرُوا بِما جاءَکُمْ مِنَ الْحَقِّ»
۲) مهربانی – «وَ قَدْ کَفَرُوا بِما جاءَکُمْ مِنَ الْحَقِّ»
۳) همنشینی – «مَنْ یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ»
۴) مهربانی – «مَنْ یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ»
پاسخ گزینه: ۲
۷۰) در عمل به کدام فرمان الهی، همان نتیجه مطلوب پاسخگویی مناسب به نیازهای برتر حاصل میگردد و عدم شناخت کدام نیاز برتر، سبب تباه شدن عمر انسان میشود؟
۱) «وَ اصبِر عَلی ما اَصابَکَ اِنَّ ذلِکَ مِن عَزمِ الاُمورِ» – درک آینده خویش
۲) «وَ اصبِر عَلی ما اَصابَکَ اِنَّ ذلِکَ مِن عَزمِ الاُمورِ» – شناخت هدف زندگی
۳) «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى» – درک آینده خویش
۴) «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى» – شناخت هدف زندگی
پاسخ گزینه: ۴
۷۱) در رابطه با علتهایی که در پیدایش یک پدیده دخالت دارند، کدام مورد در مقام بیان مفهوم علل طولی به کار رفته است؟
۱) علتها در یک ردیف و هر کدام مستقل از دیگری میباشند.
۲) هر یک از عوامل و عناصر، اثر خاصی را مستقل از دیگری اعمال میکند.
۳) علتها نسبت به هم در مرتبههای مختلف قرار دارند و مستقل نیستند.
۴) هر عامل به طور مستقیم نقش خاصی را بر عهده دارد و علت مرتبه پایین، وابسته به علت مرتبه بالایی نیست.
پاسخ گزینه: ۳
۷۲) پیام موجود در عبارت «آن کس که تنها زندگی زودگذر دنیا را میطلبد، آن مقدار از آن را که بخواهیم (و به هر کس اراده کنیم) میدهیم» در کدام عبارت قرآنی به صراحت و روشنی تبیین شده و مورد تأکید قرار گرفته است؟
۱) «کُلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّکَ وَ ما کانَ عَطاءُ رَبِّکَ مَحْظُوراً»
۲) «کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَهُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوکُم بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَهً وَ إِلَیْنَا تُرْجَعُونَ»
۳) «وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَهِ فَلا یُجْزى إِلاَّ مِثْلَها وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ»
۴) «وَ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ»
پاسخ گزینه: ۱
۷۳) وعده «آب که از سر گذشت چه یک وجب، چه صد وجب» و «دامی که سبب عادت به گناه میشود» به ترتیب، برخواسته از کدام حیلههای شیطان برای دور کردن انسان از توبه میشوند؟
۱) تسویف – به تأخیر انداختن توبه
۲) تسویف – گام به گام کشاندن به سوی گناه
۳) ناامید کردن از رحمت الهی – به تأخیر انداختن توبه
۴) ناامید کردن از رحمت الهی – گام به گام کشاندن به سوی گناه
پاسخ گزینه: ۳
۷۴) به ترتیب، کدام مورد از مهمترین عوامل عقبماندگی اقتصادی و به وجود آمدن فاصله طبقاتی است که علاوه بر آثار منفی اقتصادی، باعث بیاعتمادی عمومی میشود و وظیفه مجموعه افراد جامعه در راستای سالم نگهداشتن روابط اقتصادی کدام است؟
۱) سلطه و نفوذ بیگانگان – امر به معروف و نهی از منکر
۲) سلطه و نفوذ بیگانگان – دوری از تجملگرایی و سادهزیستی
۳) تجملگرایی برخی مسئولین و فساد اداری و مالی – امر به معروف و نهی از منکر
۴) تجملگرایی برخی مسئولین و فساد اداری و مالی – دوری از تجملگرایی و سادهزیستی
پاسخ گزینه: ۳
۷۵) سخن زَهره بنعبدالله، «ما باید امر خداوند را در مورد همه طبقات رعایت کنیم» برای توضیح و تبیین کدام آیه شریفه، بیان شده است؟
۱) «رُسُلًا مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّهٌ بَعْدَ الرُّسُلِ…»
۲) «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ…»
۳) «اِستَجیبوا للهِ وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم…»
۴) «لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ…»
پاسخ گزینه: ۲