آلزایمربیماری‌های مغز و اعصابدمانس

برای پیشگیری از بیماری آلزایمر چه کاری می توانید بکنید؟

چطور یک سبک زندگی سالم می تواند در پیشگیری از آلزایمر تفاوت ایجاد کند.

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

برای پیشگیری از بیماری آلزایمر چه کاری می توانید بکنید؟

چطور یک سبک زندگی سالم می تواند در پیشگیری از آلزایمر تفاوت ایجاد کند.

تمرین یک سبک زندگی سالم

بیماری آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل می باشد که از طریق اجتماع دو نوع پروتئین در مغز به وجود آید: درهم تنیدگی (تاو) و پلاک ها (آمیلوئید – بتا). در نهایت آلزایمر سلول های مغزی را نابود کرده و جان انسان ها را می گیرد.

سبب‌های آلزایمر

چه چیزی باعث ابتلای به آلزایمر می شود؟ ما هنوز در مورد آن مطمئن نیستیم. دکتر گاد مارشال، مدیر پزشکی کارآزمایی های بالینی در مرکز تحقیقات و درمان آلزایمر واقع در بیمارستان بریگهام و بیمارستان زنان می گوید: در ۱% از تمام موارد ابتلا، سه ژن وجود دارد که به طور قطعی مشخص می کند که آیا شما آلزایمر دارید یا خیر و هر سه نیز با تولید آمیلوئید بتا ارتباط دارد که در صورت تشخیص احتمالاً عامل ابتلای به آلزایمر می باشد. در ۹۹% دیگر آمیلوئید و تاو با آلزایمر ارتباط نزدیکی داشتند، اما بسیاری از عوامل دیگر نظیر التهاب مغز، ریسک فاکتورهای عروقی و سبک زندگی نیز هستند که می توانند در بروز آلزایمر نقش داشته باشند.

سبک زندگی خودتان را بهبود بدهید تا از آلزایمر پیشگیری کنید.

عادات سالم می توانند به پیشگیری از آلزایمر کمک کنند. از گام های زیر پیروی کنید تا به پیشگیری از آلزایمر کمک کنید.

ورزش. دکتر مارشال می گوید، متقاعد کننده ترین شواهد این هستند که تمرینات فیزیکی به جلوگیری از پیشرفت آلزایمر کمک می کنند و یا پیشرفت بیماری را افراد مبتلا به بیماری کند می کنند. توصیه می شود که که سه تا چهار روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش های هوازی با شدت متعادل انجام شود.

رژیم غذایی مدیترانه ای داشته باشید. دکتر مارشال می گوید، ثابت شده است که این امر می تواند به جلوگیری از آلزایمر کمک کرده و یا پیشرفت آن را کند کند. یک مطالعه اخیر نشان داد که حتی پایبندی نسبی نیز به چنین رژیمی بهتر از هیچ چیز است و این مخصوص افرادی است که ممکن است پایبندی کامل به یک رژیم جدید برایشان دشوار باشد. این رژیم غذایی عبارت است از: سبزیجات و میوه های تازه؛ غلات کامل؛ روغن زیتون؛ آجیل ها؛ حبوبات؛ ماهی؛ مقدار متعادل گوشت مرغ، تخم مرغ و لبنیات؛ مقدار متعادل شراب قرمز؛ و گوشت قرمز فقط به میزان کم.

خواب کافی. دکتر مارشال می گوید، شواهد بسیاری وجود دارند که نشان می دهند خواب کافی می تواند از بروز آلزایمر جلوگیری کند و ارتباط مستقیمی با پاکسازی هرچه بیشتر آمیلوئید از مغز دارد. هدفتان هفت تا هشت ساعت خواب در شب باشد.

نه به عنوان یک ضرورت

ما شواهدی داریم (که البته کافی نیستند) مبنی بر این که سبک زندگی زیر می تواند به جلوگیری از آلزایمر کمک کند.

چیزهای جدید یاد بگیرید. دکتر مارشال می گوید، ما فکر می کنیم که فعالیت های تحریک کننده قدرت شناختی ممکن است در پیشگیری از آلزایمر مفید باشند، با این حال شواهد مبنی بر سودمندی آن ها اغلب محدود به بهبود یافتن در کار از قبل آموخته است، مانند تست مهارت های تفکر که نمی تواند به بهبود یافتن تمام مهارت های تفکر و فعالیت های روزمره زندگی بینجامد.

ارتباطات اجتماعی برقرار کنید. دکتر مارشال توضیح می دهد، ما فکر می کنیم که تعاملات اجتماعی بیشتر به پیشگیری از آلزایمر کمک می کند، با این حال اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد تنها مربوط به مطالعات مشاهده ای هستند.

مشروب بخورید – اما فقط به میزان کم. شواهد متناقضی در مورد مزیت های مصرف متعادل الکل (یک نوشیدنی در روز برای زنان و یک یا دو نوشیدنی در روز برای مردان) و کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر وجود دارد. دکتر مارشال می گوید، تصور می شود که به طور خاصی شراب و نه سایر مشروبات الکلی می تواند برای پیشگیری از آلزایمر مفید باشد، با این حال این یافته به اثبات نرسیده است.

چه کاری باید برای پیشگیری از آلزایمر انجام داد

حتی با وجود این که ما شواهد کافی از این که سبک زندگی سالم از آلزایمر پیشگیری می کند نداریم، با این حال می دانیم که آن ها می توانند از سایر مشکلات مزمن جلوگیری کنند. به عنوان مثال کاهش مصرف الکل می تواند به کاهش ریسک ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان سینه کمک کند. بهترین توصیه: تا حد امکان انتخابتان سبک های زندگی سالم باشد. دکتر مارشال می گوید، همه آن ها سودمند هستند و در صورتی که بتوانند از ابتلای به آلزایمر هم جلوگیری کنند، بهتر از این هم می شود.

علایم آلزایمر را بشناسید

فراموش کردن اینکه ماشینتان را کجا پارک کرده اید می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. اگر دائماً این اتفاق می افتد، ممکن است نگران کننده بوده و نشانه ای از یک بیماری جدی تر باشد. با این حال نگران نباشید. بین کم حافظه شدن های طبیعی ناشی از افزایش سن مانند فراموش کردن محل کلیدهای خودرو و علائم جدی تر از دست دادن حافظه مانند فراموش کردن این که کلیدهای خودرو برای چه کاری استفاده می شوند فرق زیادی وجود دارد.

علائم اولیه بیماری آلزایمر عبارت اند از: از دست دادن مکرر حافظه، سردرگمی در یافتن مکان ها، صرف زمان بیشتر برای انجام وظایف روزمره، اشکال در نگه داشتن پول و پرداخت صورتحساب ها، از دست دادن خودانگیختگی و تغییرات خلقی و شخصیتی. دکتر گاد مارشال استادیار نورولوژی دانشکده پزشکی هاروارد می گوید، اگر شما حافظه تان ضعیف شده است و یا فکر می کنید که این بر روی توانایی شما در انجام هر کدام از کارهای روزمره‌تان تاثیر گذاشته است، از پزشکتان بخواهید تا غربالگری آلزایمر و سایر علائم مرتبط با آن را برایتان انجام بدهد.

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر
منبع
www.health.harvard.edu

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا