آلزایمربیماری‌های مغز و اعصابدمانس

از ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶: افزایش ۱۱۷ درصدی میزان بروز زوال عقل در جهان

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

شیوع زوال عقل از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶، ۱۱۷ درصد در سطح جهان افزایش یافته است

بر اساس داده های مطالعه بار جهانی بیماریها، صدمات و عوامل خطر ۲۰۱۶، میزان بروز زوال عقل بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶، ۱۱۷ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این، داده ها نشان می‌دهند که تعداد مرگ و میرهای مرتبط با زوال عقل در این دوره ۲۶ ساله، ۱۴۸ درصد افزایش یافته که زوال عقل را تبدیل به پنجمین علت مرگ در سال ۲۰۱۶ کرده است.

اِما نیکولز، BA، از موسسه اندازه‌گیری و ارزیابی سلامت دانشگاه واشنگتن و همکارانش می‌گوید که “ظرفیت [مطالعه بار جهانی بیماریها] برای بررسی الگوهای موجود در میان کشورهای مختلف، فرصتی منحصر به فرد برای شناسایی جمعیت‌ها با روندهای مختلف را ایجاد می‌کند که به نوبه خود می‌تواند ریسک فاکتورها یا عوامل محیطی را نشان داده و شواهدی تجربی در مورد عواملی که بر بیماری‌های عصبی تأثیر می‌گذارند را ارائه دهد”. “چنین یافته‌هایی می‌تواند بینش هایی را ارائه دهد که می توانند به تحقیقات جاری کمک و آن ها را تکمیل کنند و همچنین برآورد اثر زوال عقل در آینده، که از جمعیت در حال پیرشدن سراسر جهان انتظار می‌رود، را ممکن سازند”.

محققان آنالیز دقیق شیوع جهانی، مرگ و میر و بار کلی زوال عقل را که در مطالعه بار جهانی بیماری‌ها، صدمات و عوامل خطر ۲۰۱۶ (GBD) انجام شده است را گزارش کرده و نیز مهمترین یافته های آن را برای پزشکان مورد تاکید قرار داده‌اند.

استخراج داده های مربوط به زوال عقلِ مطالعه GBD، از سیستم های ثبت حیات، مقالات بالینی و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در مورد مرگ و میر، مرگ و میرهای غیر عادی، شیوع و بروز ۱۹۵ کشور و سرزمین بین ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ را شامل می‌شد. سپس مرگ، شیوع، سال‌های از دست رفته زندگی (YLL)، سال‌های زندگی با ناتوانی (YLDs) و سال‌های زندگی با معلولیت (DALY) مرتبط با بیماری تخمین زده شد.

بر اساس یافته های این مطالعه، شیوع زوال عقل بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶، ۱۱۷ درصد افزایش یافته بود. (منبع: Adobe Stock)

نتایج نشان دادند که در سطح جهانی، شیوع تعداد موارد زوال عقل از ۲۰.۲ میلیون نفر در سال ۱۹۹۰ به ۴۳.۸ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶، بین ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶، افزایش یافته است. زوال عقل مسئول ۲.۴ میلیون مرگ در سال ۲۰۱۶ بود و پنجمین عامل مرگ و میر پس از ایسکمیک قلبی، COPD، خونریزی داخل مغزی و سکته مغزی ایسکمیک بود.

نیکولز به Healio Psychiatry گفت: “این مطالعه تعداد فزاینده افرادی که بر اثر زوال عقل جان خود را از دست داده اند را برجسته می‌کند”. “بدون نوآوری‌های جدید و معنی دار در استراتژی‌های پیشگیری یا درمان های کنترل کننده بیماری، این روندها ادامه خواهد یافت.”

محققان دریافتند که شیوع در تمام سنین ۵۴.۷ درصد، از ۳۸۳ مورد در ۱۰۰۰۰۰ نفر در ۱۹۹۰ به ۵۹۳ مورد در ۱۰۰.۰۰۰ جمعیت در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته، در حالی که شیوع استاندارد شده سن ۱.۷٪، از ۷۰۱ مورد در ۱۰۰.۰۰۰ نفر به ۷۱۲ مورد در ۱۰۰.۰۰۰ جمعیت در مدت مشابه، افزایش یافته است.

نیکولز و همکارانش نیز گزارش دادند که در سال ۲۰۱۶:

۴.۴% از کل مرگ و میرها ناشی از زوال عقل بوده است؛ زوال عقل باعث ۲۸.۸ میلیون DALY شده و مسئول ۱.۲ درصد از کل DALYها در تمام سنین در سراسر جهان نیز بوده است؛ و زنان بیشتر از مردان بر اثر زوال عقل جان خود را از دست داده اند (۱.۵ میلیون نفر در مقابل ۰.۸ میلیون نفر).

بر اساس یافته های این مطالعه، YLL و YLD با افزایش سن به شدت افزایش می‌یابد. علاوه بر این، مطالعه GBD نشان داد که BMI بالا، گلوکز ناشتا بالا، سیگار کشیدن و مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین شده با قند همه با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر بیماری های مرتبط با زوال عقل در سال ۲۰۱۶، در ارتباط هستند.

نیکولز می‌گوید: “نتایج حاصل از مطالعه ما برای برنامه‌ریزی خدمات بهداشتی مهم‌اند، چراکه افزایش تعداد بیماران منجر به افزایش بار بر سیستم‌های بهداشتی و مراقبین می‌شود”. علاوه بر این، Savannah Demko می‌گوید که ” این مطالعه به ناهمگونی در روش های تشخیص زوال عقل توجه کرده است. افزایش انسجام در چنین روش‌هایی می‌تواند به مقایسه متقابل مطالعات کمک کرده و برآوردهای بعدی بار زوال عقل را بهبود بخشد”.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر
منبع
www.healio.com

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا