آلزایمربیماری‌های مغز و اعصابدمانس

رسیدگی به سردردها و زوال عقل؛ آیا سردردها و دمانس با هم ارتباط دارند

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

رسیدگی به سردردها و زوال عقل

سردردها هیچ‌وقت چیز خوشایندی برای تجربه کردن نیستند، چه یک درد خفیف باشند یا یک شکنجۀ شدید شقیقه‌ای.

اگرچه رابطۀ بین سردردها به‌عنوان یک علامت زوال عقل در بهترین حالت نامعلوم است _ برای بسیاری از افرادی که با زوال عقل زندگی می‌کنند، و آنهایی که مراقبشان هستند، سردردهای مداوم می‌تواند یک آفت واقعی در زندگی روزمرۀ آنها باشند.

البته حقیقت این است که اکثر مردم هر از چند گاهی از سردردهای عجیب و حتی میگرن‌ها رنج می‌برند. و همه نوع علت می‌تواند نقش بازی کنند، از استرس تا ماهیچه‌های دردناک، پریشانی عاطفی تا نبرد سیستم ایمنی با یک میکروب، کمبود خواب تا پردازش فزایند مغز. اما وقتی افراد مبتلا به زوال عقل سر رسیدن علایم سردرد را حس می‌کنند، اغلب به سادگی خوردن تعدادی پاراسِتامول و امید به فروکش کردن درد نیست.

چطور بگوییم شخصی که شما در حال مراقبت از وی هستید سردرد دارد اگر خود نمی‌توانند به شما بگویند؟

براساس شدت زوال عقلی که عزیز شما دارد تجربه می‌کند، شاید قادر باشید از آنها بپرسید چه احساسی دارند، یا کمک کنید وسعت درد را با کلمات بیان نمایند. با این وجود، در مراحل آخر زوال عقل، به‌طور غم‌انگیزی دیگر توانایی تعیین جزئیات ناراحتی، هم جایی که درد از آن نشأت می‌گیرد و هم میزان بدی آن، امکان‌پذیر نیست.

توصیه از جانب مراقبین و پزشکان معالج اغلب افراد را تشویق می‌کند بدنبال تغییرات رفتاری و سایر سرنخ‌های غیرکلامی باشند تا سر در‌بیاورند که آیا عزیز شما در حال تجربه نمودن درد است. برخی از این نشانه‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشد:

• ادا و اصول چهره‌ای

• حرکات بدن که اشاره به درد و رنج دارد

• برای مدت مدیدی یک دست را به بخشی از سر بردن

• ناله و زاری و حرکات خشمگینانه

• وسعت محدود جنب و جوش یا حرکت آهسته

• سرعت ضربان قلب، فشار خون یا تعرق بالا‌رفته

• بیقراری

• گریه کردن یا پریشانی

• صحبت کردن افزایش یا کاهش یافته

• رفتار اجتماعی انزواطلبانه

چطور کمک کنیم سردردها تسکین یابند.

اگر معین نموده‌اید که با سردرد سروکار دارید _ اطمینان دارید که یک درد ناچیز است و نه چیز نگران کننده‌تری_ به شما توصیه می‌شود دوز پاراستامول پیشنهادی را بدهید. اما اگر، بیشتر نگران هستید این درد یا حاد، مکرر، یا پایدار باشد، آنگاه همواره عاقلانه است به دیدن یک پزشک عمومی بروید که می‌تواند مشکل را عمیق‌تر بررسی نماید.

اگر مشتاقید روش‌های تسکین سردرد بدون مداخلۀ پزشکی را کشف نمایید (شاید فکر می‌کنید در گذشته بیش از حد بشدت به پاراسِتامول یا معادلش اتکا نموده‌اید)، پس نصایح زیر ممکن است به تسکین درد کمک کند …

زنجبیل بخورید ـ اغلب به‌عنوان درمان حالت تهوع درخواست می‌شود، زنجبیل به‌طور حتم خطوط درجۀ ابرغذایی‌اش را کسب نموده است. ساقۀ زنجبیل خواصی دارد که برای کمک به تسکین اثرات میگرن نیز مشهور است، و می‌تواند به هر دو شکل مکمل غذایی، یا تازه رنده شده و دم کرده برای درست کردن یک چای مصرف شود.

خاموش کنید ـ مشاهدۀ صفحات روشن برای مدتی مدید می‌تواند باعث ظهور میگرن‌ها شود. از این گذشته، نور آبی تلویزیون‌ها و تلفن‌ها نیز خواب را به کلی خراب می‌کند، که مشکلات سردرد را شدت می‌بخشد.

تا قطره آخر آب را بنوشید ـ همانند اکثر مشکلات سلامت، H2O (آب) خوب قدیمی جهت دفع کردن سردرد ضروری است. کم آبی یکی از علت‌های برجستۀ سردرد است، بنابراین سعی کنید سطح مایعات عزیزتان را در سراسر روز بالا نگه دارید.

آیا سردردها و زوال عقل با هم ارتباط دارند؟

برای پیدا کردن یک رابطه ملموس بین سردردها که علامت مستقیم زوال عقل باشند در تنگنا خواهید بود. با این وجود، تحقیقی که در دپارتمان علوم اعصاب در دانشگاه نروژی علم و فناوری نروژ اتفاق افتاد، در حقیقت، قطعاً رابطه‌ای را نشان داد که سردردها می‌توانند عاملی در توسعۀ این بیماری باشند؛ به‌جای یک علامت خود بیماری.

در این مطالعه، ۵۰ هزار نفر داده‌های سردرد را ارائه نمودند. رابطۀ بین سردرد و زوال عقل بیشتر در میان آنهایی آشکار بود که در ماه، ۱۵ مورد سردرد یا بیشتر تجربه نمودند و آنهایی که در سنین ۷۵ سال و پیرتر بودند.

نشان داده شد در این گروه، آنهایی که سردردی را تجربه نمودند، چه یک مورد با مقیاس کم بود یا یک میگرن کامل، ۳/۲ برابر بیشتر احتمال ایجاد زوال عقل عروقی و همین‌طور دو برابر امکان ایجاد زوال عقل ترکیبی را دارند.

هرچند این به‌نظر نگران‌کننده می‌رسد، نویسندگان مشتاق بودند تأکید نمایند تمام تحمل‌کنندگان سردرد دارای علایم سردرد، دچار زوال عقل نخواهند شد. در عوض آنها فکر کردند این مطالعه نیاز به انجام تحقیق بیشتر در این حوزه را روشن نمود تا چیزی قطعی به اثبات برسد.

آیا سردرد می‌تواند توهم باشد؟

عامل چالش‌برانگیز دیگر در تعیین اینکه یک سردرد در شخصی که با زوال عقل زندگی می‌کند چقدر ممکن است شدید باشد، این است که آیا علایم سردرد _ آنطور‌که ما آنها را می‌شناسیم _ واقعاً وجود دارند یا نه. یکی از علایم پیچیده‌تر و چالش‌برانگیزتر زوال عقل، توهم‌های ذاتی است که با این وضعیت همراه می‌شود.

نه تنها این امر می‌تواند دیداری و شنیداری باشد؛ در مورد افرادی که تصویرها و صداهای خیالی را تجربه می‌کنند، توهم‌ها می‌توانند به‌طور فیزیکی آشکار شوند، مانند دردها و تیرکشیدن‌ها که شاید واقعاً وجود نداشته باشند.

اگر نگران هستید شخصی که دارید از او مراقبت می‌کنید شاید در حال تجربه نمودن یک سردرد دروغین باشد، همیشه بهتر است تجربۀ آنها را تصدیق نمایید بجای اینکه آن را نادیده بگیرید یا رد کنید. بسیار شبیه سایر توهم‌هایی که زوال عقل ممکن است سبب شود، برای کسی که باور دارد علایم وجود دارند، آیا این باعث می‌شود آنها کمتر حقیقی باشند؟

یادداشتی در مورد قدرت بینایی …

وقتی نوبت به سردردها می‌رسد، داشتن نوع اشتباه ابزار اصلاحی یا حفاظتی چشم اغلب می‌تواند یک مقصر کشف نشده باشد _ چه لنزهای تجویزی باشند، یا عینک‌های آفتابی بی‌اثر. یک سفر به عینک‌ساز می‌تواند باعث شود عزیز شما به وضوح ببیند و از چنگال سردردهایش آزاد شود.

 

 

 

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر
منبع
www.liftedcare.com

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا