آلزایمردمانسفارماکولوژی

آشنایی با داروی ممانتین از دسته داروهای ضد زوال عقل

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

آشنایی با داروی ممانتین از دسته داروهای ضد زوال عقل

آلزایمر

پرشین وی: ممانتین داروی ضدآلزایمر می باشد و برای درمان آلزایمر هم مورد استفاده قرار می گیرد. از عوارض مصرف این دارو, می توان اضطراب، گیجی, بی اشتهایی, تکرر ادرار و سرفه را نام برد. باید بدانید که اگر سابقه تشنج دارید باید, این دارو را با احتیاط مصرف کنید. اگر در دوران بارداری یا شیردهی به سر می برید بهتر است پیش از مصرف این دارو, با پزشک خود مشورت کنید.

ممانتین

ممانتین

موارد مصرف

ضد آلزایمر (آنتاگونیست رسپتور NMDA) درمان دمانس شدید تا متوسط بیماری آلزایمر

مکانیسم اثر

دارو به عنوان مهارکننده غیر رقابتی رسپتورهای NMDA بوده و سبب مهار اتصال گلوتامات به رسپتور و مهار اینفلاکس، یون های کلسیم می شود.

فارماکوکینتیک

پس از مصرف خوراکی دارو به خوبی جذب می شود. مصرف غذا تاثیری روی میزان جذب ندارد. دارو به میزان ۴۵%, به پروتئین های پلاسما متصل می شود. نیمه عمر دفعی دارو بین ۶۰-۸۰ ساعت است.

ممانتین

آشنایی با داروی ممانتین

عوارض جانبی

آژیتاسیون، اضطراب، آتاکسی، گیجی، دپرسیون، خستگی، سنکوپ، حملات ایسکمی موقت، هایپرتانسیون، کاتاراکت، بی اشتهایی، یبوست، تهوع، استفراغ، تکرر ادرار، بی اختیاری ادرار، برونشیت، سرفه، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، راش

تداخلات دارویی

مصرف همزمان این دارو با مهار کننده های کربنیک انهیدراز و سدیم بی کربنات ممکن است سبب کاهش کلیرنس ممانتین و افزایش اثر آن شود.

هشدار ها

موارد احتیاط در مصرف ممانتین

-دارو در موارد زیر باید با احتیاط مصرف گردد:

– درصورت وجود مشکلات چشمی، سابقه ی تشنج، بیماران مبتلا به اختلالات کبدی/کلیوی.

– شرایطی که موجب قلیایی شدن pH می گردد از جمله داروهای قلیایی کننده ادرار (مهار کننده‌های کربنیک انهیدراز، سدیم بیکربنات) و یا غذاها، می توانند کلیرانس ممانتین را کاهش می دهد.

توصیه های دارویی

– می توانید دارو را بدون توجه به زمان مصرف غذا مصرف کنید. برای کاهش عارضه تهوع/استفراغ بهتر است دارو  همراه غذا مصرف گردد.

– در صورت فراموش کرد یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن آن نوبت باید مصرف گردد ولی اگر تقریبا زمان نوبت, بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف آن نوبت باید خودداری نموده و مقدار مصرف بعدی نیز نباید دو برابر گردد.

– بهتر است سابقه بیماری و لیست داروهای خود را همیشه به صورت مکتوب همراه خود داشته باشید.

– توجه داشته باشید ممانتین آلزایمر را درمان نمی کند و تنها علائم آن را بهبود می بخشد.

– بدون اطلاع پزشک از مصرف داروهای گیاهی یا داروهای بدون نسخه (otc) همراه با این دارو بپرهیزید.

– دوز های بیش از ۷۵میلی گرم در روز بهتر است در دو دوز منقسم مصرف گردد.

– فاصله ی افزایش دوز دارو باید بیش از یک هفته باشد. – کپسول طولانی رهش را به طور کامل ببلعید و از شکستن یا جویدن آن خودداری کنید.

– این دارو با الکل و تنباکو تداخل دارد.

مصرف ممانتین برای آلزایمر

مقدار مصرف ممانتین

مقدار مصرف

آلزایمر: ابتدا ۵mg از راه خوراکی یک ‌بار در روز تجویز ‌می‌شود. هفته بعد ۵mg از راه خوراکی دو بار در روز، هفته سوم ۱۵mg در روز (۵mg در یک نوبت و ۱۰mg در نوبت دیگر) و بالاخره در هفته چهارم ۲۰mg در روز, (mg10 دو بار در روز) تجویز ‌می‌شود.

زوال عقل: ۱۰ میلی گرم دو بار در روز

علائمی که لازم است پس از مصرف به پزشک اطلاع دهید

در صورتی که تمایل به آسیب زدن به خود را دارید در صورت مصرف بیش از حد تجویز شده دارو

در صورت بروز علائم حساسیتی شدید مانند تورم شدید زبان صورت لبها، خس خس سینه و تنگی نفس شدید, و آبی شدن رنگ پوست گیجی شدید و یا غش کردن

اشکال در تنفس تهوع یا استفراغ شدید سر درد شدید یبوست شدید عدم بهبود علائم بیماری و یا بدتر شدن آن علائم هر نوع کهیر پوستی

مسمومیت با دوزهای بیش از اندازه:

در صورت مصرف اتفاقی دوزهای بیش از حد لازم فوراً با پزشک خویش تماس حاصل فرمایید و یا خود را به یک واحد درمانی برسانید.

نگهداری صحیح از ممانتین

نحوه نگهداری

دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری نمایید. دارو را در دمای زیر ۳۰ درجه سانتیگراد، دور از نور و رطوبت و درون جعبه نگهداری فرمایید. از مصرف داروهای تاریخ گذشته جداً خودداری نمایید.

مصرف در بارداری و شیردهی

انجمن غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مصرف این دارو را در حاملگی جزو گروه B قرار داده است بدین معنی که, مطالعات انجام گرفته بر روی حیوانات آزمایشگاهی باردار تاثیر سوئی بر روی جنین و میزان باروری, نداشته است اما مطالعات کافی و کنترل شده در خصوص مصرف این دارو در دوران بارداری در انسان وجود ندارد.

این دارو تنها در حالتی در بارداری مجاز است که مورد مصرف آن کاملاً مشهود باشد. از انجایی که شواهدی مبنی بر ترشح این دارو در شیر مادر تاکنون وجود ندارد بنابراین مصرف آن در دوران شیردهی, باید با احتیاط صورت گیرد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا