زیست‌شناسی

تشخیص وجود نشاسته توسط لوگول

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۱۴ میانگین: ۳]

محلول لوگول

در این پست روش تهیه محلول لوگول که معرف نشاسته می‌باشد را توضیح خواهیم داد. برای تهیه محلول لوگول در آزمایشگاه مراحل زیر را دنبال می‌کنیم.
۶ گرم یدید پتاسیم (یدور پتاسیم) را در ۲۰ میلی‌لیتر آب مقطر حل کرده، بلورهای ید را به آن افزوده (۳ گرم) و سپس به کمک آب مقطر حجم را به یک لیتر می‌رسانیم.

نکته:

• لازم است محلول مزبور ۲۴ساعت قبل از به کاربردن
تهیه شود، چون ید به آرامی در آب حل می شود.

• بهتر است در شیشه‌های قهوه‌ای رنگ نگهداری شوند.
چون در اثر نور بی‌رنگ می‌شود و یا بعد از استفاده در جای تاریک نگهداشته شوند با اینکار می‌توان از محلول لوگول تا مدتی در آزمایشگاه استفاده کرد.

کاربرد: برای تست نشاسته (که آبی تیره یا بنفش می‌شود)، بی‌حرکت کردن تاژکداران و مشخص کردن هسته در سلول‌های روپوست.

طرز تهیه محلول ید در الکل:

۰/۲۵ گرم ید جامد را در ۱۰۰ سی‌سی الکل صنعتی حل می‌کنیم.

کاربرد: برای رنگ‌آمیزی سلول‌های پوششی دهان و تست نشاسته

هشدار: تماس مستقیم ید با پوست ممکن است آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد پس هنگام کار با ید باید بسیار احتیاط نمود. بخار ید باعث دردناک شدم چشم و غشای مخاطی می‌شود. حداکثر مقدار مجاز ید در هوا نباید از یک میلی گرم در هر متر مکعب فراتر رود.

تشخیص وجود نشاسته توسط لوگول

وسایل و مواد لازم:
نشاسته، معرف لوگول، آب، لوله آزمایش، منبع حرارتی

روش کار:
یک گرم نشاسته را در ۱۰ میلی‌لیتر آب بریزید. آنگاه ۲ میلی‌لیتر از محلول بدست آمده را در یک لوله آزمایش ریخته و بجوشانید. دراین صورت نشاسته کاملاَ در آب حل می‌شود و بعد به آن یک قطره لوگول بیفزایید. مشاهده می‌شود رنگ لوگول آبی تیره می‌شود. در صورتی که قبلآ رنگ محلول نشاسته شفاف (ژله‌ای) بود. (رنگ محلول لوگول قبل از اضافه شدن به محلول نشاسته، قهوه ای تا نارنجی است). اگر دوباره محلول را حرارت دهید مشاهده خواهید کرد رنگ آبی تیره ناپدید خواهد شد. چرا؟

زیرا ید جذب سطحی مولکول‌های نشاسته می‌شود که باعث می‌شود رنگ آن آبی شود. در اثر حرارت ید از نشاسته جدا شده و به حالت قبل خود باز می‌گردد.

می‌توان برای تشخیص نشاسته در مواد غذایی و میوه‌ها از این آزمایش استفاده کرد.

نتیجه آزمایش:
به دلیل این که ید جذب سطحی مولکول‌های نشاسته می‌شود در اثر حرارت به راحتی از آن جدا شده و به حالت قبل باز می‌گردد.

تست نشاسته

نشاسته چیست؟ 

به زبان ساده می‌توان نشاسته را به عنوان مهمترین ترکیبات کربوهیدرات پیچیده تعریف کرد. ذخیره پلی ساکارید و گلوکوزید گیاهان است. این یک محصول تجدید پذیر و زیست تخریب پذیر است، بنابراین می‌تواند به عنوان یک ماده خام کامل و جایگزینی برای اجزای سوخت فسیلی در ساخت مواد شوینده، چسب، پلاستیک و غیره عمل کند. مولکول‌های نشاسته شامل تعداد زیادی واحد گلوکز هستند که توسط پیوندهای گلیکوزیدی به یکدیگر متصل شده‌اند و توسط همه سبزیجات و سایر منابع گیاهی از طریق فرآیند فتوسنتز تولید می‌شوند. مولکول‌های نشاسته به عنوان ذخیره انرژی در سلول‌های گیاهی عمل می‌کنند که برای رشد، نمو و تولید مثل آنها ضروری است. جو، سیب زمینی، ذرت، برنج، گندم چند نمونه از محصولات گیاهی هستند که نشاسته از آنها استخراج و به صنایع مختلف توزیع می‌شود.

چرا تست نشاسته را انجام می‌دهیم؟

آزمایش ید برای نشاسته عمدتاً برای آزمایش وجود کربوهیدرات‌ها انجام می‌شود. محصولات غذایی که ما می‌خوریم شامل انواع مختلفی از کربوهیدرات‌ها است که در میان آنها نشاسته و قندها کربوهیدرات‌های اصلی موجود در محصولات غذایی ما هستند.

آزمایش نشاسته در منابع گیاهی

مواد مورد نیاز

  • چاقو
  • کاردک
  • کاشی چینی.
  • محلول ید
  • نمونه غذا – سیب زمینی یا هر سبزی یا میوه دیگری.

روش

  • یک سیب زمینی تازه بردارید که شسته، تمیز و خشک شده است.
  • پوست سیب زمینی را جدا کنید.
  • سیب زمینی را به مکعب‌ها یا ورقه‌های کوچک برش دهید.
  • با کمک کاردک تمیز و خشک شده، نمونه‌های سیب زمینی را روی کاشی چینی تمیز و خشک شده قرار دهید.
  • ۲ تا ۳ قطره محلول ید رقیق را روی نمونه‌های سیب زمینی اضافه کنید.
  • اسلاید را بدون مزاحمت نگه دارید و تغییرات را مشاهده کنید.

مشاهدات

تغییر در رنگ وجود خواهد داشت. رنگ آبی مایل به سیاه روی برش یا مکعب نمونه‌های سیب زمینی ایجاد می‌شود.

نتیجه

نتیجه مثبت است. با توجه به مشاهدات، نمونه غذا یا برش سیب زمینی با افزودن محلول ید به رنگ آبی مایل به سیاه در آمد. این نشان دهنده وجود نشاسته در منبع گیاهی معین است. این یک آزمایش ساده بود که برای بررسی وجود نشاسته استفاده می‌شود. این آزمایش ید برای نشاسته را می‌توان برای هر دو نمونه غذای مایع و جامد انجام داد.



آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا! نام و آوازه مــــــرا چنان در حافظــه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــر نیز تــوان به یغمـا بـردن آن را نـداشتــــــه باشـد...! خدایـــــــــا! محبّـت مــرا در دل‌های بندگانت بینداز ... خدایــــــا! مــــرا دوســــت بــــدار و محبوبــم گـــردان...!

‫۶ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا