زیست‌شناسیعلوم پزشکی

چگونه ویروس باعث خلع سلاح سیستم ایمنی می‌شود

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

چگونه ویروس باعث خلع سلاح سیستم ایمنی می‌شود

دکتر مجازی: چگونه ویروس‌هایی مانند HIV یا ویروس هپاتیت C که باعث ایجاد عفونت های مزمن می‌شوند سیستم ایمنی میزبان خود را کنترل می‌کنند؟

چگونه ویروس‌هایی مانند HIV یا ویروس هپاتیت C که باعث ایجاد عفونت‌های مزمن می‌شوند سیستم ایمنی میزبان خود را کنترل می‌کنند؟
دانشمندان پاسخ دادن به این سوال را مدت طولانی فراموش کرده‌اند. اما پژوهش جدیدی که در دانشگاه McGill صورت گرفت باعث کشف یک مکانیسم مولکولی شده‌است. این مکانیسم ممکن است یک قطعه کلیدی از پازل باشد. این کشف می‌تواند اهداف جدیدی را برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها فراهم کند.

مبارزه با عفونت به طور عمده بستگی به ظرفیت بدن ما برای تشخیص سریع سلول‌های آلوده و نابودی آن‌ها دارد. این کار توسط گروهی از سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های CD8+ T صورت می‌گیرد. این سلول‌ها همانند سربازانی هستند که برخی از دستورات خود را از طریق واسطه‌های شیمیایی به نام سیتوکین‌ها دریافت می‌کنند. سیتوکین‌ها منجر می‌شوند که سلول‌ها بیشتر یا کمتر به تهدیدات خارجی پاسخ دهند. در بیشتر موارد، سلول های CD8+ T به سرعت سلول‌های آلوده را تشخیص می‌دهند و برای از بین بردن آن‌ها جهت جلوگیری از گسترش عفونت اقدام ‌می‌کنند.

Martin Richer، استادیار گروه میکروب‌شناسی و ایمونولوژی McGill و نویسنده ارشد این مطالعه که اخیرا در نشریه Immunity منتشر شده، می‌گوید:

«هنگامی که با ویروس‌هایی که منجر به عفونت مزمن می‌شوند رو به رو می‌شویم، سلول‌های ایمنی گروهی از دستورات نادرست را دریافت می‌کنند. این دستورات موجب کاهش پاسخ‌دهی سیستم ایمنی می‌شود.»

یا توجه به تحقیقی که در آزمایشگاه Richer توسط Logan Smith، دانشجوی کارشناسی ارشد، انجام شد؛ برخی از ویروس‌ها با وجود تولید سیتوکین که منجر به اصلاح گلیکوپروتئین‌ها در سطح سلول‌های CD8+ T می‌شود باز هم به کنترل سلول ادامه می‌دهند و کارکرد سلول‌ها را کمتر می‌کند. طی این مانور پاتوژن فرصتی به دست می‌آورند تا پاسخ ایمنی را از بین ببرند و عفونت مزمن را ایجاد کنند. نکته مهم این است که این راه می‌تواند مورد هدف قرار بگیرد تا برخی از قابلیت‌ها به سلول‌های T بازگردانده شود و ظرفیت سلول‌ها را برای کنترل عفونت افزایش داده شود.

کشف این مسیر تنظیم‌کننده می‌تواند به شناسایی اهداف درمانی جدید برای انواع بیماری‌ها کمک کند.

Richer می‌گوید:

«امکان دارد ما بتوانیم از راه‌های القا شده توسط این سیگنال‌ها استفاده کنیم تا با ایجاد سیستم ایمنی که پاسخگویی بیشتری دارد با بیماری‌های مزمن ویروسی مبارزه کنیم. این یافته‌ها همچنین ممکن است برای بیماری‌هایی مانند سرطان و خود ایمنی که عملکرد سلول‌های T ضعیف می‌شوند، مفید باشند.»

اینترلوکین-۱۰ به طور مستقیم باعث کاهش عملکرد سلولهای CD8+ T می‌شود و با افزایش شعاع N-گلیکان حساسیت آنتی‌ژن را کاهش می‌دهد. این موضوع در Immunity منتشر شده‌است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا! نام و آوازه مــــــرا چنان در حافظــه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــر نیز تــوان به یغمـا بـردن آن را نـداشتــــــه باشـد...! خدایـــــــــا! محبّـت مــرا در دل‌های بندگانت بینداز ... خدایــــــا! مــــرا دوســــت بــــدار و محبوبــم گـــردان...!

‫۶ دیدگاه ها

  1. بنظر من ویروس گلبول های سفید رو از بین میبره و کم‌میکنه اینطوری با یه سرما خوردگی ساده ممکنه بیمار بمیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا