زیست‌شناسی

مردان خواجه چه کسانی هستند؟

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۱۰ میانگین: ۳.۲]
 

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد: مردان خواجه مردانی هستند که به علت کم کاری غدد جنسی (بیضه‌‌ها) علائم و خصوصیات جنسی ثانویه مثل رویش مو‌های ریش و سبیل، کلفت شدن صدا و افزایش توده عضلانی بدن در آن‌ها اتفاق نمی‌افتد. این‌گونه مردان خواجه به دو دسته بزرگ تقسیم می‌شوند: بارور و نابارور.

برای عملکرد طبیعی بیضه‌‌ها، عملکرد طبیعی دو غده مهم دیگر لازم است. یک محوری از بالا به پائین هم در مرد و هم در زن وجود دارد که به آن در مرد محور هیپوتالاموس_هیپوفیز_بیضه گفته می‌شود. با شروع بلوغ، غده هیپوتالاموس هورمونی به نام GnRH ترشح می‌کند که این هورمون از طریق جریان خون به غده هیپوفیز رفته، سبب ترشح دو نوع هورمون توسط غده هیپوفیز به نام‌‌های LH و FSH می‌شود.
این دو هورمون باز از طریق خون به بیضه‌‌ها برده شده و هورمون LH سبب ترشح هورمون تستوسترون توسط بیضه‌‌ها و هورمون FSH سبب تولید اسپرم توسط بیضه‌‌ها می‌شود. حال اگر بیضه‌‌ها به هر دلیلی نتوانند هورمون تستوسترون تولید کنند، خصوصیات جنسیثانویه در مردان ایجاد نشده و ظاهری پیدا می‌کنند که به آن ظاهر خواجه مانند می‌گویند. در کم کاری غدد جنسی یا کم کاری بیضه‌‌ها، یا یک مشکل در خود بیضه‌‌ها وجود دارد، مثلا بیضه‌‌ها در بدو تولد در داخل شکم قرار داشتند و به موقع عمل جراحی نشده اند، که به آن کم کاری اولیه غدد جنسی گفته می‌شود و یا اینکه خود بیضه‌‌ها هیچ مشکلی نداشته اند بلکه بعلت وجود مشکل در غده هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز نمی‌توانند هورمون تستوسترون و اسپرم تولید کنند که به آن کم کاری غدد جنسی ثانویه می‌گویند. در هر حال نتیجه یکی است و آن قیافه خواجه مانند در مرد است.
منتهی مطلب مهم در این است که یک دسته از مردان مبتلا به کم کاری غدد جنسی با قیافه خواجه مانند اگر درمان شوند، قدرت باروری خود را بدست آورده و ظاهر مردانه پیدا می‌کنند. اینگونه مردان را خواجه‌‌های بارور می‌گویند.
در علم پزشکی یک بیماری به اسم سندرم کالمن (Kallman Syndrome) وجود دارد که همان مردان خواجه بارور می‌باشند. از خصوصیات این بیماران این است که علاوه از کم کار غدد جنسی دچار عدم شناخت طبیعی بو نیز هستند. این بیماران به هیچ وجه بو را تشخیص نمی‌دهند. مشکل اصلی در این بیماران این است که غده هیپوتالاموس نمی‌تواند هورمون GnRH را به موقع ترشح نماید. در نتیجه میزان هورمون تستوسترون، هورمون LH و هورمون FSH این بیماران کم است. این بیماری در زنان نیز دیده می‌شود ولی مردان ۵-۳ برابر زنان به آن مبتلا می‌شوند. علائم این بیماری در مردان به دو دسته بزرگ تقسیم می‌شوند:

علائم مربوط به خصوصیات باروری

  • عدم شروع بلوغ و یا بلوغ ناکامل
  • عدم رشد بیضه‌‌ها (اندازه بیضه‌‌ها در این مردان کمتر از ۳ میلی لیتر است)
  • عدم وجود خصوصیات جنسی مردانه (ثانویه)
  • کاهش میل جنسی
  • ناتوانی جنسی
  • ناباروری در تمام بیماران درمان نشده
  • علائمی‌که با باروری ربطی ندارند:
  • فقدان وجود هورمون‌های غده هیپوفیز
  • مادرزادی
  • فقدان توانائی تشخیص بو
  • شکاف کام یا سایر اختلالات تکاملی صورت
  • عدم وجود کلیه در یک طرف
  • عدم نزول بیضه در موقع تولد
  • کوچک ماندن آلت تناسلی
  • بلندی قد
  • در کار‌هائی که نیاز به حرکت هماهنگ هر دو دست است مثل نواختن موسیقی مشکل پیدا می‌کنند.
  • کاهش توده عضلانی (عضلات بدن مثل عضلات خانم‌‌ها است)
  • پوکی استخوان به علت فقدان هورمون تستوسترون
  • موقع تولد این نوزادان ممکن است به علت اختلالات قلبی دچار کبودی، تنگی نفس، و افزایش ضربان قلب باشند.
  • کوری رنگ و کری در تعدادی از بیماران
  • در این بیماران اندام‌های فوقانی و تحتانی دراز هستند.
  • کاهش مو‌های بدن یا فقدان مو در بدن
  • تجمع چربی در ناحیه لگن مثل خانم‌‌ها
    در یک سوم موارد این بیماری ارثی است.

تشخیص: این بیماری خیلی به راحتی تشخیص داده می‌شود. این‌ها مردان قد بلند، بدون ریش و سبیل هستند که اگر معاینه شوند اندازه بیضه و آلت تناسلی آن‌ها به اندازه سنجد می‌باشد. منتهی سایر بیماری‌‌ها نیز وجود دارند که همین علائم را می‌توانند ایجاد کنند، بنابراین با بررسی‌‌های پاراکلینیک باید وجود این بیماری را تائید کرد.

خصوصیات آزمایشگاهی و رادیولوژیک این بیماران به قرار زیر است

  • میزان الکترولیت‌‌های خون (سدیم و پتاسیم) طبیعی است.
  • میزان فریتین خون این بیماران طبیعی است.
  • هورمون تستوسترون همیشه کم می‌باشد.
  • هورمون LH و هورمون FSH خون کاهش یافته است.
  • فقدان اسپرم در آزمایش تجزیه منی
  • فقدان سیستم بویائی در MRI مغز در ۷۵ درصد بیماران
  • در اکوکاردیوگرافی قلب ممکن است سوراخی ما بین دو دهلیر و یا دو بطن دیده شود.
  • در سونوگرافی از کلیه‌‌ها ممکن است بیمار مبتلا به فقدان یکی از کلیه‌‌ها باشد.
  • سن استخوانی کمتر از سن واقعی در رادیوگرافی از دست و مچ دست چپ

درمان

این بیماران شانس زیادی برای بدست آوردن قدرت باروری دارند و اگر زیر نظر متخصص خبره درمان شوند، هم ظاهر مردانه پیدا می‌کنند و هم اینکه بیضه‌‌های آن‌ها شروع به رشد کرده و شروع به تولید اسپرم می‌کنند.

اخته کردن مردان در گذر زمان

صفحات تاریخ پر است از داستان‌های غیرقابل باوری که مطالعه ی آن‌ها ما را به نتایج تلخی سوق خواهد داد. اخته کردن مردان، عنوان موضوعی است که در تکمیل مبحث مردان خواجه با آن می‌پردازیم. 

اخته کردن مردان ابتدا از مشرق زمین آغاز گردید. این عمل در میان آشوریان و بابلیان و مصریان معمول بود. یونانیان از شرقی‌ها و رومیان از یونانی‌ها و اروپاییان از رومی‌ها یاد گرفتند. می‌گویند نخستین بار سمیرامیس ملکه مشهور آشور در سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد دستور داد عده ای را اخته کردند. قبلا تصور می‌شد که اخته شدگان یا به اصطلاح خواجگان پس از اخته شدن فاقد دلیری و مردانگی می‌شوند ولی عده ای از همین خواجه‌‌ها به مقامات بزرگ کشوری و لشکری رسیدند. مثلا نارسیس سردار رومی‌زمان پوستینیان در قرن ششم میلادی و هرمیاس فرمانروای آتارنیه از ایالات میسیا از افراد اخته شده بودند. کافور آخشید فرمانروای مصر از خواجه‌‌هایی است که در تاریخ اسلام بسیار شهرت دارد. در چین و هند و ایران نیز بسیاری از خواجه‌‌ها به مقامات بالا رسیدند.

چرا پسران را اخته می‌کردند؟

پسران را به ج‌هات بسیار اخته می‌کردند … یکی برای این بود که آزادانه در حرمسرا بمانند و رابط میان زنان و مردان باشند.

نخستین خلیفه ای که در حرمسرای خود خواجه نگاه می‌داشت یزید بن معاویه بود و خواجه ای به نام فتح در حرمسرای وی زندگی میکرد. پس از آنکه حرمسرا توسعه یافت، شمار خواجه‌‌ها هم رو به ازدیاد گذاشت و بازرگانانی که یهودی بودند به اخته کردن بندگان مشغول شدند و ب‌های گزافی برای آنان تعیین کردند.

کارگاه‌ها و دستگاه‌های متعددی برای اخته کردن ایجاد شد که مشهورترین آن‌ها مؤسسات وردون در ایالت لورن در فرانسه بود. تجار یهودی با کمال قساوت و بیرحمی‌کودکان بیگناه را به آن کشتارگاه برده و اخته می‌کردند. کودکان بیچاره بیشترشان زیر عمل جراحی با ابزار بسیار ابتدایی و تکنیک بدوی جان می‌سپردند و عده کمی‌که پس از عمل زنده می‌ماندند به اسپانیا برده شده و به قیمت خوب فروخته می‌شدند.
شاید در دوره خلفای عباسی وضع بردگان بدتر و اسفبارتر از هر دوره دیگری بوده باشد. پس از دوره ی مزبور هم اخته کردن بردگان ادامه یافت. مثلا در ایران شاه عباس اول پادشاه ایران، بسیار علاقه مند بود که غلامان خود را شخصأ اخته کند. به همین جهت او دست به عمل چند غلام بچه زد!
نوشته اند که عمل‌‌هایی که او انجام میداد بیشترش موفقیت آمیز بود. شاه سلیمان صفوی هم دو غلام بچه آوازه خوان خود را به دست یک جراح فرانسوی سپرد تا آن‌ها را برای وی اخته کند. جراح مزبور بچه‌‌ها را با موفقیت اخته کرد.
گاهی هم کودکان اخته شده را مانند اسب و ظرف و جواهر هدیه می‌دادند و هر یک از پادشا‌هان اروپا که به دوستی خلفا علاقه مند بودند برای آن‌ها خواجه می‌فرستادند. مثلا پادشاه برشلونه (بارسلون) و پادشاه صرکونه در هنگام تجدید صلح بیست خواجه صقلبی و بیست قنطار پوست سمور و غیره به المستنصر خلیفه اندلس هدیه دادند. شمار خواجگان در دربار خلفا آنچنان زیاد شد که دسته مخصوصی مانند ممالیک و عبید تشکیل یافت و هرگاه که خلیفه برای بیعت و مانند آن جشن میگرفت دسته‌‌های ممالیک و خواجگان را به عنوان تجمل نمایش می‌دادند.
خرید و فروش صقلبی‌‌ها در دوره تمدن اسلامی‌رواج یافت که بیشتر آن‌ها را از اندلس می‌آوردند زیرا در آنجا برده بیشتر از جا‌های دیگر بود. خراسانی‌ها هم عده زیادی را برده می‌گرفتند و برای فروش به داخل ممالک اسلامی‌انتقال می‌دادند.

در قرن هیجدهم انگلیسی‌ها و آمریکایی‌‌ها برده‌‌های خود را داغ می‌کردند تا در موقع لزوم به آسانی شناخته شوند. برای زیاد کردن تعداد بردگان آنان را وادار به ازدواج اجباری میکردند. گاهی پدر و مادر و کودکان خانواده را یکجا جهت فروش حراج می‌نمودند، اما در صورتی که نفع شان به خطر می‌افتاد آن‌ها را به طور جداگانه به افراد مختلف می‌فروختند. در این گونه موارد گریه و زاری مادر برای جدا شدن از فرزند جگرگوشه خود و خواهش و تمنای پدر خانواده برای ماندن در کنار همسرش سودی نمی‌بخشید.
آمریکایی‌ها در زمانی که ماشین‌های پنبه پاک کنی هنوز اختراع نشده بود برده‌‌ها را به شدت نیاز داشتند تا از صبح روشن تا پایان شب برای پیشبرد اهداف صنعتی شان کار کنند؛ امر مهم برایشان مقدار پنبه پاک شده در پایان روز بود … نه حفظ حرمت و سلامتی یک خانواده سیاه پوست!
از آنجا که دولت‌ها همیشه حافظ منافع طبقه حاکم هستند، در نظام برده داری نیز دولت و قانون و مذهب در خدمت برده داران بود. برده داران روز به روز مرفه تر و ثروتمند تر می‌شدند و در عوض بردگان بتدریج ضعیفتر و فقیرتر می‌گشتند. 

مردان خواجه طول عمر بیشتری دارند!

یک مطالعه جدید روی طول عمر مردان خواجه نشان می‌دهد که اخته شدن باعث افزایش طول عمر می‌شود.

به گزارش شفقنا، بی بی سی نوشت: محققان در کره جنوبی آمار طول عمر مردان خواجه کره را در چند قرن اخیر بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که متوسط عمر مردان خواجه نزدیک به ۲۰ سال از سایر مردان بیشتر است.

این محققان تصور می‌کنند که احتمالا هورمون‌‌های مردانه باعث کوتاه شدن عمر می‌شود.

در طول تاریخ، خواجه‌‌ها نقش‌‌های مهمی‌در فرهنگ‌‌های مختلف در ج‌هان داشته‌اند. از محافظان حرمسرا گرفته تا کودکانی که در دسته‌‌های کر آواز می‌خواندند.

بیرون آوردن بیضه‌‌های پسربچه‌‌ها پیش از بلوغ، تاثیری عمده روی نحوه رشد و نمو آن‌ها دارد چرا که مانع از گذار آن‌ها به مردانگی می‌شود.

دانشمندان با مطالعه مدارک تاریخی مربوط به دربار امپراطوری سلسله چسون، اطلاعات ثبت شده در مورد ۸۱ خواجه را که بین سال‌‌های ۱۵۵۶ تا ۱۸۶۱ میلادی متولد شده بودند، پیدا کردند.

این اطلاعات حاکیست که طول عمر این افراد خواجه بطور متوسط ۷۰ سال بوده و حتی سه نفر از آنان بیش از ۱۰۰ سال عمر کرده اند.

این در حالیست که طول عمر مردان از طبقه اشراف حدود ۵۰ سال و اعضای خانواده سلطنتی بطور متوسط ۴۵ سال بوده است.

محققانی که این مطالعه را در نشریه علمی‌”کارنت بایالوژی” منتشر کرده اند، این نظریه را مطرح می‌کنند که شاید هورمون تستوسترون باعث کوتاه شدن طول عمر می‌شود.

به عقیده این محققان، احتمالا هورمون تستوسترون به سیستم ایمنی بدن و قلب صدمه می‌زند.

کارشناسان بریتانیایی که در زمینه طول عمر تخصص دارند، می‌گویند نتایج تحقیقات این دانشمندان جالب توجه است اما اضافه می‌کنند که سبک زندگی خواجه‌‌ها هم ممکن است عامل موثری در افزایش طول عمر آن‌ها بوده باشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر
منبع
rastineh.comentekhab.ir

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

‫۸ دیدگاه ها

  1. منم دلم میخواد خواجه شم طول عمرم شدیداً افزایش پیدا کنه. این موضوع واقعا عالی.
    هورمون مردانه باعث مرگ و میر زودرس در مردان میشه‌. بهترین دلیله که زنان طول عمر بالاتری نسبت به زنان دارند.

  2. باسلام..اولا چرا بیخود تعریف وتمحید میکنید بدون تحقیق وارایه سند معتبری ..این تعریفدمربوط به خجه است ونه خواجه .خواحه ها اتفاقا آدمهایی بزرگ همانند کدخدا و نخوانده ملا بودند وبسیار مردم دار .در بختیاری خواجه یعنی گپ که میدانیم اصیلترین وقدیمیترین ایلی هستند که پروفسور گریشمن ایران شناس آنها را حتی قدیمیتر از آریایی ها دانسته ازفسیلی بدست آنده در غارها ی چهارمحال بختیاری پس لطفا تحریف نکنید .وزشته که بدون ارایه سند معتبر موضوعی ارایه شود.ممنون.درضمن خواجه ها برای مشورت به شاهان مملکتی حتی در دربار اتاق وسرا داشته اند و بعضا معلم بچه های شاه و وزرا هم بوده اند .اما خب ما ایرانیها عادت شده برایمان حرف درآوردنها .خجه ها هم یعنی عقیم ها کلا نه مو در صورتشان میروید نسبت به مردها و میشود از هرجا و هرکجا باشد .

  3. چه جالب
    با این افراد روبرو شده بودم اما نمیدونستم به چه دلیل این اتفاق برای اونها افتاده
    ممنون از اگاهی دادنتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا