آلزایمربیماری‌های مغز و اعصابدمانس

بحران آلزایمر آینده؛ شیوع رو به افزایش زوال عقل به عنوان اورژانس جهانی

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

بحران بیماری آلزایمر – افزایشی (۲۰۲۱)

آلزایمر یک بخش نرمال از فرآیند پیری نمی باشد – آلزایمر یک بیماری مخرب است.

بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط با آن می تواند به لحاظ روحی و مالی برای کسانی که دچار این بیماری هستند، مراقبین و خانواده هایشان و کلاً جامعه مخرب باشد. بیماری آلزایمر و سایر گونه های زوال عقل تاثیرات فاجعه باری بر روی مراقبت های بهداشتی و به لحاظ اقتصادی و اجتماعی دارند – که این تاثیرات نیز به سرعت در حالا افزایش یافتن می باشند.

مجله بارون (Barron) آن را به صورت “بحران آلزایمر آینده” توصیف می‌کند؛ اقتصاددانان شیوع رو به افزایش زوال عقل را به عنوان “یک اورژانس جهانی” توصیف می کنند.

در ایالات متحده هر ۶۰ ثانیه یک نفر به آلزایمر مبتلا می شوند. پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۵۰ این رقم به هر ۳۳ ثانیه برسد.

بیماری آلزایمر شایع ترین نوع از زوال عقل می باشد و یک بیماری پیش رونده است که به آرامی تمامی خاطرات و مهارت های تفکر و اندیشه را در فرد از بین می برد. آلزایمر اغلب ۵، ۱۰ یا حتی ۲۰ سال پیش از این که علائم بروز پیدا بکنند آغاز می‌شود. علائم معمولاً با اشکال در به خاطر سپردن اطلاعات جدید شروع می گردد. در مراحل پیشرفته تر، علائم شامل سردرگمی، تغییرات خلقی و رفتاری، ناتوانی در مراقبت از خود و انجام وظایف پایه در زندگی می شود. آلزایمر در نهایت منجر به مرگ می گردد.

 ریسک ها و عوارض بیماری آلزایمر از خود آن حادتر است. افرادی که به آلزایمر مبتلا می شوند دو برابر بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به ویروس کووید ۱۹ قرار دارند – آن ها همچنین به دلیل اقدامات قرنطینه ای با کاهش سرعت شناختی مواجه می شوند (منبع: آلزایمر و زوال عقل، مجله انجمن آلزایمر؛ فوریه ۲۰۲۱ // مقاله های بیشتر برای مطالعه: NY Times، ۲۰۲۱)

این امر بسیار مهم است که ملت ها در پی یافتن درمان های اثربخش و شیوه هایی برای جلوگیری از کاهش ریسک این بیماری و تخت کردن منحنی رو به رشد پیش بینی شده برای بیماری آلزایمر در آینده باشند. موسسه UsAgainstAlzheimer در حال کار بر روی شیوه های غلبه بر این بیماری مخرب می باشد.

افزایش تعداد مبتلایان به آلزایمر در ایالات متحده

حدود ۶.۲ میلیون نفر در ایالات متحده دچار بیماری آلزایمر می‌باشند. از کل جمعیت ایالات متحده بیش از ۱ نفر در میان ۹ نفر (۱۱.۳%) در سن ۶۵ سال و بالاتر دچار آلزایمر هستند. درصد افراد مبتلا به آلزایمر با افزایش سن بالا می رود: ۵.۳% افراد ۶۵ تا ۷۴ سال، ۱۳.۸% افراد ۷۵ تا ۸۴ سال، و ۳۴.۶% افراد ۸۵ سال به بالا.

تا سال ۲۰۵۰، ۱۲.۷ میلیون آمریکایی ۶۵ سال به بالا به آلزایمر مبتلا خواهند شد.

آلزایمر یکی از ۱۰ علل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است که هیچ درمان شناخته شده ای نیز برای آن وجود ندارد.

  • از هر ۳ سالمند ۱ نفر به دلیل آلزایمر یا زوال عقل فوت می کند که به در کل بالاتر از کشته های ناشی از سرطان سینه و پروستات می باشد.
  • بیماری آلزایمر به عنوان ششمین علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده شناخته شده است، با این حال به گفته منابع رسمی این بیماری ممکن است مرگ و میرهای بیشتری را نیز منجر شود.
  • همه گیری کووید ۱۹ منجر به این گردید که به طور غیر منتظره ای مرگ و میر ناشی از آلزایمر تقریباً ۱۶% افزایش پیدا کند.
  • مرگ و میر ناشی از آلزایمر مابین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ به بیش از دو برابر رسیده و ۱۴۵% افزایش یافته است. در همین بازه زمانی، مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی (قاتل شماره ۱ ملت ها) نیز ۷.۳% افزایش پیدا کرده است.

شیوع بالاتر آلزایمر و زوال عقل در زنان

۶۵% از بیماران مبتلا به آلزایمر زن هستند.

از ۶.۲ میلیون نفر ۶۵ سال به بالا که در ایالات متحده مبتلا به آلزایمر هستند، ۳.۸ میلیون نفر آن زن و ۲.۴ میلیون نفر مرد هستند.

ریسک بالاتر آلزایمر و زوال عقل برای سیاه پوستان و لاتین‌ها

۱۸.۶% از سیاه پوستان و ۱۴% از اسپانیایی تبارهای ساکن در آمریکای لاتین که دارای سن ۶۵ سال به بالا هستند در مقایسه با سالمندان سفیدپوست ۱۰% ریسک بالاتری را برای ابتلا دارند (داده ها برگرفته از پروژه سلامت سالمندی شیکاگو [CHAP]).

  • سایر مطالعات بر روی میزان شیوع نیز نشان می دهند که سیاه پوستان سالمند در مقایسه با سفیدپوستان سالمند حدود دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر یا زوال عقل هستند.
  • اسپانیایی تبارهای سالمند تقریباً یک و نیم برابر بیشتر از سفیدپوستان سالمند به آلزایمر یا زوال عقل مبتلا می شوند.
  • تا سال ۲۰۳۰، ۴۰% از بیماران مبتلا به آلزایمر در ایالات متحده لاتین/ سیاه پوست خواهند بود.

هزینه ها و پیامدهای بالا برای مراقبت کنندگان

  • تعداد مراقبین بیماران مبتلا به آلزایمر و زوال عقل در سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۱.۲ میلیون نفر برآورد شده است.
  • در سال ۲۰۲۰ مراقبین بیماران مبتلا به آلزایمر و زوال عقل حدود ۱۵.۳ میلیارد ساعت بدون حقوق اقدام به نگهداری از آن ها کرده اند که ارزشی بالغ بر ۲۵۷ میلیارد دلار را دارا می باشد.
  • دو سوم مراقبین مبتلا به زوال عقل را زنان تشکیل می دهند.
  • شیوع افسردگی در میان مراقبین بیماران مبتلا به زوال عقل (۳۰% تا ۴۰%) بالاتر از مراقبین سایر بیماری ها مانند بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی (۲۰%) یا سکته مغزی (۱۹%) می باشد.

یک بحران ملی پر هزینه و رو به رشد

  • در سال ۲۰۲۱، هزینه ملی مراقبت از بیماران مبتلا به آلزایمر و سایر بیماری های مرتبط با زوال عقل به ۳۵۵ میلیارد دلار رسید. این رقم شامل برآورد ۲۵۷ میلیارد دلاری مراقبانی که بدون حقوق کار می کنند نمی باشد.
  • موسسه Medicare و Medicaid حدود ۲۳۹ میلیارد دلار از ۶۷% کل هزینه های بهداشتی درمانی مراقبان افراد مبتلا به آلزایمر و زوال عقل را پوشش داده است. پیش بینی می گردد که هزینه های غیر منتظره این بیماری ۷۶ میلیارد دلار یا ۲۲% از کل پرداخت ها را دربر بگیرد.
  • تا سال ۲۰۵۰ هزینه های مرتبط با آلزایمر به بیش از ۱.۱ تریلیون دلار (در سال ۲۰۲۱) خواهد رسید که بیماران نیز بدون درمان یا بهبود باقی خواهند ماند.

منبع: گزارش آمار و ارقام انجمن آلزایمر ۲۰۲۱

آلزایمر ترسناک‌ترین بیماری در میان افراد سالمند آمریکایی می‌باشد.

بازنشستگان بیشتر از بیماری‌های عفونی مانند کووید ۱۹ و نیز سرطان، سکته مغزی یا حمله قلبی، از آلزایمر هراس دارند. (۲۰۲۰، ادوارد جونز/ مطالعه موج سالمندی [Age Wave] انجام شده توسط هاریس پال)

یافته ها نشان می دهند که از هر سه نفر بازنشسته (۳۲ درصد)، آلزایمر را بیماری مزمنی می دانند که بیشتر از هر بیماری دیگری مانند سرطان با ۱۱ امتیاز و بیماری های واگیردار مانند کووید ۱۹ با امتیاز ۱۳ از آن هراس دارند.

بیماری که اغلب به موقع تشخیص داده نمی شود

آلزایمر به طور خطرناک و مزمنی معمولاً به موقع تشخیص داده نمی شود: این بیماری در بیش از ۶۰% از بیماران بالای ۶۵ سال تشخیص داده نمی‌شود؛ یک رقمی که بیماری هایی نظیر سرطان یا بیماری های قلبی غیر قابل قبول تلقی می گردد. (منبع: ACT در آلزایمر: ۲۰۱۶)

آلزایمر یک بحران جهانی است که نیاز به یک راه حل جهانی دارد.

اگر جلوی این بحران گرفته نشود، یک تهدید جدی برای سلامت و سرمایه جهان خواهد بود. حدود ۵۰ میلیون نفر در کل جهان مبتلا به نوعی از زوال عقل می باشند و هر ثانیه نیز یک فرد جدید در جهان به زوال عقل دچار می‌شود.

قبلاً هنگامی که جهان با چالش های مصیبت باری مواجه می شده است، ملت ها منابع قابل توجهی را برای رسیدن به اهداف و مقاصد مشخص اختصاص می داده اند. به عنوان مثال تلاش های بسیار بزرگ و تهاجمی و همچنین بودجه بالایی برای پیشگیری و درمان بیماری HIV / ایدز، سل و مالاریا در کل جهان انجام شده است. این تلاش ها مزیت های قابل توجهی را نیز در نجات جان انسان ها و توسعه اقتصادی دربر داشته ‌اند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر
منبع
www.usagainstalzheimers.org

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا