زیست‌شناسی

فرق کاج و سرو

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۴ میانگین: ۲.۸]

درختان سرو و کاج در ظاهر با هم متفاوت‌اند.

شاید اکثر مردم تفاوت درخت کاج و سرو را در بیان ندانند و همیشه یک اسم مشترک آن هم کاج برای هر دو استفاده می کنند، این درختان سوزنی برگ و همیشه سبز بوده و در شهرها و در پارک های شهری و در ارتفاعات استفاده زیادی دارد، خواستم تا به زبان ساده تفاوت های ظاهری این دو نوع درخت را برای خوانندگان محترم بیان نمایم.

در ادامه بخوانید:


» سلامت و بهداشت | سبک زندگی 


» الگوی تغذیه سالم و اصول آن چیست؟


» کنترل وزن و تناسب اندام

درخت کاج pirus

این درخت به صورت قامت بلند و با شیارهای طولی روی تنه که تاج آن به صورت شاخه های عمودی و افقی رشد کرده با سوزن های جدا از هم و بلند می باشد.

چنانچه شاخه های جانبی (روی تنه) و یا انتهایی (نوک درخت) را قطع کنیم به هیچ وجه جایگزین نخواهند شد و به علت رشد کند محل این شاخه های قطع شده لخت خواهد ماند، پس هرگز نباید سربرداری و یا هرس روی این درختان انجام شود، چون به علت عدم جایگزینی شاخه های جانبی و طولی فرم درخت شکل نامناسبی پیدا می کند.

میوه این درختان بزرگ و مخروطی شکل می باشد و شاید بتوان آن را شبیه یک نارنجک دستی دانست و تاج این درختان محل مناسبی برای زندگی و لانه سازی کلاغ ها بوده که همه ما در شهرها و یا همه جا که این درختان کاشته شد، مشاهده کردیم.

ریزش سوزن و میوه این درختان زیاد بوده و از این نظر مشکلات زیادی را از نظر نظافت پای این درختان به وجود می آورد.

مقایسه مخروط نر و ماده در گیاه کاج

مخروط: مخروط ها اجتماعی از برگ های تغییر شکل یافته ای هستند که پولک نامیده می شوند. در مخروط داران گامتوفیت نر و ماده بر روی دو نوع مخروط متفاوت به نام مخروط نر و مخروط ماده تشکیل می شوند. در بسیاری از بازدانگان مخروط های نر و ماده روی یک گیاه ساخته می شوند. اما بعضی از بازدانگان مخرو طهای نر و ماده ی خود را روی گیاهان مجزایی تشکیل می دهند.

مخروط نر کاج

مخروط های نر کاج، زرد رنگ و باریک بوده و اغلب حالت خوشه ای دارد. مخروط نر مجموع های از پولک ها (فلس ها) است که در زیر هر پولک دو کیسه گرده وجود دارد. کیسه های گرده محل تولید دانه گرده هستند.

مخروط ماده کاج

مخروط های ماده کاج بزر گتر هستند. ابتدا سبز رنگ هستند سپس قهوه ای رنگ می شوند. هر مخروط ماده مجموع های از پولک هاست که در سطح بالایی هر کدام دو تخمک تولید م یشود که منشأ تولید سلول جنسی ماده (تخمزا) هستند.

درخت سرو

این درختان دارای سوزن‌های به هم پیوسته و گوشتی و ریز می باشد.
این درختان با توجه به اینکه دارای قدرت بالایی از جهت سبز شدن روی شاخه های جانبی و طولی بوده همیشه با پوشش سبز در سرتاسر تنه دیده می شود و با انجام هرس روی این درختان شکل های زیبایی را می توان به وجود آورد درختان کهنسال سرو دارای میوه های گرد و کوچک است که در بعضی گونه ها به بزرگی گردو نیز دیده می شود. ریزش سوزن و میوه در این درختان بسیار کم می باشد.
به عنوان مثال دو گونه را که زیاد در شهرها و ارتفاعات به چشم مان می خورد نام می برم .
سرو شیراز: که دارای قامت بلند بوده و شاخه های جانبی آن بطور عمودی رشد می کند و تمام تنه را می پوشاند و با انجام هرس روی آن می توان اشکال زیبایی را به وجود آورد که در باغ ارم شیراز و پارک های لاله و ساعی تهران تعداد زیادی از آن را می توان دید.
یک گونه دیگر سرو نقره یی نام دارد که به علت مقاومت زیادش به کم آبی آن را می توان در خاک های نامرغوب نیز کاشت و به همین علت در ارتفاعات تهران و جاهایی که دسترسی به آب کم می باشد می توان به صورت انبوه مشاهده کرد. در این درختان به علت رشد سریع و امکان هرس روی آن شکل های مختلف زیبایی را می توان به وجود آورد.

بطور ساده درختان کاج دارای قامت بلند با تنه قهوه‌ای با شیارهای طولی و لخت هستند و دارای سوزن های بلند و جدا از هم بوده و قابل هرس نیستند. ولی درخت سرو دارای تنه کاملا سبز و پوشیده از سوزن های ریز گوشتی به هم چسبیده (مرکب) بوده و دارای قامت کوتاه تری نسبت به درختان کاج می باشد و می توان روی این درختان عملیات هرس انجام داد و اشکال مختلف و زیبا به وجود آورد.

اصلی‌ترین موارد تفاوت‌ کاج‌ و سرو‌

درخت کاج درخت سرو
شباهت قامت بلند قامت بلند
همیشه سبز همیشه سبز
تفاوت برگ‌های سوزنی برگی‌های فلسی
کاج‌ها در نونهالی در شاخ و برگ متراکمند، اما در دوران بلوغ و بزرگسالی دارای تاج و شاخساره باز هستتند. سرو‌ها بیشتر از اول تا آخر شاخساره و تاج متراکم و شکلی مخروطی مانند سرو شیراز دارند
میوه مخروطی میوه گرد

مقایسه مخروط نر و ماده کاج و سرو

مخروط نر کاج: در فصل بهار تعداد زیادی گرده زرد رنگ می دهد که با جریان هوا جابجا می شود تعداد آن در جنگل های کاج آنقدر زیاد است که به آن باران گوگردی می گویند) شبیه گوگرد است (مخروط ماده کاج: درون بخش های مخروطی شکل قرار دارد – مخروط های ماده کاج بزرگتر از نر هستند. ابتدا سبز و سپس قهوه ای رنگ می شوند.
نکته: مخروط همان برگ تغییر شکل یافته اند.

مقایسه کاج و سرو

هر دو درخت همیشه سبز هستند – هر دو مخروط نر و ماده دارند – هر دو جزء بازدانگان هستند – گل ندارند اما دانه تولید می کنند – برگ های آنها با هم متفاوت است – کاج برگ سوزنی ولی سرو برگ فلسی دارد – میوه کاج مخروطی ولی میوه سرو گرد است – در سرو مخروط نر کوچکتر است.

QUICK ANSWER

The pine cones typically thought of as pine cones are actually the bigger female pine cones; male pine cones are not as woody and are much smaller in size. Female pine cones hold the seeds whereas male pine cones contain the pollen. Most conifers, or cone-bearing trees, have female and male pine cones on the same tree.

FULL ANSWER

A female pine cone, also called a megasporangiate strobilus, consists of cone or seed scales that hold two ovules, the unfertilized seeds. It takes about two years for female pine cones to become mature. When the seed matures, the cone opens up, exposing the seeds to the environment. Once the seeds are mature, the seed scales fall out of the cone. Seeds are then carried away from the parent tree by the wind and animals. Some female pine cones do not open up until they experience high temperatures such as during a forest fire.

The male pine cone, or microsporangiate strobilus, do not last as long as their female counterparts. Every spring, the pollen from the male pine cones are released into the air where they may eventually land on a scale on the female cone. Male pine cones are usually yellowish because of the pollen dust. Male cones exist in clusters on the tips of the branches of pine trees.

در آخر امیدوارم توانسته باشم تفاوت‌های ظاهری این دو نوع درخت را که در حفظ محیط زیست و دفع آلودگی هوای شهرهای بزرگ دارای اهمیت زیادی بوده برای خوانندگان عزیز بیان نمایم.

نظر شما درباره تفاوت کاج و سرو چیست؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را در انتهای این صفحه در قسمت “ارسال نظر” با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

‫۲ دیدگاه ها

  1. عالی بود ممنون از زحماتتون🙏🏼 مطالبی که در پایه های قبلی خوانده بودم در مورد درخت های کاج و سرو در ذهنم زنده شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا