سلامتیعلوم پزشکی

دومین عمل پیوند قلب مصنوعی در ایران؛ اولین پیوند قلب کاملا مصنوعی به یک بیمار انگلیسی

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دومین عمل پیوند قلب مصنوعی در ایران

بعد از ۵ ساعت در بیمارستان قلب رجایی؛

دومین عمل پیوند قلب مصنوعی در ایران، بعد از ظهر سه شنبه پس از ۵ ساعت در بیمارستان قلب شهید رجایی، با موفقیت انجام شد.

دکتر سید سعید حسینی فوق تخصص جراحی قلب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهارداشت: این دومین عمل پیوند قلب مصنوعی است که در ایران انجام می شود.

وی با بیان اینکه اولین عمل پیوند قلب مصنوعی در ایران چندی قبل در بیمارستان مسیح دانشوری انجام شد، گفت: دومین عمل پیوند بر روی مرد ۵۹ ساله ای انجام شد که دو سه بار سکته کرده و از همین رو بازده قلب او به ۱۰ درصد رسیده بود.

این فوق تخصص جراحی قلب با تاکید بر اینکه بیمار مورد نظر در نوبت پیوند قلب قرار داشت، تصریح کرد: با توجه به اینکه تاکنون موردی برای پیوند قلب از افراد مرگ مغزی فراهم نشده بود، پیشنهاد کردیم که برای او قلب مصنوعی بگذاریم.

سرپرست تیم جراحی دومین عمل پیوند قلب مصنوعی در تشریح جزئیات این عمل پیوند، گفت: این قلب مصنوعی کار پمپاژ را انجام می دهد. بطوریکه در کنار قلب بیمار قرار می گیرد و از طریق باطری، هر شبانه روز شارژ می شود.

حسینی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۵ هزار مورد عمل جراحی پیوند قلب مصنوعی در دنیا انجام شده است، افزود: اولین مورد مربوط می شود به یک ایتالیایی که ۱۱ سال پیش از قلب مصنوعی استفاده کرد و امسال قرار است یازدهمین سال این پیوند را جشن بگیرد.

وی با بیان این مطلب که قلب مصنوعی باعث می شود تا فرد بیمار بین ۱۰ تا ۱۵ سال طول عمر بیشتری داشته باشد، گفت: این افراد می توانند همه کارهای معمول روزانه را به غیر از شنا کردن، انجام دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به هزینه ۲۵۰ میلیون تومانی قلب مصنوعی که در آمریکا ساخته می شود، افزود: امیدواریم وزارت بهداشت بتواند حداقل سالی ۱۰ میلیارد تومان به خرید ۵۰ دستگاه قلب مصنوعی اختصاص بدهد تا بتوانیم بیماران نیازمند به پیوند قلب را، بیشتر زنده نگه داریم.

به گفته حسینی، وضعیت بیمار مورد نظر که امروز عمل پیوند قلب مصنوعی بر روی او انجام شده است، خوب بوده و ظرف چند روز آینده از بیمارستان مرخص می شود.

در سایتی دیگر خبر بدین صورت منتشر شده است:

آغاز نخستین عمل پیوند قلب مصنوعی در ایران / هزینه؛ حداقل ۲۵۰ میلیون تومان

دکتر سید سعید حسینی جراح قلب و سرپرست تیم پیوند دراین باره گفت: این عمل جراحی برای دومین بار است که در این بیمارستان انجام می شود.

وی افزود: بیمار تحت پیوند مردی ۵۹ساله به نام فاضل است که مدتهاست از بیماری قلبی شدید رنج می برد. و از آنجا که به علت مشکلات پزشکی امکان پیوند قلب طبیعی برایش وجود نداشت سرانجام با اعلام موافقت خودش تحت عمل پیوند دستگاه کمک قلبی یا قلب مصنوعی قرار گرفت که این عمل باتوجه به حساسیت های بالایش حدود ۴ ساعت طول خواهد کشید.

دکتر حسینی افزود: در ایران تا کنون دو بار این پیوند صورت گرفته است و در بیمارستان قلب شهید رجایی نیز برای دومین بار این عمل انجام می شود. این دستگاه به طور کامل درون بدن قرار می گیرد و فقط یک لوله کوچک از بدن برای شارژباطری دستگاه بیرون می ماند.

وی افزود: باتری روی کمربند قرار می گیرد و می تواند مثل تلفن همراه هر شب شارژ شود.ضمن اینکه استفاده از قلب مصنوعی دائمی است و بیمار سالها می تواند با این قلب به راحتی زندگی کند.

به گفته دکتر حسینی این تکنولوژی حدود دوازده سال است که در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و در ایران نیز نخستین پیوند قلب مصنوعی چند ماه قبل انجام شد.

وی در مورد هزینه این عمل گفت: از آنجا که عمل در بیمارستان دولتی انجام می شود رایگان است. اما هزینه خرید دستگاه حدود ۲۵۰ میلیون تومان است که هزینه اش از سوی بیمار پرداخت شده است. البته چون این دستگاه برای بیماران قلبی بسیار ضروری است و حدود ۱۰۰ دستگاه درسال نیاز داریم، بنابراین از وزیر بهداشت درخواست کرده ایم به خاطر نجات جان بیمارانی که زنده ماندنشان منوط به وجود این دستگاه است، آن را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

قلبی از جنس پلاستیک؛ اولین پیوند قلب کاملا مصنوعی به یک بیمار انگلیسی

پدری ۴۰ ساله که به دلیل ابتلا به اختلال قلبی در حال از دست دادن جان خود بود، برای اولین بار در انگلستان با دریافت قلبی کاملا مصنوعی توانست دوباره به زندگی بازگردد.

به گزارش خبرگزاری مهر، “ماتیو گرین” اکنون می تواند در خانه در انتظار رسیدن نوبت پیوند قلبش باشد زیرا قلب آسیب دیده اش با استفاده از قلبی مصنوعی و پلاستیکی جایگزین شده است. قلب پلاستیکی جدید وی انرژی خود را از باطری قابل حملی که در کوله پشتی وی قرار می گیرد تامین می شود، قلبی که توانسته زندگی گرین را متحول سازد.

گفته می شود این اولین باری است که یک بیمار انگلیسی چنین قلب کاملا مصنوعی را به عنوان قلبی جایگزین و موقتی دریافت کرده است. تاکنون بیش از ۹۰۰ جراحی مشابه به این جراحی پیوند در سرتاسر جهان انجام شده است.

به گفته پزشکان گرین، در صورتی که این قلب پلاستیکی به وی پیوند زده نمی شد، وی نمی توانست تا زمان رسیدن نوبت پیوند عضو زنده باقی بماند. به گفته پزشکان این اولین باری است که یک فرد انگلیسی بدون داشتن قلبی واقعی و انسانی در خیابانهای انگلستان قدم می زند.

مقایسه قلب پلاستیکی و قلب واقعی، قلب مصنوعی تمامی اجزای قلب پلاستیکی را دارد با این تفاوت که انرژی آن از یک باطری تامین می شود

گرین قلب کاملا مصنوعی SynCardia را به عنوان قلبی موقتی دریافت کرده است تا بتواند در طول مدت انتظار برای دریافت قلب واقعی به زندگی عادی خود ادامه دهد، در حالی که همیشه باید باطری ۶ کیلوگرمی را درون کوله پشتی به همراه داشته باشد تا قلب پلاستیکی بتواند به تپیدن ادامه دهد.

بر اساس گزارش بی بی سی، این ابزار مشابه قلب واقعی عمل می کند و از دو بطن و وریدهای قلبی مانند قلب واقعی برخوردار بوده و توانسته نشانه های اختلال شدید قلبی را در گرین از بین ببرد، اما برای استفاده در طولانی مدت مناسب نیست و این بیمار باید هرچه زودتر قلبی واقعی را دریافت کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. به امید پیشرفت روز افزون ایران در علوم مهمی از جمله پزشکی
    به امید دیدن بهترین جایگاه ها برای شما استاد عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا