فرهنگ و معارف اسلامیکنکور سراسری

سوالات عمومی کنکور انسانی ۱۴۰۰ خارج کشور؛ فرهنگ و معارف اسلامی

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

کنکور انسانی ۱۴۰۰ خارج از کشور

ماده امتحانی: فرهنگ و معارف اسلامی

تعداد سوالات: ۲۵

از شماره ۵۱ تا شماره ۷۵

مدت پاسخگویی ۱۷ دقیقه

۵۱- با توجه به اینکه «انسان ها عزت نفس و عدالت را دوست دارند و از ریا و ظلم و حقارت نفس بیزارند.» کدام آیه شریفه حاکی از آن است؟

۱) وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَهِ

۲) إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا

۳) وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا

۴) کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَهُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوکُم بِالشَّرِّ وَالْخَیْرِ فِتْنَهً

پاسخ گزینه: ۳

۵۲- ثابت بودن شخصیت انسان و تغییر و تحول مداوم بدن، تأییدی بر مفهوم کدام بیت است؟

۱) چون بلند و پست باهم یار شد *** آدمی اعجوبه اسرار شد

۲) به گفت طفل جستی راه پرهیز *** به گفت أنبیاء از خواب برخیز

۳) تا در طب گوهر کانی، کانی *** تا در هوس لقمه نانی، نانی

۴) چه کنم با که توان گفت که او *** در کنار من ومن مهجورم

پاسخ گزینه: ۱

۵۳- «گروهی وجود جهان پس از مرگ را انکار می کنند». کدام عبارت، بیانگر این دیدگاه است

۱) وَمَا هَذِهِ الْحَیَاهُ الدُّنْیَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ

۲) وَقَالُوا مَا هِیَ إِلَّا حَیَاتُنَا الدُّنْیَا نَمُوتُ وَنَحْیَا

۳) إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ

۴) لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ

پاسخ گزینه: ۲

۵۴- گوینده سخن «سلام بر شما، وارد بهشت شوید به خاطر اعمالی که انجام دادید» کدام مورد می باشد و ظرف زمانی تحقق آن کدام عالم است؟

۱) خداوند – برزخ.

۲) خداوند – قیامت

۳) فرشتگان – قیامت

۴) فرشتگان – برزخ

پاسخ گزینه: ۴

۵۵- عبارت « کانَتِ الْجِبالُ کَثِیباً مَهِیلًا » مربوط به کدام مرحله قیامت است و به چه معناست؟

١) اول – کوه ها به صورت توده هایی از شن نرم در آیند.

۲) دوم – کودها به صورت توده هایی از شن ترم در آینده

٣) اول – کوهها در آن روز سخت به لرزه درآیند.

۴) دوم – کوهها در آن روز سخت به لرزه درآیند.

پاسخ گزینه: ۱

۵۶- بعد از مرحله دوم گام گذاشتن در مسیر بندگی و قرب الهی و همچنین برای ثابت ماندن در این راه، نوبت کدام عمل فرا می رسد؟

١) اگر در انجام عهد خود موفق بوده ایم. خوب است خدا را سپاسگزار باشیم.

۲) باقی ماندن بر پیمان خود با خدا و وفای بر عهد که رضایت خدا را در پی دارد.

۳) از خداوند طلب بخشش کنیم و با تصمیم قوی تر، دوباره با خداوند عهد ببندیم.

۴) با خدای خود پیمان می بندد که آنچه را برای رسیدن به این هدف مشخص کرده، انجام دهد.

پاسخ گزینه: ۲

۵۷- در چه صورتی هر نتیجه ای که از کار انسان حاصل شود به مصلحت اوست و دیگر نباید نسبت به آن نتیجه و محصول عمل، نگرانی وجود داشته باشد؟

۱) به خدا اعتماد نموده و کار و نتیجه اش را به خداوند واگذار کند.

۲) کارها به خدایی که از هر کس به بندگانش مهربان تر است سپرده شود.

۳) در عین عمل به وظیفه و انجام صحیح مسئولیت به خدا توکل نماید.

۴) بداند که گاهی چیزهایی را به نفع خود می پنداریم در حالی که به ضرر ماست

پاسخ گزینه: ۳

۵۸- کسی که غسل بر او واجب است. روزه اش در ماه مبارک رمضان چه حکمی دارد؟

١) اگر سهل انگاری کند و غسل نکند تا وقت تنگ شود، نمی تواند روزه بگیرد و در مورد غسل نکردن معصیت کرده است.

۲) اگر عمدأ تا اذان صبح غسل نکند یا اگر وظیفه اش تیمم است، تیمم نکند، می تواند روزه بگیرد و باید قضای آن را هم به جا آورد.

۳) اگر عمدا تا اذان صبح غسل نکند یا اگر وظیفه اش تیمم است، سهوا تبمم نکند می تواند روزه بگیرد و باید یک مد طعم به فقیر بدهد.

۴) اگر سهل انگاری کند و غسل نکند تا وقت تنگ شود، می تواند با تیمم روزه بگیرد و روزهاش صحیح است و در مورد غسل نکردن معصیت کرده است.

پاسخ گزینه: ۴

۵۹- دستور الهی بیان شده در روایت نبوی «امرنا أن نکلم الناس على قدر عقولهم» با توجه به فطری بودن سرمایه تفکر، بیانگر کدام مورد است؟

۱) بیان پیامبران درباره اصول ثابت دین مانند توحید، متناسب با رشد مردم بوده است.

۲) رشد تدریجی سطح فکری مردم موجب شده تا اید، در هر دوره ای پیامبر جدیدی مبعوث شود.

۳) سخن گفتن متناسب با فهم و اندیشه انسان های هر دوران، نشان دهنده تحریف تعلیمات قبلی است.

۴) ویژگی های خاص همه انسانها یکی است و خداوند متناسب با همین خصوصیات فطری، انسان را هدایت می نماید.

پاسخ گزینه: ۱

۶۰- آمدن پیامبر جدید نشانه چیست و کدام سرنوشت در انتظار کسانی است که به آخرین پیامبر ایمان نیاورده اند؟

۱) بخشی از تعلیمات پیامبر قبلی. پاسخ گوی نیازهای مردم نیست – ذَلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ

۲) بخشی از تعلیمات پیامبر قبلی، پاسخگوی نیازهای مردم نیست – وَهُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْخَاسِرِینَ

۳) پیروان پیامبر قبلی از دستورات او سرپیچی کرده و اطاعت نمی کنند – ذَلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ

۴) پیروان پیامبر قبلی از دستورات او سرپیچی کرده و اطاعت نمی کنند – وَهُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْخَاسِرِینَ

پاسخ گزینه: ۲

۶۱- شیطان به گمراهی کدام گروه از افراد امیدوار است؟

۱) یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ

۲) وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ

۳) وَیُرِیدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُضِلَّهُمْ ضَلالًا بَعِیداً

۴) یُرِیدُونَ أَن یَتَحَاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ

پاسخ گزینه: ۴

۶۲- کدام عبارات به ترتیب، مرتبط با دو یادگار گرانبهای پیامبر اسلام می باشد؟

۱) وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ – وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّهً

۲) وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا کَثِیرًا – وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّهً

۳) وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ – إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّهِ

۴) وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا کَثِیرًا – إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّهِ

پاسخ گزینه: ۴

۶۳- پیش بینی حضرت علی (ع) در مورد این موضوع که «زمانی که هیچ کالایی رایج تر و فراوان تر از قرآن نیست» و «چه هنگامی انسان می تواند پیرو قرآن باشد» به ترتیب کدام است؟

۱) به صورت وارونه و به نفع دنیا طلبان معنایش کنند – عمل کنندگان واقعی به قرآن را بشناسد.

۲) وقتی بتوانید به عهد خود با قرآن وفادار بمانید – عمل کنندگان واقعی به قرآن را بشناسد.

۳) به صورت وارونه و به نفع دنیاطلبان معنایش کنند – فراموش کنندگان قرآن را بشناسد.

۴) وقتی بتوانید به عهد خود با قرآن وفادار بمانید . فراموش کنندگان قرآن را بشناسد.

پاسخ گزینه: ۳

۶۴- با توجه به کلام حکیمانه حضرت على که زمین از حجت خدا (امام) خالی نمی ماند، به چه علت مردم از وجود حجت در میانشان بی بهره شده اند و وعده خداوند در این مورد چیست؟

۱) فراهم نشدن شرایط ظهور برای آن حضرت – لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ

۲) ستمگری انسان ها و زیاده روی شان در گناه – لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ

۳) فراهم نشدن شرایط ظهور برای آن حضرت – ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّرًا نِعْمَهً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ

۴) ستمگری انسان ها و زیاده روی شان در گناه – ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّرًا نِعْمَهً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ

پاسخ گزینه: ۲

۶۵- با توجه به آیه شریفه « یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللَّهَ … » پیامبر اکرم از همراهی و پیروی چه کسانی نهی شده اند؟

۱) مشرکین – مرتدین

۲) کافرین – مرتدین

۳) کافرین – منافقین

۴) مشرکین – منافقین

پاسخ گزینه: ۳

۶۶- به ترتیب، کدام مورد به «زمان مناسب برای ازدواج» و «آثار پاسخ گویی ناصحیح به نیاز جنسی» اشاره نموده است؟

۱) کمترین تأخیر پس از بلوغ جنسی و عقلی – خرد شدن شخصیت

۲) کمترین تأخیر پس از بلوغ جنسی و عقلی – لذت غریزی ناشی از گناه

۳) پس از کنار گذاشتن پندارهای باطل و رسوم غلط – خرد شدن شخصیت

۴) پس از کنار گذاشتن پندارهای باطل و رسوم غلط – لذت غریزی ناشی از گناه

پاسخ گزینه: ۱

۶۷- قرآن کریم، رابطه میان خداوند و جهان هستی را با کدام کلمه بیان می کند و معنای دقیق آن چیست؟

۱) خداوند نور هستی است به تمام موجودات، وجود خود را از او می‌گیرند.

۲) خداوند رب العالمین است . تمام موجودات، وجود خود را از او می‌گیرند

۳) خداوند نور هستی است – تصرف و سرپرستی مخلوقات، به دست خداوند است

۴) خداوند رب العالمین است – تصرف و سرپرستی مخلوقات، به دست خداوند است.

پاسخ گزینه: ۱

۶۸- کدام مورد، توضیح مناسبی جهت تبیین مرز توحید و شرک می باشد؟

۱) در مقام پذیرش ولایت الهی باید هر گونه اثر را از اشیا و یا انسان ها سلب کنیم.

۲) در متون دینی بارها بر تأثیر نداشتن موجودات گوناگون در عالم تأکید شده است.

۳) برای قبول توحید در ربوبیت ضرورتی ندارد که هرگونه اثر را از اشیا و یا انسان ها سلب کنیم.

۴) می توان با قبول اثر مخلوقات این اثر را مستقل از خداوند دانست و ارتباط آن با خداوند منتفی می باشد.

پاسخ گزینه: ۳

۶۹- کدام مورد، مفهوم آیه شریفه « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَعَدُوَّکُمْ أَوْلِیَاءَ … » را تبیین و تأکید می نماید؟

۱) وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا

۲) وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلً

۳) وَیُرِیدُ الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِیلُوا مَیْلًا عَظِیمًا

۴) أَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنْتَ تَکُونُ عَلَیْهِ وَکِیلًا

پاسخ گزینه: ۲

۷۰- مفهوم بیت زیر در تبیین کدام فرمایش پیشوایان دین قابل ارانه می باشد؟

«پاسبان حرم دل شده ام شب همه شب *** تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم»

۱) حاسِبُوا اَنْفُسَکُم قبلَ اَن تُحاسَبُوا

۲) نِیَّهُ المُؤمنِ أفضَلُ مِن عَمَلِهِ

۳) وَ مَنْ یَعِیشُ بِالإِحْسانِ أَکْثَرُ مِمَّنْ یَعِیشُ بِالأَعمارِ

۴) فَاعِلُ الخَیرِ خَیرٌ مِنهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنهُ

پاسخ گزینه: ۱

۷۱- سنت بیان شده در کدام آیه شریفه، عام ترین و فراگیر ترین قانون خداوند می باشد که ثابت و همیشگی است و شامل همه انسانها در همه دوران ها می شود؟

۱) وَأُمْلِی لَهُمْ إِنَّ کَیْدِی مَتِینٌ

۲) کُلًّا نُّمِدُّ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّکَ

۳) کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَهُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَیْرِ فِتْنَهً وَ إِلَیْنا تُرْجَعُونَ

۴) وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ

پاسخ گزینه: ۳

۷۲- کدام عبارت، توضیح مناسبی برای تبیین علت و چرایی حرکت انسان به سمت گناه می باشد؟

۱) انسان باید میان گرایش های خویش به خیر و نیکی تعادل برقرار کند تا جلوی طغیان امبال و غرایز خود را بگیرد.

۲) غرایز و گرایش به خیر و نیکی برای زندگی مادی و امیال و امور فطری در جهت رشد زندگی معنوی انسان است.

۳) انسان به طور فطری به دنبال عمل صالح از یک طرف و گناه و بدی از طرف دیگر می باشد و یک سویه نمی شود.

۴) در وجود انسان امیال برای حیات مادی ضروری است ولی گاهی حد و مرز آن رعایت نمی شود.

پاسخ گزینه: ۴

۷۳- به سخن امام باقر به محمد بن مسلم که فرمودند «مراقب باش مؤمنین را از رحمت خدا مأیوس نکنی» در جهت تبیین کدام سنت الهی می توان استناد جست؟

۱) مَن آمَنَ بِاللَّهِ وَالیَومِ الآخِرِ وَعَمِلَ صالِحًا فَلَهُم أَجرُهُم عِندَ رَبِّهِم

۲) کُلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّکَ وَ ما کانَ عَطاءُ رَبِّکَ مَحْظُوراً

۳) مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَهِ فَلا یُجْزى‌ إِلَّا مِثْلَها

۴) وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ

پاسخ گزینه: ۳

۷۴- کدام مورد را می توان به عنوان مصداق مناسبی برای روشی که خداوند متعال در آیه شریفه « ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ …» به پیامبر گرامی اش آموزش داده است، ارائه نمود؟

۱) ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَم یَکُ مُغَیِّرًا نِعمَهً أَنعَمَها عَلی قَومٍ حَتّی یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم وَأَنَّ اللَّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ

۲) یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا

۳) وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّهً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ، وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیداً

۴) فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طَائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ

پاسخ گزینه: ۲

۷۵- در بررسی معیارهای تمدن اسلامی، کدام مورد با مفهوم مندرج در آیه « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ » شباهت دارد و آن را تبیین می نماید؟

۱) وَمَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلَامِ دِینًا فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْخَاسِرِینَ

۲) وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَی أَعْقَابِکُمْ

۳) وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا

۴) أَلَم تَرَ إِلَى الَّذینَ یَزعُمونَ أَنَّهُم آمَنوا بِما أُنزِلَ إِلَیکَ وَما أُنزِلَ مِن قَبلِکَ یُریدونَ أَن یَتَحاکَموا إِلَى الطّاغوتِ

پاسخ گزینه: ۴

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا