دعوت به مشارکت در یک پژوهش دانشگاهی

اطلاعات پژوهش

رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است به کاهش خطر مشکلات شناختی کمک کند

بر اساس تحقیقات جدید، رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است به کاهش خطر زوال شناختی و زوال عقل کمک کند.

مطالعه‌ای که در روز پنجشنبه در شبکه JAMA منتشر شد، بیش از 6000 فرد اسپانیایی و لاتین تبار که رژیم مدیترانه ای را دنبال کردند دریافتند که پیروی دقیق از رژیم غذایی با شناخت بیشتر و کاهش حافظه کمتر مرتبط است.

در حال حاضر بیش از 6 میلیون نفر در ایالات متحده با بیماری آلزایمر زندگی می کنند و انتظار می رود این تعداد تا سال 2050 به 13 میلیون نفر افزایش یابد.

داده ها همچنین نشان می دهد که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر زوال عقل ها در میان افراد اسپانیایی تبار و لاتین تبار قابل توجه است. پیش بینی می شود تعداد افراد اسپانیایی تبار و لاتین تبار مبتلا به آلزایمر بین سال های 2012 تا 2060 به میزان 832 درصد افزایش یابد.

به گفته محققان، همان گونه که تحقیقات قبلی نشان داده است رژیم غذایی مدیترانه ای، در برابر زوال شناختی محافظت می کند و ممکن است به کاهش این خطر کمک کند.

دانیل مک آووی (Danielle McAvoy)، MSPH، RD، یک متخصص تغذیه ثبت شده با ورزشگاه خانگی قوی، گفت: این یافته‌ها از آنچه مطالعات دیگر یافته‌اند حمایت می‌کند و ارتباط بین سلامت شناختی و رژیم غذایی مدیترانه‌ای را تقویت می‌کند. بسیار خوب است که جمعیت به طور خاص لاتین/اسپانیایی بودند و غذاها از نظر فرهنگی مناسب بودند، زیرا نشان می دهد که هر کسی در هر کجا می تواند از رژیم غذایی مدیترانه ای بهره‌مند شود.

رژیم غذایی مدیترانه ای با شناخت بهتر مرتبط است

محققان داده های سلامتی 6321 بزرگسال اسپانیایی تبار یا لاتین تبار را که به طور آزاد، متوسط ​​یا شدید به رژیم غذایی مدیترانه ای پایبند بودند، ارزیابی کردند.

شرکت کنندگان ارزیابی های رژیم غذایی را تکمیل کردند و تحت دو تست شناختی قرار گرفتند.

از این گروه، 35.8 درصد به رژیم غذایی مدیترانه ای، 45.4 درصد به طور متوسط ​​به رژیم غذایی مدیترانه ای پایبند بودند، و 18.8 درصد به شدت به برنامه غذایی پایبند بودند.

تیم تحقیقاتی دریافتند که پیروی دقیق از رژیم غذایی با شناخت بیشتر و کاهش خطر یادگیری و کاهش حافظه نسبت به افرادی که به طور محدود به رژیم غذایی پایبند هستند، مرتبط است.

به گفته محققان، یافته ها نشان می دهد که پیروی دقیق از رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است خطر زوال شناختی و بیماری آلزایمر را در جمعیت اسپانیایی و لاتین تبار کاهش دهد.

 دکتر اسکات کایزر، متخصص سالمندان و مدیر سلامت شناختی سالمندان برای موسسه علوم اعصاب اقیانوس آرام در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در سانتا مونیکا، کالیفرنیا، گفت: در حالی که «رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای» به طور مداوم با کاهش خطر زوال عقل مرتبط بوده است، این مطالعه به ما یادآوری می‌کند که به جای چیزی خاص برای هر رژیم غذایی خاصی – با هر برچسب خاص یا مرتبط با هر فرهنگ خاصی – فواید مصرف مقادیر زیاد مواد غذایی است که به حفظ عملکرد و سلامت مغز و اجتناب یا محدود کردن مواردی که احتمالاً باعث آسیب می شوند کمک می کند.

چگونه رژیم غذایی بر شناخت تأثیر می‌گذارد 

عادات سبک زندگی سالم از دیرباز با خطر کمتر زوال عقل همراه بوده است، حتی در میان افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

به گفته دکتر دانا الیس هانس، متخصص تغذیه بالینی در مرکز پزشکی UCLA، استادیار دانشکده بهداشت عمومی فیلدینگ UCLA، و نویسنده کتاب Recipe for Survival، مزایای شناختی رژیم مدیترانه ای به اثرات ضد التهابی این رژیم غذایی مربوط می شود.

تحقیقات نشان داده است که التهاب ارتباط نزدیکی با بیماری‌های مزمن دارد. التهاب همچنین با تجمع پلاک‌هایی در مغز مرتبط است که با آلزایمر مشخص می‌شوند.

هانس گفت: “مطالعات تغذیه ای و اپیدمیولوژیک زیادی وجود دارد که نشان می دهد رژیم های غذایی سالم – مانند رژیم مدیترانه ای – التهاب را کاهش می دهد.”

هانس افزود: «یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم برای کند کردن پیری و زوال شناختی انجام دهیم، خوردن یک رژیم غذایی بسیار سالم، ضد التهابی و عمدتاً گیاهی مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای است».

نکاتی برای رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای

مک آووی می گوید رژیم مدیترانه ای برای اکثر مردم آسان است.

مک‌آوی گفت: «این بخش‌ها یا مقدار غذایی را که باید بخورید مشخص نمی‌کند – شما به اندازه‌ای که نیاز دارید بسته به اندازه بدن و سطح فعالیت می‌خورید.»

به گفته کایزر، این مطالعه همچنین نشان می دهد که برای حفظ یک رژیم غذایی سالم برای مغز، نیازی نیست فرهنگ، سلیقه یا ترجیحات غذایی خود را کنار بگذاریم.

کایزر می‌گوید: «به جای آن، در چارچوب علاقه‌مندی‌ها و دوست نداشتن‌هایمان، می‌توانیم مقادیر سخاوتمندانه‌ای از غذاهای مفید تقویت‌کننده مغز را بگنجانیم و از غذاهایی که به احتمال زیاد آسیب می‌زنند اجتناب کنیم یا محدود کنیم.»

رژیم غذایی مدیترانه ای شامل آجیل، دانه ها و روغن زیتون به همراه غذاهای گیاهی از جمله میوه ها، غلات، حبوبات و سبزیجات است. ماهی، مرغ، تخم مرغ و لبنیات نیز اجزای اصلی رژیم مدیترانه ای هستند.

هانس می گوید شما همچنین می توانید رژیم مدیترانه ای داشته باشید که کاملاً گیاهی باشد و حاوی روغن گردو و جلبک برای اسیدهای چرب امگا 3 باشد.

از گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و کره باید اجتناب شود.

هانس گفت: «پیروی از این نوع رژیم غذایی نه تنها برای سلامت و شناخت شخصی شما بسیار مفید است، بلکه برای محیط زیست و تغییرات آب و هوایی نیز مفید است.

نتیجه نهایی: 

بر اساس تحقیقات جدید، رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است به کاهش خطر زوال شناختی و زوال عقل کمک کند. متخصصان تغذیه می گویند دریای مدیترانه دارای اثر ضد التهابی قوی است که به مبارزه با بیماری های مزمن کمک می کند.

امتیاز شما به این مطلب:

★ اول از راست = ۱ امتیاز | ★ پنجم از راست = ۵ امتیاز

میانگین امتیازها: 0 / 5. تعداد آراء: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهید.

منبع
www.healthline.com

داریوش طاهری

نه اولین، اما در تلاش برای بهترین بودن؛ نه پیشرو در آغاز، اما ممتاز در پایان. ---- ما شاید آغازگر راه نباشیم، اما با ایمان به شایستگی و تعالی، قدم برمی‌داریم تا در قله‌ی ممتاز بودن بایستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید

ورود/ ثبت نام با جیمیل

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر

ورود/ ثبت نام با جیمیل

برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید

ورود/ ثبت نام با جیمیل

برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید

ورود/ ثبت نام با جیمیل

برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید

ورود/ ثبت نام با جیمیل

برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر

ورود/ ثبت نام با جیمیل

ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.

ورود/ ثبت نام با جیمیل

تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید

ورود/ ثبت نام با جیمیل

تغییر رمز با موفقیت انجام شد

ورود/ ثبت نام با جیمیل