زیست‌شناسی (۲)

اسبک ماهی نر فرزندآوری می کند | فیلم بچه زایی اسبک ماهی نر

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۱ میانگین: ۱]

اسبک ماهی نر فرزندآوری می کند | فیلم بچه زایی اسبک

اسبک ماهی

ماهی اسب دریایی یکی از زیباترین ماهیان آب شور هست که شکل جالب اون شامل سر اسب گونه و پوزه ای شبیه به مورچه خوار جایگاه خاصی در میان علاقه مندان آکواریوم های آب شور دارد.

حتماً بخوانید: دنیای زنده؛ آزمون‌های آنلاین دنیای زنده

این ماهی که ساکن مناطق آب‌های شور و در بعضی از گونه ها آب نیمه شور می‌باشد نقاط مرجانی یا بسترهای انبوه از گیاهان علفی و شاخه دار را می‌پسندد و محیطی که بتواند با توجه به رنگ خود در آن استتار کند بسیار دوست دارد.
بدنی پوشیده از فلس‌هایی مانند ماهی پوفر دارد که این فلسها وزن مخصوص کمی زیاد دارند بنابراین این ماهی مانند مادیون های زیبا حرکت و شنای آرامی در آب دارد.
رنگ‌های مختلفی از قبیل زرد-سیاه-کرم-سفید و … و همچنین مخملی و .. در میان آنها دیده می‌شود.
در مورد انداره این ماهی از ۱.۵cm تا گاهی ۴۰cm با توجه به نوع گونه و شرایط فراهم شده می‌رسند که در آکواریم معمولا از این مقدار کمتر می‌باشد.
از این ماهی تاکنون ۳۵ گونه به ثبت رسیده است که تنها اندکی از آنها در آکواریوم نگهداری می‌شوند.
دهان پوزه شکل این ماهیان که بسیار شبیه به مورچه خوار است این امکان را به این ماهیان می‌دهد که از میکروارگانیسم ها و موجودات ریز تغذیه کند برای تغذیه در آکوریوم می‌توانید از میگوی آرتمیای زنده یا سخت پوستان ریز یا غذای مخصوص اسب دریایی بهره ببرید معمولا در طول روز بسیار آرام بوده و خود را با دمی که شبیه غلاب می‌باشد به جایی مانند مرجانی یا گیاه یا شاخه درختی وصل می‌کنند .

اسبک ماهی

نکته قابل توجه در مورد این ماهی ساختار چشمان بسیار زیبایش می‌باشد که چشمانی شبیه مارمولک ها و هم خانواده‌هایش دارد که این چشم‌ها برخلاف چشمان انسان اشیای ریز را بسیار بهتر دیده و هر چشم توانایی حرکت به سمت مختلفی را دارد که حاین ماهی هم می‌تواند حواسش به شکارش باشد و هم به دشمنان احتمالی.

حتماً بخوانید: گوارش و جذب مواد؛ آزمون‌های آنلاین گوارش و جذب مواد

این ماهی جزو ماهیان شکارچی می‌باشد و با نزدیک شدن آرام به شکار آن را در یک لحظه با پوزه خود به درون دهانش فرو می‌کشد. توانایی جالب‌تر این ماهی قابلیت استتار این ماهی در برابر دشمنان می‌باشد که این کار در بین گونه ها با تغییر رنگ یا کمرنگ و پر رنگ شدن این ماهی با توجه به گونه های مختلف انجام می‌گیرد.
حرکت و شنای این ماهی بوسیله باله پشتیش صورت می‌گیرد.

نکاتی درباره نگهداری این ماهی در آکواریوم:
اگر تمایل به نگهداری این ماهی دارید دوستان سعی کنید اول اطلاعات و تجربه خودتون رو درباره نگهداری ماهیان آب شور و نگهداری تانک آب شور بالا ببرید در غیر این‌صورت بخاطر بسیار حساس بودن این ماهی در اثر کم تجربه و اطلاعات داشتن سریع این ماهی رو از دست می‌دید.
در موقع انتخاب این ماهی باید ببینید که علائمی از بیماری های قارچی و باکتریایی و تغیرات شکلی روی ایم ماهی نبینید حتی اگر ۱ مورد هم در تانک فروش مبتلا یا مضنون به بیماری دیدید از اون تانک خرید نکنید.
ماهیانی که دارای شکل فرورفته یا نافرم از نظر طبیعی بودن ماهی اسب دریایی دارند نخرید
کلا ماهی اسب دریایی به عوامل باکتریایی بسیار بسیار حساس هست بنابراین در این مورد و شرایط تانک دقت و توجه بالای شما را نیاز دارد.
در مورد غذا این ماهی کلا زنده خوار می‌باشد و از غذاهای زنده تغذیه می‌کند و باید توجه داشت که این ماهی به رژیم غذایی گونگونی نیاز دارد از قبیل آرتمیا -لارو حشرات و ….. اما با کمی دقت وصبر می‌توانید ماهی خود را به غذای هایی مانند کرم خونی منجمد و از این قبیل عادت دهید.
برای هر تانک بیشتر از ۴ عدد از اسب دریایی بدلیل مراقبت های ویژه و حساسیت بالای این ماهی به عوامل باکتریایی توصیه نمی‌شود.

حتماً بخوانید: تبادلات گازی؛ آزمون‌های آنلاین تبادلات گازی

زره پوشان کوچک

به دلیل شباهت سر این ماهی به اسب، به آن اسب یا اسبک دریایی می گویند. بدن اسبک ماهی ها با صفحات استخوانی محکمی پوشیده شده است. این پوشش زرهی سبب کاهش سرعت این ماهی ها در شنا شده است. شنای اسبک ماهی ها، در مقایسه با سایر ماهی ها، عجیب و متفاوت است. آن ها در حالی که بدن خود را به صورت عمودی نگه می دارند، به کمک باله ی دمی و پشتی خود به آرامی به جلو شنا می کند.

اسبک ماهی ها برای جبران حرکت آرام خود، از دهان لوله ای شکلی بهره‌مند شده اند. این دهان لوله ای به آن ها امکان می دهد جانوران ریز معلق در آب را از فاصله های دور بمکد.
آن ها این مکش را زمانی انجام می دهند که طعمه در مسیر دید دو چشمشان قرار داشته باشد.
دم اسبک ماهی ها مانند قلاب است. آن‌ها می‌توانند دم باریک خود را دور گیاهان دریایی بپیچند و به این شکل خود را ثابت نگه دارند.

پدرهای بالدار

اسبک ماهی های نر در سطح زیرین شکم خود یک کیسه تولید مثلی دارند. در زمان تخم ریزی، اسبک ماهی های نر و ماده به محل امنی می روند. اسبک ماهی های ماده تخم های خود را در کیسه ای که زیر شکم اسبک های نر قرار دارد، می ریزند. لقاح در این ماهی ها خارجی است.
نقش اسبک ماهی های پدر مراقبت و نگهداری از تخم ها و نوزادان از خطرهای موجود در محیط آب است. آن ها تخم ها را تا زمانی که نوزادان به دنیا بیایند، در کیسه ی زیر شکم خود نگه می دارند این کیسه خانه ی امنی برای تخم هاست.
پس از گذشت در حدود ۲۰ تا ۲۸ روز، نوزادان از منفذی که زیر این کیسه قرار دارد، خارج می شوند و شنا می کنند. آن ها می توانند بدون مراقبت مستقیم پدر به زندگی ادامه دهند.

حتماً بخوانید: گردش مواد در بدن؛ آزمون‌های آنلاین گردش مواد در بدن

خویشاوندان سوزنی

سوزن ماهی ها از خویشاوندان اسبک های دریایی هستند. این ماهی ها از نظر شکل ظاهری بسیار شبیه اسبک ها هستند. با این تفاوت که بدنشان بسیار باریک تر است. سوزن ماهی های نر نیز مانند اسبک های نر، وظیفه مراقبت از فرزندان را به عهده دارند. البته برخی از آن ها کیسه ی نگهداری تخم ندارند و تخم ها به شکمشان می چسبد! نمونه هایی از این ماهی ها را می توان در دریاچه ی خزر یافت.

نقش اسب دریایی در طبیعت

اسبک دریایی یا تغذیه از جانوران ریز داخل آب، به تعادل جمعیتی آن ها در طبیعت کمک می کند. این ماهی ها غذای دیگر ماهی ها و موجودات آب زی هستند.
در برخی کشورهای دنیا، از این ماهی به صورت یک ماهی زینتی در آکواریوم ها استفاده می‌شود و طرف داران زیادی دارد.

اسب دریایی Seahorse و لوله‌ماهی Pipefish به خانواده Syngnathidae تعلق دارن و به خانواده نی‌ماهیان یا اسبک‌ماهیان شهرت دارن؛ کف‌زی هستن و از مواد مغذی موجود در بستر دریا و پلانکتون‌ها تغذیه میکنن؛ تنها این خانواده ماهیانی هستن که نرها تخم رو پس از لقاح حمل میکنن.

حتماً بخوانید:


دانلود کتاب‌‌ زیست‌شناسی یازدهم براساس سال چاپ


دانلود کتاب‌ زیست‌شناسی دوازدهم براساس سال چاپ

باز یه خانواده دیگه هست که بهشون می‌گیم شیپورماهیان یا Cornetfish که به خانواده Fistularidae تعلق دارن و در نواحی کم عمق دیده میشن و گاهاً در تورهای صیادی هم دیده میشن.

امتیاز کاربران

[taq_review]

Curious Kids: Is it true that male seahorses give birth?

Camilla WhittingtonUniversity of Sydney

This is an article from Curious Kids, a series for children. The Conversation is asking kids to send in questions they’d like an expert to answer. All questions are welcome – serious, weird or wacky!


Is it true that with seahorses, males give birth? – JJ, age 9, Brisbane.


Great question! It sounds crazy, but it is true.

Seahorses and their close relatives the pipefish and the seadragons are very unusual, because it is the males that get pregnant and give birth to the babies. Instead of growing the baby seahorses inside their belly in a uterus, like human mums do, the seahorse dads will carry the babies in a pouch, a bit like a kangaroo’s pouch.

To produce babies, seahorses have to mate first. Seahorse mating is really beautiful. Males and females dance around one another and flutter their fins, and they may dance together over several days before they actually mate.

When they’ve decided they like each other, the seahorse females swim towards the surface of the water, and the males follow. The females then put their bright orange eggs into the pouch of the males through the hole at the top of the pouch. Once the eggs are safely inside, the males will add their sperm and shut the opening. The eggs are fertilised by the sperm, and then start developing into baby seahorses.

With that, the job of the seahorse mum is done! She swims off, and leaves the father to take care of the growing babies. Inside the pouch, the babies grow eyes, tiny snouts, and little tails. It takes about 20 days for the babies to develop, safely tucked away from other animals that might want to eat them.

It’s tough being a baby seahorse

When male seahorses give birth, it is very dramatic. You can watch a cool video of seahorse birth here:

The male will open the hole in his brood pouch, and violently jerk around to squeeze all of the babies out. They shoot out very quickly, and it looks spectacular. In fact, some species of seahorse can give birth to more than 1,000 babies at once!

After he has given birth, the seahorse dad does nothing more for his babies. They must look after themselves and hide from predators, as they have no parents to protect them. The seahorse father does not eat until several hours after he has given birth. However, if the babies are still hanging around him after that, they may become a tasty meal. That’s right, males sometimes eat their own babies.

It’s tough being a baby seahorse. Of the hundreds of babies that the male gives birth to, only one or two will survive to become adults and have babies of their own.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام تو سوالات تشریحی زیست دوازدهم فصول ۶.۷.۸ کامل نیستند یعنی تمام گفتار هایشاین به طور کامل تو سایت نیست . خواهش مند میشوییم که آنهارا هم تو سایت بگذارید.

  2. سلام مرسی بابت مقاله تون توزیست سال یازدهم ام درفصل تولید مثل اشاره ای ب اسبک ماهی شده بود من هم بدون اینکه بدونم اسبک چیه؟ب دوستانم گفتم منظورسبک ماهی عه😐نگوک همون اسب ماهی بوده ..مرسی ک مرا ازجاهلیت درآوردید🤓:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا