دعوت به مشارکت در یک پژوهش دانشگاهی

اطلاعات پژوهش

آیا رژیم غذایی مدیترانه ای واقعا خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد

  • تحقیقات جدید نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای و رعایت توصیه های غذایی مرتبط با کاهش خطر زوال عقل ارتباط معنی داری نشان نداد.
  • مطالعات قبلی نتایج متفاوتی را در مورد اثرات رژیم غذایی مدیترانه ای و خطر زوال عقل نشان داده اند.
  • در حالی که پیروی از الگوی غذایی مدیترانه ای فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما این تنها عاملی نیست که باید در کاهش خطر ابتلا به زوال عقل به آن توجه کرد.

رژیم مدیترانه ای یک سبک تغذیه سالم و عمدتاً گیاهی است که شامل سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و چربی های سالم مانند ماهی و روغن زیتون است. گزارش جهانی و خبری ایالات متحده رژیم غذایی مدیترانه ای را به عنوان بهترین رژیم غذایی در جهان برای 5 سال متوالی رتبه بندی کرده است .

مطالعات قبلی نشان داده است افرادی که از الگوهای غذایی سالم مانند رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهند.

اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است با کاهش خطر زوال عقل مرتبط نباشد.

این تحقیق که امروز در شماره آنلاین ژورنال Neurology منتشر شد، 28000 شرکت کننده از سوئد را در یک دوره 20 ساله مورد بررسی قرار داد.

میانگین سنی شرکت کنندگان 58 سال بود و در شروع مطالعه دچار زوال عقل نبودند. آنها یک دفترچه خاطرات غذایی هفتگی و یک پرسشنامه بسامد غذا را پر کردند و در مصاحبه شرکت کردند. در پایان این مطالعه، 1943 نفر یا تقریباً 7 درصد مبتلا به زوال عقل بودند که شامل بیماری آلزایمر (AD) و زوال عقل عروقی بود.

دکتر ایزابل گلانس، محقق و دانشجوی دکترا در دانشگاه لوند در سوئد، در بیانیه‌ای گفت: “در حالی که مطالعه ما ارتباط احتمالی بین رژیم غذایی و زوال عقل را رد نمی کند، ما ارتباطی در مطالعه خود پیدا نکردیم، که دوره پیگیری طولانی داشت، شامل شرکت کنندگان جوان تر از برخی مطالعات دیگر بود و نیازی به یادآوری افراد نداشت. سال‌ها قبل چه غذاهایی را به طور منظم می‌خوردند.” 

با این حال، علیرغم یافته های جدید، نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که تحقیقات بیشتر هنوز مورد نیاز است.

رژیم غذایی مدیترانه ای و خطر زوال عقل

مطالعات قبلی نتایج متفاوتی در مورد اثرات رژیم غذایی مدیترانه ای و خطر زوال عقل به دست آورده است.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2018 نشان می دهد که ممکن است در مقایسه با یک رژیم غذایی سنتی غربی، تا 3.5 سال تاخیر در پیشرفت بیماری آلزایمر در میان افرادی که چندین سال از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند، وجود داشته باشد.

علاوه بر این، مطالعه 2015 نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای با بهبود عملکرد مغز در میان افراد مسن مرتبط است.

با این حال، یک مقیاس بزرگ دیگر مطالعه از سال 2015 پایبندی طولانی مدت به رژیم غذایی مدیترانه ای و عملکرد شناختی را در زنان مورد بررسی قرار داد و فقط پیشرفت های متوسطی را در شناخت نشان داد. یافته ها ارتباط ثابتی با کاهش زوال شناختی نشان نمی دهند و با کاهش خطر زوال عقل مرتبط نیستند.

عوامل موثر در سلامت مغز

عوامل زیادی در زوال عقل و زوال شناختی نقش دارند که سبک زندگی، ژنتیک و رژیم غذایی همگی نقش دارند.

دانا الیس هانس، دکترا، MPH، RD، متخصص تغذیه بالینی در مرکز پزشکی UCLA، استاد کمکی در دانشکده بهداشت عمومی فیلدینگ UCLA، و نویسنده “دستور العمل برای بقا“، گفت که رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است خطر زوال عقل را به دلیل سطوح بالای آن کاهش دهد. آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی که به طور طبیعی در غذاهای گیاهی، چربی های تک غیراشباع سالم، غلات کامل، آجیل و دانه ها وجود دارند.

کیث توماس ایوب، متخصص تغذیه، استادیار بالینی بازنشسته پزشکی اطفال در کالج پزشکی آلبرت انیشتین در نیویورک ، گفت: اما اکثر شواهد در مورد اثربخشی رژیم مدیترانه ای بر سلامت مغز از مطالعات مشاهده ای ناشی می شود. 

ایوب گفت: آزمایش‌های بالینی مانند مطالعه PREDIMED وجود دارد که در واقع به افراد روغن زیتون و آجیل بکر فوق‌العاده را می‌دهد تا روزانه بخورند (در خانه مصرف کنند و بخورند) که مزایایی برای سلامت قلب و عروق و کاهش خطر سایر بیماری‌ها مانند دیابت نوع 2 نشان می‌دهد. 

اگرچه انجام این نوع مطالعه بالینی برای زوال عقل دشوار است، زیرا زمان زیادی طول می کشد و اندازه گیری انطباق در جمعیت های آزاد همیشه دشوار است.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای در مقابل MIND

رژیم مدیترانه ای مصرف غذاهای کامل غنی از مواد مغذی از جمله میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، ماهی های چرب و مقادیر کمتری از غذاهای سرشار از چربی اشباع شده را تشویق می کند.

رژیم غذایی MIND (مداخله رژیم غذایی مدیترانه ای-DASH برای تاخیر عصبی) ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم غذایی DASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا) است. بیشتر بر مصرف هفتگی غذاهایی مانند لوبیا، انواع توت ها، آجیل، غلات کامل، سبزیجات برگ دار و غیره تمرکز دارد و غذاهای لبنی کم چرب و بدون چربی را توصیه می کند.

هر دو رژیم غذایی مدیترانه ای و MIND فعالیت بدنی را تشویق می کنند و از سلامت قلب و پیشگیری از فشار خون بالا حمایت می کنند.

الگوهای غذایی نیز سرشار از آنتی اکسیدان و ضد التهاب است. ایوب گفت که هر دو رژیم غذایی از آسیب اکسیداتیو به رگ های خونی محافظت می کند، که ممکن است به کاهش خطر زوال عقل کمک کند.

ایوب خاطرنشان کرد، اما تحقیقات از رژیم غذایی MIND برای بهبود سلامت مغز در بزرگسالان مسن تر حمایت می کند. البته، هیچ چیز در تحقیق مطلق نیست، بنابراین همه مطالعات ممکن است این ادعا را تأیید نکنند.

در حالی که رژیم مدیترانه ای و رژیم MIND ممکن است خطر کاهش شناختی را کاهش دهند، ایوب گفت که هیچ یک از رژیم های غذایی محافظت تضمینی در برابر زوال عقل یا هر بیماری مزمن دیگری ارائه نمی دهند.

نکته و ایده

برخلاف مطالعات قبلی که نشان می‌داد رژیم مدیترانه‌ای ممکن است به کاهش خطر زوال عقل کمک کند، تحقیقات جدید خلاف این را نشان می‌دهد.

به هر حال، نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که هنوز به مطالعات بیشتر و شدیدتر نیاز است.

در حالی که متخصصان تغذیه موافق هستند که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای فواید زیادی برای سلامتی دارد، عوامل دیگری مانند ژنتیک و سبک زندگی ممکن است در زوال شناختی و ایجاد زوال عقل نقش داشته باشند. رژیم غذایی یک فرد ممکن است همیشه به تنهایی برای ارائه یک اثر محافظتی کافی نباشد.

اگر شما یک فرد مسن در معرض خطر زوال شناختی هستید و علاقه مندید که چگونه غذا، سبک زندگی و ژنتیک ممکن است در این امر موثر باشد، ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد آنچه که می توانید برای حفظ و به طور بالقوه سلامت مغز خود انجام دهید صحبت کنید.

امتیاز شما به این مطلب:

★ اول از راست = ۱ امتیاز | ★ پنجم از راست = ۵ امتیاز

میانگین امتیازها: 0 / 5. تعداد آراء: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید.

منبع
www.healthline.com

داریوش طاهری

نه اولین، اما در تلاش برای بهترین بودن؛ نه پیشرو در آغاز، اما ممتاز در پایان. ---- ما شاید آغازگر راه نباشیم، اما با ایمان به شایستگی و تعالی، قدم برمی‌داریم تا در قله‌ی ممتاز بودن بایستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید

ورود/ ثبت نام با جیمیل

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر

ورود/ ثبت نام با جیمیل

برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید

ورود/ ثبت نام با جیمیل

برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید

ورود/ ثبت نام با جیمیل

برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید

ورود/ ثبت نام با جیمیل

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر

ورود/ ثبت نام با جیمیل

ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.

ورود/ ثبت نام با جیمیل

تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید

ورود/ ثبت نام با جیمیل

تغییر رمز با موفقیت انجام شد

ورود/ ثبت نام با جیمیل