علوم پزشکی

مرد استرالیایی: جهان احمق نیست!

راهنمای مطالعه نمایش
امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

مرد استرالیایی: جهان احمق نیست!

این مرد استرالیایی با شلاق رفته روبروی سفارت چین میگه اون رهبر فاکینگ چین کجاست تا بکشمش؟
شما فاکینگهای حرومزاده!
استرالیا بیدار شو!
ما احمق نیستیم! جهان احمق نیست!
میدونیم از عمد بود!
سراغ شما هم میاییم!

واقعا چین داره چیکار میکنه !!؟!؟! مغزم داره میترکه از سوالاتی که جوابشون واضحه ولی باورش سخته!!!

۱_ چرا پنهان کاری کرد؟
۲_ چرا کیت‌های تقلبی به کل دنیا فرستاد؟
۳_ چرا ماسک و کیت‌های آلوده به کرونا برای کشورهای دیگه فرستاد!؟
۴_ چرا در چین فقط توی ووهان منتشر شد و شهرهای مجاورش آلوده نشدن؟
۵_ چرا چین تونست کرونا رو مهار کنه ولی مردم کل دنیا دارن مثل برگ پاییزی میفتن میمیرن!؟

و صدها سوال مشابه دیگه! واقعا چه اتفاقی داره میفته؟ هدف چین چیه؟ حکم رانی به دنیا؟ به برده گرفتن تمام مردم دنیا؟

تمام آنچه که باید در مورد بیماری کرونا بدانید!

داروخانه آنلاین: بیماری کرونا بیماری است که این روزها شیوع یافته است و به شدت اذهان عمومی را به خود مشغول کرده است. صحبت و بحث پیرامون این بیماری و شدت آن بسیار زیاد است و همین امر سبب شده است نگرانی های زیادی در سطح جامعه گسترش پیدا کند.

بهتر است بدانید بشر تاکنون بیماری های سنگین زیادی را متحمل شده است و شیوع کرونا اولین بیماری سنگین بشری نیست. طاعون یا مرگ سیاه در بین سالهای ۱۳۴۷-۱۳۵۱ سبب مرگ و میر ۷۵ تا ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر اروپا گردید و گسترش این بیماری و مرگ و میرهای ناشی از آن مجموعه‌ای از تحولات مذهبی، اجتماعی و اقتصادی را ایجاد کرد و اثرات عمیقی بر روند تاریخ اروپا گذاشت.

اما خبر خوب این است که دیگر قرار نیست شاهد چنین فجایعی باشیم. با گسترش علم و رسانه های اجتماعی امکان درمان و اطلاع رسانی بسیار بالا رفته است و همین امر از شدت این فجایع کاسته است.

بهتر است در این گونه موارد کمی صبور باشیم و از انتشار شایعه و افزایش نگرانی عمومی جلوگیری به عمل آوریم. با کمی تمرکز و تحقیق درست در مورد بیماری کرونا به شناخت بهتری از آن دست پیدا می کنیم و می توانیم اقدامات لازم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری را انجام دهیم.

تاریخچه کلی ویروس های کرونا!

ویروسهای کرونا نوعی ویروس هستند که بر دستگاه تنفسی پستانداران و از جمله انسانها اثر می گذارند. این ویروسها می توانند سبب بروز بیماری سرما خوردگی،  ذات اریه و سندروم حاد دستگاه تنفسی (سارس) شوند. کرونا بر روده نیز اثر می گذارد و می تواند این ارگان بدن را نیز درگیر کند.

ویروس‌های کرونا اولین بار در سال ۱۹۳۷ از ویروس برونشیت عفونی در پرندگان جداگردیدند زیرا این ویروسها مستقلا این توانایی را داشتند تا نسل طیور را به شدت از بین ببرند.

ویروس‌های کرونا ۱۵ تا ۳۰ درصد  مسبب بروز سرماخوردگی های معمولی هستند. در طول ۷۰ سال گذشته، دانشمندان طی تحقیقات خود بدین نتیجه رسیدند که ویروسهای کرونا می توانند بر حیوانات مختلف از جمله:

  • سگ
  • موش
  • گربه
  • بوقلمون
  • اسب
  • خوک
  • گاو

اثر بگذارند. اخیرا نوع خاصی از ویروس کرونا در کشور چین شیوع پیدا کرده است و در حال ورود به کشورهای دیگر نیز است. پس بهتر است در این مورد اطلاعات کافی داشته باشیم تا بتوانیم از سلامت خود محافظت کنیم.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا انسانی (HCoV) اولین بار در دهه ۶۰ میلادی در بینی بیماری که از سرماخوردگی معمولی رنج می برد کشف گردید. ویروس های OC43 و ۲۲۹E از خانواده کرونا مسبب ابتلا به بیماری سرما خوردگی معمولی هستند.

نام این ویروس از شکل آن گرفته شده است. پروفایل ظاهری این ویروس دارای گوشه های تاج مانند است و همین امر سبب نام گذاری این ویروس به نام کرونا گردید.  این لغت در لاتین به معنای «تاج» و یا «هاله» است.

در میان انسانها،  ابتلا به عفونت اغلب در طول زمستان و یا اوایل فصل بهار بسیار رایج تر است. ابتلا  به بیماری سرما خوردگی (توسط ویروس کرونا) و ابتلا دوباره به آن بیماری بعد از چهار ماه امری بسیار معمول است.

دلیل بازگشت دوباره این بیماری می تواند این  باشد که آنتی بادی هایی که بدن برای مقابله با ویروس کرونا تولید می کند برای مدت طولانی در بدن باقی نمی مانند. همچنین دلیل دیگر بازگشت دوباره بیماری این است که این آنتی بادی ها  برای یک نوع از این ویروس تولید می شوند برای نوع دیگر آن بدون اثر هستند.

چگونه در سال ۲۰۱۹ ویروس کرونا در انسانها شیوع پیدا کرد؟

ویروس جدید کرونا در شهر وهان چین در دسامبر ۲۰۱۹ شیوع پیدا کرد. اگرچه مقامات رسمی هنوز به دنبال منبع اصلی این ویروس جدید هستند، اما فرضیه ها بر این اصل استوار هستند که ارتباطی میان شیوع این نوع ویروس کرونا و بازار غذاهای دریایی در شهر وهان چین وجود دارد.

برخی از افراد که در بازار فروش غذاهای دریایی در شهر وهان چین حضور داشتند شاهد شیوع بیماری ذات لریه از طریق ویروس جدید کرونا بودند.

با این وجود، مطالعه ای که در ۲۵ ژانویه سال ۲۰۲۰ انجام شد اذعان می دارد اولین افرادی که به این ویروس مبتلا شدند و بیماری آنها در اول دسامبر سال ۲۰۱۹ اعلام گردید ارتباطی به حضور و استفاده از غذاههای دریایی نداشتند.

مطالعات در این زمینه هنوز در حال انجام است و منبع دقیق ابتلا به این بیماری دقیقا مشخص نیست (پس بهتر است به شایعه هایی که در این زمینه وجود دارند توجه زیادی نداشته باشید).

این ویروس در اصل دارای منبع حیوانی است اما این ویروس در میان انسانها از شخصی به شخص دیگر انتقال پیدا می کند. این بیماری در  چین و ۲۷ کشور دیگر از جمله ایالات متحده آمریکا گزارش شده است.

علایم ابتلا به بیماری کرونا کدامند؟

علایم این بیماری مشابه به علایم بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا هستند که معمولا دو تا چهار روز بعد از ورود ویروس کرونا به بدن نمایان می شوند . در ابتدا این علایم خفیف هستند. با این وجود این علایم از شخصی به شخص دیگر متفاوت هستند و برخی از اشکال این ویروس سبب مرگ می شوند.

بهتر است با این علایم آشنایی داشته باشید و در صورت بروز آنها به پزشک متخصص مراجعه کنید. این علایم به شرح زیر هستند:

  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • خستگی بیش از حد
  • سرفه خشک
  • بروز تب
  • گلو درد
  • تشدید آسم

ویروسهای انسانی کرونا مانند ویروس رینو ( یکی از ویروسهایی که سبب بروز بیماری سرماخوردگی معمولی می شود) به راحتی در آزمایشگاهها قابل کشت نیستند. همین امر سبب می شود سنجش اثر ویروس کرونا بر اقتصاد ملی و سلامت عمومی دشوار باشد.

هنوز درمان قطعی برای بیماری کرونا پیشنهاد نشده است، بنابراین بهترین درمان مراقبت از خود در این مدت و استفاده از داروهای او.تی.سی  است (داروهایی که فروش آنها بدون نسخه پزشک آزاد است). برای مراقبت از خود راهکارهای زیر را به کار ببرید:

  • استراحت کنید و بیش از حد فعالیت نداشته باشید.
  • به اندازه کافی آب بنوشید .
  • سیگار نکشید و در مکانهایی که استعمال دخانیات آزاد است حضور نداشته باشید.
  • داروهایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و یا ناپروکسن را برای کاهش درد و تب استفاده کنید.
  • از دستگاه تمیز کننده هوا و یا بخور آب سرد استفاده کنید.

این ویروس با نمونه برداری از مایع دستگاه تنفسی مانند مخاط بینی و یا آزمایش خون قابل تشخیص است.

انواع مختلف ویروس کرونا

انواع متفاوتی از ویروسهای کرونا وجود دارند که شدت بیماری و شیوع آنها مختلف است. تا کنون ۷ نوع از این ویروس یافت شده است که می توانند بر سیستم ایمنی انسانها اثر بگذارند و آن را درگیر کنند.

رایج ترین ویروسها به شرح زیر هستند:

  • ۲۲۹E (ویروس کرونا آلفا)
  • NL63 (ویروس کرونا آلفا)
  • OC43 (ویروس کرونا بتا)
  • HKU1 (ویروس کرونا بتا)

در موارد نادرتر، ویروس MERS-CoV نیز می تواند شیوع پیدا کند که بسیار خطرناکتر از ویروسهایی است که در بالا ذکر گردیدند. این ویروس سبب بروز سندروم دستگاه تنفسی خاورمیانه (MERS ) می شود. ویروس SARS-CoV مشابه همین ویروس است که سبب بروز بیماری سندروم حاد دستگاه تنفسی (سارس) می شود.

در سال ۲۰۱۹، نوع خطرناک و جدید این ویروس شیوع پیدا کرد که هنوز نامی رسمی بر روی آن گذاشته نشده است. عموم به این بیماری که از طریق این ویروس جدید انتقال پیدا می کند، بیماری کرونا می گویند.

مقامات بهداشت و سلامت این ویروس را ۲۰۱۹-nCov (ویروس جدید کرونا ۲۰۱۹) می نامند.

راه های انتقال این یروس کدامند؟

ویروسهای کرونا به روش های زیر قابل انتقال هستند:

  • سرفه و عطسه بدون پوشش دهان و بینی سبب انتشار ذراتی در هوا می شوند و این ویروس را انتقال می دهد.
  • لمس کردن و یا دست دادن به شخصی که ناقل این ویروس است سبب انتقال این ویروس می شود.
  • ارتباط و یا تماس با وسایل شخصی که ناقل این بیماری است و سپس تماس دست با چشم، بینی و دهان.
  • در موارد نادر، این ویروس می تواند از طریق ارتباط چهره به چهره نیز انتقال پیدا کند.

این ویروس در فصل زمستان و پاییز بیشتر انتقال پیدا می کند اما باید بدانید در مابقی سال نیز این ویروس فعال است و خطر انتقال آن وجود دارد.

بیشتر افراد حداقل یک بار در زندگی به ویروس کرونا مبتلا شده اند. همچنین با توجه به قابلیت بالای جهش این ویروس، این عقیده وجود دارد که این ویروس بسیار مسری باشد.

برای اطمینان از عدم ابتلا به این ویروس بهتر است از رفتن به مکان های شلوغ خودداری کنید و در صورت بروز علایم اولیه در منزل بمانید و استراحت کنید. به اماکن شلوغ نروید و در صورت حضور در مکان های شلوغ بینی و دهان خود را با ماسک و یا یک دستمال بپوشانید.

همچنین در هنگام عطسه و سرفه نیز این پوشش را حفظ کنید همین امر از شیوع این ویروس جلوگیری به عمل می آورد. به بهداشت فردی توجه زیادی داشته باشید.

ویروس جدید کرونا نوع  ۲۰۱۹-nCov

در سال ۲۰۱۹، مرکز سلامت و کنترل به بررسی و نظارت بر شیوع ویروس جدید کرونا پرداخت. ابتدا مقامات این ویروس را در شهر وهان چین شناسایی کردند و نام  آن را ۲۰۱۹-nCov گذاشتند.

بیش از ۱۰۰۰ نفر در چین به این ویروس مبتلا شده بودند. سپس مقامات افراد دیگری را در نقاط دیگر در دنیا شناسایی کردند که به ویروس کرونا نوع  ۲۰۱۹-nCov  مبتلا شده بودند. پنج نفر از این افراد در آمریکا زندگی می کردند.

در ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۰ این ویروس مسری در آمریکا شناسایی شد و سازمان بهداشت جهانی طی اعلامیه ای خطر شیوع ویروس ۲۰۱۹-nCov را اعلام کرد.

در ابتدای امر، برخی از افرادی که به این ویروس مبتلا شده بودند از غذاها و حیوانات دریایی استفاده کرده بودند. همین امر این فرضیه را تقویت می کرد که حیوانات این ویروس را به انسانها انتقال داده باشند.

با این وجود، تشخیص های اخیر نشان می دهند این بیماری هیچ گونه ارتباطی با غذاهای دریایی ندارد و همین امر می تواند حاکی از این امر باشد که این ویروس انسانی  و مسری است.

بهتر است بدانید اطلاعات در مورد ویروس کرونا بسیار محدود است. در گذشته این ویروس سبب می شد مشکلات زیادی در دستگاه تنفسی به وجود بیاید.

ذکر این نکته حایز اهمیت است که این ویروس به شدت مسری است اما هنوز مشخص نیست این ویروس با چه سرعتی انتشار پیدا می کند.

همانطور که پیشتر بدان اشاره کردیم علایم ابتلا به بیماری کرونا از طریق ویروس a 2019-nCov بسیار متفاوت است. ابتلا به این ویروس می تواند سبب بروز مجموعه متنوعی از علایم شود. اگر این علایم جدی گرفته نشوند می توانند مرگبار شوند.

علایم رایج ابتلا به بیماری کرونا به شرح زیر هستند:

  • تب
  • تنگی نفس
  • سرفه

دو تا  چهار روز بعد از ورود این ویروس به بدن زمان می برد تا علایم خود را نشان دهد.

بهتر است بدانید هنوز واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری پیدا نشده است. با این وجود، دانشمندان در حال تکثیر این ویروس هستند.

این کار به آنها اجاه می دهد این ویروس را در افرادی که بدان مبتلا شده اند اما هنوز علایمی را نشان نداده اند زودتر شناسایی کنند و درمان را آغاز کنند.

سندروم حاد دستگاه تنفسی (سارس) از طریق این ویروس به وجود می آید!

سندروم حاد دستگاه تنفسی (سارس) نوعی بیماری مسری است که از طریق ویروس کرونا SARS-CoV ایجاد می شود. این بیماری مشابه به بیماری ذات الریه است.

شیوع این ویروس اولین بار در ایالت گانگدونگ در جنوب چین در نوامبر سال ۲۰۰۲ آغاز گردید و سپس به هنگ کنگ رسید. سپس این ویروس از آنجا به شدت شیوع پیدا کرد و ۳۷ کشور درگیر این بیماری شدند.

ویروس کرونا SARS-CoV ویروس بسیار منحصر به فردی است. این ویروس بر قسمت بالایی و پایینی مجرای تنفسی اثر می گذارد. همچنین این ویروس می تواند سبب تورم روده ها نیز شود.

علایم ابتلا به این ویروس بعد از یک هفته از ورود آن به بدن با تب آغاز می شود. در ابتدا افراد مبتلا به ویروس کرونا SARS-CoV علایمی مشابه به بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا را از خود نشان می دهند. این علایم به شرح زیر هستند:

  • سرفه خشک
  • تب و لرز
  • اسهال
  • تنگی نفس
  • درد در بدن

ممکن است علایم بیماری ذات الریه بعد از بروز این علایم نمایان شود. در مراحل پیشرفته بیماری سندروم حاد دستگاه تنفسی (سارس)، این ویروس ششها، قلب و کبد را از کار می اندازد.

در طول اپیدمی این بیماری،  ۸۰۹۸ نفر به بیماری سندروم حاد دستگاه تنفسی (سارس) مبتلا شدند و ۷۷۴ نفر جان خود را از دست دادند. این مقدار برابر بر ۹.۶ درصد است. این بیماری در کهنسالان بیشتر رواج داشت و نیمی از افراد مبتلا بیش از ۶۵ سال سن داشتند که در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

سپس در جولای ۲۰۰۳ این بیماری تحت کنترل درآمد.

سندروم دستگاه تنفسی خاورمیانه!

ویروس MERS-CoV سبب بروز سندروم دستگاه تنفسی خاورمیانه می شود که اولین بار در سال ۲۰۱۲ شناسایی گردید.

این بیماری حاد اولین با در عربستان سعودی تشخیص داده شد و سپس به کشورهای دیگر انتقال پیدا کرد. این ویروس سپس به آمریکا رسید و بعد از عربستان سعودی بیشترین شیوع آن در کره جنوبی در سال ۲۰۱۵ بود.

علایم ابتلا به این بیماری تب، تنگی نفس و سرفه است. این بیماری از طریق ارتباطات انسانی انتقال پیدا می کرد. با این وجود سندروم دستگاه تنفسی خاورمیانه در میان افرادی رایج بود که به عربستان سعودی مسافرت کرده بودند.

این بیماری سبب مرگ ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد مبتلا گردید.

آیا ویروس کرونا به ایران رسیده است؟

با توجه به این موضوع که ویروس کرونا ویروس واگیرداری است خطر شیوع آن را نمی توان نادیده گرفت. در تاریخ ۳۰ بهمن مقامات رسمی ایران اعلام کرده اند که ویروس کرونا وارد ایران شده است.

بروز این بیماری در شهر قم گزارش شده  است و تاکنون سبب مرگ دو نفر شده است. اما مقامات خاطر نشان کرده اند که جای هیچ گونه نگرانی نیست و با انجام اقدامات لازم می توان از شیوع این بیماری جلوگیری کرد.

اثر شیوع ویروس بر اقتصاد جهانی!

همانطور که در اخبار و منابع معتبر علمی و خبری خوانده اید و یا شنیده اید ویروس کرونا (nCov-2019) اولین بار در شهر وهان چین گزارش گردید.

چین در هفتاد سال گذشته با انجام اصلاحات بزرگ اقتصادی، استفاده از سیاستهای مالی و پولی مناسب، توسعه سیستم شهری، ارتقا استاندارهای زندگی و افزایش درآمد سرانه ملی به قطب بزرگ اقتصادی در سراسر دنیا تبدیل شده است. همین امر سبب شده است آمریکا و چین وارد جنگ سردی برای تصاحب بازارهای جهان بشوند.

با شیوع ویروس کرونا کشور چین وارد قرنطینه گردید تا از شیوع این بیماری در سرتاسر دنیا جلوگیری به عمل آید. همین امر اثرات بسیار منفی بر اقتصاد چین و به نوبه خود بر اقتصاد جهانی گذاشت.

لغو بسیاری از پروازهای خارجی، خروج افراد از کشور چین، به تعلیق در آمدن ارسال کالا، کاهش فعالیتهای اقتصادی، تعطیلی بسیاری از هتلها و مسافرخانه ها در کشور چین سبب شده است این ویروس کوچک ( که مشاهده آن با چشم غیر مسلح امکان پذیر نیست!) اقتصاد چین، کشورهای خاور دور و اقتصاد جهانی را وارد رکود بکند.

دزدی در هنگ کنگ!

خبر حیرت آوری دیگری چندی پیش حاکی از نگرانی بیش از اندازه مردم (در سرتاسر دنیا) از شیوع ویروس کرونا بود. منابع رسمی هنگ کنگ خبر از دزدیدن دستمال های کاغذی توسط سارقان مسلح از یک سوپرمارکت را دادند.

آنها اعلام کردند که دستمال کاغذی در هنگ کنگ بسیار کمیاب شده است. برنج، پاستا و انواع شوینده ها نیز به اقلام کمیاب این کشور اضافه شده اند. با اینکه مقامات رسمی این کشور تضمین کرده اند که مشکلی در تامین کالاهای مورد نیاز مردم به وجود نخواهد آمد اما این موارد نشان دهنده نگرانی بیش از حد مردم از شیوع ویروس کرونا است!

آیا این ویروس کنترل شده است؟

کشور چین بعد از مشاهده اولین بیماران مبتلا به ویروس کرونا به سرعت تلاش کرد تا این بیماری را تحت کنترل در آورد. قرنطینه بیماران به سرعت آغاز گردید و به همگان هشدار داده شد تا از دستور العمل های خاصی برای جلوگیری از عدم ابتلا به این بیماری پیروی کردند.

همین امر سبب شد این بیماری سریعا کنترل شود و به یک فاجعه جهانی تبدیل نشود. سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده است که ویروس کرونا کنترل شده است و تعداد مبتلایان به این بیماری در سرتاسر جهان کاهش چشم گیری داشته است.

چگونه در محل کار از ابتلا به این بیماری جلوگیری به عمل آوریم؟

همانطور که پیشتر بدان اشاره کردیم سازمانهای مختلف بهداشتی دایما به مردم توصیه می کنند که در منزل بمانند و از رفتن به مکانهای شلوغ سرباز زنند.

این حرف برای تمامی افردی که در خارج از منزل کار نمی کنند بسیار درست و منطقی است. اما می دانیم بسیاری از افراد مجبور هستند روزانه به محل کار خود بروند و همین امر سبب می شود افراد زیادی روازنه در محلهای شلوغ حضور داشته باشند.

این موضوع نگرانی زیادی را برای افرادی که شاغل هستند به وجود آورده است. اما چاره کار چیست؟ آیا باید مدتی در خانه بمانید یا راهکارهایی وجود دارند که به شما کمک می کنند در محل کار خود از ورود ویروس کرونا به بدن جلوگیری به عمل بیاورید؟ در صورتی که مجبور هستید به محل کار بروید نکات زیر را رعایت نمایید.

  • مرتبا دستهای خود را بشویید و هر شستشو باید ۲۰ ثانیه به طول انجامد. اگر به آب و صابون دسترسی ندارید از دستمال های ضد عفونی کننده مخصوص شستشوی دست استفاده کنید.
  • در هنگام سرفه و عطسه دهان و بینی خود را به خوبی بپوشانید.
  • از تماس دست آلوده با چشم، دهان و بینی به شدت بپرهیزید.
  • اگر بیمار هستید در منزل بمانید.
  • وسایل افراد بیماری را ضد عفونی کنید.

به همه دوستان یادآور می شوم بهتر است از توجه به شایعات بپرهزیند.

تقویت سیستم ایمنی بدن راهکاری مناسب!

بسیاری از افراد به دنبال راهکارهایی برای حفظ سلامت خود هستند. تا به حال راهکارهای زیادی از سوی مجامع بین المللی سلامتی و بهداشتی ارایه شده است. شستشوی دستها، استفاده از ماسک های فیلتر دار در اماکن شلوغ و پوشش دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه از راهکارهایی است که در این مدت در مورد آنها زیاد شنیده ایم و یا خوانده ایم.

حال میخواهیم با تقویت سیستم ایمنی بدن، خودمان را در مقابل این ویروس ایمن کنیم.

سیستم ایمنی بدن انسان چگونه کار می کند؟

سیستم ایمنی بدن انسان سامانه بسیار هوشمندی است که با کارکرد فوق العاده خود از بدن در برابر ویروس ها، باکتری ها و مواد مضر خارجی حفاظت می کند.

این سیستم با ورود هر ویروس و باکتری به بدن آنتی بادی خاصی را برای مقاله با آن تولید می کند و از بدن در برابر آسیبهای احتمالی آن و یروس و یا باکتری جلوگیری محافظت می کند.

در واقع می توان گفت سیستم ایمنی بدن مهم ترین سیستم بدن است. زیرا سلامت تمامی ارگانهای بدن را بر عهده دارد. به همین دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها ( به خصوص ویروس کرونا که به امروزه به نگرانی بزرگی تبدیل شده است) اهمیت زیادی دارد.

از ویکس و نعناع برای ضد عفونی کردن دستگاه تنفسی استفاده نکنید!

در اینجا ذکر یک نکته حایز اهمیت است. بسیاری از افراد از ویکس و نعناع برای ضد عفونی کردن سیستم تنفسی استفاده می کنند. اینکار را به هیچ عنوان انجام ندهید! ویکس و نعناع راه عبور هوا را باز می کنند و دستگاه تنفسی شما راحت تر می تواند آلودگی ها را جذب کند.

همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم بازار شایعات در این روزها بسیار گرم است. برخی تلاش دارند با بیش از حد بزرگ جلوه دادن ویروس کرونا ترس و وحشت را در جامعه به وجود بیاورند. بهتر است خونسرد باشید و با حفظ آرامش دستور العمل هایی را که از منابع رسمی و علمی دریافت می کنید دنبال کنید.

برای حفظ سلامتی، از مکملهای تقویت سیستم ایمنی بدن  استفاده کنید!

مکمل های تقویت سیستم ایمنی بدن سبب می شوند بدن در برابر ابتلا به ویروس کرونا مقاوم باشد. همانطور که بارها در رسانه ها خوانده اید این بیماری افراد بالغ را بیشتر از کودکان مورد هدف قرار می دهد. به همین دلیل افراد بالغ باید به تقویت سیستم ایمنی بدن خود بپردازند.

مکمل های تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند در برابر ورود هرگونه ویروس و یا باکتری مقاوم باشد و به سرعت بیمار نشود. به طور مثال آمپول ضد آنفولانزا یک مکمل تزریقی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

این آمپول با تقویت سیستم ایمنی بدن از ابتلا به بیماری آنفولانزا در طول ماههایی که شیوع این بیماری بیشتر است جلوگیری به عمل می آورد.

در اینجا لیستی از بهترین مکمل های تقویت سیستم ایمنی بدن را در اختیار شما قرار می دهیم:

  • قرص جوشان ویتامین سی ۱۰۰۰ هلث ورث – تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرماخوردگی
  • شربت سوسپانسیون آسماویت میر ویتابیوتیکس  کمک به تقویت قدرت تنفسی
  • شربت برون کلد هلث اید   بهبود سرفه و گلودرد و علائم سرماخوردگی
  • کپسول ویتامین سی ۱۰۰۰ او پی دی فارما -تقویت سیستم ایمنی
  • کپسول رویال ژلی و پروپولیس ویتارمونیل – افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی
  • ویتامین سی و لیزین ۵۰۰ میلی گرم برونسون – تقویت سیستم ایمنی در ورزشکاران و بزرگسالان
  • قرص جوشان ویتامین سی ۱۰۰۰ یورو ویتال – تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با سرماخوردگی
  • قرص ماکسی کر ایکس گلدن لایف – تقویت سیستم ایمنی و پوست و مو
  • کپسول فمی لاکت توپلاس زیست تخمیر – بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تعدیل سیستم ایمنی
  • شربت رویال ژلی کیندر – تقویت سیستم ایمنی، رشد جسمی و ذهنی
  • پودر انترامیل با پروتئین بالا کارن -مکمل غذایی و مولتی ویتامین کامل برای تامین نیاز بدن
  • شربت ایمیونس ویتابیوتیکس – بهبود عملکرد سیستم ایمنی و حفظ سلامت بدن
  • کپسول زینک پلاس و ویتامین د آنتی ایجینگ – پیشگیری از ریزش مو، تقویت سیستم ایمنی
  • قرص مکیدنی گیاهی لیکوفار گل دارو – ضد التهاب مخاط دهان و گلو
  • کپسول امگا ۳ گلدن سیز کارن – تقویت سیستم ایمنی و قلب، ضد التهاب قوی
  • قرص جویدنی ویتامین سی ۵۰۰ ویتامین هاوس – تقویت سیستم ایمنی
  • کپسول وجپا آیجنوس – تنظیم تعادل امگا ۳ و ۶ در بدن
  • کپسول امگا ۳ یوروویتال – کمک به حفظ سلامت و عملکرد قلب، مغز
  • قرص کو آنزیم کیوتن گلدن لایف -حفظ سلامت بدن، پوست و سیستم ایمنی
  • قرص ویتامین سی با آهن برونسون پیوسته رهش – تقویت سیستم ایمنی و رفع کم خونی
  • قرص اولترا لیکوپن ویتابیوتیکس – حفظ سلامت سیستم ایمنی، قلب، پروستات و پوست
  • اسپری کلداماریس پرو زیگما فارم – جلوگیری از عفونت های مجاری تنفسی
  • کپسول بادی کلینز مارینوکس – تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلول های بدن

تمامی این مکمل ها به حفظ سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

مکملهای تقویت سیستم ایمنی بدن را از کجا تهیه کنیم؟

برای تهیه مکمل های تقویت سیستم ایمنی بدن باید بسیار محتاط باشید هرگز این مکملها را از بازار و یا سوپرمارکت ها تهیه نکنید.

این مواد قرار است وارد بدن شما بشوند. در نتیجه کیفیت آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بهترین مکان برای خرید مکملهای تقویت سیستم ایمنی (که مصرف آنها در این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا اهمیت زیادی دارد) داروخانه ها هستند.

تمامی محصولاتی که در داروخانه ها موجود هستند همگی دارای تاییدیه وزارت بهداشت هستند. به همین دلیل می توانید با خیال راحت به کیفیت محصولات اعتماد داشته باشید.

با توجه به اینکه ویروس کرونا ویروسی بسیار مسری است بهتر است تا جایی که می توانید خانه را ترک نکنید.

در پایان دوباره به تمامی افراد متذکر می شوم بهتر است به شایعات توجهی نداشته باشند و تمرکز خود را بر تقویت سیستم ایمنی و انجام راهکارهایی بگذارند که سازمان های معتبر مانند سازمان بهداشت جهانی علام کرده اند.

آیا کسانی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند دوباره به این بیماری مبتلا می شوند؟

مقامات سازمان بهداشت جهانی در روز دوشنبه ۱۲ آوریل اعلایم کردند تمامی کسانی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند و اکنون بهبود یافته اند ممکن است دوباره به این بیماری مبتلا شوند.

دکتر مایک ریان، مدیر ارشد برنامه های اورژانسی سازمان بهداشت جهانی در کنفرانسی در ژنو اعلام کرد «ممکن است بعد از بهبود از این بیماری دوباره خطر عفونت وجود داشته باشد. بهتر است بگویم هنوز جواب قطعی به این سوال ندارم»

مطالعات در این زمینه هنوز ادامه دارد!

دکتر ماریا وان کرخو، دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی برای بررسی و تحقیق در مورد ویروس کرونا در پاسخ به این سوال که آیا بیمارانی که واکنش آنتی بادی قوی دارند در برابر ابتلا به این بیماری ایمن می شوند یا خیر بیان کرد مطالعه مقدماتی بر روی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در شانگهای چین بدین نتیجه رسید که برخی از بیماران واکنش آنتی بادی قابل ردیابی ندارند، اما برخی دیگر واکنش خیلی شدیدی نشان می دهند. اما نمی توان به این موضوع به طور قطع پاسخ داد.

بیش از ۳۰۰۰۰۰ نفر در یک میلیون و هشتصد و هفتاد میلیون فرد مبتلا به ویروس کرونا در سرتاسر جهان بهبود یافته اند. دکتر وان کرخو می گوید: «این چیزی است که خود ما نیز واقعا می خواهیم بدانیم که آیا سیستم ایمنی این افراد برای همیشه در برابر این ویروس ایمن می شود یا خیر».

آیا این ویروس دوباره می‌تواند در بدن فعال شود؟!

ریان می گوید هنوز پرسشهای زیادی در مورد این بیماری وجود دارد که آیا بعد از بهبود بیمار و هنگامی که پاسخ آزمایش او دیگر منفی می شود این ویروس دوباره می تواند فعال شود یا خیر؟!

او می گوید: «دلایل زیادی وجود دارند که باید در مورد فعال شدن دوباره ویروس و ابتلا به عفونت بدانیم. به طور کلی انواع عفونت از طریق این ویروس به وجود می آید. خیلی از بیماران به عفونت شدید دچار نمی شوند اما عفونتهای باکتریایی چندین بار در بدن آنها عود می کند»

مرکز کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری در آمریکا گفته است در حال بررسی بر روی آزمایشی هستند تا آنتی بادی های تولیدی در بدن راپس از ابتلا به این ویروس بسنجند و ببیند آیا سیستم ایمنی بدن در برابر این بیماری ایمن شده است یا خیر.

تا به حال آزمایشهایی که مورد استفاده قرار گرفته اند تنها می توانند مشخص کنند که آیا فرد به ویروس کرونا مبتلا شده است یا خیر.

مقامات سازمان بهداشت جهانی در روز دوشنبه در مورد رعایت فاصله اجتماعی اخطار دادند و از ریس جمهور دونالد ترامپ خواستند که مشاغل پرخطر را تعطیل اعلام کند.

تئودور آدهانوم گربریسوس مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در کنفرانس خبری در ژنو اعلام کرد: «سرعت شیوع ویروس کرونا بالاست و سرعت جلوگیری از انتشار آن پایین است. این امر بدین معناست که نمی توان به سرعت این بیماری را کنترل کرد»

آیا بیماری کرونا از طریق لمس پول انتقال پیدا می کند؟

این سوالی است که بسیاری از افراد می پرسند. سازمان بهداشت جهانی در این مورد اعلام کرده است که هنوز شواهدی مبنی بر انتقال این ویروس از طریق پول نقد وجود ندارد.

اما نکته ای در این میان وجود دارد. اگر فردی ناقل این ویروس باشد به هر چیزی دست بزند آن را آلوده می کند. ما نمی دانیم کدام فرد ناقل ویروس کرونا است و کدام فرد نیست!

به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی از تمامی افراد خواسته است در این دوران از پول نقد استفاده نکنند و با کارت اعتباری پول و هزینه محصولاتی را که خریداری می کنند، بپردازند.

جان باختن تعداد زیادی از کادر درمان در روسیه بر اثر ابتلا به ویروس کرونا

سازمان نظارت بر بهداشت و درمان در روسیه اعلام کرده است که تا به حال ۴۸۹ نفر از کادر درمان روسیه بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

این آمار افزایش چشمگیری نسبت به آمار تلفات در ماه گذشته داشته است و همین امر نگرانی‌های زیادی را در سطح جامعه به وجود آورده است!

روسیه با بیش از ۵۶۱ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در جایگاه سومین کشور جهان قرار گرفته است!

لغو محدودیت رعایت فاصله اجتماعی برای کودکان پیش دبستانی در فرانسه!

وزیر آموزش و پروش فرانسه اعلام کرده است که محدودیت فاصله اجتماعی برای کودکان پیش دبستانی و مهدکودکی در فرانسه در تاریخ ۲۲ ژوئن برداشته می‌شود.

مقامات فرانسه دلیل این امر را این موضوع اعلام کرده‌اند که اجرای فاصله فیزیکی برای کودکان این سن کار دشواری است و با توجه به اطلاعات موجود در مورد ویروس کرونا می‌توانیم محدودیتها را برداریم.

اگرچه برخی از مدارس پیش دبستانی و ابتدایی در فرانسه از ۱۱ می باز شده‌اند، اما کنترل دقیق بر اجرای محدودیتها در کلاسها اعمال شده است و والدین می‌توانند کودکان خود را در خانه نگه دارند.

امیدواری سازمان بهداشت جهانی به کشف واکسن کرونا تا پایان سال ۲۰۲۰!

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی بتواند واکسن ویروس کرونا را عرضه کند.

در مرحله اول این واکسن در اختیار اقشاری که بیشتر در معرض خطر هستند قرار می‌گیرد. این سازمان به این موضوع اشاره کرده است که کشف واکسن روند بسیار پیچیده‌ای است.

تا به حال ۲۰۰ واکسن بالقوه بررسی شده‌اند و ۱۰ واکسن به مرحله آزمایش انسانی رسیده‌اند.

دگزامتازون دارویی موثر در درمان بیماری کرونا!

سازمان بهداشت جهانی از پیشرفت علمی محققان بریتانیایی در کشف نتایج دگزامتازون در درمان بیماری کرونا استقبال کرده است.

تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، گفته است که این دارو تاثیر مثبت زیادی بر روی آن دسته از بیمارانی داشته است که در اثر ویروس کرونا در شرایط بحرانی سلامتی قرار داشتند.

محققان بریتانیایی این کشف را گام بزرگی در درمان بیماری کووید ۱۹ می دانند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این دارو هزینه مناسب آن است و به راحتی در تمام کشورهای دنیا در دسترس است!

شیوع بیماری کرونا در برزیل رو به افزایش است!

وزارت بهداشت برزیل از مرگ ۳۴۷ تن از بیماران این کشور در طی چند روز اخیر خبر داده است. این بیشترین آمار مرگ و میر در برزیل پس از ۴ ژوئن به حساب می‌آید.

برزیل پس از ایالات متحده آمریکا بیشترین شمار مبتلایان به بیماری کرونا را ثبت کرده است و برآورده می‌شود که شمار واقعی مبتلایان بیش از آمار اعلام شده باشد.

ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل، پیش‌تر تهدید این ویروس را نادیده گرفت و در مورد تعطیلی و اعمال محدودیت در برخی از ایالات مخالفت کرده بود.

بیکاری کارنان سوئیس پورت بریتانیایی در اثر شیوع کرونا!

شرکت حمل و نقل هوایی سوئس پورت قصد دارد تا نیمی از کارکنانش را در بریتانیا تعدیل کند. این تعدیل نیرو به دلیل شروع ویروس کرونا است که سبب شده است حمل و نقل هوایی در دنیا کاهش پیدا کند.

سوئس پورت در فرودگاههای سراسر بریتانیا فعال است و افراد زیادی در این مجموعه مشغول به کار هستند که در پی شیوع این بیماری در خطر بیکاری قرار دارند.

بیماری کرونا به صورت خفیف در کودکان بروز پیدا می‌کند!

مطالعات اخیر بر روی مبتلایان به کووید ۱۹ نشان می‌دهد که مرگ و میر در کودکان بسیار نادر است. محققان بیمارستانی در لندن اعلام کرده‌اند از ۵۸۲ کودک مبتلا به این بیماری تنها ۴ کودک جان خود را از دست داده‌اند.

علایم این بیماری در کودکان معمولا بسیار خفیف است و همین امر سبب شده است که از نگرانی کارشناسان سلامتی کاسته شود.

نابرابری جنسیتی در دسترسی زنان به آزمایش کرونا

جمعیت صلیب سرخ جهانی در گزارشی از نابرابری جنسیتی در دسترسی زنان در کشورهای فقیری مانند پاکستان، افغانستان، سومالی، یمن و جمهوری آفریقای مرکزی ابراز نگرانی کرده است.

در واقع این گزارش به این موضوع اشاره می‌کند که در این کشورها موارد شناسایی شده مبتلا به کووید ۱۹ کمتر از ۳۰ درصد است و همین امر نشان دهنده عدم دسترسی کافی زنان به آزمایش این بیماری است.

همین امر بر لزوم توجه به وضعیت زنان در کشورهای جهان سوم تاکید می‌ورزد!

پروازهای بین المللی هند تا اواین ماه ژوئن تعلیق هستند!

دولت هند اعلام کرده است که پروازهای بین المللی این کشور تا اواسط ماه ژوئن باز نخواهند شد. با این وجود برحی از مقامات این کشور اعلام کرده اند که این احتمال وجود دارد در برخی از مسیرها پروازها باز شوند.

بیماری کرونا در بخش‌هایی از اروپا رو به افزایش است!

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که این بیماری در ۱۱ نقطه جهان از جمله ارمنستان، سوئد، مولداوی و مقدونیه شمالی در حال افزایش است.

این سازمان اعلام کرده است اگر رشد این ویروس در این کشورها کنترل نشود به زودی این کشورها در لبه پرتگاه قرار خواهند گرفت.

اتحادیه اروپا مرزهاییش را به روی ۱۴ کشور می گشاید!

اتحادیه اروپا از یکم ماه ژوئن مرزهایش را به روی کشورهایی که از نظر شیوع این ویروس در حالت امن و بی خطر هستند باز می کند.

از این کشورها می توان به استرالیا، ژاپن  وکره جنوبی اشاره کرد. اما آمریکا، برزیل و چین هنوز در این لیست آورده نشده اند.

یونان ممنوعیت پرواز از بریتانیا را تمدید کرد!

رسانه‌های یونان خبر داده اند که این کشور ممنوعیت پروازها از بریتانیا را تا ۱۹ ماه ژوئن تایید کرده است.

دولت این مشور از ۲۸ آوریل تلاش کرد تا محدودیتها را کاهش دهد زیر صنعت توریست این کشور در حال آسیب دیدن بود. در یونان از هر ۵ نفر شغل یک نفر به توریست مرتبط است.

ابراز نگرانی سازمان حقوق بشر از همه گیری کرونا در ترکمنستان

سازمان حقوق بشر از دولت ترکمنستان خواسته است تا آمار و اطلاعات بیماران مبتلا به این ویروس را منتشر کند.

این نهاد از ترکمنستان خواسته است تا فشار را از کارکنان خدمات بهداشتی بردارد. زیرا با ادامه چنین رفتاری جان مردم در خطر قرار می گیرد.

هشدار فرماندار تگزاس درباره شیوع ویروس کرونا

گرگ ابوت، فرماندار تگزاس، از گسترس سریع و خطرناک ویروس کرونا در این ایالت خبر داده است. مقام های بهداشتی از جهش شیوع این ویروس در ایالتهای جنوبی و غربی خبر داده اند.

تعداد مبتلایان به این ویروس در آمریکا از دو و نیم میلیون نفر فراتر رفته است و بیشتر از ۱۲۵ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

دولت دونالد ترامپ تقریبا تمامی موجودی داروی کلیدی برای درمان این بیماری را خرید!

تولیدات داروی رمدسیویر، اولین دارویی که برای درمان کرونا مجوز دارد، به دولت دونالد ترامپ فروخته شد. وزارت بهداشت و خدمات آمریکا در بیانیه ای اعلام کرده است که دولت ترامپ در یک معامله تقریبا ۵۰۰ هزار دوز از تولیدات این شرکت را خریداری کرد.

بدین ترتیب تا سه ماه آینده هیچ کشور دیگری نمی تواند این دارو را برای درمان موثر ویروس کووید ۱۹ خریداری کند.

واکسن کرونا در چین در ارتش آزمایش می شود!

چین واکسنی را تولید کرده است که ادعا می کند می تواند ویروس کویید ۱۹ را از بین ببرد. این کشور هنوز در حال بررسی اثرات این واکسن بر بدن است.

به گزارش نشریه پزشکی لانست در این پژوهش ۱۸۰ نفر شرکت کردند. اما هنوز نتیجه این آزمایش مشخص نشده است و این واکسن به تولید انبوه نرسیده است.

کمبود بودجه سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با بیماری کرونا!

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است در ائتلافی که برای مقابله با این ویروس راه اندازی کرده است تنها یک دهم از کمک مالی مورد نیاز را جمع آوری کرده است و هنوز نزدیک به ۲۸ میلیارد کسری بودجه دارد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که این پول برای تشخیص، درمان و تهیه واکسن است.

این سازمان اعلام کرده است که با وجود پیشرفت در مهار این ویروس در برخی کشورها، همه گیری و شیوع این بیماری بسیار بلاست و دنیا هنوز در وضع بسیار بدی قرار دارد.

شیوع کرونا در افغانستان و افزایش قیمت دارو!

شهروندان افغانی اعلام کرده اند که در پی شیوع این بیماری قیمت داروها افزایش یافته است و همین امر آنها را با چالشهای زیادی رو به رو کرده است.

آنها می‌گویند مکملهای تقویت سیستم ایمنی بدن مانند قرصها و پودرهای حاوی ویتامین سی که قبلا ارزان قیمت بودند، این روزها بسیار گران قیمت شده اند و حتی در برخی از نقاط کابل نایاب شده اند.

به گفته آنها هزینه تهیه دارو از داروخانه هایی که به بیمارستانها نزدیک هستند به طرز سرسام آوری بالاست.

۱۴ استان ایران دوباره در وضعیت قرمز قرار گرفتند!

خبرها از منابع رسمی وزارت بهداشت ایران حاکی از آنند که روند تشدید ویروس کرونا در چند استان کشور همچنان ادامه دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت، دکتر سیما لاری، اعلام کرده است که استانهای کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام در وضعیت قرمز هستند و استانهای تهران، فارس، زنجان، همدان، سیستان و بلوچستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

داروی رمدسیویر برای درمان کووید ۱۹ در اروپا مجوز گرفت!

منابع رسمی اعلام کرده اند که کمیسیون اروپا به داروی رمدسیویر برای درمان بیمارانی که به طور شدید به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند، مجوز اعطا کرد.

استفاده از ماسک در فرودگاه‌های ایران اجباری شد!

سازمان هواپیمایی کشوری ایران اعلام کرده است که مسافران باید با رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی به فرودگاه‌ها بیایند در غیراینصورت اجازه ورود به فرودگاه را نخواهند داشت.

این دستور پس از شیوع مجدد بیماری کرونا صادر گردید.

محدودیت بارها و میکده ها در انگلستان برداشته شد!

پس از شیوع این بیماری انگلستان اعلام کرد بسیاری از شغل ها که محل تجمع مردم هستند، مانند بارها و میکده ها باید بسته شوند.

اما این دولت در روز شنبه ۴ ژوئن این محدودیت را برای بعضی از شغل ها مانند میکده ها برداشت و مردم زیادی دوباره به این اماکن رفتند.

دانشمندان هندی درباره عجله برای تهیه واکسن بیماری کرونا هشدار دادند!

گروهی از دانشمندان در هند در مورد تعیین ضرب الاجل برای تهیه واکسن کرونا هشدار دادند و اینکار را غیر علمی و بسیار خطرناک دانستند. پیش تر مقامات هندی اعلام کرده بودند که هم زمان با ۱۵ ماه اوت تولید این واکسن آغاز می گردد. اما آنها بعدتر اعلام کردند که این امر هرگز به معنای تعیین ضرب الاجل نبوده است.

داروی موثر بر ویروس کرونا به بازار سیاه هند رفته است!

خبرها حاکی از آن است که بیماران مبتلا به این ویروس در هند باید داروی رمدسیویر و توسیلیزوماب را در بازار سیاه این کشور به هزینه گزاف تهیه کنند.

همین امر چالش های زیادی را برای خانواده های هندی به وجود آورده است و باعث افزایش مرگ و میر شده است.

شیوع مجدد ویروس کرونا در پکن کنترل شد!

مقامات چینی اعلام کرده اند که در پایتخت این کشور از زمان شیوع این بیماری تا به حال هیچ مورد جدیدی شناسایی نشده است.

برخی خبرها حاکی از آن بود که این ویروس در پکن در حال پخش شدن است. اما چین با وضع قوانین سخت دوباره کنترل اوضاع را به دست گرفت.

ویروس کرونا احتمالا مدتها در هوا بماند!

پیشتر سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود که این ویروس در هوا نمی ماند بلکه تنها بر روی سطوح می ماند که با شستشوی دست از بین می رود.

اما دانشمندانی از کشورهای مختلف اعلام کرده اند که شواهد محکمی وجود دارد که این ویروس در هوا انتقال پیدا می کند و باقی می مانند.

به همین دلیل سازمانهای بهداشتی بر رعایت فاصله اجتماعی تاکید می ورزند.

بازنگری سازمان بهداشت جهانی در مورد نحوه انتقال ویروس کرونا در هوا!

پیشتر سازمان بهداشت جهانی اذعان کرده بود که ویروس کرونا توسط ذرات ریزمعلق در هوا منتقل می شود. یک مقام این سازمان اعلام کرده است که سرایت کووید ۱۹ از طریق ذرات معلق در هوا مردود است.

سازمان بهداشت جهانی تاکنون بر این موضوع تاکید داشته است که این ویروس از طریق ذراتی در اثر سرفه و عطسه در هوا منتقل می شود.

افزایش جراحی های زیبایی در دوران کرونا

تعدادی از کلینک های زیبایی در سراسر جهان از افزای جراحی های دوران کرونا خبر می دهند. برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که دلیل آن این است که افراد می توانند بعد از عمل صورت خود را در زیر ماسک پنهان کنند.

عملهای زیبایی در ایالات متحده آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا رو به افزایش است و بوتاکس، تزریق ژل به لب، لیفت صورت و جراحی بینی به شدت زیاد شده است.

اران هرنادز در دوران کرونا به لبهای خود ژل تزریق کرده است و دلیل آن را این مطلب بیان کرده است که می تواند دوره نقاهتش را آنطور که دوست دارد بگذراند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که کشورها در مسیر غلط مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند!

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی می گوید پیام های متناقض از سوی رهبران کشورها مردم را گمراه کرده است و موجب ناکامی در مبارزه با این بیمار شده است.

دکتر تدروس آدهانوم به این مطلب اشاره کرده است اگر دولتها اقدامات جدی در برابر این ویروس پیش روی نگیرند وضعیت دنیا بسیار بد خواهد شد.

آدهانوم به این موضوع نیز اشاره می کند که کشورها در مسیر غلط مبارزه با این بیماری قرار دارند و باید در مورد راهکارهای خود تجدید نظر کنند.

عرضه داخلی داروی رمدسیویر برای مبارزه با کرونا در ایران!

سعید نمکی وزیر بهداشت ایران می گوید رمدسیویر به زودی در این قابل دسترس خواهد بود. این خبر در حالی اعلام گردید که دولت دونالد ترامپ گفته بود که موجودی سه ماه این دارو را از شرکت تولید کننده خریداری کرده است.

رمدسیویر اولین دارویی است که آمریکا برای درمان این بیماری به آن مجوز دارد. این دارو بیماری را از ۱۵ روز به ۱۱ روز کاهش می دهد.

یک شرکت آمریکایی از پیشرفت تازه در آزمایش واکسن کرونا خبر داد!

شرکت مادرناتراپیوتیکز از پیشرفتی تازه در روند آزمایشات انسانی واکسن کرونا خبر داد. مادرنا یکی از چندین شرکت داروسازی در آمریکا و جهان است که برای دستیابی به واکسن این بیماری بسیار تلاش کرده است.

مدیران این شرکت روز سه شنبه اعلام کردند که واکسن احتمالی آنها با نام ام.آر.آن.ای ۱۲۷۳ در خون ۴۵ بیماری که مورد آزمایش قرار گرفته بودند پادتنی ضد این ویروس تولید کرد.

این تحقیقات با نظارت سازمان بهداشت آمریکا انجام می شوند.

لاماها به درمان کووید ۱۹ کمک می کنند!

دانشمندان موسسه روزالیند فراکلین در بریتانیا با استفاده از پادتن خاصی که در بدن لاما تولید می شود به درمان جدیدی برای افزایش توان سیستم ایمنی بدن دست یافته اند.

این پیشرفت پزشکی که در قالب مقاله ای در مجله بیولوژی مولکولی و ساختاری تشریح شده است، از طریق مهندسی پادتنهای لاما به دست آمده است.

این پادتن ها اندازه نسبتا کوچکی دارند و ساختارشان در مقایسه با پادتن های موجود ر خون انسان بسیار ساده تر است، اندازه و ساختار آنها در آزمایشگاه شدنی است.

درخواست سازمان ملل متحدد برای کمک به آسیب دیدگان کرونا

سازمان ملل متحد برای مبارزه با ویروس کرونت ۱۰/۳ میلیار دلار در خواست کمک کرده است و این بزرگترین تقاضا در تاریخ این سازمان است.

این سازمان می گوید ممکن است تا پایان سال ۲۶۵ میلیون نفر در جهان به دلیل همه گیری این بیماری با قحطی مواجه شوند. از این پول قرار است که به کشورهای کم درآمد و شکننده کمک شود.

این سازمان درخواست اولیه خود را در ماه مارس ارائه کرد و خواستار جمع آوری دو میلیارد دلار شده بود.

لغو صدها پرواز در سین کیانگ در چین به دلیل موارد جدید ابتلا به کرونا

دولت چین پرواز به مرکز استان سن کیانگ را در پی ردیابی موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا لغو کرد. متروها و اتوبوس ها در برخی مسیرها تعطیل شده اند.

تاکنون ابتلای هفده نفر به این ویروس تایید شده است. برخی از کاربران شبکه های اجتماعی در این شهر گفته اند که مردم خانه های خود را ترک نکنند.

تجویز رمدسیویر در ایران مجاز شد!

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت ایرات علت ورود داروی رمدسیویر به فهرست دارویی ایران را نیاز مبرم به ان دارو دانست.

این دارو در ایران برای مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ مجاز اعلام شده است.

اعلام وضعیت جنگی در غرب چین به علت موارد تازه ابتلا به ویروس کرونا

در پی ظاهر شدن موارد تازه ابتلا به این بیماری در شهر اورومچی در منطقه سین کیانگ در غرب چین در این شهر وضعیت جنگی اعلام شد.

این بیماری در ابتدا سال گذشته در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و چین از آن زمان با ظاهر شدن موارد تازه در هر نقطه با سرعت زیاد مقررات منع تردد اعمال کرده است.

اورومچی پایتخت منطقه خود مختار سین کیانگ دارای سه و نیم میلیون نفر جمعیت است. موارد تازه به تدریج دوباره از روز چهارشنبه شناسایی شد که در پی آن کلیه پروازها و تردد در مترو لغو گردید.

یک مقام در کنفرانس خبری گفته است که این شهر در وضعیت جنگی قرار گرفته است.

مردان در مقایسه با زنان تمایل کمتری به زدن ماسک دارند

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مردان در مقایسه با زنان تمایل کمتری به استفاده از تجهیزات حفاظتی از جمله ماسک برای مقابله با بیماری کرونا دارند.

آمارها انتشار یافته در کشورهای مختلف نشان می دهد که مردان بیشتر از زنان در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

یکی از آخرین تحقیقاتی توسط دانشمندان ارشد دانشکاه میدلسکس در مورد رفتار مردان در مواجه با ماسک بر روی ۲۵۰۰ نفر صورت گرفته است  نشان می دهد که مردان نه تنها نسبت به زنان تمایل کمتری به استفاده از ماسک دارند بلکه اینکار را نشانه ای از ضعف می دانند.

کار آزمایی اولیه با اینترفرون بتا بسیار نوید بخش بوده است

نتایج اولیه کارآزمایی بالینی نشان می دهد با یک روش درمانی جدید می توان تعداد مبتلایان به کرونا را که به مراقبتهای ویژه نیاز دارند، کاهش چشمیگری داد.

یک شرکت بیوتکنولوژی در بریتانیا برای درمان کرونا از پروتئینی به نام «اینترفرون بیتا» استفاده کرده است، پروتئینی که بدن برای مبارزه با عفونتخای ویروسی تولید می کند.

این پروتئین را با دستگاهی به نام «نیولایزر» استنشاق می کنند. نبولایزر دستگاهی است که دارو را به صورت ذرات هوابخش در می آورد و قابل استنشاق می کند و بعد با استفاده از ماسک لوله دهانی می توان دارو را وارد دستگاه تنفسی کرد.

برای اینکار از نوع خاصی اینترفرون بتا استفاده می شود که نبولایزر بتواند آن را به صورت ذرات معلق در هوا پخش می کند.

بر اساس یافته های اولیه استفاده از این روش درمانی تعداد بیماران بستری در بیمارستان که حالشان وخیم می شود و به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا می کنند  تا ۷۹ درصد کاهش پیدا می کنند.

به عقیده محققان این شرکن این دارو تاثیر زیادی در بهبود بیماران خواهد داشت.

محققان دانشگاه آکسفورد به واکسن ایمن برای مقابله با کرونا دست یافتند

گروهی از محققات دانشگاه آکسفورد بریتانیا به واکسنی دست یافتند که به نظر ایمن می رسد و می تواند سیستم ایمنی انسان را در برابر این ویروس مقاوم سازد.

آزمایشهایی که بر روی ۱۰۷۷ نفر انجام شد نشان می دهد که پس از تزریق واکسن پادتن و گلبولهای سفید برای مقابله به این ویروس در بدن افراد تولید شده است.

هر چند این موفقیت بسیار امیدوار کننده است اما هنوز اظهار نظر درابره کافی بودن این واکسن برای درمان قطعی زود است.

هم اکنون آزمایشاتی بر روی افراد بیشتری در حال انجام است. دولت بریتانیا حدود ۱۰۰ میلیوم دوز این واکسن را سفارش داده است.

ابتلا به کرونا در میان کودکان دارای اوتیسم ۱۰ برابر شده است

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران از ۱۰ برابر شدن شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در میان کودکان دارای اوتیسم و خانواده هایشان خبر داد. او اعلام کرد که در موج دوم کرونا این بیماری ۱۰ برابر شده است.

عدم آشنایی پرسنل مراکز درمانی و اورژانس با مسائل کودکان مبتلا به اوتیسم سبب شده است که مشکلات فراوانی در درمان این کودکان به وجود بیاید.

چین اعلام کرده است واکس کرونا می تواند تا پایان سال جاری آماده شود

رسانه های دولتی چین اعلام کرده اند یکی از واکسن هایی که در این کشور در حال آزمایش است می تواند تا پایان سال، زودتر از آنچه تصور می شود، قابل استفاده برای عموم باشد.

گروه داروسازی ملی چین می گوید انتظار دارد آخرین مرحله آزمایش انسانی این واکسن تا سه ماه دیگر به پایان رسد. ماه پیش این شرکت از تاخیر در عرضه واکسن احتمالی به دلیل کمبود موارد ابتلا در چین خبر داده بود، اما اکنون نزدیک به ۱۵ هزار نفر در مرحله سوم آزمایش این واکسن در امارات متحده عربی شرکت دارند.

یک شرکت دیگر چینی با استفاده از روشهای مشابه در مراحل نهایی آزمایشی در برزیل است.

احتمال انتقال ویروس کرونا از مادر به نوزاد اندک است

تحقیقاتی که روی ۱۲۰ نوزاد در بیمارستانهای نیویورک صورت گرفت نشان می دهد احتمال اینکه زنان مبتلا به این بیماری ، این ویروس را به نوزادان خود انتقال دهند بسیار اندک است.

این تحقیقات بر روی مادرانی صورت گرفت که به کودک خود شیر می دادند. پژوهشگران نتیجه این تحقیقات را دلگرم کننده می دانند اما هنوز برای نتیجه گیری نهایی زود است.

کالج متخصصان زنان و زایمان در بریتنیا توصیه می کند که نوزاد در اتاق مادر قرار گیرد، تغذیه با شیر مادر نیز مجاز است اما سایر اقدامات پیشگیرانه باید صورت پذیرد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که در مجموع، فواید تغذیه با شیر مادر از خطر انتقال این بیماری بسیار بیشتر است.

افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند

متخصصان پس از بررسی مطالعات موجود می گویند که چاقی و اضافه وزن سبب می شود افراد زودتر به این بیماری مبتلا شوند.

این مطالعات در بخش بهداشت و درمان بریتانیا انجام شده است. محققان اعلام کرده اند افرادی که دارای اضافه وزن هستند در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ باید مدت طولانی تری در بیمارستان بستری شوند.

خبر بد این است که افراد چاق بیشتر از افراد معمولی در معرض ابتلا به نوع وخیم این بیماری قرار دارند.

هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد شیوع بی سابقه بیماری کرونا در جهان

شمار مبتلایان به این بیماری در جهان از مرز ۱۶ میلیون نفر گذشته است و افرادی زیادی جان خود را از دست داده اند. در ماه آوریل این بیماری در اروپا و آمریکای شمالی گسترش پیدا کرد اما به تدریج این بیماری در کشورهای آمریکای لاتین و آسیا نیز گسترش یافت و افراد زیادی را در سراسر دنیا مبتلا کرد.

سازمان بهداشت جهانی در این مورد هشدار داده است و شدیدا ابراز نگرانی کرده است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است کرونا سخت ترین وضعیت اضطراری است که تا به حال داشته ایم!

رئیس سازمان بهداشت جهانی می گوید کشورهای جهان گام های بسیار موثری برای مقابله با ویروس جدید کرونا برداشته اند اما هنوز تا متوقف کردن این بیماری راهی طولانی در پیش است.

او گفته از میان ۶ همه گیری بزرگی که سازمان بهداشت جهانی تاکنون با آنها رو به رو بوده است کرونا سخت ترین آنهاست.

سازمان بهداشت جهانی تا پیش از آغاز این بیماری ۵ بار اعلام وضعیت اضطرای کرده بود: دو بار برای بیماری ایبولا، زیکا، فلج اطفال و آنفولانزای خوکی.

دکتر تدروس گبربیسوس رئیس این نهاد در روز ۲۸ جولای اعلام کرد در تعداد مبتلایان به این بیماری تقریبا دو برابر شده است و اکنون فراتر از ۱۶ میلیون نفر است.

سرعت شیوع این بیماری با انواع دیگر بیماری بسیار متفاوت است.

تاثیرات ویروس کرونا برای دهه ها باقی خواهد ماند!

ریس سازمان بهداشت جهانی در جریان نشستی گفت که همه گیری ویروس کرونا بحران بهداشتی است که به ندرت اتفاق می افتد اما اثرات آن برای مدتهای طولانی باقی خواهد ماند.

تدروس آدهانوم در نشست کمیته اضطراری این سازمان این هشدار جدی را به جهان دارد. رئیس این سازمان گفت که بررسی های انجام شده نشان می دهد که اکثر مردم جهان حتی در مناطقی که شاهد شیوع گسترده این ویروس نبوده اند، مستعد ابتلا هستند.

کارآیی واکسن کرونا تا اکتبر مشخص خواهد شد!

شرکت استرازنکا تولید کننده واکسن ویروس کرونا که پژوهشگران دانشگاه اکسفورد بریتانیا طراحی کرده اند، بیان کرده است تا ماه اکتبر مشخص خواهد شد که این واکسن تا چه اندازه کارآیی دارد.

این شرکت که برنامه ای برای تولید دو میلیارد واکسن تا پایان سال تدوین کرده است گفته است که نتیجه آزمایشهای گسترده واکسن در بریتانیا، آمریکا، برزیل و آفریقای جنوبی مشخص خواهد شد.

آزمایشهای قبلی ثابت کرده است که این واکسن می تواند سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با ویروس کرونا تقویت کند. اما هنوز ثابت نشده است که این واکسن برای جلوگیری از حمله این ویروس کافی است یا خیر.

نتیجه تحقیقات نشان داده است که دادن دو دوز از واکسن بهتر از یک دوز است اما هنوز مشخص نیست که ایمنی ناشی از آن چه مدت دوام خواهد داشت.

روسیه از واکسیناسیون گسترده علیه کروتا تا ۲ ماه دیگر خبر داد!

مقامات بهداشتی روسیه از آماده سازی برای واکسیناسیون گسترده علیه ویروس کرونا در ماه اکتبر سال جاری خبر دادند.

رسانه های روسیه به نقل از میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت این کشور،  نقل کرده اند که پزشکان و معلمان در زمره اولین کسانی خواهند بود که این واکسن را دریافت می کنند.

خبرگذاری رویترز به نقل از منبعی ناشناس گفته که قرار است اولین واکسن در ماه جاری به تایید برسد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد به دلیل کرونا از شیر دادن به نوزاد خودداری نکنید!

دکتر تدروس گبرییسوس ریس سازمان بهداشت جهانی می گوید که مادرانی که مشکوک به ابتلا به کووید ۱۹ هستند یا ابتلای آنها به ویروس کرونا تایید شده است در صورت شیر دادن به نوزاد خود باید تشویق به ادامه اینکار شوند.

آقای گبریسوس در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت که شیر دادن مادران منافع حیاتی برای نوزادان تازه به دنیا آمده دارد و این منافع بیشتر از خطرات احتمالی آلودگی به ویروس کرونا است.

ایران از شروع تست انسانی واکسن کرونا تا دو هفته دیگر خبر داد!

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام از آغاز تست انسانی کرونا تا دو هفته دیگر خبر داد. محمد مخبر در مورد مراحل ساخت واکسن کرونا توسط محققان دارویی گفت: « از سه مسیر تست حیوانی واکسن کرونا انجام شده است و با در نظر گرفتن مجوز از وزارت بهداشت طی یک الی دو هفته آینده تست انسانی این واکسن اغاز می شود»

روسیه اولین واکسن کرونا را ساخت و دختر پوتین نیز واکسینه شد!

ریس جمهو روسه می گوید کشورش موفق به ساخت واکسن کرونا شده است که پس از دو ماه تست انسانی به تایید رسیده است. ولادیمیر پوتین گفت این واکسن به دختر خود او هم زده شده است.

مقام های روسه می گویند برای واکسیناسیون سراسیری علیه بیماری کووید ۱۹ در ماه اکتبر امسال آمادگی دارد.

با این حال برخی کارشناسان با توجه به سرعت ساخت واکسن در روسه نسبت به دقت انجام این کار ابراز تایید می کنند و نگرانند که سرعت فدای دقت شده باشد.

هفته گذشته سازمان بهداشت جهانی از روسیه خواست به توصیه های بین المللی در زمینه ساخت واکسن کرونا توجه کند.

واکسنی که روسیه ادعا می کند ساخته است در میان شش واکسنی نیست که سازمان بهداشت جهانی آنها را تایید کرده است.

ویتنام مشتری واکسن کرونا روسیه شد!

وزیر بهداشت اعلام کرد که این کشور برای خرید این واکسن از روسیه ابراز علاقه کرده است. وی با اعلام این مطلب در تلویزیون ملی این کشور افزود تلاشها برای تولید این واکسن در داخل ویتنام همچنان ادامه خواهد یافت.

روسیه تولید انبوه واکسن کرونا را شروع کرد!

خبرگذاری رویترز به نقل از مقامات روسیه خبر از آغاز تولید انبوه واکسن کرونا ساخت این کشور داده است. به گفته مقامات روسی توزیع این واکسن از پایان ماه اوت آغاز می‌شود.

برخی پژوهشگران و دانشمندان معتقدند که مسکو سلامت و بی خطر بودن رای فدای ژست تولید این واکسن در جهان کرده است!

کشف ویروس کرونا در مرغ منجمد وارداتی از برزیل به چین !

مقامات شهر شنژن در استان گوانگ دونگ در جنوب چین می گویند که آزمایش کرونا از سطح بال مرغی که از برزیل وارد شده است مثبت است. به گفته مقامات این شهر انجام این آزمایش از محموله های وارداتی است. اولین مورد آلودگی  اولین بار در شهر ووهان چین اعلام شد و سپس کل دنیا را درگیر کرد.

شایعات رایج در مورد ویروس کرونا

از زمان شیوع ویروس کرونا تا به حال شایعات فراوانی در مورد نحوه انتقال و شدت ابتلا به این بیماری وجود داشته است. در این قسمت این شایعات را بررسی می‌کنیم. تمامی پاسخ‌هایی که برابر این شایعات ارائه می‌دهیم همگی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی هستند.

ویروس کرونا در آب و هوای گرم و مرطوب بیشتر انتقال پیدا می‌کند!

مطالعات و شواهد در مورد این بیماری نشان داده‌اند که این ویروس با شدت زیاد در تمامی مناطق با تمامی شرایط آب و هوایی قابل انتقال است.

این ویروس در آب و هوای سرد از بین می‌رود!

این حرف کاملا غیر منطقی است و هنوز شواهدی مبنی بر این موضوع ارائه نشده‌اند.

دوش آب گرم مانع از ابتلای به بیماری کووید ۱۹ می‌شود!

خیر! سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است تاکنون هیچ روش علمی برای عدم ابتلا به این بیماری  کشف نشده است.

این ویروس از طریق نیشه پشه انتقال نمی‌یابد!

دوباره اعلام می‌کنیم تا به حال هیچ موردی در این زمینه گزارش نشده است، اما با توجه به این موضوع که تحقیقات در مورد این بیماری ادامه دارد نمی‌توانیم نظر قطعی بدهیم. این ویروس یک ویروس تنفسی است که ریه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خشک کن‌های دست در نابودی این ویروس موثر هستند!

خیر! سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است تنها شستشوی دست با آب و صابون و مواد ضد عفونی کننده حاوی الکل برای نابودی این ویروس موثر هستند.

ضدعفونی کردن با لامپ ماورا بنفش ویروس کووید ۱۹ را از بین می‌برد!

به این نکته توجه داشته باشید که این لامپ‌ها هرگز نباید برای استریل کردن دست مورد استفاده قرار بگیرند، در غیر اینصورت سبب بروز تحریکات شدید پوستی می‌شوند.

آیا الکل را به تمامی بد خود بزنیم؟

خیر! اگر این ویروس وارد بدن شده باشد، استفاده از محلولهای حاوی الکل دیگر فایده‌ای ندارد. همچنین از این محلولها نباید در قسمت چشم، دهان و بینی استفاده کرد.

آیا واکسن ذات الریه در برابر این ویروس موثر است؟

خیر! تا به حال هیچ واکسن موثری برای کنترل این بیماری بدست نیامده است.

آیا شستشوی منظم بینی با محلولهای نمکی از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری می‌کند؟

خیر! هیچ مدرکی که تایید کننده این موضوع باشد وجود ندارد. شستشو منظم بینی با محلول نمکی تنها به بهبود بیماری سرماخوردگی کمک می‌کند.

آیا سیر به پیشگیری از ابتلا به این ویروس کمک می‌کند؟

خیر. تا به حال هیچ شواهدی برای تایید این گفته بدست نیامده است.

آیا این ویروس بر افراد مسن بیشتر اثر می‌گذارد؟

خیر! این ویروس تمامی افراد از تمامی رده‌های سنی را درگیر می‌کند. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا به بیماریهای تنفسی و یا بیماریهای مزمن مانند دیابت مبتلا هستند، ممکن است زودتر از افراد دیگر به این بیماری مبتلا شوند.

آیا آنتی بیوتیک‌ها در پیشگیری و درمان این بیماری موثر هستند؟

خیر. آنتی بیوتیکها تنها برای درمان عفونتهای باکتریایی کاربرد دارند.

موج اپیدمی تازه کرونا و انتقال بالای درون خانوادگی در ایران

دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت ایران با بیان اینکه جهش ژنتیکی اخیر ویروس کرونا و افزایش قدرت سرایت پذیری آن نگران کننده است و این خصوصیت موج جدید اپیدمی و انتقال بالای درون خانوادگی آن است.

دکتر حریرچی گفته است دستورالعمل خاصی برای رعایت و کاهش روند نزولی این موج وجود ندارد. او اعلام کرده است که در گذشته قدرت انتقال این بیماری درون خانواده بسیار پایین بود و اکنون بسیار بالا رفته است.

آیا جهش‌های ویروس کرونا این بیماری را خطرناک کرده است؟

ویروس کووید ۱۹ از زمان شروع همه گیری تا به امروز تغییرات زیادی یافته است، اما این تغییرات تا به حال حاد و خطرناک نبوده‌اند.  اما اخیرا دانشمندان جهشی با نام دی ۶۱۴ جی را کشف کرده‌اند که فرآیند درگیری سیستم تنفسی انسان را تسریع می‌بخشد.

این جهش به  احتمال زیاد پس از همه گیری این ویروس رخ داده است. دانشمندان معتقدند که تغییرات آمینو اسید در پروتئینهای خاری ویروس، توانایی این ویروس را برای آلوده کردن سلولهای انسانی افزایش داده است.

اگرچه اثرات کامل دی ۶۱۴ جی هنوز مشخص نیست، اما برخی از مطالعات نشان میدهند که این ویروس جهش یافته قابلیت سرایت پذیری بالایی دارد.

این امر میتواند به معنای بیمار شدن شمار بیشتری از مردم در زمان کم باشد. هنگ کنگ در ۲۴ اوت از پدیده ای هشدار دهنده در همین راستا خبر داد.

تصور میرود مرد سالم ۳۰ تا ۴۰ ساله، ۴/۵ ماه پس از اولین ابتلا به کرونا، دوباره به این یروس مبتلا میشود. بنابراین باید به رعایت پروتکل های بهداشتی توجه بیشتری شود.

از دست رفتن حس بویایی نشانه قابل اعتمادتر از سرفه است!

پژوهشگران دانشگاه یو سی ال لندن می‌گویند که از دست رفتن حس بویایی و چشایی نشانه قابل اعتمادتری از ابتلا به بیماری کرونا در مقابل سرفه است.

این محققان پس از مطالعه ۵۹۰ نفر که در سال جاری میلادی حس بویایی و چشایی خود را از دست داده بودند، متوجه شدند ۸۰ درصد آنها پادتن کرونا در خونشان دارند.

چهل درصد از کسانی که پادتن کرونا داشتند علائم دیگری نداشتند. البته این پژوهش بر روی افرادی صورت گرفته است که بیماری خفیفی داشتند.

شواهد از دست رفتن بویایی و چشایی یکی از علائم قابل اعتماد ابتلا به این بیماری است.

واکسن کرونا ممکن است تا پایان امسال آماده شود!

دکتر تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، اعلام کرده است که ممکن است واکسن کرونا تا پایان سال جاری آماده باشد.

البته او جزییات بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است. او از رهبران جهان خواسته است تا با انسجام و تعهد سیاسی در توزیع عادلانه این واکسن تلاش کنند.

او بیان کرده است که ما نیازمند واکسن هستیم و امیدواریم تا پایان سال واکسن را داشته باشیم.

ویروس کرونا بر روی بعضی از سطوح ممکن است باقی بماند!

بر اساس یافته های جدید موسسه علوم ملی استرالیا، ویروس کرونا ممکن است تا ۲۸ روز بر روی بعضی از سطوح مانند تلفن همراه و سطوح فلزی قابلیت آلودگی کنندگی خود را حفظ کند.

مطالعه جدید گفته است این ویروس ممکن است بر روی بعضی از سطوح مانند اسکناس، شیشه، سطوح فلزی و پلاستیکی بیشتر عمر کند.

چرا ویروس کرونا انقدر مسری است؟

اولین دلیل مسری بودن این ویروس محلی است که این ویروس اغلب آن را آلوده می‌کند. سلولهای گابلت و مژک‌ها در بینی می‌توانند به آسانی به ویروس کرونا آلوده شوند و ماده مخاطی آغشته به این ویروس را انتقال دهند. آنها شامل دو نوع پروتئین  گیرنده هستند که ویروس کرونا از آنها برای چسباندن خود به سلولها استفاده می‌کند. از آنجا که این سلولها در بینی هستند، مردم خیلی راحت می‌توانند آن را تنفس کنند یا بیرون دهند.

افراد می‌توانند قبل از احساس ناخوشی ویروس کرونا را به دیگران منتقل کنند. در بسیاری از موارد افراد مبتلا به کرونا هیچ علائمی ندارند و حتی نمی دانند که کرونا دارند. این انتقال شیوع ویروس را بسیار آسان کرده است.

دوره نهفته آنفولانزا نسبتا طولانی است و افراد مبتلا به آنفولانزا معمولا تا پنج روز بعد از ابتلا به ویروس ناخوش می‌شوند. علائم کویید ۱۹ معمولا ۵ تا ۶ روز بعد آشکار می‌شوند، اما می‌تواند دو هفته طول بکشد.

آنفولانزا یک هفته به طول می‌انجامد اما ویروس کروتا معمولا ۸ تا ۱۰ روز می‌تواند عفونت را منتقل کند. بیش از یک میلیون نفر بر اثر کرونا جان باخته‌اند. منشا بیماریهای سارس و مرس هم ویروس کرونا بودند. احتمال مرگ در ابتلا به ویروس سارس و مرس نیز زیاد بود.

دانشمندان تغییرات ویروس کرونا را از نزدیک تحت نظر دارند و صدها جهش را شناسایی کرده اند. یکی از این جهش ها جی ۶۱۴ است که سبب همه گیری این ویروس در سطح جهانی شده است. این ویروس در مقابل آنفولانز آهسته تغییر می‌کند اما میزان مسری بودن آن زیاد است.

بیماری کرونا در زنان باردار و شیر ده

این بیماری ممکن است که زنان باردار را نیز درگیر کند. علایم بیماری کرونا در دوران بارداری همانند علائم این بیماری در سایر افراد است، اما ممکن است گاهی این بیماری سبب بروز ضایعات پوستی نیز شود و در موارد حاد فرد قدرت تکلم خود را به دلیل تنگی نفس شدید از دست دهد. در این صورت سریعا باید به بیمارستان مراجعه شود.

بهتر است بدانید تا به امروز بیشتر زنان بارداری که به این بیماری مبتلا شده‌اند بهبود پیدا کرده‌اند. پزشکان معتقدند اگر زن باردار به بیماریهای تنفسی مبتلا نباشد، می‌تواند دوران قرنطینه خود را در منزل طی کند.

خبر خوب این است که این ویروس از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل نمی‌شود. در نتیجه خطر بیماری کودک از طریق شیر مادر وجود ندارد.

آیا ویروس کرونا باعث ناباروری در مردان خواهد شد؟

بنابر پژوهش هایی که اخیر از سوی محققین دانشگاه میامی صورت گرفته است، بیماری کووید ۱۹ میتواند تاثیرات بالقوه ای بر باروری مردان داشته باشد. محققان به بررسی بافتهای بدست آمده از کالبد شکافی ۶ مردی پرداخته اند که به خاطر کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند و متوجه شدند که این ویروس کماکان در بیضه های آنان یافت می شود. اکنون این سوال مطرح است که چه مقدار از این ویروس باید در بیضه وجود داشته باشد تا ردپای آن را بتوان در اسپرم یافت

دکتر راماسامی می گوید که احتمال می رود ۲۰ تا ۳۰ دردص از مردانی که به این ویروس مبتلا شده اند در آینده شاهد اثراتی بر روی باروری خود باشند. البته هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است و قطعیتی در هیچ کدام از این یافته ها وجود ندارد. دکتر راماسای به تمامی مردانی که به این بیماری مبتلا میشوند هشدار میدهد که در صورت درد در بیضه فورا به متخصص اورولوژی مراجعه کنند و سطح تستوسترون خود را با تست خون و پارامترهای مربوط به اسپرم بسنجند.

انواع محصولات دارویی، ماسک و شیلد را از داروخانه آنلاین بخواهید!

داروخانه آنلاین با فراهم سازی بستر امن اینترنتی این امکان را فراهم ساخته است تا تنها با یک کلیک از منزل و یا محل کار محصول مورد نظر خود را سفارش دهید و طی بیست و چهار ساعت در تهران و هفتاد و دو ساعت در سایر شهرستانها محصول را درب منزل تحویل بگیرید.

مشاوره های داروخانه آنلاین در خدمت شما هستند تا اطلاعات لازم را در مورد انواع مکملها به طور رایگان در اختیار شما قرار دهند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا