آلزایمربیماری‌های مغز و اعصابدمانس

میگرن و زوال عقل: آیا میگرن و دمانس با هم ارتباط دارند

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

میگرن و زوال عقل: آیا با هم ارتباط دارند؟

میگرن رایج‌ترین اختلال عصبی در تمام سنین است.

بیماری آلزایمر ششمین علت پیشتاز مرگ بزرگسالان در ایالات متحده می‌باشد.

اکنون مطالعۀ جدیدی درمی‌یابد که یک عامل خطر زوال عقل، میگرن است.

اما متخصص‌ها متذکر می‌شوند حتی افراد دارای میگرن مزمن می‌توانند گامهایی جهت کاهش خطر خود برای زوال عقل بردارند.

حملات میگرنی هر ساله مشکل میلیونها آمریکایی هستند، اما اثر بلندمدت این وضعیتِ گهگاه تضعیف‌کننده نامشخص بوده است.

حالا مطالعۀ جدیدی که سایت تراستِد سورس در مجلۀ جری‌اَتریک سایکایتری منتشر نمود، نشان می‌دهد میگرن به‌عنوان رایج‌ترین اختلال عصبی در تمام سنین، یک عامل خطر مهمِ زوال عقل، بویژه بیماری آلزایمر، می‌باشد.

بر طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری سایت تراستِد سورس، بیماری آلزایمر ششمین علت پیشتاز مرگ در میان تمام بزرگسالان ایالات متحده و پنجمین علت برجسته برای افراد سنین ۶۵ سال یا مسن‌تر است. هیچ درمان کنونی برای این وضعیت عصبی فرساینده وجود ندارد.

سوزان‌اِل‌تیاس، دارای مدرک دکترا از دانشگاه واترلو در اُنتاریو، در کانادا، و نویسندۀ ارشد این پژوهش به هِلث‌لاین گفت این تحقیق اولیه ممکن است به متخصص‌ها کمک کند بهتر پیش‌بینی کنند چه کسی در خطر این بیماری است.

تیاس بیان داشت، “نتایج ما نشان می‌دهد باید به میگرن‌ها در بیماری آلزایمر توجه نماییم، و اینکه تضمین می‌شود این تحقیق آتی آنچه در مورد میگرن‌ها بر بیماری آلزایمر اثر می‌گذارد و اینکه چطور می‌توانیم این خطر را تخفیف دهیم را کاملاً درک نماید.”

چطور میگرن خطر را افزایش می‌دهد

پژوهشگران از ۶۷۹ فرد مسن بدون سابقۀ مشکلات شناختی، دربارۀ پیشینۀ میگرن آنها پرسیدند. بیش از نیمی خانم بودند. متوسط سن آنها حدود ۷۶ سال بود.

پس از دنبال کردن آنها برای ۵ سال، ۵۱ نفر از آنها را یافتند که دچار زوال عقل شده بودند.

وقتی عواملی چون تحصیلات و سن در‌نظر‌گرفته شد، افراد دچار بیماری آلزایمر بیش از چهار برابر احتمال بیشتری داشت حملات میگرنی را تجربه نموده باشند.

تیاس اظهار داشت، افراد دارای سابقۀ میگرن سه برابر بیشتر احتمال داشت دچار نوعی از زوال عقل شوند و بیش از چهار برابر بیشتر محتمل بود بیماری آلزایمر، که یک علت اصلی زوال عقل است، را ایجاد نمایند.

رِبِکا اِدِلمایر، دارای مدرک دکترا، رئیس مشارکت علمی در انجمن آلزایمر، می‌گوید کارآزمایی‌های بالینی با انتخاب تصادفی جهت مشاهده اینکه آیا درمان میگرن می‌تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد، هنوز مورد‌نیاز است.

بعلاوه، وی یک دلیل را برای ارتباط با زوال عقل متذکر می‌شود که حملات میگرن ممکن است بر تصمیمات سبک زندگی اثر بگذارد، مانند فعال نبودن یا نداشتن یک رژیم غذایی سالم، که دیگر جهت افزایش خطر زوال عقل مشهور هستند.

او می‌گوید، “تحقیقات بیشتری نیاز است که بفهمیم آیا اختلال در عوامل سبک زندگی ناشی از میگرن‌ها، مثل خواب ضعیف و اختلال در رژیم غذایی سالم، تمرین ورزشی مداوم و تحریک شناختی/اجتماعی، که علاوه بر بیماری قلبی-عروقی همگی عوامل خطر قابل اصلاح و تعدیل شناخته شده هستند، نیز ممکن است نقشی در خطر افزایش یافتۀ زوال عقل بازی کنند.”

میگرن و سایر عوامل خطر

تیاس می‌گوید وی به بررسی اثر میگرن بعد از تحقیق قبلی علاقه‌مند شده است.

او بیان می‌دارد، “چند سال پیش، من تحقیقی را انجام دادم که یک نگاه کلی به تعداد زیادی از عوامل خطر احتمالی انداخت، اما بدلیل وسعت نظر مطالعه، هیچ مورد خاصی را عمقی بررسی نکرد.”

وی افزود، “سابقه‌ای از میگرن‌ها یکی از عواملی بود که جالب بودنش از آن تحقیق ثابت شد، بنابراین من همواره به پیگیری کاملتر میگرن‌ها علاقه‌مند بوده‌ام.”

یک یافتۀ جالب در این مطالعه این است که هیچ رابطه‌ای بین میگرن و شکل دیگر زوال عقل بنام زوال عقل عروقی پیدا نشد.

این نشان می‌دهد که حملات میگرنی نه از طریق محدود نمودن جریان خون به مغز، بلکه بوسیلۀ مکانیسم دیگری، موجب از دست دادن حافظه می‌شوند.

دکتر کریستینا وولگِن هِگن، یک نورولوژیست در مرکز سلامت دالاس ایالت تگزاس، که با این تحقیق ارتباطی ندارد می‌گوید، “زوال عقل عروقی، کاهش توانایی شناختی در نتیجۀ جراحت عروقی است، اما بیماری آلزایمر یک اختلال تحلیل‌برندۀ عصبی می‌باشد.”

اگرچه تیاس انتظار رابطه‌ای بین بیماری آلزایمر و میگرن را داشت، اینکه مشکلات قلبی-عروقی یک عامل نبودند را جالب یافت.

وی اظهار نمود، “من شگفت‌زده بودم که این ارتباط حتی تا حدی بوسیلۀ فشار خون بالا، سکتۀ مغزی، حملۀ قلبی، یا سایر عوامل عروقی که مطالعه نمودیم، توضیح داده نشد. این نشان می‌دهد بمنظور افزایش خطر بیماری آلزایمر، میگرن‌ها در حال فعالیت از طریق سیستم عروقی نیستند، بلکه در عوض ممکن است بوسیلۀ آسیب عصبی دیگری وارد عمل شوند.”

دکتر گِیاتری‌دِوی، یک نورولوژیست در بیمارستان لِنوکس هیل در شهر نیویورک، توضیح می‌دهد چگونه شکل‌های متفاوت زوال عقل هنوز می‌توانند درهم تنیده باشند.

وی می‌گوید، بیماری آلزایمر به سبب آسیب سلولهای مغزی بدلیل رسوب پلاکها و درهم پیچیدگیهای پروتئین است، در‌حالی‌که زوال عقل عروقی ناشی از آسیب سلولهای مغزی بخاطر قطع جریان خون به نواحی مغزی می‌باشد. بیماران من هر دو مورد بیماری آلزایمر و زوال عقل عروقی را دارند که زوال عقل ترکیبی نامیده می‌شود.”

شناسایی افراد در خطر می‌تواند بمعنای تشخیص‌های زودهنگام باشد

تیاس اشاره می‌نماید هدف مطالعه این است که کمک کند ارائه دهندگان خدمات درمانی افراد در خطر بالای زوال عقل را شناسایی نمایند تا آنها را برای دریافت درمان زودهنگام یاری رسانند _ و حتی حیاتی‌تر، استراتژیهای پیشگیرانه بمنظور کاهش خطر آنها را اتخاذ کنند.

تیاس در این مطالعه اظهار می‌دارد، “شناختن عوامل خطر برای زوال عقل ممکن است شناسایی زودهنگام افراد در معرض خطر و استراتژیهای پیشگیرانه را تسهیل نماید.”

طبق نظر انجمن آلزایمر، تشخیص‌های زودهنگام یک بخش حیاتی درمان است.

اِدِلمایر بیان داشت، انجمن آلزایمر معتقد است کشف زودهنگام بیماری آلزایمر برای کمک به آماده شدن افراد و خانواده‌هایشان برای سیر بیماری خود اهمیت دارد. از این گذشته، رسیدن به یک تشخیص دقیق می‌تواند به فرد اجازه دهد بداند آیا علایم آنها بدلیل بیماری آلزایمر هستند یا دلیل دیگر، که برخی از آنها برگشت‌پذیرند مانند افسردگی یا آپنۀ خواب

سخن پایانی

محققان ارتباط قدرتمندی بین تجربه نمودن حملات میگرنی و خطر افزایش‌یافتۀ توسعۀ زوال عقل، بویژه بیماری آلزایمر یافته‌اند.

با این حال، هیچ رابطه‌ای بین میگرن و دچار شدن به زوال عقل عروقی، که محدود شدن جریان خون به مغز باعث آن می‌شود، وجود ندارد.

برای فهمیدن اینکه آیا میگرن است که باعث زوال عقل می‌شود یا روشی که حملات میگرنی عوامل مهم سبک زندگی، مانند کیفیت خواب، رژیم غذایی، و تمرینات ورزشی منظم، را مختل می‌نمایند، نیاز به تحقیقات بیشتری می‌باشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر
منبع
www.healthline.com

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا