سلامتی

با شناخت «مسهل‌ها و ملین‌ها» بدن خود را پاکسازی کنید

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

با شناخت «مسهل‌ها و ملین‌ها» بدن خود را پاکسازی کنید

یکی از راه‌های دفع سموم از بدن «پاکسازی‌های مزاجی» است که برای این منظور باید «مسهل‌ها و ملین‌ها» و مکانیزم عمل آنها در بدن را بشناسیم.

یکی از راه‌های دفع سموم از بدن، «پاکسازی‌های مزاجی» است؛ پاکسازی‌ها را به‌عبارت دیگر به استفراغات هم اطلاق می‌کنند که به‌معنای خارج کردن سموم و اخلاط نامناسب از بدن است.

استفراغ فقط به‌معنای بالا آوردن از راه معده نیست بلکه  یکی از مصداق‌های استفراغ این است؛ هر نوع دفع فاسد را استفراغ می‌گویند مثلاً پاک‌کننده خون، خونگیری به ۳روش: فصد، حجامت و زالودرمانی است.

پاک‌کننده دستگاه گوارش، اسهال و قی‌آور است.

پاک‌کننده اندامها و پوست، عرق‌آورها و آب‌زن‌هایی مانند سدر، مورد، حنا و سرکه است که در حمام برای شستن بدن به‌جای شامپو و صابون استفاده شود.

مسهل، دستگاه گوارش را در هضم اول پاک می‌کند؛ انفیه جمجمه و مغز را پاکسازی می‌کند.

خونگیری، آلودگی اعضا را از لحاظ خون و عروق پاک می‌سازد و حقنه، روده‌ها را پاکسازی می‌کند.

و البته ماه مبارک رمضان یکی از پاکسازی‌های متفاوت بدن است که بسیار دقیق و کل‌نگر وارد صحنه پاکسازی می‌شود و بدن را از بسترها و عوامل بیماری‌زا، پاک می‌کند.

مسهل‌ها چه هستند؟

اهمیت مسهل‌ها در طب قدیم آن‌چنان بود که هر حکیمی به بیمار می‌گفت، “اول برو و مسهل بخور بعد نزد من بیا!” یعنی برای هر درمان و حتی برای حجامت کردن هم توصیه می‌کردند که “اول مسهل یعنی پاکسازی را انجام بده آنگاه درمان را شروع کن”.

قوانین استفاده از مسهل‌ها بهتر است وارد خانواده‌ها شود یعنی خانواده‌ها باید آموزش ببینند که چه مواقعی از داروی مسهل برای پیشگیری از بیماریها استفاده کنند مثلاً هنگامی که سنگینی و فشار بر بدن را احساس می‌کنند و یبوست حاکم می‌شود باید با مسهل خود را پاک کنند.

کنار مسهل‌ها توجه داشته باشید اگر به‌تنهایی و به‌مدت طولانی بدون منضج (پزنده) مصرف شوند، ممکن است عوارضی داشته باشند و باعث خروج بیش از حد اخلاط رقیق به‌جای اخلاط غلیظ شوند.

منضج‌ها اخلاط غلیظ را آماده دفع به‌وسیله مسهل‌ها می‌کند و بر اساس نوع اخلاط غیر‌طبیعی با مسهل‌ها هماهنگ می‌شوند تا آلودگیهای بیماری‌زا را از بدن بیمار خارج کنند پس مسهل سودا و مسهل صفرا و مسهل بلغم هماهنگ با منضج تجویز می‌شود.

البته باید دقت داشت که مسهل‌ها معده را تنبل می‌کند و نباید به آنها عادت کرد.

مسهل‌ها از ملین قوی‌تر بوده و اخلاطی را که توسط منضج رها شده‌اند به بیرون می‌راند؛ بدیهی است که دفع توسط مسهل ممکن است کمی با دل‌پیچه همراه باشد، که طبیعی است.

از خواص مسهل، دور کردن حجم خون از اطراف گوارش شخص است.

گیاهان مسهل

مسهل‌ها عموماً قوی‌تر از ملیّن‌ها هستند؛ ملین‌ها در غلظتِ بالا می‌توانند به‌عنوان مسهل به‌کار برده شوند؛ از جمله مسهل‌ها می‌توان به صبر زرد، سنا، فلوس و حنظل اشاره داشت.

از مسهل برای سرد‌مزاجها‌ می‌توان به افتیمون و کمی عسل و کمتر از عسل نمک نام برد.

نسخه مسهل عام شامل برگ سنا، ترنجبین، گل سرخ، افسنتین، تخم کتان و گل ختمی است؛ داروی مسهل مثل دمکرده ۲ قاشق غذاخوری گل سرخ + یک قاشق غذاخوری برگ سنا.

مسهل نباید قبل از خواب مصرف شود و در صورت انسداد روده IBS هم نباید مصرف شود و اگر  سردرد دارید، مسهل نخورید.

تفاوت بین ملین و مسهل چیست؟

ملین به داروها یا غذاهایی گفته می‌شود که در دستگاه گوارش اثر نرم‌کنندگی و لینت دارند و به‌تدریج تمام بافت‌های بدن را نرم می‌کنند اما مسهل‌ها این حالت را ندارند و مسهل بیشترین تأثیر را در دستگاه گوارش دارد و تأثیر غیرمستقیمش در اعضا فقط این است که ایجاد جاذبه می‌کند و ماده خلطی را به‌سوی دستگاه گوارش می‌کشاند.

منضج می‌تواند مواد مغذی مانند انجیر و آلوی بخارا باشد؛ شربت عسل ضعیف‌ترین و هندوانه حنظل قویترین اسهال‌آورها هستند.

یک قاشق مرباخوری روغن بادام شیرین، هم غذا و هم ملین و هم مسهل است.

قوی ترین ملین طبیعی برای نجات از یبوست

نمناک: امروزه خیلی از افراد دچار یبوست می شوند مصرف میوه و غذاهای ملین می تواند بطور طبیعی این مشکل را حل کند و روده های شما را به کار بیندازد.

این مواد غذایی ملین های طبیعی برای بدن شما هستند

آیا تا به حال برای خالی کردن روده خود دچار مشکل شده اید؟خوب این به دلیل سفت شدن مواد زائد در بدن است که فرایند دفع را بسیار دردناک میکند.این بیماری به عنوان یبوست شناخته شده است و بدون در نظر گرفتن سن، میتواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد.

ملین طبیعی

هنگامی که عضلات دستگاه گوارش خشک می شوند، دفع سموم و ضایعات از بدن را سخت میکند. یبوست میتواند مزمن باشد و از شایع ترین علل آن استرس، بارداری، عادات غذایی نامنظم، کم کاری تیروئید، سرطان روده بزرگ، مولتی پل اسکرولوزیس و مصرف بیش از حد دارو های قوی است.

اولین نشانه یبوست، مشکل در عبور مدفوع است. علائم دیگر عبارتند از استفراغ، درد شکم، التهاب و از دست دادن اشتها. در حالی که مورد جدی یبوست به برخی از توجهات پزشکی نیاز دارد، اما راه های پیشگیری و درمان های خانگی با استفاده از ملین های طبیعی وجود دارد که در ادامه مقاله برای شما آورده ایم.

ملین های طبیعی از نظر ابوعلی سینا

روغن کرچک:

روغن کرچک بهترین دارو برای یبوست در بزرگسالان و همچنین کودکان است.یک قاشق غذا خوری روغن کرچک را با شیر گرم مخلوط کنید و قبل از خواب بنوشید. علاوه بر این میتوانید یک قاشق غذا خوری روغن کرچک و یک قاشق غذا خوری عسل را گرم کنید، مخلوط نمایید و هر روز صبح بنوشید.

روغن زیتون:

روغن زیتون به بهبود سیستم گوارش و حرکت روده کمک میکند.روغن زیتون آبلیمو را ترکیب کنید و حداقل یکبار در هفته بنوشید.

مسهل طبیعیآشنایی با انواع و اقسام ملین های طبیعی

بهترین ملین طبیعی کدام است؟

آبلیمو:

لیمو به پاکسازی روده کمک می کند و برای بدن بسیار مفید است.آب یک عدد لیمو را در یک لیوان آب مخلوط کنید و هر روز صبح بنوشید.

آب گرم:

آب بهترین راه برای درمان یبوست است.هر روز صبح قبل از اینکه دندان هایتان را مسواک بزنید، یک لیوان آب گرم بنوشید.

پودر انگور فرنگی:

پودر انگور فرنگی در بهبود و تقویت سیستم گوارش بسیار موثر است.یک قاشق غذا خوری پودر انگور فرنگی را درون یک لیوان آب بریزید و هر روز صبح با شکم خالی یا شب قبل از شام بنوشید.

قهوه:

کافئین موجود در قهوه یک ملین طبیعی است.با این حال لزوما برای هر کسی جواب نمیدهد، از این رو قبل از امتحان کردن قهوه سایر ملین ها را در نظر بگیرید.هر روز یک فنجان قهوه بنوشید.

کشمش:

زنان بارداری ک از یبوست رنج می برند باید هر روز کشمش بخورند، زیرا منبع خوبی از فیبر است.مقدار کشمش را درون یک کاسه آب بخیسانید، اجازه دهید شب تا صبح بماند و صبح با شکم خالی میل کنید.

انجیر:

اگر هیچ یک از ملین های بالا جواب نداد، میتوانید انجیر را نیز امتحان کنید.مقداری انجیر را درون یک فنجان شیر بریزید و آنها را بجوشانید و قبل از خوابیدن بنوشید.

آلوئه ورا:

آلوئه ورا در صورت استفاده بیش از حد ممکن است اثر معکوس داشته باشد.دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را در هر نوع آب میوه ای مخلوط کنید و به طور منظم بنوشید.

شیره چغندر یا سیاه شیره:

سیاه شیره غنی از ویتامین ها، مواد معدنی مانند منیزیم است که از یبوست جلوگیری میکند.دو قاشق چای خوری از این شیره را با یک لیوان آب گرم ترکیب کنید و بنوشید.

گوآوا:

دانه های گوآوا سرشار از فیبر می باشند و بنابراین یبوست را تسکین میدهد.تا جایی که میتوانید در روز گوآبا را مصرف کنید.

موز:

موز سرشار از پتاسیم و فیبر است، همچنین به حفظ الکترولیت های بدن کمک میکند و از بهترین ملین ها می باشد، موز باعث رشد باکتری های خوب میشود که حرکت روده را بهبود می بخشد.سعی کنید موز های بیشتری را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

شیر و کره مایع:

این راه حل برای تمامی سنین استفاده شده است، اگر آن را به طور مرتب مصرف کنید، بسیار کارامد است.یک قاشق چای خوری کره مایع را درون یک لیوان شیر گرم مخلوط کنید و هر شب قبل از خواب بنوشید.

اسفناج:

اسفناج برای پاکسازیروده بسیار ایده آلاست ، در واقع مانند یک ملین طبیعی عمل میکند و به راحتی ضایعات را از بدن دفع میکند.شما میتوانید آب اسفناج را بنوشید و یا اسفناج را به صورت خام یا پخته شده مصرف کنید.

آب آلوی بخارا:

آلوی بخارا حاوی ویتامین Aو پتاسیم است، علاوه بر درمان یبوست سطح کلسترول را کاهش میدهد و به این صورت خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی نیز کاهش می یابد.بزرگسالان باید در روز ۵ عدد آلوی بخارا مصرف کنند و این تعداد را میتوانید برای کودکانتان با آب ترکیب کنید تا بنوشید.

کلم:

کلم به نرم شدن مدفوع کمک میکند و همچنین به دلیل غنی بودن از فیبر، باعث پاکسازی روده میشود. جالب است که در نمناک بگوییم برای درمان یبوست از کلم استفاده کنید ؛ کلم خام را در وعده های غذایی خود به خصوص در سالاد مصرف کنید.

همچنین می‌توانید کلم پخته شده را به سوپ خود بیافزایید.

ضد یبوستدوری از یبوست با ملین های طبیعی

مواد غذایی برتر که به عنوان ملین طبیعی هم مصرف می شوند

پرتقال:

از آنجا که پرتقال سرشار از فیبر می باشد و یک منبع خوب از ویتامین C است، به دفع سموم از بدن کمک میکند.در روز حداقل دو عدد پرتقال بخورید.

ماست:

ماست سیستم دستگاه گوارش را بهبود می بخشد، این دلیل خوبی برای امتحان کردن ماست می باشد.روزانه یک فنجان ماست مصرف کنید، همچنین می‌توانید باترمیلک گرفته شده از شیر را مصرف کنید.

لوبیا:

لوبیاها یک منبع خوب از فیبر هستند و به عنوان یک ملین خوب عمل می‌کنند. لوبیا را بپزید و دو تا سه بار در هفته بخورید.

چای قاصدک:

قاصدک به عنوان یک سم زدا و ملین طبیعی می باشد.در روز یک بار، یک فنجان چای قاصدک را بنوشید تا از یبوست خلاص شوید.

چای زنجبیل:

این چای هر نوع باکتری بد موجود در معده را میکشد و به عنوان ملین عمل میکند.مقداری زنجبیل را رنده کنید و به چای معمول خود بیفزایید.

دانه های کنجد:

کنجد ها به حرکت روده کمک میکنند.هر روز صبح ۳ قاشق روغن کنجد مصرف کنید یا در طول روز ان را روی سالادتان بپاشید.

*از مقدار توصیه شده بیشتر مصرف نکنید.

سنا:

تنها ایراد استفاده از سنا این است که باعث گرفتگی می شود.با این حال یک ملین خوب است.هر روز سنا مصرف کنید.

نارگیل:

نارگیل یک ملین خوب است که میتوانید آن را به صورت پودر روغن یا آب مصرف کنید.باید ان را هر روز در هر فرمی که دوست دارید مصرف کنید.

پاپایا:

خوردن پاپایا هر روز برای بدن بسیار مفید است، زیرا به عنوان یک ملین طبیعی عمل میکند، با این حال زنان باردار باید از این درمان اجتناب کنند.هر روز پاپایا را مصرف کنید.

بذر کتان:

میتوانید از روغن دانه های کتان به عنوان یک ملعین استفاده کنید، زیرا حاوی فیبر هستند و به روند هضم کمک میکنند. در میان نسخه های طب سنتی برای پاسکازی روده بخش سلامت نمناک پیشنهاد می کند دانه های کتان را درون یک لیوان آب گرم بخیسانید و هر روز صبح مصرف کنید.

سیب:

سیب ها حاوی پکتین هستند که باعث تحریک حرکت روده می شود.هر روز صبح سیب بخورید.

زغال اخته:

یکی دیگر از ایده های خوب برای ملین طبیعی، استفاده از زغال اخته است.دانه های زغال اخته را شب درون یک لیوان آب گرم بخیسانید و صبح مقداری از این آب را بنوشید.

گنه:

اگر یک درمان غیر معمول است، اما می توانید از پوست خشک شده این گیاه بعنوان یک ملین طبیعی استفاده کنید.

۱۵۰۰ میلی لیتر آب را درون یک قابلمه بجوشانید و مقداری از پوست گنه را درون آن بریزید. و بعد از اینکه از روی حرارت برداشتید، اجازه دهید تا خنک شود و سپس بنوشید.این درمان را یک بار در روز تکرار کنید.

ترکیبات گیاهی:

یک ایده خوب برای ملین طبیعی این است که مقداری از دانه های مختلف را با یکدیگر ترکیب کنیدو مصرف نمایید.مقداری از دانه های آفتابگردان، بادام، کتان و کنجد را پودر کنید و هر روز یک قاشق از آن را مصرف کنید.

گلابی:

گلابی ها سرشار از فیبر هستند و به حرکت روده کمک می کنند. به همن دلیل یک ملین طبیعی عالی محسوب می شود.روزنه ۲ عدد گلابی بخورید.

خواص گلابیکمک به رفع یبوست با مصرف ملینی خوشمزه و طبیعی

موثرترین ملین های طبیعی کدام اند؟

چغندر:

چغندر یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش یبوست و بعنوان ملین است.هر روز با ناهار خود یک عدد چغندر بخورید.

آجیل:

آجیل دارای فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و یک ملین عالی محسوب می شود.آجیل ها را تا جایی که ممکن است در رژیم غذایی خود بگنجانید.آنها را به عنوان تنقلات، همراه با سالاد و یا قبل از غذایتان مصرف کنید.

دانه های کامل:

دانه هایی مانند برنج قهوه ای، بلغور جو دوسر و گندم غنی از فیبر هستند و ملین های عالی طبیعی هستند.آنها را به سالاد، شیر یا ماست خود بیفزایید.

خربزه:

خربوزه آب زیادی دارد، بنابراین به راحتی قابل هضم می شوند. همچنین دفع مدفوع را آسان خواهند کرد.به هر میزانی که می توانید در طول روز، خربزه مصرف کنید.

توت ها:

انواع توت ها به عنوان آنتی اکسیدان های خوب عمل می کنند؛ بنابراین، در پاکسازی روده نیز موثر هستند.به جای دسر ها، انواع توت ها را بخورید. سعی کنید از آنها در صبحانه نیز استفاده کنید.

آووکادو:

آووکادو دارای ویتامین A و E بالا، پتاسیم، چربی های سالم، منیزیم و غنی از فیبر هستند.آنها با جذب مواد مغذی به مبارزه با یبوست کمک می کنند.سعی کنید آووکادو را بیشتر مصرف کنید یا حتی آن را به سالاد خود بیفزایید.

هویج:

هویج ها دارای آنتی اکسیدان های طبیعی هستند. آنها بدن شما را سم زدایی می کنند و حرکت روده را تسهیل خواهند کرد.آنها را بپزید و به عنوان یک میان وعده نیز عالی خواهد بود.

پیاز:

پیاز دارای مزایای بسیاری هستند مانند سم زدایی ، ایجاد حرکت خوب روده، کاهش کلسترول و مبارزه با سرطان.به طور کلی، اگر شما آنها را بپزید بیشتر خواص خود را از دست خواهند داد، بنابراین سعی کنید آنها را خام در غذاهایتان مصرف کنید.

برای مثال، پیاز خام را به سالاد اضافه کنید. اگر نه، می توانید آنها را به استیک خود در فر، سوپ یا سایر غذاهایتان بیفزایید.

گل کلم و کلم بروکلی:

از آنجایی که گل کلم و کلم بروکلی سرشار از فیبر هستند، آنها سرطان زا هستند و سموم را از بدن دفع می کنند. آنطور که بخش سلامت نمناک عنوان شده به دلیل طعم و مزه گل کلم ها بسیاری از آنها اجتناب می کنند، اما شما می توانید آن را با ادویه جات مزه دار کنید.

سیر:

سیر، سرشار از آلسیسین و سلنیوم است که به پاک سازی روده کمک می کند و یک ملین عالی خواهد بود.هر روز صبح یک تکه سیر خام بخورید. آن ها را در غذاها، سس ها و یا به عنوان یک ادویه جانبی استفاده کنید.

روغن های امگا۳:

این روغن ، حرکات روده را نرم و روان می کند و همچنین در دفع مواد مضر از بدن کمک می کند.روغن گیاهی معمولی خود را با روغن های خاص حاوی امگا ۳ جایگزین کنید.آن را به سالاد خود بیفزایید یا برای سرخ کردن استفاده کنید.

روغن مسهلقوی ترین ملین گیاهی و طبیعی چیست؟

فهرست ملین های طبیعی؛ چه بخورم یبوست نگیرم؟

نمک اپسوم یا سولفات:

حمام کردن و خیساندن بدن با نمک سولفات یکی از راه های خلاص شدن از یبوست خواهد بود.۲ قاشق چای خوری نمک سولفات را با یک فنجان آب یا هر نوع آبمیوه ای ترکیب کنید.اگر پس از ۴ ساعت هیچ حرکت روده ای وجود نداشت، دوباره این کار تکرار کنید.

جوش شیرین:

بی کربنات موجود در جوش شیرین، موجب کاهش درد معده به علت یبوست می شود.در ¼ فنجان آب ، یک قاشق چای خوری جوش شیرین را اضافه کنید. به خوبی هم بزنید و فورا بنوشید.

علاوه بر این، ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین را به یک وان آب گرم اضافه کنید و بدن خود را در ۱۰ دقیقه در آن خیس کنید.این یک درمان عالی برای کودکان است.

شیر منیزی:

نوزادانی که از یبوست رنج می برند ، مصرف شر منیز می تواند احساس آنها را بهتر کند.شما می توانید ۱ قاشق چای خوری شیر منیزیرا به یک بطری شیر فرموله اضافه کنید و دو بر در روز آن را به فرزندتان بدهید.

شیاف گلیسیرین:

افرادی که از یبوست مزمن رنج می برند، باید از شیاف گلیسیرین استفاده کنند که حرکات مدفوع درون روده را نرم خواهد کرد. از داروخانه برای شیاف گلیسیرین بپرسید. دستورالعمل های روی جعبه آن را دنبال کنید.

سایر بایدها درباره ملین‌ها

– خوردن غذاهای غنی از فیبر.

– انجام یک تمرین معمول و روتین

– پر خوری نکردن

– انجام مدیتیشن و یوگا

سایر نبایدها درباره ملین ها

– از داروهای اعتیاد آور استفاده نکنید

– خوردن غذاهای فرآوری شده مانند مرغ سرخ شده، بستنی، آب نبات را کنار بگذارید.

– محصولات لبنی را بیش از حد مصرف نکنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا! نام و آوازه مــــــرا چنان در حافظــه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــر نیز تــوان به یغمـا بـردن آن را نـداشتــــــه باشـد...! خدایـــــــــا! محبّـت مــرا در دل‌های بندگانت بینداز ... خدایــــــا! مــــرا دوســــت بــــدار و محبوبــم گـــردان...!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا