بیماری‌های مغز و اعصابدمانس

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ موارد زوال عقل جهانی سه برابر شود

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

 

آنالیز جدید یک کاهش در شیوع را به خاطر افزایش آموزش عوامل خطرساز سلامت قلبی نشان می‌دهد.

خلاصه

روندهای مثبت در دسترسی به آموزش جهانی انتظار می‌رود تا شیوع جهانی زوال را تا ۶.۲ میلیون مورد تا سال ۲۰۵۰ کاهش دهند. در همین زمان، روندهای پیش بینی شده در سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی بالا، و قند خون بالا پیش بینی شده اند تا شیوع را تا تقریبا عددی مشابه ۶.۸ میلیون مورد افزایش دهند.

 داستان کامل

روندهای مثبت در دسترسی به آموزش جهانی پیش بینی می شود تا شیوع زوال عقل را در دنیا تا ۶.۲ میلیون مورد تا سال ۲۰۵۰ کاهش دهند. در همین زمان، روندهای پیش بینی شده در سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی بالا و قند خون بالا پیش بینی شده اند تا شیوع را تا تقریبا عددی مشابه ۶.۸ میلیون مورد افزایش دهند. هر دو بر اساس اطلاعات شیوع جهانی جدید در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر (AAIC) 2021 در دنور و آنلاین است.

با این پیش بینی های به کار گرفته شده، محققان با موسسات معیارهای سلامت و تکامل در دانشگاه واشنگتن، مدرسه پزشکی در AAIC در ۲۰۲۱ گزارش کردند که آنها تخمین می زنند که تعداد افراد با زوال عقلی تقریبا سه برابر تا بیشتر از ۱۵۲ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ خواهد شد. بیشترین افزایش در شیوع پیش بینی می شود در شرق آفریقای جنوبی، شمال آفریقا و خاورمیانه باشد.

ماریا سی کاریلو، دکتری و مدیر ارشد انجمن علوم آلزایمر گفت: “بهبود در سبک زندگی بالغان در کشورهای توسعه یافته و دیگر مکان ها -شامل افزایش دسترسی به آموزش و توجه بیشتر به مشکلات سلامتی قلب می شود- این مشکلات در سال های اخیر کاهش یافته است، اما تعداد کلی افراد دارای زوال عقلی هنوز بخاطر عصر آلودگی در حال افزایش است”. “به علاوه، چاقی، دیابت و سبک‌های زندگی ساکن در افراد جوان به سرعت در حال افزایش است و این‌ها فاکتورهای خطرناکی برای زوال عقل هستند”.

موسسه ملی پیری ایالات متحده آمریکا تخمین می‌زند که افراد بالای ۶۵ سال ۱۶% از جمعیت جهان را تا سال ۲۰۵۰ – از ۸% در سال ۲۰۱۰ تشکیل خواهند داد.

همچنین در AAIC در سال ۲۰۲۱ دو مطالعه ی شیوع / وقوع دیگر گزارش شده بود. یافته های کلیدی شامل:

تخمین زده می‌شود که هر سال، ۱۰ نفر در ۱۰۰۰۰۰فرد زوال عقلی را با شروع زودهنگام (قبل از سن ۶۵) توسعه می دهند. این با ۳۵۰۰۰۰ مورد جدید از شروع زوال عقلی زود هنگام در سال به طور جهانی تطابق دارد.

 از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹، میزان مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا از آلزایمر در کل جمعیت به طور معنی داری از ۱۶ به ۳۰ مرگ در ۱۰۰۰۰۰ افزایش یافت که ۸۸% افزایش بود.

در میان همه نواحی ایالات متحده آمریکا، بیشترین مرگ و میر ناشی از آلزایمر در نواحی روستایی در نواحی مرکزی جنوب شرقی ایالات متحده آمریکا، بود. در این نواحی، میزان مرگ ناشی از آلزایمر ۲۷۴ نفر در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر از افراد بالای ۶۵ سال سن، بود.

پیش بینی شده است که شیوع جهانی زوال عقل به سرعت تا ۲۰۵۰ افزایش یابد.

برای پیش بینی شیوع زوال عقل جهانی به طور صحیح و تولید برآوردها در سطح کشور، اِما نیکولز، MPH، یک محقق با موسسه ای برای معیارهای سلامتی و تکامل در دانشگاه واشنگتن در مدرسه پزشکی، و همکارانش اطلاعاتی از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۱۹ از مطالعه جهانی بار بیماری (GBD)، مجموعه جامعی از تخمین های روندهای سلامتی جهانی قرض گرفتند. این مطالعه همچنین قصد داشت تا بر اساس پیش بینی های قبلی به وسیله‌ی بکارگیری اطلاعات بر روی روندها در فاکتورهای خطر زوال عقلی را بهبود دهد.

 نیکولز و گروه ایشان یافتند که زوال عقلی از ۵۷.۴ میلیون مورد تخمین زده شده (۵۰.۴ تا ۶۵.۱) جهانی در ۲۰۱۹ به ۱۵۲.۸ میلیون مورد تخمین زده شده در ۲۰۵۰ (۱۳۰.۸ تا ۱۷۵.۶) افزایش یافت. بیشترین افزایش ها در شرق آفریقای جنوبی، شمال آفریقا و خاورمیانه مشاهده شد. آنالیز آنها پیشنهاد می کند که افزایش های پیش بینی شده در مواردی می تواند به اندازه زیادی به رشد جمعیت و سن نسبت داده شود، اگرچه اهمیت نسبی این دو فاکتور بسته به نواحی جهان تغییر کرد.

به علاوه، نیکولز و گروه ایشان شیوع زوال عقلی منتسب به سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی بالا (BMI) و قند خون ناشتا با استفاده از روابط مورد انتظار بین این فاکتورهای خطر و شیوع زوال عقلی را پیش بینی کردند. آنها افزایشی از ۶.۸ میلیون مورد زوال عقلی جهانی بین سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۵۰ بخصوص به دلیل تغییرات مورد انتظار در این فاکتورهای خطر یافتند. به طور جداگانه و بر عکس، محققان یافتند که تغییرات مورد انتظار در سطح تحصیلات منجر به کاهش شیوع زوال عقلی از ۶.۲ میلیون فرد در جهان بین سال ۲۰۱۹ و ۲۰۵۰ خواهد شد. روی هم رفته، این روندهای متضاد برای متعادل کردن یکدیگر نزدیک می شوند.

نیکولز گفت ” این تخمین‌ها به قانون گذاران و تصمیم گیرندگان اجازه می دهد تا بهتر افزایش های مورد انتظار در تعداد افراد با زوال عقلی و نیز بر انگیختگان این افزایش ها در یک تنظیمات جغرافیایی داده شده را درک کنند”. ” افزایش پیش بینی شده ی بزرگ در تعداد افراد با زوال عقلی بر نیاز حیاتی برای تحقیقات متمرکز بر کشف درمان های تعدیل کننده بیماری و مداخلات کم هزینه برای پیشگیری یا تاخیر شروع زوال عقلی تاکید می کند”.

به تازگی در مجله ی آلزایمر و زوال عقلی منتشر شده است: مجله انجمن آلزایمر، نیکولز و گروهش از مجموعه داده مشابهی برای تخمین استفاده کردند که میزان مرگ و میر آلزایمر تا ۳۸% بین ۱۹۹۰ و ۲۰۱۹ افزایش یافت.

کاریلو گفت” بدون درمان های موثر برای توقف، کند کردن و یا جلوگیری از آلزایمر و زوال عقلی، این عدد بیش از سال ۲۰۵۰ افزایش خواهد یافت و ادامه می‌یابد تا بر افراد، مراقبت کنندگان، سیستم های سلامتی و دولت ها به طور جهانی اثر گذارند” . “به علاوه ی داروهای درمانی، این حیاتی است تا مداخلات متناسب با فرهنگ را کشف کرد که خطر زوال عقلی را از طریق فاکتورهای سبک زندگی مانند تحصیلات، رژیم غذایی و ورزش کاهش دهند”.

مطالعه انجمن آلزایمر ایالات متحده آمریکا، مطالعه برای محفاظت از سلامتی مغز از طریق مداخله سبک زندگی برای کاهش خطر (اشاره‌گر U.S) یک آزمایش بالینی دو ساله تا ارزیابی کند آیا مداخلات سبک زندگی که همزمان بسیاری فاکتورهای خطر را هدف قرار می دهد از کارکرد فکری در بالغان مسن که در خطر بیشتر برای زوال فکری هستند محافظت می کند یا محافظت نمی کند.

تخمین رخدادها برای شروع زوال عقلی جوانتر ۳۵۰۰۰۰ مورد جدید در سال پیشنهاد می دهد.

اطلاعات در مورد زوال عقلی جوانی (YOD)، یک شکلی از زوال عقلی که شروع علائم قبل از سن ۶۵ سال رخ می دهد، به شدت محدود است. برای درک بهتر وقوع زوال عقل جوانی، استیو هندریکس، دانشجوی ارشد دانشگاه ماستریخت هلند، و همکاران یک بررسی منابع نظام مند از همه مطالعات منتشر شده در طول ۳۰ سال اخیر انجام دادند که اشکالی در مورد تعداد افرادی که زوال عقلی را قبل از سن ۶۵ سالگی توسعه دادند گزارش کردند.

هندریکس و گروهش دریافتند که به طور کلی، میزان وقوع جهانی هر سال ۱۰ مورد جدید از ۱۰۰۰۰۰نفر بود. آنها همچنین دریافتند وقوع زوال عقلی با سن افزایش می یابد. این پیشنهاد می دهد که حدود ۳۵۰۰۰۰ فرد در سراسر دنیا زوال عقل جوانی را هر سال توسعه می دهند. میزان وقوع برای مردان و زنان مشابه بود، و برای بیماری آلزایمر بالاترین بود، و با زوال عقلی عروقی و زوال پیشانی گیجگاهی دنبال شدند.

هندریس می‌گوید: ” یافته های ما باید آگاهی در متخصصان مراقبت های بهداشتی، محققان و قانون گذاران را افزایش دهد زیرا آنها نشان می دهند که تعداد معنی داری از مردم جدیدا به وسیله زوال عقلی جوانی هر ساله تحت تاثیر قرار می گیرند” هندریکس گفت. ” این نیاز برای سرمایه گذاری در مراقبت های بهداشتی مناسب برای این گروه بیمار خاص و تحقیقات بیشتر در مورد اینکه ما چگونه می توانیم بهتر حمایت کنیم و همچنین پیش گیری کنیم و زوال عقل جوانی را درمان کنیم نشان می دهد”.

” افرادی که با آلزایمر زودرس زندگی می کنند زمانی که صحبت از تشخیص، خانواده، کار، پول، مراقبت های آتی و – با اقدام اخیر FDA- موارد درمانی ممکن است با چالش های منحصر به فردی روبرو می شوند. اما حمایت و اطلاعات در دسترس است، ” کریستین کلیفورد، مسئول برنامه های انجمن آلزایمر گفت. ” و شما این قدرت را دارید تا نقشه جدیدی ایجاد کنید و تعیین کنید که چطور انتخاب کنید تا بهترین زندگی را با بیماری داشته باشید.”

نواحی روستایی جنوب آمریکا بار مرگ و میر نامتناسبی را تجربه می کنند.

 با اینکه متوسط طول عمر به آهستگی در طول چندین دهه ی اخیر در ایالات متحده آمریکا افزایش یافته است، یک افزایش واگرایی در میزان مرگ و میر در میان جمعیت های شهری و روستایی وجود دارد. این اختلافات احتمالا نتیجه ی بسیاری از ناهنجاری های بهداشتی تجربه شده به وسیله ی ساکنین روستایی در مقایسه با همتایان شهری خود، شامل وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین‌تر، سطوح بالاتر بیماری‌های مزمن، دسترسی محدود به سرویس‌های اینترنتی، و دسترسی کم به سرویس‌های سلامتی شامل مراقبت‌های اولیه می‌باشند.

برای درک دقیق از تفاوت‌های جغرافیایی در مرگ و میر بیماری آلزایمر، Ambar Kulshreshtha -دکتری پزشکی از دانشگاه Emory- و همکارانش، اطلاعاتی از مرکز ملی آمار سلامت استفاده کردند تا روندها در میزان مرگ ناشی از  آلزایمر بین ۱۹۹۹ و ۲۰۱۹ در سطوح شهرنشینی را بررسی کنند.

Kulshreshtha و گروهش یافتند که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹، میزان مرگ و میر ناشی از آلزایمر در کل جمعیت به طور معنی داری از ۱۶ به ۳۰ مرگ در ۱۰۰۰۰۰ نفر افزایش یافت که ۸۸% افزایش داشت. نواحی روستایی در سرتاسر ایالات متحده آمریکا نشان داده شدند که میزان مرگ و میر بالاتری از آلزایمر در مقایسه با نواحی شهری دارند. این میزان ها در نواحی روستایی در نواحی مرکزی جنوب غربی ۲۷۴ مورد در ۱۰۰۰۰۰نفر در افراد بالای ۶۵ سال بود که سه برابر بیشتر از مرگ و میر در نواحی شهری در نواحی میانی آتلانتیک بود که میزان مرگ و میر کمترین بود.

” کار ما نشان می دهد که یک افزایش اختلاف در مرگ و میر آلزایمر بین نواحی شهری و روستایی وجود دارد. این اختلافات ممکن است نتیجه‌ی تفاوت های بهداشتی روستایی و شهری شامل دسترسی به مراقبت های اولیه و دیگر خدمات بهداشتی، سطح اقتصادی – اجتماعی، زمان برای تشخیص و یا می‌تواند مربوط به افزایش نسبت آمریکایی های پیر در حال سکونت در این نواحی باشد” ، Kulshreshtha گفت: “شناسایی و درک دلایل برای این نابرابری های سلامتی برای اختصاص منابع بهداشتی عمومی و اجتماعی به طور مناسب ضروری است “.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر
منبع
www.sciencedaily.com

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا