زیست‌شناسی (۱)

جنگل حرا هرمز

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

جنگل حرا هرمز

جنگل حرا هرمز در شمال شرقی جزیره قرار دارد. گونه حرا که نام علمی آن به حکیم و فیلسوف ایرانی ابوعلی سینا (Avicennia Marina) نسبت داده می شود، درختانی در اندازه های ۳ تا ۶ متر با شاخ و برگهای سبز و روشن که در آبهای شور زندگی می‌کند. حرا، گیاهی از تیره شاه پسند است، دانه آن روی درخت مادر می‌روید و نهال تولید می‌کند، سپس از درخت جدا می‌شود و داخل مرداب می‌افتد، جنگل حرا هرمز بر دریا و آب شور قرار دارد و این سازش با آب شور و شرایط نامناسب، از آن یک گیاه استثنایی ساخته‌است.

جنگل حرا هرمز
جنگل حرا هرمز
جنگل حرا هرمز

این درخت (گیاه) که هنگام مَد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو می رود. با خاصیت تصفیه ای که در پوست این درخت وجود دارد، بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می کند، درخت حرا در حقیقت یک کارخانه آب شیرین کن طبیعی و خدادادی است. جنگل حرا هرمز به دلیل مساعد بودن شرایط اکولوژی ، زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر است.

جنگل حرا هرمز
جنگل حرا هرمز
جنگل حرا هرمز

طبیعت جنگل حرا هرمز

جوامع جنگلی مانگرو (حرا) در طول میلیون‌ها سال موفق شده اند تا سازگاری اعجاب انگیزی با آب شور دریا و سواحل جَزر و مَدی پیدا کنند. اصولا این گیاهان قادر نیستند دمای کمتر از ۵ درجه سانتی گراد را تحمل کنند. ضمن اینکه شوری بین ۲۰ تا ۳۲ در هزار برای رشد آنها مناسب است.

مانگرو یکی از مقاومترین گونه ها محسوب می شود که با حداقل نیازهای خاص گیاهان مانگرو، در سواحل و امتداد کوهها توسعه می یابد. یکی از ویژگی های درختچه حرا، ریشه آن است. ریشه های اصلی حرا کوتاه و کم عمق اند و از آنها ریشه های فرعی و باریک و عمودی اسفنجی به سمت بالا منشعب شده و بطور متوسط تا ۳۰ سانتی متر از سطح زمین بالاتر می روند.

این ریشه های هوایی به تدریج دور درخت را پوشش می دهند و تبدیل به یک شبکه می شوند و به این ترتیب امکان زیستگاه در چنین محیط باتلاقی فراهم می کنند. این ریشه ها از شوری اطراف نیز می کاهند تا امکان تغذیه گیاه از آب بسیار شور دریا میسر شود. جنگلهای دریایی حرا در شبانه روز دو بار در آب دریا آبتنی می‌کنند. هنگام مد، ماهیان زیادی به طرف جنگل حرکت می کنند و صیادان محلی نیز به خوبی این را می‌دانند.

جنگل حرا هرمز
جنگل حرا هرمز
جنگل حرا هرمز

گیاهان حرا برگهایی با ظاهر بیضی شکل و قاعده‌ای باریک و رویه سبز و براق دارند و پشت برگها نیز سفید یا خاکستری رنگ است، طول این برگها حدود ۵ تا ۵/۷ سانتی متر است. میوه حرا، بادامی شکل است.

میوه جنگل حرا هرمز

نظر شما در مورد این مکان چیست؟

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

‫۵ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا