مغز و اعصاب

تاثیرات مخرب الکل بر حافظه

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

تاثیرات مخرب الکل بر حافظه

دکتر شهرام حسام بختیاری: اختلال فراموشی پایدار یکی از اختلالات و عوارض ناشی از مصرف بلند مدت الکل است که معمولاً در افراد بالای ۳۵ سال رخ می دهد. افرادی که به این اختلال دچار می شوند با مشکل حافظه نزدیک یا همان حافظه کوتاه مدت مواجه شده و برخی از اتفاقات و حوادثی که اخیراً برای آنها افتاده است را به یاد نمی آورند.

به حملات فراموشی کلی گذرا اختلال فراموشی پایدار ناشی از مصرف بلند مدت الکل گفته می شود و در طی مسمومیت با الکل ممکن است این اختلال رخ دهد. اختلال فراموشی (نسیان) ناشی از الکل عبارت است از تخریب و اختلال در قسمت حافظه‌ی کوتاه مدت که بر اثر زیاده روی در مصرف الکل و مصرف طولانی مدت آن ایجاد می شود. همچنین، حافظه‌ی دور و سایر توانایی‌های ذهنی بیمار سالم است ولی بیمار نقص در حافظه‌ی کوتاه مدت یا فراموشی پیش گستر پیدا می کند.

در حقیقت، این اختلالی است که بیشتر در افراد بالای ۳۵ سال و یا افرادی که سالیان دراز در نوشیدن الکل افراط نموده‌اند، مشاهده می‌شود. دو نوع اختلال فراموشی پایدار با مصرف بلند مدت و سنگین الکل ارتباط دارند که عبارتند از سندرم‌های اختلال فراموشی پایدار ناشی از مصرف دراز مدت الکل است.

سندرم ورنیکه و سندرم کورساکف نام های کلاسیک اختلال فراموشی (نسیانی) پایدار ناشی از مصرف دراز مدت الکل عبارتند از آنسفالوپاتی ورنیکه که شامل نشانه‌های حاد می‌باشد و سندرم کورساکف که به صورت مزمن ظاهر می‌شود و علامت اصلی آن، اختلال در حافظه‌ی کوتاه مدت می باشد.

در حقیقت، اشکال در B1 به علت رژیم غذایی ناکافی یا مشکلات سوء جذب است که، موجب شکل گیری این اختلال می شود. در این اختلال، بیمار در عین هوشیاری کامل، دچار اختلال در حافظه ی نزدیک یا فراموشی پس گستر می شود.

سندرم ورنیکه

بیماری مغزی ورنیکه، یک اختلال حاد قابل درمان و برگشت پذیر است. بیمار مبتلا، نشانه هایی چون هذیان، اختلال های حرکت چشم، اشکالاتی در حرکت و تعادل و تباهی اعصاب پیرامونی در انتهای دست ها و پاها از خود نشان می دهد. افرادی که نشانه هایی اولیه این سندرم را در خود مشاهده می کنند می بایست هر چه سریعتر نسبت به این الکل اقدام نمایند.

معتادان به الکل پس از مدتی دچار عدم تعادل در ایستادن یا راه رفتن می شوند. همچنین، هوشیاری آنان مختل شده و بیماران دچار فلج عضلانی می شوند. قطعاً اگر بیمار تحت درمان قرار نگیرد، به تدریج حال او وخیم شده و به حالت بهت زدگی و اغماء گرفتار می شود.

علت اصلی بروز این اختلال و علائم مربوطه به طور مستقیم مصرف الکل یا خود الکل نیست، بلکه ناشی از اثرات منفی و تباه کننده الکل بر سوخت و ساز مواد غذایی و الگوی تغذیه ی نامناسب است که منجر به کمبود ویتامین می شود.

سندرم کورساکف

به مرور زمان، اگر بیمار مبتلا به سندرم ورنیکه مداوا نشود به سندرم کورساکف مبتلا خواهد شد. سندرم کورساکف نوع دائمی و مزمن زوال عقل می باشد که بیمار به فراموشی پس گستر و پیش گستر مبتلا می شود. سه علامت این سندرم عبارت است از:

  • تورم تعداد زیادی از سلول های اعصاب محیطی که با پیشرفت بیماری، علائمی چون از دست دادن حس و از بین رفتن تدریجی نیروی عضلات و فلجی ظاهر می شود.
  • فراموشی یا اختلال در حافظه ی کوتاه مدت
  • افسانه سازی با داستان های تخیلی یا بیان تجربیات دروغی و خیالی می باشد.

آسیب در قسمت حافظه ی کوتاه مدت موجب می شود که بیمار رویدادهای جدید را نتواند یادآوری کند یا اطلاعات تازه را یاد بگیرد. از لحاظ فیزیولوژیکی، این دو سندرم به هم مربوط هستند، زیرا هر دو اختلال بیانگر فرآیند بیماری یا زیربنایی واحد هستند که سندرم ورنیکه نوع حاد یا مرحله ی اولیه ی بیماری و سندرم کورساکف نوع مزمن یا مرحله ی ثانویه ی این اختلال می باشد. در صورت عدم درمان و ادامه ی الکیسم، بیمار مبتلا به هذیان و توهم و حتی اغماء خواهد شد.

زوال حافظه مزمن ناشی از مصرف الکل

پس از گذشت سال ها وابستگی به الکل، فاکتورهای مختلفی چون اثرات سمی سوء مصرف الکل، اثرات منفی و تباه کننده ی الکل بر سوخت و ساز مواد غذایی، سوء تغذیه و کمبود تیامین و اختلال در عملکرد ارگان های مهمی چون کبد، قلب و بروز مشکلاتی چون، اتساع بطن ها، آتروفی قشر مخ و دیگر عوامل می توانند منجر به شکل گیری زوال مزمن در بیمار گردند.

به طور طبیعی، وابستگی به الکل منجر به زوال سلول‌های مغزی شده و به تدریج روند غیرقابل ترمیم زوال قدرت های عضلانی شروع می شود؛ زوال شامل اختلال در قضاوت، استعداد ادراک مفاهیم انتزاعی، توجه، تمرکز و حافظه می باشد. به مرور زمان، بیمار کنترل رفتار خود را از دست می دهد و بیمار رفتارهایی چون عصبانیت شدید، بی حوصلگی و تکانشی بودن را از خود بروز می دهد. بیمار همچنین بسیار خودخواه، غیر مسئول و بی انگیزه می شود و دیگر قادر به کنترل و یا ادامه شغل، زندگی زناشویی و اجتماعی نخواهد بود.

در مقاله دیگری آقای علی سلجوقیان پزشک عمومی و کارشناس سلامت در مورد تاثیرات مخرب الکل بر حافظه بیان داشت:

افرادی که الکل مصرف می‌کنند در برهه‌ای ممکن است حافظه کوتاه مدت خود را از دست داده و دچار حوادث جانی یا مالی شوند در حالی‌که بعد از پاک شدن اثرات الکل هیچ چیز را به خاطر نمی‌آورند.

تاثیرات مخرب الکل بر حافظه

یکی از عوامل مهم در حوادث ترافیکی عامل انسانی است که در بسیاری از مواقع قابل پیشگیری است.
این پزشک عمومی اذعان داشت: افرادی که الکل مصرف می‌کنند در برهه‌ای ممکن است حافظه کوتاه مدت خود را از دست داده و دچار حوادث جانی یا مالی شوند در حالی‌که بعد از پاک شدن اثرات الکلهیچ چیز را به خاطر نمی‌آورند.
سلجوقیان، مصرف الکل را یکی از فاکتورهای افزایش احتمال حوادث بیان کرد و گفت: مشاهده می‌شود در دنیای غرب که مصرف الکل مجاز است آمار حوادث و تصادفات ناشی از آن رو به افزایش است و تحقیقات زیادی در این باره صورت گرفته شده است.
وی افزود: زمانی که فرد الکل مصرف می‌کند سمی وارد بدن می‌شود که تمام اعضای بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مغز یکی از مهمترین اعضایی است که با مصرف الکل دچار تغییراتی مثل عدم کنترل هیجان و رفتارهای تکانشی می‌شود.
این کارشناس در بیان ارتباط مصرف الکل با افزایش حوادث تصریح کرد: بخشی در جلوی مغز رفتارهای فرد را کنترل می‌کند و باعث جلوگیری از بروز واکنش ناهنجار در انسان می‌شود که باعث می‌شود فرد شخصیتی نرمال و طبیعی داشته باشد.
سلجوقیان، در پایان خاطرنشان کرد: با ورود الکل به مغز حالات طبیعی فرد سرکوب شده و فرد رفتارهایی از خود بروز می‌دهد که در شرایط عادی از خود نشان نمی‌دهد که یکی از آنها عدم رعایت سرعت مجاز در رانندگی در شرایط مختلف است که باعث افزایش حوادث و مخاطرات رانندگی می‌شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا! نام و آوازه مــــــرا چنان در حافظــه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــر نیز تــوان به یغمـا بـردن آن را نـداشتــــــه باشـد...! خدایـــــــــا! محبّـت مــرا در دل‌های بندگانت بینداز ... خدایــــــا! مــــرا دوســــت بــــدار و محبوبــم گـــردان...!

‫۷ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا