سبک زندگی

چقدر دوست داشتن بلد هستی؟

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

چقدر دوست داشتن بلد هستی؟

مادربزرگم همیشه می‌گفت خیلی مهم
نیست چقدر دوست داشتنی هستی.
می‌گفت اینکه چقدر دوست داشتن
بلد هستی مهم‌تر است…
اینکه چقدر می‌توانی دلتنگ شوی.

مادربزرگم همیشه می‌گفت آن‌هایی که
از دوست داشتن و دلتنگی چیزی نمی‌دانند
خیلی از کارها را آنطور که باید به
سرانجام نمی‌رسانند.

می‌گفت طعم قرمه‌سبزیِ او که، دوست
داشتن را بلد است کجا و طعم غذاهای
او که هیچ از دوست داشتن و دلتنگی نمی‌داند.

مرتضی قدیمی

دوست داشتن خود

دوست داشتن خود یعنی چه؟

دوست داشتن خود یعنی اینکه حالمان با خودمان و زندگی‌مان خوب باشد و درعین‌حال به خودمان احترام بگذاریم و به‌سلامتی ذهن، جسم و روحمان هم اهمیت دهیم.

چرا باید خودمان را دوست داشته باشیم؟

دوست داشتن خود! این جمله شاید برای بعضی‌ها یک جمله بی‌معنی و یا گنگ باشد.ممکن است از خودتان بپرسید یعنی چه مگر می‌شود انسان خودش را هم دوست داشته باشد؟ چراکه از کودکی به ما گفته‌اند که با دیگران مهربان باشیم و آن‌ها را دوست داشته باشیم و کارهایی انجام دهیم که آن‌ها  به ما توجه کنند و ما را دوست داشته باشند.اما هیچ‌وقت از اهمیت دوست داشتن خودمان حرفی زده نشده است، درصورتی‌که دوست داشتن خود، یکی از  کلیدهای اصلی برای موفقیت و محبوبیت در بین دیگران است.

مزایای دوست داشتن خود

افرادی که خودشان را دوست دارند معمولاً از اعتماد به‌ نفس و عزت‌نفس بیشتری بهره‌مند هستند و همان‌طور هم که خودتان می‌دانید این دو عنصر به‌تنهایی نقش بسیار زیادی در شکست و یا موفقیت هر فردی در زندگی دارند.افرادی که خودشان را دوست دارند از آرامش درونی بیشتری بهره‌مند هستند و نسبت به خودشان وزندگی‌شان خوش‌بین‌تر هستند. این رفتار خود به‌تنهایی نقش سازنده‌ای  در زندگی و روابط فردی ایفا می‌کند.

شاید تابه‌حال این تجربه را داشته‌اید که با فردی ملاقات کرده باشید و بعد از ملاقات در این مخصوص صحبت کنید که چه انسان خون گرم و دل‌نشینی بود چقدر انرژی داشت. این حس به این خاطر است که آن فرد در کنار بلد بودن مهارت‌های ارتباطی نسبت به خودش هم احساس خوبی داشته است و توانسته این احساس خوب را هم به شما منتقل کند.

برخی از مزایای دوست داشتن خود:

۰۱-یکی از مزایای دوست داشتن خود، این است که به‌واسطه داشتن یک حال خوب می‌توانیم بر روی دیگران تأثیر مثبت بگذاریم. هنگامی هم ‌که بتوانیم روی دیگران تأثیر مثبت بگذاریم به‌مراتب از دید آن‌ها فرد جذاب‌تر، محبوب‌تر و قابل‌اعتمادتری دیده می‌شویم.

۰۲-از دیگر مزایای دوست داشتن خود این است که می‌توانیم از زندگی خود لذت ببریم و از داشته‌های خودمان بهتر استفاده کنیم و از داشتن آن‌ها خوشحال باشیم. افرادی کـه حـال بهتری نسبت به خـودشان دارند کمتر به نداشتن‌های زندگی خود توجه می‌کنند.(در اینجا منظور این نیست که برای بیشتر داشتن تلاش نکنیم چراکه هر انسانی لایق داشتن بهترین‌ها است بنابراین منظور این است که برای چیزهایی که می‌خواهیم اقدام کنیم و قدمی برداریم و درعین‌حال از داشته‌های خودمان هم خشنود باشیم)

۰۳-افرادی که خودشان را دوست دارند کمتر از دست دیگران و قضاوت های آن‌ها ناراحت می‌شوند. چراکه آن‌ها یک مورد را می‌داند و آن راز هم این است که می‌دانند نباید اجازه دهند هیچ‌چیز حال آن‌ها را خراب کند و یا اینکه انرژی آن‌ها را هدر دهد.اگر فردی هم با آن‌ها بدرفتاری کند می‌دانند که این رفتار بیشتر به این خاطر است که وی حالش با خودش خوب نیست بنابراین آن رفتار را به خودشان نمی‌گیرند.

نکته مهم:

در اینجا باید به یک نکته اشاره‌کنم و آن این است که بیشتر حال بد ما با خودمان به این خاطر است کینه‌ها و تنفرهایی که از دیگران داریم و یا اتفاقات ناخوشایند گذشته رخ داده اند را در وجود خود نگه می‌داریم و همیشه در همه‌جا آن‌ها را با خودمان حمل می‌کنیم. به‌مرورزمان وقتی ما این کینه و نفرت‌ها را در وجود خود نگه می‌داریم، در بلندمدت آسیب‌های جبران‌ناپذیری به ما و زندگی‌مان وارد می‌شود.

۰۴-از مزایای دیگر دوست داشتن خود این است که انسان ازنظر روحی و جسمی سالم‌تر خواهند بود چراکه هرچه ما حال بهتری نسبت به خودمان داشته باشیم کمتر به منفی‌ها توجه می‌کنیم و بیشتر سعی می‌کنیم که از زندگی لذت ببریم و همین یک مورد می‌تواند باعث ایجاد نشاط و سلامتی در جسم و روح ‌شود.

۰۵-فردی که خودش را دوست دارد معمولاً اتفاقات قشنگ‌تری در زندگی‌اش رخ می‌دهد چراکه هرچقدر شما شادتر و حال بهتری داشته باشید به‌مراتب دستاوردهایی که در زندگی به دست می‌آورید زیباتر خواهند بود. در همچنین مواقعی هست که دیگران به این افراد می‌گویند خوش‌شانس درصورتی‌که در اینجا شانسی و بدشانسی مطرح نیست و این احساس خوب داشتن یک انتخاب است و هر فردی این را انتخاب کند می‌تواند از مزایای این حال خوب بهره‌مند شود.

۰۶-نکته بعدی که لازم دانستم در اینجا مطرح کنم این هست که خیلی از افراد داشتن حال خوب خودشان را به بعد موکول می‌کنند بگذار شغل بهتری پیدا کنم، بگذار همسر مناسب خودم را پیدا کنم،  بگذار پول‌دارتر شوم و… اغلب این موارد فقط بهانه هستند تا حالی که اکنون داریم را حفظ کنیم؛ بنابراین درصورتی‌که تصمیم به این کار گرفته‌اید حتماً اقدامی انجام دهید.

چرا قبل از دیگران باید خودمان را دوست داشته باشیم؟

همه ما دوست داریم وقتی باکسی ملاقات می‌کنیم از آن فرد حس و حال خوب دریافت کنیم و هیچ‌کس دوست ندارد با انسانی که همش نق می‌زند و دائم با منفی‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند ارتباط داشته باشد. همان‌طور که گفتم هرقدر حالمان با خودمان بهتر باشد به‌مراتب نتایجی که در زندگی می‌گیریم بهترخواهند بود و ارتباط‌های زیباتری هم با دیگران خواهیم داشت؛ بنابراین درصورتی‌که می‌خواهید دیگران شمارا دوست داشته باشند و به شما توجه کنند اول باید خودتان را دوست داشته باشید.

نگاه اشتباه رایج در مورد دوست داشتن خود:

برخی از افراد هستند که از موضوع خوددوستی تصور منفی دارند و فکر می‌کنند که اگر انسانی خودش را دوست داشته باشد یعنی یک فرد خودشیفته و مغرور است در صورتی این حرف کاملاً اشتباه است و این‌یک باور نادرست است. از کودکی به اغلب ما  گفته‌شده است که خودت را در مقابل دیگران کمتر نشان بده و همیشه طوری رفتار کن به فرد مقابل نشان دهی که او از تو بالاتر است.

درصورتی‌که این رفتار کاملاً اشتباه بوده و هست که متاسفانه در بسیاری از افراد به یک عادت تبدیل شده است و همیشه در مقابل دیگران خود را خار و ذلیل نشان می دهند. در صورتی که می توانیم در حینی که به دیگران ارزش می‌دهیم و آن‌ها را گرامی می‌داریم خودمان را هم ارزشمند بدانیم و برای خودمان هم ارزش قائل باشیم.

فرد خودشیفته چه کسی هست؟

فرد خودشیفته کسی هست که تنها و تنها به خودش اهمیت می‌دهد و ارزشی برای دیگران قائل نیست.این فرد احساس می‌کند از همه بالاتر هست، معمولاً این افراد داری عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس پایینی تری هم هستند و دچار یک توهم هستند که احساس می‌کنند ازهرجهت بر دیگران برتری دارند، معمولاً این افراد دوستان و روابط  کمی هم دارند.

اما موضوع ما افرادی هست که نه‌تنها غرور ندارند بلکه همان‌طور که خود را دوست دارند دیگران را هم دوست دارند و برای آن‌ها ارزش قائل هستند و همیشه سعی می‌کنند به دیگران احساس مهم و ارزشمند بودن بدهند.معمولاً افرادی که به دیگران توجه می‌کنند و به آن‌ها حس ارزشمندی می‌دهند وقتی در جمع‌ها قرارمی گیرند به‌عنوان یک انسان جذاب و با شخصیت از آن‌ها یاد می‌شود.

هرچقدر شما حس حال خوب نسبت به خودتان داشته باشید به همان میزان هم می‌توانیدبه دیگران این حس و حال خوب را منتقل کنید و هرچه قدر هم که این حس بیشتر و قوی‌تر باشد ازنظر آن فرد دریافت‌کننده شما فرد تأثیرگذارتری خواهید بود. البته لازم به ذکر است که برخی از افراد از دیگران تعریف می‌کنند و به آن‌ها حس ارزشمندی می‌دهند اما واقعی نیست و برای اینکه این حس تأثیر بیشتری داشته باشد باید از درون خود شما باشد و هرچه این حس درونی و عمیق‌تر باشد اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

یادتان باشد شما هیچ‌وقت نمی‌توانید چیزی را ببخشید که خودتان ندارید بنابراین اگر می‌خواهید دوست داشتن و حس‌های خوب را به دیگران منتقل کنید ابتدا باید آن‌ها  را در خودتان پرورش دهید و حالتان با خودتان خوب باشد.

از کجا بفهمیم خودمان را دوست داریم :

اگر در یک‌کلام  بخواهم خیلی راحت و خودمانی نشانه های دوست داشتن را توضیح بدهم باید بگویم که: وقتی خودت را دوست داری و بدون توجه به شرایطی که در آن قرار داری حالت با خودت خوب هست و از درون یک احساس آرامش عمیق داری به‌طوری‌که با تمام وجود می‌توانی روح زندگی را در خودت احساس کنی و عشق به خود را در تمام وجودت تجربه کنی.

برخی از رفتارهای افرادی که خودشان را دوست دارند به شرح زیر است:

  • نگران هیچ‌چیز نیستند (اجازه نمی‌دهند مسائل منفی ذهن آن‌ها را درگیر کند)
  •  از رفتار دیگران تا آنجا که بتوانند ناراحت نمی‌شوند.
  • کسی که  هستند را دوست دارند.
  • درصدد این نیستند که خودشان را به دیگران ثابت کنند.
  •  علاقه‌ای به رقابت به دیگران در خصوص زندگی خود ندارند.
  • خودشان را با دیگران مقایسه نمی‌کنند.
  • نسبت به خودشان احساس ارزشمندی دارند.
  • دیگران را دوست دارند و به آن‌ها احترام می‌گذارند.
  • اگر مسئله‌ای پیش آید خیلی زود می‌توانند دیگران را ببخشند (عدم بخشش دیگران و در دل نگه‌داشتن کینه بسیار آسیب زنده است)

یک جورایی انگار برای خودشان هستند و همه‌چیز را زیباتر می‌بینند و احساس پرانرژی بودن می‌کنند و از هرلحظه زندگی‌شان هم لذت می‌برند.

راه هایی برای دوست داشتن خود؟

برای دوست داشتن خودتان لازم نیست کارهای عجیب‌وغریبی انجام دهید، فقط با ترک یکسری از عادت‌های مخرب و با انجام دادن چند کار کوچک می‌توانید این حس را در وجود خود بیدار کنید.یکی از عادت‌های مخرب که به‌شدت حال انسان با خودش خراب می‌کند، انتقاد از خود و خود تخریبی هست و کسانی هستند که به همین خاطر دائم حالشان با خودشان بد است. معمولاً این افراد  دائماً خود را با الفاظ منفی مانند من اصلاً زیبا نیستم، من آدم بی‌عرضه‌ای هستم و من بدبخت هستم … تغذیه می‌کنند. درصورتی‌که موارد این‌چنینی نه‌تنها  هیچ کمکی نمی‌کند بلکه  اوضاع و حال شخص را هم بدتر می‌کند.

تمریناتی برای دوست داشتن خود ؟

یک تصویر دوست‌داشتنی از خودتان بسازید:

اغلب ما تصویری که از خودمان در ذهن داریم یک تصویر انسان ضعیف، دوست‌نداشتنی و شکست‌خورده است و به‌واسطه همین تصویر هم داریم زندگی می‌کنیم.اگر می‌خواهید آن را تغییر دهید یکی از راه‌های آن تصویرسازی ذهنی است. به این صورت که ببیند اگر فردی که می‌خواستید بودید و خودتان را خیلی دوست داشتید چطور به نظر می رسیدید یعنی چه رفتارهایی می‌کردید و چطور زندگی خود را پیش می‌بردید در ذهن خود آن فرد را ببیند و احساسش کنید و بعد یک مدت می‌توانید رفتارهای خودتان بر معیار تصویر ذهنی که دارد بازآفرینی کنید.به زبان ساده‌تر و با تغییر الگوهای ذهنی وزندگی می‌توانیم نوع برداشتی که از خودمان وزندگی‌مان داریم را تغییر دهیم.

دست از مقایسه خودت با دیگران بردارید:

وقتی خودتان را دیگران مقایسه می‌کنید یعنی باور دارید به‌اندازه کافی خوب نیستید و دیگران از شما بهتر هستند درصورتی‌که این‌طور نیست و همه ما داری نقاط ضعف و مثبت هستیم و توانایی هایی داریم که ما را منحصربه‌فرد می‌کند و فقط ممکن است که تابه‌حال آن‌ها را کشف نکرده‌ باشیم. از امروز به‌هیچ‌عنوان خودتان را با دیگران مقایسه نکنید حتی اگر در شرایطی هستید که ازنظر روحی ضعیف شده‌اید.

اگر می‌خواهید این مسئله را از خود دور کنید یکی از راه‌هایش این است که داشته‌ها و توانایی‌های خودتان را روی یک کاغذ یادداشت کنید و خود را ملزم کنید که هرروز چند مورد به آن اضافه کنید. شاید بگویید مگر می‌شود هرروز چیزی به آن اضافه کرد مگر من چقدر از چیزهای خوب بهره‌مند هستم؟ بله می‌شود مواردی هستند که به خاطر فیلترهای ذهنی از دید ما مخفی‌شده‌اند و به‌مرورزمان و با تکرار این تمرین می‌توانیم آن‌ها را ببینم و در ضمن وقتی خود را ملزم کنیم که هرروز به این لیست چند مورد اضافه کنیم حتماً مواردی را پیدا خواهیم کرد.

به خودتان احترام بگذارید:

من خیلی از افراد را دیده‌ام که اصلاً به خودشان احترام نمی‌گذارند و فقط کافی است یک اشتباه کوچکی انجام دهند چنان خودشان را به باد انتقاد می‌گیرند که اغلب افراد تصور می‌کنند که این فرد حتماً یک کار بسیار وحشتناکی انجام داده است که به این صورت با خودش رفتار می‌کند. برخی اوقات هم این افراد این رفتار ناپسند را با  خود در جمع دوست و فامیل انجام می‌دهند و در میان آن‌ها به خودشان القابی می‌دهند که اصلاً زیبا نیستند و همین رفتار به‌شدت مخرب و باعث می‌شود فرد حالش با خودش بد شود.

قدرت کلمات را دست‌کم نگیرید:

از جملات تأکیدی مثبت استفاده کنید شاید به جملات تأکیدی باور نداشته باشید اما ازنظر علمی این مورد ثابت‌شده است که کلمات در زندگی ما تأثیر بسیار زیادی دارند و اگر هرروز در چند نوبت به خودتان تلقین مثبت کنید نتایج فوق‌العاده‌ای را خواهید گرفت. همین‌الان امتحان کنید و به خودتان خیلی آرام و حداقل چندین بار بااحساس بگویید من خودم را دوست دارم من خودم را دوست دارم من خودم را دوست دارم و بعد می‌بینید که حستان نسبت به خودتان در حال تغییر است ؛ اما گفتن جملات تأکیدی نباید ترک شود و باید هرروز در چند نوبت گفته شود. صبح‌ها بعد بیداری و شب‌ها قبل از خواب هم خیلی توصیه می‌شود.

به حال خوب خودتان متعهد باشید:

نگذارید هیچ‌چیز ناراحتان کند خیلی وقت‌ها برای ما اتفاقاتی می‌افتد که خوشایند نیست و ممکن است احساساتمان را جریحه‌دار کند. اما آن اتفاق یک‌بار رخ‌داده و خودمان بارها و بارها تکرارش می‌کنم یعنی اینکه هرکسی را می‌بینیم در مورد آن مسئله‌ با او صحبت می‌کنیم و با هر بار تعریف کردن انگار که داریم آن اتفاق را دوباره تجربه می‌کنیم.

بنابراین به حال خودتان متعهد باشید و نگذارید مسائل این‌چنینی احساسات شمارا درگیر کند و اگر مسئله‌ای هم پیش آمد در درون خودتان همان‌جا حلش کنید و آن را با خودتان حمل نکنید.در اوایل شاید این کار سختی به نظر برسد اما به‌مرورزمان با تمرین کردن  در این مورد قوی می‌شوید و  حل این این‌جور مسائل برای شما راحت‌تر می‌شود.

به‌ظاهر خودتان اهمیت دهید:

منظور از ظاهر خوب این نیست که خودتان را به اشکال عجیب‌وغریب دربیاورید یا به دنبال پوشش‌های خیلی خاص باشید همین‌که ظاهر مرتبی داشته باشید و در پوشش خود احساس راحتی کنید کفایت می‌کند. دقت کنید لازم نیست کاری کنید که بخواهید رضایت دیگران را جلب کنید فقط خودتان مهم هستید و مهم این هست که خودتان از ظاهرتان لذت ببرید و هر کاری می‌کنید برای دل خودتان باشد این خود شما هستید که در ابتدا مهم هستید.

کنترل ذهنتان در دست بگیرید:

در طول روز هزاران فکر از ذهن ما عبور کند که اغلب آن‌ها منفی و ناخوشایند هستند . خیلی از افراد بیان می‌کنند که کنترل فکرمان دست خودمان نیست درصورتی‌که این‌طور نیست و این خودمان هستیم که داریم به افکارمان زندگی می‌بخشیم. اگر هرچه بیشتر به افکار منفی توجه کنیم آن‌ها قدرتمندتر می‌شوند و باعث این می‌شوند که حالمان با خودمان بدتر شود.

بهترین راه برای رهایی از این افکار این است که آن‌ها را تغذیه نکنیم یعنی تا جایی که می‌توانیم از مواردی که باعث پرورش آن افکار می‌شود خودمان را دور کنیم مثل گپ و گفتگوهای منفی، شنیدن خبر ناخوشایند.افکار منفی زمانی سراغ انسان می‌آیند که ذهن چیز دیگری برای فکر کردن نداشته باشد و اگر شما دائماً به موفقیت و به اهداف و حال خوب خودتان و هر چیز زیبایی که در زندگی برای شما معنی دارد فکر کنید از قدرت منفی‌ها کاسته می‌شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا