علوم پایه

گوجه فرنگی میوه است یا سبزی؛ گوجه فرنگی سیاه

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

سوالی که دانشمندان هم پاسخی برایش ندارند: گوجه‌فرنگی میوه است یا سبزی؟

گوجه

دانشمندان هنوز هم به درستی نمی‌دانند که آیا گوجه فرنگی میوه است یا سبزی. به گزارش سرویس دانش و فناوری برنا، دانشمندان هنوز هم به درستی نمی‌دانند که آیا گوجه فرنگی میوه است یا سبزی.

حتماً بخوانید: چرا رنگ گوجه‌فرنگی قرمز است

بر اساس گزارش ای ان نیوز، از دیدگاه گیاه‌شناسی گوجه‌فرنگی یک میوه به شمار می‌رود، اما از دیدگاه باغبانی علمی و همچنین از نظر مردم، گوجه فرنگی جزو سبزیجات است.
گوجه‌فرنگی همانند فلفل و بادنجان به خانواده تاجریزی تعلق دارد و این موضوع باعث شده است بسیاری در گذشته این میوه را سمی بدانند.
گوجه‌فرنگی از ارکان مهم غذایی در سراسر جهان است و همه ساله در اسپانیا، جشنواره گوجه‌فرنگی در آخرین چهارشنبه ماه آگوست در شهر بونل (Bunol) در نزدیکی والنسیا برگزار می‌شود.
در این جشنواره ۲۰ هزار نفر شرکت می‌کنند.

گوجه فرنگی سیاه هم تولید شد

گوجه

این گوجه فرنگی های جدید در ابتدای رشد خود سبز هستند اما به تدریج رنگ آنها به سیاهی کشیده می شود.

این گوجه فرنگی های جدید در ابتدای رشد خود سبز هستند اما به تدریج رنگ آنها به سیاهی کشیده می شود.
به گزارش انتخاب، پس از تولید گوجه فرنگی های تراریخته به رنگ بنفش اکنون دانشمندان گوجه فرنگی های سیاه را تولید کرده اند.  محققان پیش از این هویج بنفش، کدوی زرد و مارچوبه سفید رنگ را تولید کرده اند. به گفته محققان گوجه فرنگی های سیاه رنگ از گوجه های قرمز معمولی سالم تر هستند. این محصول جدید که “رز نیلی” نام گرفته توسط پژوهشگران دانشگاه اورگان در آمریکا کشت شده و در سال جاری روانه بازارهای اروپا خواهد شد. این گوجه فرنگی های غیر معمولی که حاصل پیوند گیاهان گوجه فرنگی قرمز و بنفش است یک ابرغذای جدید تلقی می شود.

گوجهدانش پژوهان گوجه فرنگی های بنفش حاوی آنتوسیانین- آنتی اکسیدانی که گفته می شود می تواند با چاقی و دیابت مبارزه کند- را با گوجه فرنگی قرمز معمولی پیوند زدند. گفته می شود که این گوجه فرنگی های سیاه به شیرینی گوجه های معمولی نیستند اما خوش مزه اند و برای استفاده در سالاد بسیار مطلوب به نظر می رسند. اگرچه گوجه فرنگی های تیره دیگری نیز در بازار دیده می شود اما رز نیلی تنها گوجه فرنگی سیاه واقعی و تیره ترین محصول از این نوع است که تا کنون کشت شده.
این گوجه فرنگی ها توسط پروفسور جیم میرز و همکارانش در دانشگاه اورگان رشد داده شده است. آنها برخی از گوجه فرنگی ها را با رنگدانه بنفش یافته و آزمایش های آنها نشان داد که آنتوسیانین عامل ایجاد رنگ بنفش است. سپس گوجه فرنگی های بنفش را با برخی گوجه فرنگی های وحشی ترکیب کرده و در نهایت به گونه سیاه این محصول رسیدند. بازارهای انگلیس برای نخستین بار میزبان این محصول خواهند بود.

تولید گوجه فرنگی بادمجانی رنگ با ماندگاری بالا

تهران- الکوثر: در انگلیس گوجه فرنگی هایی بادمجانی رنگ تولید می شود که مشاهده عکسهای آن موجب شگفتی کاربران شبکه های اجتماعی شده است.

این گوجه فرنگی های بادمجانی رنگ قابلیت ماندگاری بالایی دارند و دارای آنتی اکسیدان های قوی هستند. قیمت هر عدد از این گوجه فرنگی ها به پول ایران حدود ۴۴ هزار تومان است.

برای بسیاری از کاربران جالب است طعم این گوجه فرنگی بادمجانی رنگ را تجربه کنند تا تفاوت آن را با گوجه فرنگی های معمولی بفهمند.

همچنین در این نوع گوجه فرنگی به مقدار زیادی «انتوسیانین» وجود دارد که در میوه ها و سبزی های دیگر به ندرت یافت می شود و برای درمان سرطان، دیابت و چاقی بسیار موثر است.

امتیاز کاربران

[taq_review]
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا! نام و آوازه مــــــرا چنان در حافظــه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــر نیز تــوان به یغمـا بـردن آن را نـداشتــــــه باشـد...! خدایـــــــــا! محبّـت مــرا در دل‌های بندگانت بینداز ... خدایــــــا! مــــرا دوســــت بــــدار و محبوبــم گـــردان...!

‫۲ دیدگاه ها

  1. بله
    هر ساله در اسپانیا یک جشنی گرفته میشه که مردم در اون به هم گوجه فرنگی پرتاب میکنن و برخی کامیون هایی از گوجه رو در شهر میچرخونن و به مردم گوجه میندازن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا