سلامتی

پیری زودرس | نشانه ها و راه های جلوگیری از پیری زودرس

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

پیری زودرس | نشانه ها و راه های جلوگیری از پیری زودرس

چرا برخی از افراد در دوران جوانی احساس پیری می کنند؟ از کجا بفهمیم دچار پیری زودرس شده ایم؟ چگونه می توان مانع از پیری زودرس شد؟ پیری زودرس در هر سنی از زندگی می تواند رخ دهد. پیری زودرس تبعات ناخوشایندی همچون افسردگی، خودکشی، از کار افتادگی و نگرش منفی نسبت به دوران سالمندی را به دنبال دارد. مهم ترین عوامل ایجاد بروز پیری زودرس؛ تغذیه نامناسب، کم تحرکی، افکار منفی و… هستند. پیری روندی اجتناب ناپذیر است اما با رعایت نکاتی می توان از سرعت آن کاست. همچنین با رعایت این نکات می توانید دوران سالمندی خود را با کیفیت بالاتری سپری نمایید. در ادامه به علل، نشانه ها و راه های مقابله با پیری زودرس پرداخته ایم.

چه عواملی باعث پیری زودرس می شوند؟

عامل اصلی در بروز پیری زودرس سبک زندگیاشتباه است. اما از مهم‌ترین عوامل ایجاد پیری زودرس می توان به تغذیه نامناسب، سیگار، چاقی، فشار خون بالا و چربی خون اشاره کرد. نداشتن فعالیت و خمیده بودن نیز باعث پیری زودرس می شود؛ مثلا وقتی که ساعت ها جلوی لپ تاپ یا تلویزیون بنشینید، به ستون فقرات شما آسیب وارد می شود.

سختی کار و انجام چند وظیفه همزمان باعث خستگی بیش از حد و به اصطلاح فرسودگی بدن تان می شود. مصرف زیاد شیرینی جات و خواب ناکافی از دلایل دیگر پیری زودرس است. همچنین استفاده زیاد از محصولات آرایشی پوست را خشک کرده و یا تحریک می کند که باعث چین و چروک زودرس و خطوط در طول زمان خواهد شد.

دیابت نیز روند پیری را تسریع می کند، همچنین ریسک ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی و کلیوی را افزایش می دهد. فکر و خیال ها، استرس و فشارهای عصبی که در جامعه امروزی گریبان گیر همه است سرعت پیر شدن را بیشتر می کند.

نشانه های پیری زودرس چیست؟

ریزش بیش از حد موها

ریزش بی رویه موی سر و بدن در جوانی می‌تواند نشانه پیری زودرس باشد. هر چقدر میزان ریزش موهایتان چه در ناحیه سر و چه در جاهای دیگر بیشتر باشد، باید گفت که متاسفانه در مسیر پیری زودرس قرار دارید.

کاهش قدرت عضلانی

یکی دیگر از علائم پیری، ضعیف شدن عضلاتِ بدن است. هر چقدر سن انسان بالا می رود به همان اندازه بافت عضلانی کاهش می‌یابد. با از دست دادن توده‌های عضلانی بدنتان دیگر قادر به انجام کار‌هایی که قبلا به راحتی انجام می دادید نیستید. به همین منظور ورزش از سرعت پیر شدن را می کاهد.

کاهش سرعت در بهبود زخم‌ها

هر زخمی با توجه به عمق و مقدار آسیبی که به بافت‌های بدن زده، زمان بهبودی آن فرق دارد. اما به طور معمول زمان بهبود زخم‌ها در ایام جوانی با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد. با تغذیه و سبک زندگی مناسب، روند پیری خود را بکاهید.

چین و چروک های پوست

چین و چروک روی پوست صورت و دست‌ها شایع ترین نشانه های پیری است. در برخی افراد این چین و چروک‌ها زودتر از حالت معمول ظاهر می‌شود که اغلب ژنتیکی می باشد. البته عوامل بیرونی همچون سیگار کشیدن، ماندن بیش از حد زیر نور مستقیم آفتاب، کار کردن در شرایط خیلی سخت و حتی نوع مصرف مواد غذایی نیز بر چین و چروک پوست تاثیرگذار هستند.

افزایش چربی در بدن

جمع شدن چربی دور کمر و شکم از علائم پیری زودرس است. شخصی که در حال پیر شدن است از نظر ظاهری نیز دچار تحولات اساسی می‌شود. اگر احساس می‌کنید که چربی دور شکم و پهلوهایتان بیش از اندازه مجاز شده است و بسیار چاق شده اید باید به فکر راه چاره ای باشید. تاثیر چاقی بر سلامت روان ضرورت اهمیت به وزن را دو چندان می کند. می توانید با اجرای یک رژیم غذایی سالم و ورزش مداوم چربی ها را از بین ببرید‌‌‌‌.

کم شدن توده استخوان بدن

از دست دادن توده استخوانی بدن بخشی از فرایند پیری است. وقتی چنین وضعیتی در انسان به وجود آید به راحتی از شکل ظاهری فرد می‌توان به پیر بودن شخص مورد نظر پی برد.

چگونه می توان از پیری زودرس جلوگیری کرد؟

زود بخوابید

دیر خوابیدن و کمبود خواب باعث می شود ظاهر انسان پیرتر به نظر برسد. کمبود خواب باعث پف چشم و افتادگی و خستگی پلک های چشم می شود.
روی شکم نخوابید، چرا که باعث آسیب به پوست صورت می شود. تماس پوست صورت با بالشت هایی از جنس کتان، کلاژن های پوست را می شکند و چین و چروک های دائمی به وجود می آورد. بهترین حالت خوابیدن به پشت یا پهلو است.

ورزش روزانه و منظم

بهترین راه جلوگیری از پیری زودرس ورزش روزانه است. برای سالم و جوان ماندن روزانه حداقل نیم ساعت ورزش کنید. ورزش میزان هورمون کورتیزول (هورمون استرس) را در بدن کاهش و میزان تولید هورمون های مفید مانند تستوسترون را افزایش می دهد. از همه مهمتر باعث شادابی و افزایش خلق خوش می شود.

برنامه غذایی سالم

از مصرف زیاد قند و غذاهای پر چرب خودداری کنید. مصرف زیاد قند و چربی روند پیری قسمت های مختلف بدن را افزایش می دهد. مصرف ماهی های سالمون و تن، گردو و دانه کتان، به دلیل داشتن اُمگا۳ التهاب بدن را کاهش می دهد و در حفظ سلامت پوست نقش مهمی دارد.
نوشیدن آب زیاد راز جوانی است. آب برای حفظ رطوبت پوست بسیار مهم است. پوست خشک، حالت ارتجاعی کمتری دارد و برای ایجاد چین و چروک مستعدتر می شود.

ترک سیگار و مشروبات الکلی

هرچه زودتر استعمال دخانیات را کنار بگذارید و برای ترک سیگار اقدام کنید. حتی دود سیگار خطر بروز هر نوع بیماری از جمله سرطان، بیماری قلبی و مرگ زودرس را افزایش می دهد. مصرف مشروبات الکلی نیز فرد را در معرض انواع بیماری های کبدی، کلیوی، حرکتی و… قرار می دهد. استفاده توام از این دو ماده و مواد دیگر آسیب را بیشتر می کند.

بخشش دیگران و دوری از فکر و خیال زیاد

سعی کنید بدی های دیگران را فراموش کنید و کینه کسی را در دل نگه ندارید. فکر و خیال زیاد به تدریج روانتان را فرسوده می کند. جسم و روح ارتباط مستقیمی باهم دارند. بر اساس نتایج تحقیقات ارتباط مستقیمی بین بخشش و سلامت جسمی وجود دارد. برای اطلاع از راه های بخشش دیگران کلیک کنید.
همچنین نبخشیدن، فعالیت عصبی را افزایش می دهد و باعث می شود کیفیت خواب شما پایین بیاید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا! نام و آوازه مــــــرا چنان در حافظــه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــر نیز تــوان به یغمـا بـردن آن را نـداشتــــــه باشـد...! خدایـــــــــا! محبّـت مــرا در دل‌های بندگانت بینداز ... خدایــــــا! مــــرا دوســــت بــــدار و محبوبــم گـــردان...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا