آلزایمردمانس

آپنه خواب خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد!

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

آپنه خواب خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد!

آپنه خواب انسدادی یا وقفه تنفسی انسدادی در خواب (Obstructive Sleep Apnea = OSA)، ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را در سالمندان افزایش دهد. نتایج این مطالعه به صورت آنلاین در American Thoracic Society’s American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine منتشر شده‌ است.

محققان گزارش کردند که پروتئین‌های بتا-آمیلوئید، که در بیماری آلزایمر تشکیل پلاک‌های پپتیدی را می‌دهد، در افراد مبتلا به آپنه خواب انسدادی به مرور زمان افزایش می یابد. میزان این افزایش به نسبت شدت آپنه است. به این معنی که افرادی که تعداد آپنه‌های بیشتری را در هر ساعت خواب تجربه می‌کنند، در طول زمان، مقدار بیشتری بتا-آمیلوئید در مغزشان تجمع می‌یابد و در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار می‌گیرند.

بیماری آلزایمر یک اختلال نورودژنراتیو است. تقریبا ۵ میلیون نفر از افراد مسن در آمریکا به آن مبتلا هستند. آپنه خواب انسدادی شایع‌تر است و ۳۰ تا ۸۰ درصد سالمندان را مبتلا کرده است (بسته به نوع تعریفی که از آن می شود).

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که اختلالات خواب، ممکن است به رسوب آمیلوئید در مغز کمک کند. همچنین می تواند سرعت کاهش توانایی‌های شناختی را در افراد در معرض خطر ابتلا به آلزایمر افزایش دهد. با این حال، اثبات علت این ارتباطات دشوار است. چون آپنه خواب انسدادی و بیماری آلزایمر ریسک فاکتورهای مشترکی داشته و معمولا با همدیگر وجود دارند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

‫۱۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا