علوم پایه

دانستنی های درخت زردالو

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دانستنی های درخت زردآلو

زردآلو

آنچه باید راجع به زردالو بدانید

زرد آلو به علت میوه آن کاشت می شود. این درخت به سرزمین چین و سیبری تعلق دارد. طبق منابع به دست آمده گفته می شود که این درخت در قرن نخست میلادی به قاره اروپا و آسیا گسترش یافته است. اما به طور کلی خاستگاه آن ایران، مصر و ارمنستان می باشد. این درختان خزان دارند و در شرایط ایده آل می توانند تا ارتفاع ۴ الی ۵ متر نیز برسند. درخت زرد آلو با نام علمی Prunus armeniaca دارای میوه هایی به رنگ زرد و نارنجی، آبدار و طعمی شیرین و دلپذیر است که در فصل تابستان می رسند .

نام دیگر زرد آلو، طلای تابستان می باشد.

این درخت جز درختان گرمسیری است و در هوای گرم و یا معتدل به نسبت مکان های سرد بهتر رشد می کند.از نظر ساختار، بسیار شبیه به درختان هلو می باشد. اگر در مناطق سردسیری زندگی می کنید این درخت برای کاشت گزینه مناسبی نیست، چرا که این درختان در مقابل سرمای شدید مقاومت کافی ندارند .

انواع زرد آلو در ایران

درختان زرد آلو انواع مختلفی دارند که عبارتند از :

قیفی
بادامی
نخجوان
قرمزشاهرود
نوری
نصیری تبریز
نادری
جهانگیری
تیلتون
خانی
کتانی شیراز

شرایط نگهداری از درخت زرد آلو
آبیاری درخت زردآلو

این کار مستلزم، نظم و دقت بالایی می باشد. این درخت رطوبت خاک را دوست دارد و رطوبت در رشد بهتر و محصولات بیشتر با کیفیت بالاتر موثر است اما دقت داشته باشید که این رطوبت نباید همیشگی باشد. درختان زرد آلو در روش های آبیاری سنتی به ۸ الی ۱۰ هزار متر مکعب آب، برای هر هکتار در سال نیاز دارند . اما در روش های آبیاری مکانیزه و قطره ای، این مقدار به حداکثر ۴ الی ۶ هزار متر مکعب کاهش می یابد. درختان جوان، در سالهای اول کاشت به آبیاری بیشتری نسبت به درختان بالغ و پیرتر نیاز دارند. روش آبیاری کرت بندی در این درختان توصیه نمی شود. چرا که این عمل مانع از تنفس برای ریشه درخت شده و باعث خیس شدن طوقه درخت زرد آلو خواهد شد. آبیاری بیش از اندازه و غیر منظم نیز موجب زرد شدن برگها و همچنین ریزش و پوسیدگی ریشه می شود. کمبود آب نیز، باعث زرد شدن برگ ها و ریزش میوه ها می شود. دانه برفی توصیه می کند از سیستم آبیاری قطره ای برای این درخت استفاده کنید. بهترین زمان آبیاری درخت زرد آلوزمانی است که سطح خاک حدود ۵۰% از رطوبت خود را از دست داده باشد. در آن صورت می توانید اقدام به آبیاری نمایید.برای تشخیص این کار می توانید از یک شی مانند بیل برای فرو کردن در عمق ۲۰ الی ۳۰ سانتی متری در خاک استفاده نمایید. برای حفظ و تامین رطوبت مناسب در خاک درختان زرد آلو، آنها را قبل از بی حالی و پژمردگی آبیاری نمایید. به طور کلی این درختان را می توانید در هر هفته ۲ بار آبیاری نمایید. این میزان،در شرایط مختلف و هوای خشک متغییر می باشد. دقت داشته باشید که خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد.

خاک مناسب درخت زرد آلو

این گیاه دارای ریشه های حساس می باشد بنابراین به خاک هایی با زهکشی بالا نیاز است ، این درختان را می توانید در خاک باغچه، خاک شنی، خاک خشک و یا آهکی بکارید. اما بهترین خاکی که این گیاه می پسندد: ترکیبی از خاک باغچه + کود دامی پوسیده است. اجازه ندهید خاک در هنگام آبیاری حالت باتلاقی به خود بگیرد. کاشت درختان زرد آلو در زمین های همیشه مرطوب نیز توصیه نمی شود. اگر این درختان را در زمین هایی با رطوبت زیاد و همیشگی بکارید، ریشه های این درخت دچار پوسیدگی خواهند شد که در نتیجه از تنه و شاخه درخت زرد آلو به علت رطوبت بالا، سمغ ترشح می شود .

نور مناسب درخت زرد آلو

نیاز نوری این درخت بالا است. باید آن را در مکان هایی بکارید که به صورت کامل در آفتاب باشد. نور زیاد باعث رسیدن بهتر و زودتر میوه و همچنین کیفیت بالاتر آن خواهد شد. این درختان، به حداقل ۸ الی ۱۰ ساعت نور در روز نیاز دارند. اگر این درختان در محلی کاشته شوند که نور مناسب به آنها نرسد، با مشکلی مانند ضعیف شدن و رشد نکردن درختان یا ریز شدن و ریزش برگ های درخت مواجعه می شوید.

هرس این درخت

هرس کردن برای درختان میوه، امری مهم است این عمل در مورد درخت زرد آلو نیز صادق است. هرس برای میوه دهی بیشتر، فرم بهتر گیاه، رسیدن نور و اکسیژن به تمامی قسمت های گیاهان صورت می گیرد. هرس درختان زرد آلو در اواخر زمستان، یعنی در فصل خواب گیاهان انجام می شود. شاخ و برگ های خشکیده را حذف کرده و دقت داشته باشید که درختان جوان به هرس کمتری نسبت به درختان پیر نیاز دارند. به طور کلی، هرس این درخت، بعد از کاشت طبق گونه آنها و ارتفاع درختان از ۸۰ سانتی متر الی ۱ متر انجام می شود. یکی دیگر از روش های هرس این درخت، تنک کردن است. در این روش که در هنگام رویش میوه اتفاق می افتد، با تنک کردن و ریختن برخی از میوه های درخت، باعث جلوگیری از کوچک ماندن و بالا بردن کیفیت محصول خواهند شد. تنک کردن باید با ایجاد فاصله ای به اندازه ۵ الی ۱۰ سانتی متر بین هر دو میوه صورت گیرد و مابقی میوه ها حذف و تنک می شوند .

بهترین کود برای درختان زرد آلو

برای درختان میوه حتما از کود های مخصوص استفاده نمایید. البته قبل از آن باید علائم کمبود مواد غذایی در درختان میوه احساس شود. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رشد کم

عدم گلدهی مناسب

ریزش میوه ها و …

اگر این علائم را مشاهده کردید از کود استفاده نمایید.در غیر این صورت نیازی به کود دهی نیست. البته برخی از کشاورزان و باغداران، قبل از کاشت درختان زرد آلو در هر هکتار حدود ۲۰ تن کود دامی پوسیده را در سطح زمین ریخته و اقدام به کاشت می کنند. به صورت کلی از کود های دارای پتاسیم، کلسیم برای تقویت این درخت استفاده نمایید. کود های آزته نیز در سال ۲ بار به این درختان داده می شود، که مرحله اول در فصل بهار به روش چالکود ( این روش در کود دهی درخت آلو توضیح داده شده است ) و مرحله دوم در زمان میوه دهی درخت که به صورت سطحی روی خاک ریخته می شود.

دما

درختان زرد آلو در فصل زمستان می توانند تا ۷ – درجه سانتی گراد را تحمل کنند. گونه ای دیگر از این درختان به ۹۰۰ الی ۶۰۰ ساعت سرمای زیر ۷ درجه در سال نیاز دارند. زرد آلو، سرما را تا ۲۵ – تحمل می کند و طبق آمار به دست آمده گونه ای دیگر از زرد آلو وجود دارد با نام علمی Prunus sibirica که می تواند دمای ۵۰ – درجه سانتی گراد را نیز تحمل کند. البته میوه های به دست آمده از این نوع درخت با کیفیت بسیار پایین و تعداد محدود تولید می شود. سرمای بیش از حد و تغییرات دما باعث از بین رفتن تاج درخت و به اصطلاح آپوپلکسی یا همان مرگ پیش رس می شود. همچنین باعث ترک خوردن پوست و تنه درخت زرد آلو می شود و این این امر موجب ورود بیماری و آفات به تنه درخت شده که مرگ درخت را به همراه دارد .به صورت کلی، مناطق گرمسیری و معتدل را برای کاشت این درخت در نظر بگیرید .

تکثیر

تکثیر این درختان به وسیله کاشت بذر و پیوند زدن صورت می گیرد. زمان کاشت زرد آلو در مناطق معتدل در اویل فصل پاییز صورت می گیرد. زمان کاشت زرد آلو در مناطق سردسیری در اوایل فصل بهار صورت می گیرد .

تکثیر از طریق بذر

برای تکثیر این درخت ابتدا هسته آن را جدا کنید و حدود یک ماه آن را درون پلاستیک و در ماسه + خاک اره یا کود گیاهی و در یخچال یا محیطی هایی با دمای ۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید. پس از این مرحله آنها را به مدت یک شبانه روز در آب خیس کنید. بستر مناسبی از خاک هایی مانند پیت ماس + خاک برگ + ماسه تهیه کنید و بذر ها را درون آن بکارید. این بستر را مرطوب نگه دارید. اگر سطح خاک خشک شد آن را با آب اسپری کنید. بذرها را در دمای ۱۸ الی ۲۰ درجه سانتی گراد نگه دارید تا جوانه بزند. پس از گذشت یک ماه شاهد جوانه زدن خواهید بود. بعد از جوانه زدن، و تبدیل به نهال های کوچک می توانید آنها را به باغ و یا باغچه خود انتقال دهید. برای جوانه زنی بهتر بذر نهال زرد آلو می توانید قسمت های سخت هسته را با انبر جدا کرده و یا آنها را بشکنید. تنها دقت کنید که به مغز هسته آسیب وارد نکنید. در هنگام کاشت گودالی به اندازه ۷۰*۷۰ حفر کرده و درخت را در آن بکارید. سعی کنید طوقه های گیاه در خاک قرار نگیرید، چرا که این عمل پوسیدگی طوقه را در پی خواهد داشت. بعد از کاشت درختان زرد آلو آنها را سیر آب کنید. اگر این درختان را در باغ می کارید، فاصله بین آنها را رعایت کنید. هرکدام از نهال ها را به فاصله ۵ الی ۶ متری از یکدیگر بکارید. حداکثر تعداد کاشت این درختان در هر هکتار ، ۳۳۰ الی ۴۰۰ عدد می باشد.

تکثیر از طریق پیوند زدن

یکی دیگر از روش های اصلی تکثیر درخت زرد آلو، تکثیر به روش پیوند زدن است. معمولا پیوندک ها از درختانی گرفته می شود که از نظر میوه دهی و محصولات از کیفیت بالاتری برخوردار باشند.درختان زرد آلو، ریشه هایی حساس دارند و در مکان هایی که تعویض خاک سخت است از پایه هایی استفاده کنید که از حساسیت کمتری برخوردار هستند. متداولترین پایه مناسب برای درختان زرد آلو، درختان هلو هستند. استفاده از آنها می تواند باعث کوتاه شدن درختان زرد آلو شود که این امر مستلزم شرایط ایده آل و مطلوب است. در زمین هایی با خاک های سنگین، می توانید از پایه های درخت آلو نیز استفاده کنید. این پیوند به صورت شکمی و به شکل عدد T صورت می گیرد که در اواخر فصل بهار صورت می گیرد .

آفات و بیماری های درخت زرد آلو

از مهمترین آفات و بیماری های درخت زرد آلو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شپشک ها
کنه تار عنکبوبی
شته ها
مگس میوه
زنبور مغز خوار میوه
سوسک چوب خوار
در صورت مشاهده آنها می توانید از سم های سیستمیک استفاده کنید. از دیگر بیماری های این درخت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

شانکر باکتریایی
سفید پودری
پوسیدگی قهوه ای در اثر فعالیت قارچ ورتیسلیوم
برای مقابله با پوسیدگی قهوه ای می توانید از سم مسی کلرورمس در چند مرحله استفاده کنید. در هنگام ریزش برگ ها در پاییز، در اواخر زمستان و اوایل بهار بعد از ریزش گل ها، بعد از تشکیل میوه ها، می توانید از این سم استفاده نمایید .

درخت زرد آلو چند سال میوه می دهد

این درختان بعد از ۴ سال وارد فاز میوه دهی می شوند. تا حدود ۳۰ سالگی نیز میوه می دهند. میوه های درختان جوان بیشتر در روی شاخه های یکساله قوی تشکیل می شود. عمر درختان زرد آلو چند سال است عمر درختان میوه معمولا زیاد است، طول عمر درختان میوه را نسبت به سال میوه دهی آن درخت می سنجند. عمر این درختان را بین ۳۰ الی ۳۵ سال تخمین زده اند.

علت خشک شدن درخت زرد آلو

عوامل زیادی می توانند باعث خشک شدن درختان زرد آلو شوند.

مهمترین علل آن عبارتند از :

انواع بیماری ها و آفات
شرایط محیطی نامساعد
دمای پایین
آبیاری های غیر منظم و زیاد
نبود نور کافی

فواید میوه زرد آلو

زرد آلو آرامش بخش است. برای درمان درد مفاصل و رماتیسم به کار می رود. تب را بهبود می بخشد. دارای مقادیر زیادی از ویتامین D بوده که برای رشد استخوان ها مفید است. استفاده از برگ زرد آلو باعث هضم غذا شده و به درمان یبوست کمک می کند. زرد آلو سرشار از آنتی اکسیدان است و بدن را در برابر رادیکال های آزاد و سرطان ایمن می سازد. مانع از پوسیدگی دندان می شود. برای افراد لاغر مفید است و مصرف آن برای خانم های باردار توصیه می شود. از زرد آلو می توانید برای درست کردن انواع ماسک جهت درخشان تر شدن پوست استفاده کنید. مغز زرد آلو، تقویت کنند قوای جنسی بوده و نفخ را بهبود می بخشد. زرد آلو به کم خونی کمک می کند. میوه زرد آلو سلامت قلب را تضمین می کند. این میوه در تهیه مربا، قیسی، آبمیوه و … نقش مهمی دارد. سرشار از ویتامین A ، C ، K ، E و مواد معدنی مانند آهن ، کلسیم، سدیم ،پتاسیم ،منیزیم ،مس ،فسفر و منگنز می باشد. این میوه، باعث کاهش استرس نیز می شود. ضد نرمی استخوان است و بدن را به سمت قلیایی شدن می برد. زرد آلو، بوی بد دهان را درمان می کند. مغز هسته به درمان سرما خوردگی و سینه درد نیز کمک می کند. روغن هسته زرد آلو برای درخشانتر و نرم شدن پوست به کار می رود .

مضرات زرد آلو

مغز هسته، طبیعت گرم و خشک دارد، خوردن مغز هسته زرد آلوی تلخ توصیه نمی شود چرا که مواد سمی به نام اسید سیانیدیریک و اسید پروسیک دارد و خطرناک می باشند. افرادی که از دیابت رنج می برند تا حدود زیادی از مصرف زرد آلو پرهیز کنند. زرد آلو برای افرادی که زخم معده دارند توصیه نمی شود. مصرف این میوه قبل از صبحانه و با معده خالی توصیه نمی شود، چرا که دلپیچه را به دنبال دارد. زرد آلوی نرسیده باعث نفخ خواهد شد. زردآلو طبیعت سرد و تر دارد و برای سرد مزاجان توصیه نمی شود. افرادی که بیماری های کبدی دارند نباید زرد آلو مصرف کنند. زیاده روی در مصرف زرد آلو باعث ایجاد لکه های سفید پوستی خواهد شد.

دانستنی های درخت زرد آلو

این درختان دارای شکوفه هایی درشت و به رنگ سفید مایل به صورتی هستند. شکوفه ها بارور هستند و نیاز به رقم گرده زا ندارند. گرده افشانی از طریق حشرات و زنبورها صورت می گیرد. شکوفه های درختان زرد آلو زودتر از شکوفه های دیگر درختان میوه ظاهر می شوند. درختان هلو و زرد آلو ،آلو، سیب و ازگیل از خانواده گل سرخیان و جز دسته بادامی ها به حساب می آیند. از جمله کشورهای تولید کننده زرد آلو می توان به ایران، اسپانیا، مصر، ترکیه ، فرانسه و … اشاره کرد. این درختان دارای گلهای نر و ماده می باشند و در بهار شکوفا می شوند.
قبل از باز شدن جوانه ها در فصل زمستان از روغن های غیر فعال و به منظور جلوگیری از آفات و بیماری ها، بر روی تمامی قسمت های درخت اسپری شود. در هنگام اسپری از ماسک و دستکش استفاده نمایید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا! نام و آوازه مــــــرا چنان در حافظــه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــر نیز تــوان به یغمـا بـردن آن را نـداشتــــــه باشـد...! خدایـــــــــا! محبّـت مــرا در دل‌های بندگانت بینداز ... خدایــــــا! مــــرا دوســــت بــــدار و محبوبــم گـــردان...!

‫۵ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا