زیست‌شناسی

کروکودیل و تمساح چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۲ میانگین: ۳]

آیا فرق تمساح و کروکودیل را می‌دانید؟


دو تا از گروه‌های خزندگان امروزی مارمولک‌ها و کروکودیل‌ها هستند. مارمولک‌ها تنوع بسیار زیادی دارند؛ از گکوهای دیواری گرفته که در خانه‌های همه‌ی ما زندگی می‌کنند و به سادگی به آن ها مارمولک دیواری می‌گوییم تا بزمجه‌های غول‌پیکر جنوب شرق آسیا که مردم آن‌جا به آن‌ها اژدهای کومودو می‌گویند، همه‌ی این‌ها انواعی از مارمولک‌ها هستند. آفتاب‌پرست، ایگوانا، مارمولک‌های زیرزمینی با دست و پاهای خیلی کوتاه که تا حدی شبیه مار شده‌اند، اینها همه مارمولک‌ هستند. گاهی‌اوقات به‌جای کلمه‌ی مارمولک‌ (هر نوعی که باشد) به سادگی می‌گویند «سوسمار».

پس سوسمار نام دیگری برای مارمولک‌هاست. مثلاً مارمولک‌های روی دیوار خانه‌تان «سوسمار» هستند. ولی نمی‌توان از این نام برای نامیدن کروکودیل‌ها استفاده کرد. کروکودیل‌ها و انواع مختلف آن‌ها در سراسر جهان مثل کایمن و الیگاتور همگی در فارسی با عنوان عمومی «تمساح» شناخته می‌شوند.

نکته‌ی جالب این‌جاست که چند صد سال پیش وقتی مردم می‌گفتند «نهنگ» هم منظورشان کوروکودیل بوده و هرگز از کلمه‌ی نهنگ برای نامیدن پستانداران بزرگ دریایی یا همان وال‌ها استفاده نمی‌کردند اما در قرن بیستم این کلمه‌ی نهنگ، شد کلمه‌ی اختصاصی برای نامیدن وال‌ها و در عوض ما از عنوان تمساح برای نامیدن اعضای راسته کروکودیل‌ها استفاده می‌کنیم. مهم‌ترین و جالب‌ترین تفاوت تمساح‌ها با خزندگانی مثل سوسمار‌ها (مارمولک‌ها) و مارها، کامل شدن دیواره‌ی میانی قلب است. همه‌ی خزندگان قلب چهارحفره‌ای دارند (اگر به شما گفته‌اند سه حفره‌ای است یک اشتباه گل‌درشت مرتکب شده‌اند.) منتها دیواره‌ی دو بطن در اغلب آن‌ها کامل نیست و مقدار بسیار کمی از خون دو بطن می‌تواند با هم قاتی شود. اما در تمساح‌ها (و نیز پرندگان که آخرین گروه خزندگان هستند) این دیواره کامل کامل است و هیچ راهی برای ترکیب خون دو بطن وجود ندارد. البته میان آئورت تمساح‌ها یک مجرای کوچک به‌نام مجرای پانیزی وجود دارد که کارش تنظیم فشار خون کل بدن و فشار خون ششی است. این مجرای پانیزی در آئورت قرار دارد نه در دیواره‌ی بطن پس می‌توان گفت قلب سوسمارها (و نیز مارها و …) چهارحفره‌ای ناقص است و قلب تمساح‌ها (و پرندگان) چهار حفره‌ای کامل.

 تفاوت بین کروکودیل و تمساح  

اولین تفاوت بین راسته آنها می باشد که از راسته crocodilians می باشند. کروکودیل ها از خانواده crocodylidae می باشند در صورتی که تمساح ها و کایمن ها از خانواده alligatoridae هستند..تفاوتهای فیزیکی بهترین راه برای درک تفاوت بین این دو حیوان می باشد ، کروکودیل خیلی بزرگ ، باریک ، با پوزه ای به شکل V ، در صورتیکه تمساح ها دارای پوزه ای پهن و U شکل می باشند . پوزه پهن تمساح ها بسیار پرقدرت بوده و به راحتی میتواند شکار هایی همچون لاک پشت را گرفته و با پوزه خود پوشش شکار را خرد کنند .

در کنار و حاشیه پا های پشتی  کروکودیل ها حاشیه ای دندانه دار وجود دارد که در آلیگاتور ها دیده نمی شود. همچنین در آلیگاتور ها انگشت های پای عقب شبکه ای و پرده دار است ( تا نصف انگشت ). آلیگاتور ها بیشتر در آب های شیرین مثل دریاچه ها و برکه ها زندگی می کنند و این آب ها را ترجیح می دهند در حالی که  کروکودیل ها آب دریا را بیشتر ترجیح می دهند. البته اعضای هر دو خانواده می توانند در هر دو نوع آب زنده بمانند.

پوزه باریک کروکودیل ها اگرچه بسیار قدرتمند است ، ولی برای شکار لاک پشت ها مناسب نیست ولی شکار ماهی ها و پستانداران براحتی توسط کروکودیل ها صورت میگیرد.

دیگر تفاوت کروکودیل ها و تمساح ها در آرواره آنهاست . آرواره بالائی و پائینی کروکودیل تقریبا هم اندازه و هم پهناست ، بنابراین دندانها روی خط آرواره ای و هنگامی که دهان کروکودیل بسته است ، نمایان می باشد و در معرض دید قرار میگیرد . آنها همچنین دارای ۴ دندان بزرگ روی آرواره پائینی میباشند و هنگامیکه حیوان دهان خود را میبندد این دندانها در سوراخهایی روی آرواره بالائی فرو میروند (کمی عقبتر از سوراخهای بینی).

تمساح

تمساح ها از طرف دیگر دارای آرواره پهن بالائی هستند ، هنگامیکه حیوان دهان خود را میبندد دندانهای آرواره پائینی در حفره هایی روی آرواره بالائی فرو میرود و از دید مخفی میشود ، و تنها دندانهای آرواره بالائی نمایان میشوند . ۴ دندان بزرگ آرواره تحتانی در کروکودیل ها نمایان و در تمساح ها از دید پنهان می باشد‌.

تمساح تمساح

از دیگر تفاوتهای فیزیکی در خصوص رنگ این حیوانات میباشد ، کروکودیل ها دارای رنگ آمیزی زیتونی روشن تا قهوه ای هستند در صورتیکه تمساح ها به رنگ سیاه می باشند . همچنین تمساح ها آبهای تازه را ترجیح میدهند در صورتیکه آبهای شور و گاهی زندگی در اقیانوس برای کروکودیل ها مناسب تر است.

تمساح ها و کروکودیل ها دارای غددی روی زبان خود میباشند ، کروکودیلها از این غدد برای دفع نمک اضافی استفاده میکنند . به نظر میآید که در تمساح ها این قابلیت از بین رفته و تحمل آبهای شور تا حدی برایشان مقدور می باشد . باور زیست شناسان بر این است که کروکودیل ها تا حدی از تبار اقیانوس میباشند .

کروکودیل ها و تمساح ها هر دو دارای مراکز حساس نقطه مانند روی آرواره بالائی و پائینی خود می باشند که کمی شبیه ته ریش جلوه میکند . این مراکز حساس حیوان را در برابر تغییرات فشار آب محافظت میکنند ، و گمان میرود که این امر برای مکان یابی شکار و به دام انداختن آن موثر باشد . این مراکز حساس ” ارگانهای حساس پوستی ( ISOs ) ” نامیده می شوند که تا قبل از این به ” گیرنده های فشار پوستی ( DPRs ) ” مشهور بودند . علاوه بر اینکه هردو حیوان دارای این ارگانها روی آرواره خود هستند ، در کروکودیل سرتاسر بدن نیز توسط ارگانهای حساس پوستی پوشیده شده . برخی از محققین بر این باور هستند که ” گیرنده های فشار پوستی ( DPRs ) ” در کروکودیل ها با محافظت در برابر میزان شوری در ارتباط می باشد.

عموما تمساح ها در مقایسه با کروکودیل های وحشی و پرخاشگر آبهای شور رام تر و مطیع تر می باشند ، و بیشتر از کروکودیل ها نیز رشد می‌کنند.

البته در همه گونه ها استثناء وجود دارد و این قاعده کلی همیشه قابل استناد نمی باشد . به عنوان مثال ، میانگین رشد تمساح ها در حدود ۱۴فوت (۳ الی ۴ متر) می باشد ، در صورتیکه کروکودیل ها میتوانند تا ۱۹فوت (۵ تا ۸ متر) حتی بیشتر نیز رشد کنند . این گفته در یک گونه کروکودیل به نام ” کوتوله آفریقایی ” صدق نمیکند و این گونه تا ۵فوت (۱.۵ متر) رشد میکند . همچنین ماگر هندی یک نوع کروکودیل با پوزه ای به شکل U می باشد، در صورتیکه پوزه کروکودیل ها V شکل می باشد .

در بحث لانه سازی ، کروکودیل ها تخم های خود را زیر گل و لای یا ماسه در نزدیکی آبهای راکد یا مردابها دفن می‌کنند، در صورتی که تمساح ها در نزدیکی آبهای تازه و جاری و روی پشته هایی از گیاهان لانه سازی می‌کنند.

کروکودیل های ایالات متحده امریکا تنها در جنوب فلوریدا پیدا می شوند، اگرچه در بخشهایی از جزایر رودخانه کارائیب، آمریکای مرکزی و آفریقای جنوبی نیز دیده شده اند. تمساح ها در نواحی جنوب شرقی ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کنند، و نکته جالب توجه اینکه جنوب فلوریدا تنها مکان شناخته شده در دنیا میباشد که تمساح ها و کروکودیل ها با هم و به صورت اجتماعی در یک منطقه زندگی می‌کنند.

What’s the Difference Between Alligators and Crocodiles?

Don’t know a gator from a crocodile? You’re probably not alone. Although these large reptiles belong to different families, they share a number of similarities, including long snouts, powerful tails, short legs, and bony-plated backs. But there are some easy ways to tell them apart. The first is the shape of the snout. In alligators it’s broad and U-shaped, while in crocodiles it’s narrow and V-shaped. Next are the teeth. In the case of alligators, the lower teeth are typically not visible when the mouth is shut. In crocodiles, however, some teeth in the bottom jaw appear, most notably the large fourth tooth. Another difference is color. Gray or black? It’s probably a gator. Olive or tan? A crocodile. The two reptiles also differ in location. Crocodiles are usually found in saltwater habitats, while alligators prefer freshwater areas. And last—but definitely not least—is behavior. Crocodiles are typically more aggressive than gators.

خودآزمایی

١- تفاوت‌های خزندگان و دوزیستان را شرح دهید.

۲- چشم سوم در اسفنودون چه وظایفی برعهده دارد؟

٣- کروکودیل‌ها:

الف) تکامل یافته ترین خزندگان هستند.

ب) عظیم الجثه ترین مهره دارانند.

ج) بسیار پرمصرف هستند.

د) همه موارد فوق صحیح است.

۴- سوسمارها چه خدمتی به بشر می‌کنند؟ شرح دهید.

۵- مارهای سمی و غیر سمی‌چه تفاوت‌هایی دارند؟

۶- چه عواملی در تغییر رنگ پوست خزندگان مؤثر است؟

۷- دستگاه گردش خون، در خزندگان پست و عالی چه تفاوتی دارد؟


» فایل word این مبحث

تهیهٔ فایل


دیگر مباحث جانورشناسی؛ در ادامه بخوانید:






» پستانداران


» گونه‌های مفید و زیان‌آور در کشاورزی و دامپروری


آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

‫۵۷ دیدگاه ها

  1. با سلام خدمت استاد عزیز مقاله ای بسیار دقیق و مفید بود و تفاوت تمساح و کروکدیل رو خیلی قشنگ بیان کرده بودین
    احسنت به شما
    بهترین هستید

  2. مطالب عالی بسیار از مواقع من این ها را با هم اشتباه می‌گرفتم ولی با این مطالب چیز های بسیار از تفاوت آنها یاد گرفتم بسیار ممنون🌹

  3. با سلام
    مرسی از مقاله کامل و جامع شما،بعضی وقت ها بعضی هامون این چیزهای ساده رو به جای هم اشتباه میگیریم
    و اشتباه به کار میبریم
    سپاس بیکران⚘🌺💐

  4. مفید بود ولی من توی یه راز بقا دیده بودم که نهنگ با وال فرق دارن این بخشش فک‌کنم یکمی تغییر نیاز داره

  5. چقدر جالب تمام ابهاماتم در این مورد برطرف شد امیدوارم برای بقیه هم همینطور بوده باشه.نمیدونستم رنگشون این همه تفاوت ایجاد میکنه👌

  6. گاندو ها درواقع میشه گفت نوعی تمساح باشن اگر اشتباه نکنم مرسی از سایت مفیدتون ⁦🏵️⁩

  7. چه خوب شد که این مقاله را مطالعه کردم قبل از این فکر میکردم یک چیز هستند اما الان فهمیدم متفاوت هستند

  8. سلام خداقوت
    مقاله خیلی خوبیه یکی از اشتباهات رایج امروزی فرق کروکودیل و تمساح هست
    با این حساب گاندوی ایرانی کروکودیل هست یا تمساح
    من فکر میکنم تمساح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا