آلزایمربیماری‌های مغز و اعصابدمانس

مراحل آلزایمر: چگونه بیماری خداحافظی طولانی مدت، پیشرفت می‌کند

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

مراحل آلزایمر: چگونه این بیماری پیشرفت می‌کند

بیماری آلزایمر می‌تواند بیش از یک دهه طول بکشد. همانطور که این بیماری پیشرفت می‌کند، ببینید چه نوع رفتارهایی در هر مرحله متداول است.

بیماری آلزایمر گرایش دارد به آهستگی توسعه یابد و بتدریج طی چندین سال بدتر شود. در نهایت بیماری آلزایمر بر اکثر نواحی مغز شما اثر می‌گذارد. حافظه، تفکر، قضاوت، زبان، حل مشکل، شخصیت و حرکت، همگی می‌توانند توسط این بیماری تحت تأثیر قرار گیرند.

پنج مرحله مرتبط با بیماری آلزایمر وجود دارد:

  • بیماری آلزایمر پیش‌بالینی،
  • اختلال شناختی خفیف بدلیل بیماری آلزایمر،
  • زوال عقل خفیف بواسطۀ بیماری آلزایمر،
  • زوال عقل متوسط بخاطر بیماری آلزایمر و
  • زوال عقل شدید بدلیل بیماری آلزایمر.

زوال عقل اصطلاحی است جهت استفاده برای توصیف گروهی از علایم که با شدت کافی بر توانایی‌های ذهنی و اجتماعی تأثیر می‌گذارند به‌طوری‌ که در عملکرد روزانه تداخل ایجاد می‌نماید.

پنج مرحلۀ بیماری آلزایمر می‌تواند به شما کمک کند آنچه ممکن است رخ دهد را درک کنید، اما مهم است بدانید که این مراحل صرفاً تعمیم‌های تقریبی هستند. این بیماری یک فرآیند مداوم است و هر فرد تجربۀ متفاوتی با بیماری آلزایمر و علایم آن دارد.

بیماری آلزایمر پیش‌بالینی

آلزایمر

بیماری آلزایمر مدت‌ها قبل از ظاهر شدن هر علایمی شروع می‌شود. این مرحله، بیماری آلزایمر پیش‌بالینی نامیده می‌شود، و معمولاً تنها در موقعیت‌های پژوهشی شناسایی می‌گردد. طی این مرحله نه شما و نه آنهایی که اطرافتان هستند، متوجه علایم نخواهند شد.

این مرحله از بیماری آلزایمر می‌تواند سال‌ها طول بکشد، شاید حتی دهه‌ها. هرچند متوجه هیچ تغییری نمی‌شوید، اکنون فناوری تصویربرداری جدید می‌تواند رسوب‌های پروتئینی بنام آمیلوئید بتا که مشخصۀ بیماری آلزایمر است را شناسایی نماید. توانایی شناختن این رسوب‌های اولیه بویژه ممکن است برای کارآزمایی‌های بالینی و در آینده ضمن ایجاد درمان‌های جدید برای بیماری آلزایمر اهمیت داشته باشد.

نشانگر‌های زیستی مضاعفی _ مقیاس‌هایی که می‌توانند اشاره به خطر افزایش‌یافتۀ بیماری داشته باشند _ برای بیماری آلزایمر شناخته شده‌اند. این نشانگرهای زیستی می‌توانند برای حمایت از تشخیص بیماری آلزایمر، معمولاً بعد از بروز علایم، بکار روند.

آزمایش‌های ژنتیک نیز می‌توانند به شما بگویند آیا دارای ریسک بالای بیماری آلزایمر، بخصوص شروع زودرس بیماری آلزایمر، هستید. این آزمایش‌ها برای هر کسی توصیه نمی‌شوند. اما شما و پزشکتان می‌توانید بحث کنید که آیا آزمایش ژنتیک ممکن است برایتان مفید باشد.

همانند روش‌های تصویربرداری جدیدتر، همانطور‌ که درمان‌های تازه برای بیماری آلزایمر توسعه می‌یابد، نشانگرهای زیستی و آزمایش‌های ژنتیک دارای اهمیت بیشتری خواهند شد.

اختلال شناختی خفیف (MCI) بدلیل بیماری آلزایمر

آلزایمر

افراد دچار اختلال شناختی خفیف دارای تغییرات خفیفی در حافظه و توانایی فکر کردن خود هستند. این تغییرات هنوز به حد کافی چشمگیر نیست که کار و روابط آنها را تحت تأثیر قرار دهد. وقتی نوبت به اطلاعاتی می‌رسد که معمولاً براحتی به یاد آورده می‌شوند، مثل گفتگوها، وقایع یا قرار‌ ملاقات‌های اخیر، افراد دارای MCI ممکن است دارای لغزش حافظه باشند.

افراد دچار MCI شاید دارای مشکل قضاوت در مورد میزان زمان مورد نیاز برای یک کار باشند، یا ممکن است قضاوت صحیح در مورد تعداد یا ترتیب گام‌های مورد نیاز برای تکمیل یک کار برایشان دشوار باشد. توانایی گرفتن تصمیم‌های دقیق می‌تواند برای افراد مبتلا به MCI سخت‌تر گردد.

هرکسی که دارای اختلال شناختی خفیف است دارای بیماری آلزایمر نیست. MCI اغلب براساس بررسی علایم و قضاوت حرفه‌ای پزشک تشخیص داده می‌شود. اما اگر لازم باشد، همان پروسه‌هایی که برای شناسایی بیماری آلزایمر پیش‌بالینی بکار می‌رود می‌توانند کمک نمایند مشخص کنیم آیا MCI بخاطر بیماری آلزایمر یا چیز دیگری است.

زوال عقل خفیف بدلیل بیماری آلزایمر

آلزایمر

بیماری آلزایمر اغلب در مرحلۀ زوال عقل خفیف شناسایی می‌شود، زمانی‌که برای خانواده و پزشکان روشن می‌شود یک شخص در حال تجربه نمودن مشکل چشمگیری با حافظه و فکر کردن است که بر عملکرد روزانه اثر می‌گذارد.

در مرحلۀ زوال عقل خفیف، افراد ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • از دست دادن خاطرۀ وقایع اخیر: اشخاص ممکن است بویژه دوران سختی را در به‌یادآوری اطلاعات تازه آموخته داشته باشند و همان سؤال را پشت سر هم بپرسند.
  • مشکل داشتن با وظایف حل مسئلۀ پیچیده و قضاوت‌های دقیق: برنامه‌ریزی یک رویداد خانوادگی یا تراز کردن یک دسته چک ممکن است طاقت‌فرسا شود. بسیاری از افراد لغزش در قضاوت را تجربه می‌کنند مانند وقتی که تصمیم‌های مالی می‌گیرند.
  • تغییرات در شخصیت: افراد ممکن است مطیع یا انزواطلب شوند _ بخصوص در موقعیت‌های اجتماعی چالش‌برانگیز _ یا آزردگی یا خشم غیرمعمول نشان دهند. انگیزۀ کاهش‌یافته برای تکمیل وظایف نیز متداول است.
  • مشکل سازماندهی و بیان افکار: پیدا کردن کلمات درست برای توصیف اشیاء یا به‌وضوح بیان کردن ایده‌ها به‌طور فزاینده‌ای چالش‌برانگیز می‌شود.
  • گم شدن یا در جای اشتباه گذاشتن متعلقات: اشخاص مشکل فزاینده‌ای در پیدا کردن راه خود، حتی در مکان‌های آشنا، دارند. گم کردن یا در جای اشتباه گذاشتن چیزها، از جمله اقلام باارزش، نیز مرسوم است.

زوال عقل متوسط بدلیل بیماری آلزایمر

آلزایمر

طی مرحلۀ زوال عقل متوسط بیماری آلزایمر، افراد سردرگم‌تر و فراموشکار‌تر می‌شوند و نیاز به کمک بیشتر برای فعالیت‌های روزانه و مراقبت از خود را شروع می‌کنند.

افراد دچار مرحلۀ زوال عقل متوسط بیماری آلزایمر ممکن است:

  • به‌طور روزافزونی قضاوت ضعیف و سردرگمیِ در حال عمیق شدنی را بروز ‌دهند. افراد مکان خود، روز هفته یا فصل را گم می‌کنند. ممکن است اعضای خانواده یا دوستان نزدیک را با هم قاطی کنند یا غریبه‌ها را به جای خانواده اشتباه بگیرند. احتمالاً در جستجوی محیط‌هایی که احساس آشناتری دارند، ممکن است سرگردان شوند. این مشکلات باعث می‌شود تنها به حال خود گذاشتن آنها در مرحلۀ زوال عقل متوسط ناامن باشد.
  • حتی از دست دادن حافظۀ بیشتری را تجربه نمایند. افراد ممکن است جزئیات سابقۀ شخصی خود، مانند آدرس یا شماره تلفن خود، یا جایی که مدرسه می‌رفتند، را فراموش نمایند. داستان‌های مورد علاقه یا قصه‌های ساختگی را تکرار می‌کنند تا جاهای خالی حافظه را پر نمایند.
  • در مورد برخی فعالیت‌های روزانه نیازمند کمک باشند. ممکن است در انتخاب لباس مناسب برای مناسبت یا آب و هوا و حمام، نظافت، استفاده از حمام و سایر مراقبت‌های شخصی به کمک نیاز باشد. برخی افراد گاهی اوقات کنترل مثانه یا مدفوع خود را از دست می‌دهند.
  • دستخوش تغییرات چشمگیری در شخصیت و رفتار ‌شوند. در طول مرحله زوال عقل متوسط ​​غیر معمول نیست که افراد دچار شک و تردیدهای بی اساس شوند – به عنوان مثال، متقاعد شوند که دوستان، خانواده یا مراقب‌های حرفه ای از آنها سرقت می کنند یا این که همسرشان رابطه نامشروع دارد. دیگران ممکن است چیزهایی را ببینند یا بشنوند که واقعاً وجود ندارند. افراد اغلب بیقرار یا مضطرب می‌شوند، بویژه اواخر روز. برخی از افراد ممکن است رفتارهای جسمانی پرخاشگرانه ای داشته باشند.

زوال عقل شدید ناشی از بیماری آلزایمر

آلزایمر

در مرحلۀ آخر بیماری، بنام زوال عقل شدید بواسطۀ بیماری آلزایمر، افول عملکرد ذهنی ادامه می‌‌یابد، و بیماری اثر روبه رشدی روی قابلیت‌های حرکتی و جسمی دارد.

در مرحلۀ آخر زوال عقل شدید ناشی از بیماری آلزایمر، افراد به‌طور کلی:

  • توانایی برقراری ارتباط منسجم را از دست می‌دهند. شخص دیگر قادر نیست به شیوه‌ای منطقی گفتگو یا صحبت کند، اگرچه ممکن است گاهی اوقات، کلمات یا عباراتی بگوید.
  • در مراقبت‌های شخصی نیاز به کمک روزانه دارند. این شامل کمک کامل در غذا خوردن، لباس پوشیدن، استفاده از حمام و تمام کارهای روزانۀ خودمراقبتی دیگر می‌شود.
  • کاهشی در توانایی‌های جسمی تجربه می‌نمایند. فرد ممکن است بدون کمک قادر به راه رفتن نباشد، سپس قادر نیست بدون حمایت بنشیند یا سر خود را بالا نگاه دارد. ماهیچه‌ها ممکن است سفت شوند و غیرعادی واکنش نشان دهند. در نهایت، شخص توانایی بلع و کنترل عملکردهای مثانه و روده را از دست می‌دهد.

سرعت پیشرفت در سراسر مراحل بیماری آلزایمر

سرعت پیشرفت برای بیماری آلزایمر به‌طرز وسیعی متفاوت است. به‌طور میانگین، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر بین سه و یازده سال بعد از تشخیص بیماری زندگی می‌کنند، اما برخی تا ۲۰ سال یا بیشتر زنده می‌مانند. میزان آسیب هنگام تشخیص بیماری می‌تواند امید به زندگی را تحت تأثیر قرار‌ دهد. عوامل خطر درمان‌نشدۀ مربوط به عروق مانند فشار خون بالا با میزان سریع‌تر پیشرفت بیماری آلزایمر ارتباط دارند.

پنومونی یک علت رایج مرگ است زیرا اختلال بلعیدن به غذاها یا نوشیدنی‌ها اجازه می‌دهد وارد ریه‌ها شوند، که می‌تواند یک عفونت را آغاز نماید. سایر علت‌های رایج مرگ عبارتند از کم‌آبی، سوءتغذیه، افتادن و سایر عفونت‌ها.

در مقاله‌ای دیگر برای این بیماری ۷ مرحله ذکر شده است که آن مقاله به این صورت است:

مراحل آلزایمر: ۷ مرحله این بیماری نگران کننده

بیماری آلزایمر شامل ۷ مرحله است که با بالا رفتن مراحل، شدت بیماری نیز افزایش می‌یابد و سلامت روانی و جسمی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیماری آلزایمر، نوعی از جنون، یک اختلال شناختی است که به طور جدی بر حافظه و دیگر توانایی‌های شناختی فرد تاثیر می‌گذارد. تخمین زده شده است که ۸۰ درصد موارد جنون بیماری آلزایمر است. نشانه‌های اولیه و مراحل بیماری آلزایمر به عنوان مسائل طبیعی در ارتباط با فراموشی و از دست دادن حافظه ظاهر می شود.

با این حال، اگر به این علائم بی‌توجه باشید، می تواند راه‌های مختلفی را برای عوارض طولانی مدت به جای بگذارد. باید بدانید که بیماری آلزایمر یک اختلال پیشرونده است و باید مراقب مراحل اولیۀ آلزایمر باشید و به درستی درمان کنید، بیماری که ۷ مرحله دارد و در این بخش در مورد آن خواهیم گفت.

علائم و نشانه های بیماری آلزایمر شامل موارد زیر است:

افراد مبتلا به این بیماری تفکر انتزاعی را تجربه می‌کنند در این حالت فرد توانایی درک چیزها را از دست می‌دهد و راه حل مناسب برای هر وضعیتی را پیدا نمی‌کند. به عنوان مثال، افراد قادر به انجام کارهای روزانه ساده مانند تعادل یک کتاب بانکی نیستند. تخریب یکی از علائم رایج افراد مبتلا به بیماری آلزایمر است، افراد آدرس خانه خود را فراموش می کنند و قادر به بازگشت به خانه نیستند.

عدم ابتکار عمل یکی دیگر از علائم شدید این بیماری است؛ این بیماری باعث می شود فرد منزوی و کمتر به محیط اجتماعی علاقه‌مند شود. آنها نیز کمتر از نظر اجتماعی فعال می‌شوند و علاقه خود را به زندگی از دست می‌دهند.

مشکل زبان یکی از علائم رایج بیماری آلزایمر است که همه بیماران در مراحل میانی بیماری تجربه می‌کنند. آنها اغلب به دنبال کلمه مناسب هستند و قادر به یافتن جایگزین نیستند. افرادی که مبتلا به بیماری آلزایمر هستند، اغلب وسایل را گم می‌کنند و به دنبال آنها می‌گردند به عنوان مثال، ممکن است کلیدهای ماشین خود را در فریزر و ساعت مچی خود در کابینت آشپزخانه نگه دارند.

نوسانات روحی پدیده‌ای شایع در این اختلال شناختی است؛ افراد تغییرات روحی شدید از خود نشان می‌دهند. یک لحظه غمگین و سپس بسیار خوشحال یا عصبانی می‌شوند.

افراد مبتلا به این بیماری تغییرات شدید شخصیتی را تجربه می‌کنند. با این حال، این بخش عادی پیری است و مشکل جدی نیست در این بیماری، فرد تحت احساسات شدید سردرگمی، سوء ظن، ترس و خشم قرار می‌گیرد.

مهارت‌های قضاوت به طور منفی تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرند؛ افراد مهارت‌های قضاوت ضعیف را نشان می‌دهند و بی دست و پا می‌شوند. به عنوان مثال، آنها نمی‌توانند لباس مناسب را در شرایط مختلف آب و هوایی مورد استفاده قرار دهند.

نشانه‌ها در مراحل مختلف بیماری آلزایمر

مرحله ۱. بدون آسیب رساندن:

این مرحله بدون نقص در عملکرد شناختی فرد مشخص می‌شود. خسارت به سلول‌های مغز آغاز شده است، اما هیچ نشانه ای را نشان نمی دهد.

مرحله ۲. از دست دادن حافظه مختصر:

این مرحله با کاهش شدید عملکرد شناختی مشخص می‌شود. سلول‌های آسیب دیده مغز شروع به نشان دادن اثر می‌کند و افراد نشانه‌های از دست دادن حافظه و فراموشی را تجربه می کنند.

با این حال، در این مرحله علائم جنون قابل تشخیص نیست.

مراحل نگران کننده بیماری آلزایمر

مرحله ۳. شناختی خفیف:

این مرحله از شناختی خفیف است که با تغییرات شدید در الگوی خلقی و رفتاری مشخص شده است به طوری که اعضای خانواده و بستگان از این واقعیت آگاه هستند که چیز نرمالی نیست. در این مرحله، افراد برای پیدا کردن کلمه مناسب، در انجام فعالیت های روزمره مشکل دارند.

مرحله ۴. شناختی متوسط:

این مرحله با کاهش شناختی متوسط ​​شناخته شده است. پزشکان باید یک معاینه پزشکی دقیق را انجام دهند تا مشکلی که ایجاد شده را تشخیص دهند. علائم در این مرحله شامل فراموش کردن حوادث اخیر، دشواری در انجام کارها و فعالیت های روزانه، فراموشی تاریخ شخصی و تغییرات روحی است.

مرحله ۵. همیشه شناختی / ابتلا به جنون:

این مرحله با کاهش شدید شناختی مشخص می شود. در این مرحله، افراد برای فعالیت‌های روزانه خود نیاز به کمک دارند و تغییرات در رفتار آنها نیز برای دیگران واضح است. افراد اغلب شکاف در حافظه خود را تجربه می کنند و نمی توانند جزئیات تماس خود را به یاد داشته باشند.

علاوه بر این، محاسبات ذهنی آنها بسیار ضعیف شده و اغلب نوع لباس پوشیدن در تغییرات فصلی مختلف را اشتباه می‌گیرند. با این حال، در این مرحله، افراد می‌توانند از توالت به تنهایی استفاده کنند و هنوز خاطراتی در مورد برخی اطلاعات شخصی مهم وجود دارند.

مرحله ۶. بیماری آلزایمر متوسط ​​/ جنون:

این مرحله را که طی کنیم افراد به حالت کاهش شدید شناختی وارد می‌شوند. در این مرحله، بیماری به تدریج پیشرفت می‌کند و علائم شروع به بدتر شدن می کنند. افراد حافظه خود را شدیدا از دست می‌دهند و نیاز به کمک بیشتری برای انجام روال روزانه خود دارند.

در هنگام رفتن به توالت، نیاز به کمک دارند و حتی اختلالات خواب را تجربه می کنند. کنترل مثانه آنها مشکل است و بی اختیاری ادراری شروع می شود و علاوه بر این، آنها قادر به تشخیص چهره های آشنا و تجربیات رفتاری و تغییرات خلقی نیستند.اگر آنها بدون کمک از خانه بیرون بیایند، ترس دارند.

مرحله ۷. عدم شناسایی نزدیکان:

این مرحله با کاهش شدید شناختی مشخص می‌شود. در این حالت، افراد علائم بیشتری را تجربه می کنند و قادر به مقابله با فعالیت های روزانه خود نیستند. آنها قادر به برقراری ارتباط صحیح نیستند و قادر به کنترل حرکاتشان نیز نمی باشند.

رفتارهای غیرطبیعی نشان می دهند و در انجام هر گونه فعالیت بدون کمک مشکل پیدا می کنند به عنوان مثال، آنها قادر به نشستن بدون کمک نیستند و همچنین در نگه داشتن سرشان به سمت بالا، با مشکل مواجه می شوند.

 مراحل بیماری آلزایمر و رسیدن به جنون در این بیماری

همه مراحل بیماری آلزایمر از اختلال پیشرونده صحبت می کنند. اگر تشخیص به موقع انجام نشود و درمان شروع نشده باشد، می تواند به طور جدی برای افراد مبتلا به بیماری ناخوشایند باشد

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر
منبع
www.mayoclinic.org

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا