امتحانات نهاییتعلیمات دینی

سوالات امتحان نهایی تعلیمات دینی ویژه اقلیت کلیمی نوبت خرداد ۱۴۰۱

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۱ میانگین: ۳]

باسمه‌ تعالی

سؤالات امتحان نهایی درس: تعلیمات دینی (۳) «ویژه اقلیت کلیمی»

کلیه رشته‌ها

ساعت شروع: ۸ صبح

پایه دوازدهم – دوره دوم متوسطه

تاریخ امتحان: ۱۴۰۱/۰۳/۰۱

مدت امتحان: ۹۰ دقیقه

تعداد صفحه: ۱

دانش‌آموزان روزانه، بزرگسال و داوطلبان آزاد سراسر کشور – نوبت خرداد ماه سال ۱۴۰۱

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی

۱- «از خود بیگانگی» را شرح دهید. (۲)

از خود بیگانگی یعنی گم کردن خویشتن حقیقی خویش و شخصیت اصیل و واقعی انسانی، و بیگانه شدن نسبت به آن، و آن‌گاه جایگزینی‌اش با چیز دیگری که آن نیست. در این‌جاست که او خود را در بیگانه جستجو می‌کند. (ص ۶)

۲- دو جنبه مادی و معنوی انسان را شرح دهید. (۲)

می‌دانیم که انسان دارای دو بعد «مادی» و «الهی» است. در بعد مادی و طبیعی خود با سایر موجودات زنده از جمله حیوان شریک است، و لذا می‌توان گفت که انسان یک بعد حیوانی دارد. اما بعد الهی وجود آدمی او را از سایر موجودات ممتاز کرده و موقعیتی خاص به او بخشیده است. (ص ۸)

۳- آیا قوانین و سنت‌های جهان مانع قدرت انتخاب انسان می‌شوند؟ توضیح دهید. (۲)

خیر. حکومت قوانین گوناگون بر طبیعت و جامعه به معنی سلب اختیار از انسان نبوده و انسان توانایی انتخاب دارد. (ص ۱۳)

۴- برداشت خود را از دعا و نیایش بیان کرده و اثرات معنوی آن را در زندگی انسان شرح دهید. (۲)

یاد خدا آرام‌بخش دل‌ها و تسلیب‌خش قلب‌هاست. خداشناسان واقعی با یاد خدا، کار و عبادت می‌کنند و تمامی مشکلات را در این راه تحمل می‌کنند. (ص ۱۹)

۵- راز توجه بسیار زیاد انبیاء به معاد چیست؟ (۲)

اعتقاد به اصل معاد و حیات ابدی، به علت ارزش و اهمیت بی‌نظیر و تأثیر عمیقی که در نظام فکری و زندگی عملی انسان بر جای می‌گذارد، یکی از مهم‌ترین ارکان بینش دینی را تشکیل می‌دهد و به همین جهت، پیشوایان آسمانی از هر فرصتی برای معرفی اهمیت آن به پیروان خود سود جسته‌اند. (ص ۳۱)

۶- چرا میل به جاودانگی دلیلی بر وجود جهان ابدی است؟ (۲)

نگرانی از مرگ زاییده میل به جاودانگی است و از آن‌جایی که در نظام طبیعت هیچ میلی بیهوده نیست، می‌توان این میل و کشش را دلیلی بر بقای بشر پس از مرگ دانست. (ص ۳۷)

۷- چرا هیچ دلیلی در انکار معاد وجود ندارد؟ (۲)

کسانی که حیات بعد از مرگ را به خاطر این‌که نمی‌توانند آن را با حواس خود دریافت نمایند، انکار می‌کنند، سخنی خارج از عقل و دلیل می‌گویند، زیرا که حس نکردن هرگز دلیل بر نبودن چیزی نمی‌تواند باشد. (ص ۴۶)

۸- نادیده گرفتن جهان آخرت چه اشکالی در بحث عدل الهی ایجاد می‌کند؟ (۲)

اگر حیات انسان محدود در همین زندگی دنیوی می‌بود، در این صورت چه بسیار اعمال شایسته که بی‌پاداش می‌ماند و چه بسیار اعمال ناشایست که کیفر لازم را به دنبال نداشت. اگر کسی بخواهد در زمینه عدل الهی به مطالعه بپردازد، باید این جهان و سرای دیگر را توأما در نظر آورد. (ص ۵۴ – ۵۵)

۹- نقش نیت در عروج عمل انسان تا به درگاه الهی چیست؟ (۲)

در منطق دین آسمانی، علاوه بر این‌که صورت ظاهر عمل باید صحیح و منشأ اثرات مثبت باشد، نیت و قصد انجام‌دهنده آن نیز باید از هرگونه آلودگی مبرا بوده و خالص برای خدا باشد. تنها چنین عملی است که صلاحیت عروج به ملکوت خدا را داشته و شایستگی مقبولیت در پیشگاه الهی دارد. (ص ۷۲ – ۷۳)

۱۰- ترس از خدا چیست؟ و چرا به خدا نسبت داده می‌شود؟ (۲)

آنان که از خدا می‌ترسند در واقع از خود می‌ترسند. وقتی انسان به ارزش نزدیکی به خداوند آگاه شد، در این صورت همواره از آن ترس دارد که مبادا به علت خطای خویش، از آن سرچشمه فیض و رحمت بی‌نصیب ماند. (ص ۷۸)

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا