روانشناسیعلوم انسانی

عوامل شکل‌دهنده به رفتار انسان: انگیزه و نگرش؛ مهم‌ترین عوامل نگرشی

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۲ میانگین: ۵]

نمونه آزمون‌ روانشناسی 
توجه داشته باشید این آزمون صرفا برای کمک به یادگیری شما طراحی و ارائه شده است و هیچ گونه امتیاز یا اطلاعاتی از شما در این وب‌سایت بایگانی نمی‌شود. 

آزمون شامل ۲۰ پرسش است.

 

سلام و درود

«تکرار مادر مهارت‌هاست»

در راستای افزایش مهارت شما آزمون‌های متنوع و زیادی برای شما آماده شده است.

برای تثبیت مطلب در حافظه و یادگیری هر چه بیشتر مطلب، در آزمون‌های آنلاین «آینده‌نگاران مغز» شرکت کنید.

برای شرکت در انواع آزمون‌های آنلاین «روان‌شناسی» بر لینک زیر کلیک کنید:

» آزمون‌های آنلاین روان‌شناسی

از فراگیر انتظار می‌رود در پایان این مبحث بتواند:

۱- به دو نمونه از موفقیت‌های خود که یکی بر اثر انگیزه درونی و دیگری بر اثر انگیزه بیرونی بوده، اشاره و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کند.

۲- تأثیر نگرش بر موفقیت یا عدم موفقیت خود و دیگران را در درس خواندن در ۵ دقیقه ارائه کند.

۳- دلایل مهم‌تر بودن انگیزه‌های درونی بر بیرونی را با ذکر دو مثال تشریح کند.

۴- ضمن شناسایی سه مورد از شناخت‌های ناهماهنگ، جهت هماهنگی شناختی راهکار مناسب را ارائه دهد.

۵- با تحلیل یکی از شکست‌های خود و یا افراد دیگر چگونگی اسناد دهی آن‌ها را بررسی و برای هر کدام از اسنادهای غلط، جایگزین درست معرفی کند.

۶- این جمله که «چه بخوانیم و چه نخوانیم نمره ما فرقی نخواهد کرد» کدام مفهوم درس را توضیح می‌دهد؟ برای رهایی از آن یک پیشنهاد مناسب ارائه دهد.

انگیزه و نگرش

* مینا دانش‌آموز پایه یازدهم است. او می‌خواهد در امتحانات نهایی از دانش آموزان ممتاز منطقه خود باشد، به همین دلیل تمام وقت و توان خود را بسیج کرده تا به این هدف برسد. برخلاف او هانیه دوست هم کلاسی‌اش، علاقه‌ای به درس و مدرسه ندارد و تکالیف مدرسه را به اجبار انجام می‌دهد.

به نظر شما چرا بعضی افراد دوست دارند برای کم کردن مشکلات دیگران به آن‌ها کمک کنند و بعضی دیگر تنها به رفاه و آسایش خود فکر می‌کنند؟ چرا بعضی شاداب و پرانرژی‌اند و برخی بی‌حوصله و بی انرژی؟ علت این همه تفاوت در رفتار چیست؟

همه پرسش‌های فوق در پاسخ به «چرایی» رفتار مطرح می‌شود. جست‌وجوی علت رفتار، در واقع، به معنای توجه به عوامل انگیزشی آن رفتار است. انسان و حیوان، در پاسخ به نیازهای زیستی، عوامل انگیزشی مشترکی دارند، اما انسان، برخلاف حیوان، تابع عامل توانمندتری است که «نگرش» نام دارد.

* حسین در هفته گذشته با والدینش مشورت می‌کرد تا وقت آزادش را با کار کردن در مغازه آهنگری عمویش بگذراند. پدر حسین گفت: «شما هیچ نیاز مالی نداری. بهتر است همه اوقات خودت را به مطالعه بپردازی» حسین در پاسخ می‌گوید: «من می‌خواهم روی پای خودم بایستم. پول حاصل از زحمات خودم به من عزت نفس می‌دهد».

آیا پاسخ حسین به نیازهای زیستی وی مربوط است؟

آیا حیوانات هم این گونه پاسخ می‌دهند؟

در بررسی چرایی رفتار گاه به عواملی توجه می‌شود که فراتر از نیازهای زیستی و مادی انسان است. به مجموعه عوامل فرازیستی که باعث به حرکت در آوردن رفتار و شناخت ما می‌شود، نگرش می‌گویند.

تشنگی و نیاز به سیراب شدن است که ما را همواره به سوی آب می‌کشد و در ما حرکت و جنبش ایجاد می‌کند.

حیوان و انسان، هردو، تشنه می‌شوند. هر دو به سمت آب می‌روند و می‌خواهند عطش خود را برطرف کنند. آیا بین برطرف کردن نیاز آدمی به آب با حیوان تفاوتی وجود دارد؟ تفاوت در چیست؟ اگر این انسان یک مادر باشد و در بیابان مقدار کمی آب همراه داشته باشد چه چیزی موجب می‌شود تا خود از نوشیدن آب سرباز زده و کودکش را سیراب کند؟ مگر مادر تشنه نیست و نیاز به آب ندارد؟ این از خود گذشتگی انسان‌ها در شرایط سخت، بیانگر چه تفاوت مهمی میان انسان و حیوان است؟

با توجه به نکات مطرح شده به این سؤالات پاسخ دهید.

• رفتاری که از انسان و حیوان در چنین شرایطی سر می‌زند چیست؟

حیوان خود را سیراب می‌کند اما مادر با وجود تشنگی نمی‌نوشد و کودکش را سیراب می‌کند. 

• انسان و حیوان از رسیدن به آب چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

حیوان: رفع تشنگی و سیراب شدن

انسان: رفع تشنگی و سیراب شدن یا سیراب کردن

• چه چیزی موجب حرکت انسان و حیوان به سمت آب می‌شود؟

تشنگی و نیاز به سیراب شدن است که ما را همواره به سوی آب می‌کشد و در ما حرکت و جنبش ایجاد می‌کند.

• چرا مادر تشنه، کودک را در نوشیدن آب بر خود مقدم می‌دارد؟

آنچه در کنار خواسته‌ها، رفتار مادر را کنترل می‌کند، نگرش اوست. یعنی باوجود تشنگی نمی‌نوشد و دیگری را بر خود مقدم می‌شمارد. زیرا این را فضیلت می‌داند. 

تفاوت انسان و حیوان به عنوان دو موجود زنده، این است که انسان فقط، صرفاً مانند حیوان، بر اساس غریزه و خواسته قدم بر‌نمی‌دارد، بلکه در کنار خواسته‌ها آنچه که رفتار او را کنترل می‌کند، نگرش است؛ یعنی باوجود تشنگی نمی‌نوشد و یا در صورت احتیاج شدید به پول و غذا، دیگری را بر خود مقدم می‌شمارد و این را فضیلت به حساب می‌آورد. چه بسا فردی با وجود خستگی زیاد و نیاز شدید به خواب، با بررسی موقعیت و جایگاهی که دارد، خواب خود را به صورت ارادی به تأخیر می‌اندازد و حضورش در آن موقعیت را (مثلاً در مهمانی، عزا، عروسی دوستان و …) ترجیح می‌دهد؛ زیرا خواب یک نیاز فردی است، ولی احترام به جمع یک خواسته اجتماعی است و فرد بر اساس اراده خود، به احترام دیگران، خواسته جمعی را به خواسته فردی ترجیح می‌دهد.

عوامل شکل‌دهنده به رفتار انسان، علاوه بر عوامل انگیزشی (زیستی)، تابع عوامل مختلف نگرش افراد هم است. عوامل شکل‌دهنده نگرش، متنوع است و تحت تأثیر نظام شناختی فرد، باورها و ارزش‌های او قرار دارد. ما در این فصل به برخی از مهم‌ترین عوامل ایجاد نگرش اشاره می‌کنیم.

انگیزه

• عاملی که ما را بر می‌انگیزد، به حرکت وا می‌دارد و به سوی رفتار معین سوق می‌دهد را انگیزه گویند.

• انگیزه چیزی است که ما را به حرکت در می‌آورد و مسیری که باید طی کنیم را معین می‌کند. انگیزه‌ها می‌توانند، از نظر جهت و شدت، در افراد متفاوت باشند. به مثال زیر توجه کنید:

ماشین برای حرکت به موتور و نیروی محرکه نیاز دارد. انسان نیز برای حرکت و انجام یک رفتار به موتور حرکتی نیاز دارد. موتور حرکتی انسان انگیزه است. انگیزه سبب می‌شود که فرد کاری را انجام دهد و رفتاری را از خود نمایان سازد. این انگیزه‌ها هم درونی است و هم توسط عوامل بیرونی برای انسان ایجاد می‌شود.

سؤال

اگر خودت حق انتخاب داشته باشی، دوست داری جای کدام یک از ماشین‌ها باشی؟ چرا؟ این تصاویر چه ارتباطی با موضوع انگیزه دارد؟

ماشین برای حرکت به موتور و نیروی محرکه نیاز دارد. انسان نیز برای حرکت و انجام یک رفتار به موتور حرکتی نیاز دارد. موتور حرکتی انسان انگیزه است.

ماشین و انگیزه

انگیزه‌های بیرونی – انگیزه‌های درونی

با انگیزه‌های بیرونی چه چیزی را به دست می‌آوریم و با انگیزه‌های درونی چه چیزی را؟ کدام یک مهم‌تر است؟ چرا؟

در انگیزه بیرونی، عامل خارجی فرد را به انجام دادن کاری خاص بر می‌انگیزد.

در انگیزه درونی، فرد کار یا فعالیت را به خاطر خود آن چیز انجام می‌دهد، زیرا به آن کار علاقه دارد، برایش جالب است و با نیازهای فطری او مطابقت دارد. به عبارت دیگر، منبع انگیزش بیرونی در پاداش و لذت خارج از فرد قرار دارد؛ در حالی که در انگیزش درونی، منبع لذت در خود تکلیف است.

علاقه‌مندی یک فوتبالیست ماهر به بازی خوب، تحت تأثیر وعده و وعیدهای باشگاه برای دریافت پاداش و دستمزد بیشتر است. این، نمونه‌ای از انگیزه بیرونی است؛ در حالی که گروهی نوجوان در حیاط خانه با یکدیگر فوتبال بازی می‌کنند و با وجود گرسنگی زیاد، حاضر به ترک بازی نیستند و کسی هم برای بازی به آن‌ها پاداشی نمی‌دهد، در این فعالیت، منبع انگیزشی در خود فعالیت است.

سؤال به نظر شما ماندگاری رفتارهای کدام یک از دو بازیکن بیشتر است؟

نوجوان به علت داشتن انگیزه‌ی درونی و لذت بردن از بازی، رفتارها و فعالیت‌های بیشتری از خود نشان می‌دهد.

فعالیت

کدام یک از موارد زیر انگیزه بیرونی است و کدام یک درونی؟ هر یک از افراد با تلاش خود چه چیز یا چیزهایی به دست می‌آورند؟

نمونه‌ها انگیزه بیرونی یا درونی چیزی که به دست می‌آورند
على اتاقش را تمیز می‌کند تا والدینش او را به سینما ببرند بیرونی لذت سینما رفتن
زینب، که دانشجوی معماری است، برای ساخت یک ماکت ساختمان به قدری از خود علاقه نشان می‌دهد که گذر زمان را احساس نمی‌کند و اغلب تا ساعت ۳ نیمه شب، بیدار می‌ماند درونی لذت ساخت ماکت
سوسن، برای پاسخ به سؤال معلم که به خوبی پاسخ داده نمره ۲۰ دریافت می‌کند. بیرونی لذت بردن از نمره برتر
زهرا به موضوعات ادبی علاقه‌مند شده و علاوه بر کتاب درسی، بیشتر اوقات خود را صرف خواندن کتاب‌های شعر و ادبیات می‌کند. درونی لذت بردن از ادبیات
ناصر تکالیفش را به موقع انجام می‌دهد تا اجازه داشته باشد در بازی فوتبال شرکت کند. بیرونی لذت بازی فوتبال
حسین عاشق کوهنوردی است و با وجود خستگی، سرما، گرما یا خطرات احتمالی، دست از حرکت بر‌نمی‌دارد تا به قله برسد. درونی لذت کوهنوردی
مینا برای اینکه مادر لپ تاپی برایش بخرد به شدت درس می‌خواند تا با معدل خوبی سال تحصیلی را به اتمام برساند. بیرونی لذت بردن از لپ تاپ

دوست دارید جای کدام یک از افراد باشید؟ چرا؟

افرادی که انگیزه‌های درونی دارند مانند زینب، زهرا و حسین. زیرا انگیزه‌های پایدارتری هستند قدرت اراده و خودباوری فرد را افزایش می‌دهد. 

فعالیت

در جدول زیر تفاوت‌ها و ویژگی‌های انگیزه‌های درونی و بیرونی را نام ببرید و با یکدیگر مقایسه کنید.

انگیزه‌های بیرونی انگیزه‌های درونی

عامل آن بیرونی است.

خود عامل، اهمیت ندارد.

با علایق و نیازهای فطری فرد تطابق ندارد.

اعتماد به نفس فرد را کاهش می‌دهد.

لذت ناشی از آن در جای دیگری دریافت می‌گردد.

عامل آن درونی است.

خود عامل اهمیت دارد.

با علایق و نیازهای فطری فرد تطابق دارد.

اعتماد به نفس فرد را افزایش می‌دهد.

کسب آن لذت بیشتری دارد.

نگرش

چرا یکی حاضر است در گرمای طاقت فرسای تابستان، با وجود تشنگی فراوان، روزه بگیرد، ولی دیگری توجه به خواسته‌های جسمانی را ترجیح دهد؟ انگیزه افراد از این اعمال (خوردن یا نخوردن)، چیست؟

بزرگسالان بر خلاف کودکان و حیوانات، علت رفتار خود را فراتر از نیازهای زیستی می‌دانند؛ به عبارت دیگر، وقتی از آن‌ها می‌پرسیم چرا دیگری را بر خود مقدم می‌دارید، پاسخی که به این قبیل «چرا»ها می‌دهند، به عواملی همچون گرسنگی و تشنگی ارتباط ندارد. به این گونه عوامل ایجاد کننده رفتار، «نگرش» می‌گویند.

نگرش‌ها در شکل‌دهی به رفتار انسان، به دو صورت مثبت و منفی عمل می‌کنند. مهم‌ترین عوامل نگرشی (مثبت و منفی) عبارت‌اند از: باورها و نظام ارزشی فرد، اراده، هدفمندی (انتخاب هدف)، ناهماهنگی شناختی، ادراک کنترل و ادراک کارایی (احساس کارایی)، اسناد و درماندگی آموخته‌شده.

۱- باورها و نظام ارزشی فرد

اعتقاد قوی به چیزی که شناخت داریم، نظام باورهای ما را شکل می‌دهد. اگر این اعتقاد را داشته باشیم که برای موفق شدن، تلاش و سخت کوشی شرط ضروری است، در واقع باور داریم که با پشتکار موفقیت حاصل می‌شود.

در دنیای فعلی برای اینکه «هر ملتی بمانند، باید بدانند» در این مثال این باور وجود دارد که شرط سرافرازی یک ملت دانایی است. بنابراین، باور عبارت است از: «اعتقاد راسخ و واقعی به بودن یا نبودن چیزی یا انجام پذیر بودن یا انجام ناپذیر بودن کاری».

نظام باورهای هر فرد و جامعه، موتور محرکه قوی جهت دستیابی به هدف‌های فردی و جمعی است. نظام باورهای همه افراد به وسیله ارکانی همچون خانواده، مدرسه، اجتماع و در نهایت به وسیله خود فرد ساخته می‌شود.

به این دو مورد توجه کنید:

١- شاید داستان فالکون‌ها را شنیده باشید. فالکون‌ها گروهی بودند که برای اولین بار به قطب جنوب رفته‌اند وقتی به قطب جنوب رسیدند بعد از مدت کوتاهی همه مواد غذایی و امکانات لازم را از دست داده بودند. حتی غذای کافی برای زنده ماندن نداشتند. اما چیزی که آن‌ها را زنده نگه داشت این باور بود که بالاخره نجات می‌یابند. فالکونها على رغم همه مشکلات در دمای منفی ۲۵ درجه سانتیگراد به مدت ۱۳ روز زنده ماندند تا اینکه بالاخره نجات پیدا کردند.

۲- شما دانش آموزان اخبار جنگ تحمیلی را از رسانه‌های مختلف شنیده‌اید. در این جنگ همه قدرت‌های بزرگ دنیا از دشمن حمایت کردند. علی رغم تنگناهای اقتصادی که انقلاب با آن درگیر بود این باور که، ما بر حقیم و پیروزیم مدافعان کشور را توانمند ساخته، تا اینکه بالاخره پیروز شدند.

در مثال‌های فوق به اثر نیرو بخشی باورهای مثبت و سازنده اشاره شد. اگر باورهای غلط شکل بگیرد حتی اگر توانایی انجام کاری را داشته باشیم باز نمی‌توانیم با موفقیت آن کار را انجام دهیم. عوامل فردی همچون احساس ناتوانی، ناامیدی، بی‌ارزشی و عوامل بیرونی همچون تحقیر دیگران، عدم حمایت اجتماعی و … باعث شکل‌گیری باورهای غلط می‌شود.

فعالیت

به جمله زیر توجه کرده و به سؤالات پاسخ دهید. «شهر ما خانه ماست»

– آیا شما به این جمله باور دارید؟

بله

– پیامد این باور شما چه چیزی خواهد بود؟

ایجاد نگرش نسبت به شهر و بروز رفتارهای مرتبط با آن

– این باور چه تغییری در رفتار شما ایجاد می‌کند؟

حفظ نظافت شهر، زیباسازی چهره‌ی شهر، تفکیک زباله، مراقبت از امنیت شهر و رعایت مقررات حاکم بر آن

در خصوص رفتار شهروندی به چند نمونه از این باورها اشاره‌کنید. مانند: ارائه بلیت یا کارت نشان دهنده شخصیت خوب شماست.

شهر خوب یافتنی نیست، ساختنی است.

– احترام به قانون احترام به خود است.

– محیط زیست امانت فرزندانمان است

اراده

نیک وی آچیچ: لحظه‌ای چشمانتان را ببندید و فکر کنید دست ندارید. نمی‌توانید چیزی را با انگشتانتان لمس کنید یا با دوستانتان دست دوستی بدهید و یا مادرتان را در آغوش بگیرید. حال تصور کنید پا ندارید. نمی‌توانید راه بروید، با دوستانتان پیاده‌روی کنید، دوچرخه‌سواری کنید یا پا به پای دوستان بدوید. فقط کافی است یک لحظه فکر کنید که نه دست دارید و نه پا؛ حتی فکر کردن به این موضوع هم تن آدم را به لرزه می‌اندازد. دست و پا نداشتن، زندگی را بسیار دشوار می‌کند، اما شرایط بدتری هم هست.

نیک وی آچیچ بدون دست و پا به دنیا آمد و در زندگی محدودیت‌های زیادی داشته است، اما توانست با این محدودیت‌ها کنار بیاید و حتی از بسیاری افراد سالم نیز موفق‌تر باشد.

نیک در سال ۱۹۸۲ در استرالیا به دنیا آمد. کسی حتی نمی‌توانست تصور کند که این کودک معلول، روزی به یکی از موفق‌ترین افراد جهان تبدیل شود و بتواند به جایی برسد که به افراد سالم درس امید و روش زندگی بیاموزد. در ۸ سالگی دچار افسردگی شد و تصمیم به خودکشی گرفت، ولی به دلیل علاقه به پدر و مادرش از این کار منصرف شد. او با تلاش بسیار زیاد و به کمک مادرش یاد گرفت با دو انگشتی که در انتهای اندامی شبیه پا که در سمت چپ پایین‌تنه‌اش بود، بنویسد. همچنین کارهای روزانه دیگری مانند نوشیدن آب با لیوان، ماشین‌نویسی و پرتاب توپ بیس بال را آموخت.

در ۱۷ سالگی مؤسسه «زندگی بدون دست و پا» را به منظور امید دادن به افراد افسرده و ناتوان تأسیس کرد. در ۲۱ سالگی از دانشگاه با دو مدرک لیسانس در رشته‌های حسابداری و برنامه‌ریزی مالی، فارغ‌التحصیل شد.

او با ادامه فعالیت‌های خود، در نهایت، تبدیل به شخصی شد که سخنرانی‌هایش برای میلیون‌ها شنونده در سراسر جهان، امید به زندگی و انگیزه به ارمغان می‌آورد. وی سخنران انگیزشی موفق و تأثیرگذاری است و مدیر سازمان غیرانتفاعی «زندگی بدون مرز» است و در شنا، موج سواری و بازی گلف مهارت دارد. او هم اکنون حدود چهل سال دارد و دارای یک فرزند سالم و با نشاط است.

سؤال

۱- هدف چنین فردی از این فعالیت‌ها چیست؟

داشتن زندگی طبیعی مانند سایر افراد

۲- چه عاملی او را به حرکت واداشته است؟

نگرش و باورهای او به زندگی

۳- آیا او به دنبال رفع نیازهایی همچون خوردن و آشامیدن بوده است یا فراتر از آن؟

فراتر

۴- با توجه به نمونه مطرح شده بگویید این فرد چگونه توانسته با مشکلات و ناملایمات زندگی کنار بیاید؟

با تلاش، مقاومت و تقویت باورهای خود و تمرینات زیاد توانسته است با مشکلات جسمی خود کنار بیاید.

۵- شما به این فرد، از نظر قدرت اراده، بین ۱ تا ۱۰ چه نمره‌ای می‌دهید؟ چرا؟

نمره ۱۰. زیرا کسی که به ظاهر ناتوان واقعی است، توانسته به توانمندی دیگران نیز کمک کند و آنها را با توانمندی‌های پنهانشان آشنا سازد. 

فعالیت ۷-۴

رزمندگان اسلام در ۸ سال دفاع مقدس برای غلبه بر قدرت دشمنان، با وجود نبود امکانات مادی، با بهره‌گیری از اراده فولادین توانستند شجاعت‌های بسیاری از خود نشان دهند. با جست‌وجو در فضای مجازی یک یا چند نمونه از این موارد را بیابید و مطالب مناسبی درباره آن بنویسید (افرادی همچون شهیدان، آبشناسان، همت، باکری، صیاد شیرازی، نامجو و…)

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، رمضان ایزدی از یادگاران دوران دفاع مقدس است که در سن ۲۰ سالگی برای اولین مرتبه در سال ۱۳۶۰ عازم جبهه شد و به اتفاق چند نفر دیگر از کوهبنانی‌ها در عملیات طریق‌القدس که منجر به آزادسازی بستان شد، شرکت کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: در سال ۱۳۶۰ در قالب یک تیم ۶ نفره از جوانان دوران دفاع مقدس قبل از عملیات فتح بستان عازم جبهه شدیم، در عملیات‌های طریق‌القدس، بیت‌المقدس، خیبر، والفجر سه، چهار و پنج که منجر به آزادسازی بستان، جزایر مجنون، مهران، شلمچه و شهر فاو شد، حضور داشتم.

یادگار دوران دفاع مقدس با بیان اینکه در عملیات بیت‌المقدس بنده و چند نفر از کوهبنانی‌ها که در عملیات حضور داشتند، مجروح شدیم، تصریح کرد: در این عملیات به‌عنوان آرپی‌جی‌ زن در کنار تیم ۲۰ نفره بودم که با استقرار در خط مقدم در راستای شکار تانک‌ها و بازگشایی مسیر مبادرت کردیم، البته در این عملیات اکثر بچه‌های تیم شهید شدند و تعداد کمی هم با جراحت و زخم مواجه شدند.

انتصاب به‌عنوان مدیر داخلی لشکر از طرف سردار سلیمانی

وی بیان داشت: در جریان عملیات خیبر که در منطقه تنگه زلیجان مسقر بودم از سوی سردار دل‌ها به‌عنوان مدیر داخلی لشکر احتیاط قدس منصوب شدم و حدود هشت ماه تمام امورات نظارت و انتظامی منطقه و خطوط دفاعی در ورودی‌های جزایر مجنون را بر عهده داشتم.

جانباز دوران دفاع مقدس افزود: در جریان عملیات والفجر سه به اتفاق ۸۰ نفر از رزمندگان دیار کریمان به سرپرستی اینحانب عازم شهر اهواز شدیم و پس از مسلح‌شدن عازم دهلران گشتیم و در ادامه در عملیات آزادسازی مهران شرکت کردیم، البته در این عملیات هم تعدادی از دوستان و همرزمان به شهادت رسیدند و یا اسیر و جانباز شدند.

وی خاطر نشان کرد: در عملیات کربلای چهار و پنج به‌عنوان معاون تبلیغات خط فاو شرکت کردم اما به‌دلیل جراحت از ناحیه پا آن‌طور که شایسته بود نتوانستم اقدام کنم.

ایزدی ابراز داشت: جنگ ما را آبدیده کرد و خودباوری را در وجودمان پرورش داد؛ بنابراین در این دوران ما با مسائل دینی، سیاسی و اجتماعی بیشتر آشنا شدیم و با قرآن و معانی این کتاب الهی بیشتر و بهتر مانوس گشتیم.

وی ادامه داد: در بحبوحه جنگ بود که امام عزیزمان را به‌خوبی شناختیم و به قدرت ولایت و رهبری پی بردیم و به برکت وجود ایشان با جان و دل در برابر ابرقدرت‌های پوشالی ایستادیم.

یادگار دوران دفاع مقدس افزود: رزمندگان آن‌قدر به حضرت امام (ره) ارادت داشتند که از هیچ ابزار جنگی و هیچ میدان مین و گلوله‌ای هراس نداشتند با امید و توکل به خدا و دستور حضرت امام حرکت می‌کردند که نتیجه آن پیروزی رزمندگان بود.

وی ابراز داشت: در عملیات بیت‌المقدس دوستان زیادی از تیپ ثارالله استان کرمان به شهادت رسیدند اما در این بین نقش برادران محمدعلی و حمید عرب‌نژاد کلیدی بود.

ایزدی یادآور شد: شهید حمید عرب‌نژاد به اتفاق برادر رزمنده‌اش محمدعلی با نصب تیربار بر روی جیپ و طراحی تخت بر روی موتورهای مینی ۸۰، سوزوکی و یاماها برای حمل مجروح استفاده می‌کردند.

یادگار دوران دفاع مقدس افزود: شجاعت شهید حمید عرب نژاد زبانزد همه رزمندگان بود بارها با ایشان به قلب دشمن نفوذ کردیم و سلاح‌های مدرن و پیشرفته بعثی‌ها را برداشتیم.

ایزدی یادآور شد: شهید علیرضا محمدحسنی که از رزمندگان شجاع و از دوستان شهید حمید عرب‌نژاد بود در عملیات آزادسازی بستان به شهادت رسید.

شهادت ۸ نفر از بچه‌های کوهبنان در یک روز

وی ادامه داد: در عملیات‌های خیبر، والفجر سه و کربلای چهار تعدادی از دوستان‌مان به شهادت رسیدند که در یک روز هشت نفر از بچه‌های کوهبنان در یک نقطه به شهادت رسیدند.

یادگار دوران دفاع مقدس ادامه داد: در شهر فاو از همه سمتی گلوله می‌آمد، دشمن لابلای نهرها، لوله‌های انتقال نفت و ساختمان‌های موجود پنهان شده بود که در این عملیات علاوه بر خط مقدم باید مواظب طرفین و پشت سر خود نیز باشیم.

وی تاکید کرد: همه شهدا توصیه کردند که همواره در خط اسلام همچنین در رکاب ولایت و رهبری و پشت سر ایشان حرکت کنیم و راه شهدا را به‌خوبی ادامه دهیم تا سعادت دنیا و آخرت را کسب کنیم و شاهد ذلت و نابودی دشمنان و بدخواهان باشیم بنابراین ما تا زنده‌ایم رزمنده پا به رکاب مقام ‌معظم رهبری هستیم و از هیچ ابرقدرتی هراس نداریم.

در ادامه بخوانید: » عوامل مؤثر در فراموشی؛ چگونه مطالعه کنیم تا حافظه بهتری داشته باشیم

۳- هدفمندی (انتخاب هدف)

هدف، هر چیزی است که انسان سعی دارد به آن برسد و فکر می‌کند برای او مؤثر و مفید است. وقتی فردی سعی می‌کند یک میلیون تومان به دست بیاورد، نمره عالی بگیرد، از دانشگاه فارغ‌التحصیل شود، به قله کوهی برسد، باورهای خود را محکم و استوار کند، روزانه یک ساعت ورزش کند، یا در یک مسابقه پیروز شود، در واقع به رفتاری دست زده است که هدف دارد و هدفش متمرکز بر آینده است و با تلاش و کوشش می‌خواهد آن را به دست بیاورد و بخشی از نیازهای خود مانند پول، مدرک یا سلامتی را به دست بیاورد.

سؤال

۱- برادرم به فوتبال علاقمند است و می‌خواهد در این زمینه پیشرفت کند. من چگونه می‌توانم او را راهنمایی کنم تا تجارب موفقی داشته باشد و در صورت شکست در یک مرحله، دست از تلاش برندارد و به کوشش ادامه دهد؟

با تقویت اراده، باور ها و هدفمندی او 

۲- من می‌خواهم در تحصیل، انتخاب رشته و شغل آینده، انتخاب‌های درستی داشته باشم در هر مورد باید چه نکاتی را رعایت کنم؟

باید از اهداف، توانایی‌ها، ارزش‌ها و اراده خود شناخت داشته باشی و براساس آن به تصمیم‌گیری بپردازی. 

انتخاب هدف، علاوه بر ایجاد توانمندی، باعث انسجام در رفتار می‌شود. هدف معین، فرد را از بیراهه رفتن و اتلاف منابع انرژی خود مصون می‌دارد.

حرکت در مسیر دستیابی به هدف، نوعی موفقیت تلقی می‌شود؛ در نتیجه، فرد تحت تأثیر موانع زودگذر و عواملی همچون خستگی قرار نمی‌گیرد. انتخاب هدف، امید به موفقیت را به همراه می‌آورد.

فعالیت

هواپیمایی که از مبدأ به مقصد در حال پرواز است، با توجه به رادار، مستقیم به سمت هدف موردنظر پرواز می‌کند. وجود هدف مشخص، خلبان را از هرگونه انحراف بازمی‌دارد. شما هم نمونه‌ای از تجربیات شخصی خود را که به شدت تحت تأثیر انتخاب هدف شما بوده و شما را از هر گونه انحرافی به دور داشته است، نام ببرید.


» فایل word «انگیزه و نگرش»

تهیهٔ فایل

» فایل pdf «انگیزه و نگرش»








در ادامه شرکت کنید:

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا! نام و آوازه مــــــرا چنان در حافظــه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــر نیز تــوان به یغمـا بـردن آن را نـداشتــــــه باشـد...! خدایـــــــــا! محبّـت مــرا در دل‌های بندگانت بینداز ... خدایــــــا! مــــرا دوســــت بــــدار و محبوبــم گـــردان...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا