آلزایمربیماری‌های مغز و اعصابدمانس

راهکارهایی برای جمع و جور کردن وسایل مادر مبتلا به زوال عقل شما

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

 

راهکارها و نکاتی در مورد چگونگی جمع و جور کردن مادرتان زمانی که می خواهد با شما هم خانه شود یا به سرای سالمندان برود.

چگونه به مادر کمک کنیم خودش را جمع و جور کند

شاید پذیرش این موضوع برای شما سخت باشد، اما همینطور که سن مادر شما بالاتر می رود، تنها زندگی کردنش در خانه ممکن است خطرناک باشد. چه به خاطر زوال عقل، کهولت سن یا آسیب دیدگی باشد، جابجا کردن او به منزلی کوچکتر و قابل کنترل تر یا حتی یک مرکز نگهداری. سالمندان هم ممکن است ضروری به نظر آید.

علی رغم آنچه گفته شد، اکثر مادران با ایده ترک کردن منزل خودشان به مقابله بر می خیزند… افسوس. این موضوع کار را هم برای شما و هم برای خودشان فوق العاده مشکل می کند.این مشکل را هم اضافه کنید که ممکن است فراموش کرده باشند قبلا در مورد هم خانه شدن با شما موافقت کرده است.

حتی اگر بدون دردسر، موافقت او را جلب کرده باشید، جمع و جور کردن وسایل او واقعا ضروری است و این موضوع بدون شک بلوایی به پا خواهد کرد… خصوصا اگر چندین. دهه در یک خانه سکونت داشته باشد.

بنابراین چگونه می توانیم کمک کنیم برای نقل مکان خودش را جمع و جور کند؟

در زیر به نکاتی اشاره شده تا کار را کمی آسان تر کند!

زودتر از موعد برنامه ریزی کنید

اولا، تلاش نکنید یک هفته مانده به جابجایی این کار را انجام دهید. اختصاص دادن زمان برای مرتب سازی کلی چیز، که هزاران خاطره را به ذهن متبادر می کند، ملزم صرف زمان و صبوری است.

از دوستان و اعضای خانواده کمک بگیرید و حتی اگر امکان دارد جشنی بر پا کنید، تا در آن در مورد تک تک اتاق ها و خاطرات و داستان های اعضای خانواده در ارتباط با آنها صحبت کنید. یادآوری آنها برای همه جالب است و اگر مادر مبتلا به زوال عقل باشد، برای او یادآورنده خوبی است.

اگر دیدید مخالفت آنان دارد به پریشان حالی ایشان منتهی می شود، آماده باشید تا به جای دور انداختن برخی اقلام، آنها را نگه دارید. چند پلاستیک دسته دار تهیه کنید و مطمئن باشید روی هر یک محتویات را با گذاشتن بر چسبی مشخص کنید. آنها را به دقت در انباری منزل، گاراژ یا جایی که اجاره کرده اید به دقت بچینید.

دانستن این موضوع که، دارایی های با ارزششان، که نمی توانند با خود ببرند، هنوز در جلوی چشمشان است به آنها آرامش می دهد. این کار در لحظه جواب می دهد، حتی اگر مادرتان بعدا چیزی به یاد نیاورد و اگر هم بعدا چیزی را به یاد آورد می توانید بدون هیچ مشکلی آن را به او برگردانید.

نظر ایشان را جویا شوید

اطمینان حاصل کنید که ایشان را در بحث مربوط به اینکه چه بلایی قرار است سر چیز هایشان بیاید شرکت دهید. اجازه دهید در تصمیم گیری در مورد اینکه چه چیزی باید دور ریخته شود، چه چیزی باید اهدا شود و اینکه چه کسی بعضی از آنها را بردارد یا چه چیز هایی قابل فروش است نظر دهند.

این ضرب و المثل که افراد مسن مثل بچه می شوند چندان دور از واقعیت نیستو در زمان منحرف کردن حواس آنها می تواند ابراز خوبی باشد. همان طوری که با یک بچه ی ۳ یا ۴ ساله رفتار می کنید، ظاهر سازی به اینکه اجازه می دهید مادرتان چیزهایی را که جدا شدن از آنها او را مضطرب می کند “نگه دارد”، بهتر از جر و بحث در این مورد است . این امر نشان از شجاعت شما دارد.

پس می توانید کاری کنید، بعدا زمانی که حضور ندارد، آن چیزها “ناپدید شوند”.

او هنوز هم به بعضی از “چیزها” نیاز دارد

چه مادر شما قصد هم خانه شدن با شما را داشته باشد یا بخواهد به خانه دیگری برود، ممکن است تمایل داشته باشید اطمینان حاصل کنید چیزهایی که راحتی او را فراهم می کند و مشخصا به “او تعلق دارد” همراهش داشته باشد.

همچنین به خاطر داشته باشید که اگر مادر قرار است با گرهی هم خانه شود، یعنی در آپارتمانش با گروهی شریک شود، حتما به چند تکه اثاثیه نیاز پیدا خواهد کرد.

آنچه را که متناسب با فضای جدید است را نگه دارید، خصوصا اگر او آن چیز را دوست دارد. او همچنین می تواند تصاویر خانوادگی و تصاویر دوستان، آلبوم های عکس، کتاب های مورد علاقه و وسایل سرگرمی مورد نیاز خود را نگه دارد.

چیزی که آشنا به نظر می رسد مفید است، بنابراین رختخواب یا لیوان قهوه یا چای او را همراه بیاورد. اگر قصد رفتن به سرای سالمندان را دارد ،پتوی شخصی می تواند انتخاب خوبی باشد و علاوه بر این عکس ها و تعدادی کتاب. اما چیزی بیش از این اضافه است. بنابراین با موسسه در مورد قوانین و توصیه ها در مورد اموال شخصی مشورت نمائید.

یک توصیه خصوصا برای مادران مبتلا به زوال عقل

در یکی از گردهمایی ها، یکی از حاضرین گفت : مراقب نصب تصاویر زیاد باشید (و این مورد واقعا غم انگیز است) … اگر او هیچ یک از افراد درون عکس را به یاد نیاورد، به نظرش می رسد که افرادی غریبه از درون عکس مرتب به او زل زده اند. فراموش نکنید گاهی اوقات دوستان قدیمی و اعضای خانواده مثل مادر یا خواهر و برادرانش، ممکن است اگر مربوط به دوران جوانی اش باشند،قابل تشخیص باشد.

بوها را فراموش نکنید!

یکی از حواسی که اغلب در جابجا کردن مادرتان نادیده گرفته شود حس بویایی است. اگر او تعدادی شمع مورد علاقه دارد یا همیشه از نوع خاصی مواد شوینده استفاده می کند، تلاش کنید اطمینان حاصل کنید که در منزل جدید لحاظ شوند.

علاوه بر این، بلافاصله پس از جابجا کردن او مبادرت به شستن تک تک لباس ها و رختخواب ننمائید. اگر همه بدوهای آشنا از بین بروند، این امر می تواند باعث گیج کنندگی شود،خصوصا در محیطی که کاملا جدید است.

اگر فضا دارید اقلام فصلی را نگه دارید

اطمینان حاصل کنید که این پیشنهاد را می دهید که برخی از اقلام را که بیشتر فصلی هستند کنار بگذارید، بنابراین در هنگام نیاز به آنها دسترسی خواهید داشت. ممکن است تمایل داشته باشید به سراغ چیزهایی مثل لوازم تزیینی مراسم کریسمس یا لوازم تزئینی فصلی دیگر را جمع و جور کنید. در ضمن نگه داشتن مورد علاقه ترین اشیا، به معنی حفظ خاطرات با ارزش تعطیلات در عمق وجودش خواهد بود.

بهترین توصیه اینکه، در طول جمع و جور کردن و نقل مکان به منزل جدید صبور و مهربان باشید. پشت سر رها کردن آنچه آشناست هراس انگیز است، خصوصا برای آنهایی که مبتلا به زوال عقل هستند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر
منبع
artsyfartsylife.com

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا! نام و آوازه مــــــرا چنان در حافظــه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــر نیز تــوان به یغمـا بـردن آن را نـداشتــــــه باشـد...! خدایـــــــــا! محبّـت مــرا در دل‌های بندگانت بینداز ... خدایــــــا! مــــرا دوســــت بــــدار و محبوبــم گـــردان...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا