سلامتیعلوم پزشکی

آنچه در مورد هایپرترمی بدخیم باید بدانید: علل، علائم، تشخیص و درمان

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۱ میانگین: ۵]

در این مقاله اطلاعاتی در مورد هایپرترمی بدخیم، عواملی که باعث این واکنش شدید دارویی می‌شوند و چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند، ارائه می شود. این به شما کمک می‌کند تا قبل از هر گونه عمل جراحی در مورد این خطر احتمالی با پزشک یا متخصص بیهوشی خود صحبت کنید.

هیپرترمی بدخیم چیست؟

هیپرترمی بدخیم یک واکنش شدید به برخی از داروهای بیهوشی است که معمولاً در حین جراحی استفاده می شود. این بیماری بر برخی از افراد که دارای استعداد ژنتیکی هستند تأثیر می گذارد.

افرادی که این واکنش را تجربه می کنند ممکن است هنگام قرار گرفتن در معرض داروهای بیهوشی خاص، افزایش سریع ضربان قلب و دمای بدن داشته باشند. سرعت تنفس آنها ممکن است افزایش یابد و ممکن است دچار تجزیه فیبرهای عضلانی و افزایش سطح اسید در خون خود شوند.

حتی با درمان مناسب، هایپرترمی بدخیم می تواند منجر به مرگ شود. مهم است که این ریسک را جدی بگیرید.

چه چیزی باعث هایپرترمی بدخیم می‌شود؟

هیپرترمی بدخیم با انواع تغییرات ژنتیکی همراه است. یکی از ژن هایی که بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد RYR1 است . CACNA1S و STAC3 کمتر تحت تأثیر قرار می گیرند.

در بیشتر موارد، افراد ژن حساسیت به هیپرترمی بدخیم (MHS) را به ارث می‌برند. با این حال، گاهی اوقات می تواند نتیجه یک تغییر ژنتیکی تصادفی باشد.

MHS از طریق وراثت غالب منتقل می شود، به این معنی که کودکان بزرگسالان دارای الگوی ژنی برای MHS پنجاه درصد شانس به ارث بردن آن را دارند. اگر فردی قبلاً در هنگام بیهوشی علائمی را ایجاد نکرده باشد، بستگان او ممکن است از این خطر آگاه نباشند.

چه داروهایی می‌توانند باعث ایجاد هیپرترمی بدخیم شوند؟

انواع زیر از داروهای بیهوشی می توانند باعث ایجاد هیپرترمی بدخیم شوند:

شما می توانید با پزشک، جراح و متخصص بیهوشی خود در مورد هر گونه نگرانی که ممکن است قبل از عمل جراحی داشته باشید مشورت کنید.

علائم اولیه هیپرترمی بدخیم چیست؟

در بیشتر مواقع، تا زمانی که فرد داروهای بیهوشی خاصی را دریافت نکند، هیچ علامت یا نشانه ای از هیپرترمی بدخیم رخ نمی دهد.

هنگامی که فرد داروها را مصرف کرد (و برای مدت کوتاهی پس از آن)، علائم زیر ممکن است نشان دهنده هایپرترمی بدخیم باشد:

  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش تولید دی اکسید کربن
  • سفتی عضلات
  • افزایش سریع دمای بدن

با این حال، علائم هیپرترمی بدخیم ممکن است با هر قرار گرفتن در معرض داروهای محرک ظاهر نشود.

آیا علائم بعدی هیپرترمی بدخیم وجود دارد؟

بدون درمان فوری، هایپرترمی بدخیم می تواند منجر به عوارض جدی تری مانند:

  • تجزیه عضلات
  • ایست قلبی
  • ضربه مغزی
  • خونریزی داخلی
  • شکست سایر سیستم های بدن
  • تشنج
  • کما

هایپرترمی بدخیم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

آزمایش ژنتیک می تواند تعیین کند که آیا شما MHS دارید یا خیر. افراد با سابقه خانوادگی هیپرترمی بدخیم ممکن است بخواهند قبل از بیهوشی آزمایش ژنتیکی انجام دهند.

چند آزمایشگاه منتخب می توانند آزمایش انقباض کافئین هالوتان را انجام دهند که شامل بیوپسی عضله است. کارکنان آزمایشگاه نمونه ماهیچه زنده را در معرض هالوتان و کافئین قرار می دهند تا واکنش آن به گاز بیهوشی را تجزیه و تحلیل کنند.

در بسیاری از موارد، هیچ شاخصی از هیپرترمی بدخیم قبل از وقوع وجود ندارد. نظارت در حین و بعد از جراحی می تواند به پرسنل جراحی کمک کند تا علائم هایپرترمی بدخیم را شناسایی کنند تا بتوانند فورا آن را درمان کنند.

حتی اگر در طول جراحی های گذشته هیپرترمی بدخیم را تجربه نکرده باشید، ممکن است در معرض خطر باشید. ممکن است تا زمانی که چندین عمل جراحی انجام ندهید و در نهایت علائم ظاهر نشوند، تشخیص داده نشود.

چه تفاوتی با سندرم بدخیم نورولپتیک دارد؟

در نگاه اول، هیپرترمی بدخیم و سندرم بدخیم نورولپتیک ممکن است مشابه به نظر برسند. آنها علائم مشترکی دارند، مانند تغییرات دمای بدن و ماهیچه های سفت، و درمان هر یک از این بیماری ها مستلزم توقف داروی محرک است.

با این حال، چندین تفاوت بزرگ بین آنها وجود دارد.

این دو حالت توسط داروهای مختلف ایجاد می شوند. در حالی که برخی از داروهای بیهوشی می توانند باعث ایجاد هیپرترمی بدخیم شوند، داروهای نورولپتیک باعث ایجاد سندرم بدخیم نورولپتیک می شوند. متخصصان مراقبت های بهداشتی معمولاً اینها را برای درمان اسکیزوفرنی و سایر اختلالات عصبی، روانی یا عاطفی تجویز می کنند.

علاوه بر این، سندرم بدخیم نورولپتیک به آرامی در طی چند روز ظاهر می شود، در حالی که هایپرترمی بدخیم سریعتر ظاهر می شود.

داروهای مناسب برای درمان این دو بیماری نیز متفاوت است.

چگونه هیپرترمی بدخیم را درمان می کنید؟

هوشیاری کلید درمان هیپرترمی بدخیم است.

بدون درمان سریع، عوارض ناشی از هیپرترمی بدخیم می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

اگر علائم هایپرترمی بدخیم در زمانی که شما تحت بیهوشی هستید شروع شود، تیم جراحی شما بلافاصله دارو را تجویز می کند. دانترولن و داروهایی که باعث تحریک واکنش می شوند را متوقف کنید. جراح تلاش خواهد کرد تا جراحی را در اسرع وقت پایان دهد.

هر گونه علائم یا عوارض جانبی ناشی از هایپرترمی بدخیم نیز باید فورا مورد توجه قرار گیرد. این می تواند شامل استفاده از یکی از موارد زیر باشد:

  • بسته های یخ
  • IV های مایع سرد برای خنک کردن بدن شما
  • اکسیژن اضافی از طریق ماسک
  • داروهایی برای درمان ضربان قلب نامنظم

هنگامی که متخصصان مراقبت های بهداشتی وضعیت شما را تثبیت کردند، معمولاً باید یک روز یا بیشتر را در بخش مراقبت های ویژه برای نظارت بگذرانید.

لُب مطلب

هیپرترمی بدخیم یک واکنش بالقوه تهدید کننده زندگی به برخی از داروهای بیهوشی است. برای کمک به جلوگیری از هایپرترمی بدخیم، مهم است که در صورت داشتن سابقه خانوادگی این بیماری یا سابقه واکنش های منفی به داروهای بیهوشی به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر فکر می کنید که ممکن است استعداد ژنتیکی برای هیپرترمی بدخیم داشته باشید، آزمایش ژنتیک برای یافتن آن در دسترس است.

مهم است که هر گونه سوال یا نگرانی در مورد روش های جراحی با جراح یا متخصص بیهوشی خود مطرح کنید. آنها می توانند شما را در مورد هر گونه خطر احتمالی راهنمایی کنند.

منابع

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر
منبع
www.healthline.com

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا