زبان عربیکنکور سراسری

سوالات عمومی کنکور تجربی ۱۳۹۸ خارج از کشور؛ درس زبان عربی

کنکور تجربی ۱۳۹۸ خارج از کشور

ماده امتحانی: زبان عربی

تعداد سوالات: ۲۵

از شماره ۲۶ تا شماره ۵۰

مدت پاسخگویی ۲۰ دقیقه

کد کنترل A-651

** عین الْأَصَحُّ وَ الأدق فی الْجَوَابُ للترجمه مِنْ أَوْ الی العربیه

۲۶- کَانَ النَّاسُ أُمَّهً وَاحِدَهً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ …: مردمان ………………….

۱) امتی واحد بودند، پس خداوند پیامبران را مژده آور مبعوث کرد …

۲) امت یگانه ای بوده اند، آنگاه خداوند پیامبرانی هشداردهنده فرستاد …

٣) ابتدا امت واحد بودند، سپس الله پیامبرانی را هشداردهنده برانگیخت …

۴) در آغاز امتی یگانه پرست بوده اند، آنگاه الله پیامبران را مژده دهنده برانگیخت …

پاسخ گزینه: ۱

۲۷- «عَلِیُّ بِمُدَارَاهِ النَّاسِ کما یَجب عَلِیِّ إِقَامَهُ الْفَرَائِضِ!»:

۱) باید که با مردم مدارا کرد همانگونه که ادای فرائض بر من لازم است!

۲) بر من است مدارا کردن با مردم همانطور که انجام فرائض بر من واجب است!

۳) پای بند مدارا با مردم هستم همانگونه که انجام دادن فرائض بر من لازم است!

۴) مدارا کردن با مردم بر من لازم است همانطور که ادای فرائض بر من واجب بوده است!

پاسخ گزینه: ۲

۲۸- «إِنَّ عقائدنا هِیَ الَّتِی تَدْعُونا إلی أَحْسَنَ الْأَعْمَالِ أَوْ أسوئها وَ تُبعِّدنا مِنْ الخیر أَوِ الشَّرِّ!»:

۱) همانا این عقاید ماست که ما را به بهترین اعمال یا بد ترین آن دعوت می کند و ما را از خوبی و بدی می راند!

۲) عقاید ماست که ما را دعوت به اعمال نیک یا زشت ترین آنها می کند و ما از خوب بودن و بد بودن دوری می کنیم!

۳) همانا عقاید ماست که برای ما خوب ترین کارها و زشت ترین آنها را می خواند و ما از خوبی و بدی دوری می کنیم!

۴) بی تردید عقاید ماست که ما را به نیکوترین کارها یا بد ترین آنها فرا می خواند و ما را از خوبی یا بدی دور می کند!

پاسخ گزینه: ۴

۲۹- «الْمُفْرَدَاتِ الَّتِی دَخَلَتْ العربیه مِنْ لُغَاتِ اخری ، تسمَّی فِی اللغتین الفارسیه وَ العربیه، الکلمات الدخیله!»:

۱) واژگانی را که از دو زبان فارسی و عربی داخل یکدیگر می شوند، در هر دو زبان واژگان دخیل مینامند!

۲) مفرداتی که از زبانهای دیگر در زبان عربی وارد شده، در دو زبان فارسی و عربی، کلمات دخیل نامیده می شوند!

۳) واژگانی را که در زبان عربی از زبان دیگری داخل می شود، در زبانهای فارسی و عربی مفردات داخل شده می نامند!

۴) مفرداتی که از زبان عربی به زبانهای دیگر وارد می شود، در زبانهای فارسی و عربی مفردات وارد شده نامیده می شود!

پاسخ گزینه: ۲

۳۰- «إِنَّها کانت مِنْ أَشْهُرِ مستشرقی الْقَرْنِ الْعَاشِرُ الْهَجَرِیِّ، وَ کانت تَقْدِرُ أَنْ تُلْقِیَ محاضراتها العلمیه بأکثر مِنْ خَمْسِ لُغَاتِ عالمیّه!»:

۱) همانا او مشهورترین خاورشناس در قرن دهم هجری بود، و قادر بود به بیش از پنج زبان جهانی سخنرانی علمی ایراد کند؟

۲) وی حقیقتا مشهورترین خاورشناس سده دهم هجرت بوده که به بیش از پنج زبان بین المللی می توانست سخنرانی علمی کند!

۳) وی بی گمان از مستشرقان مشهور در سده دهم هجرت بود، و قدرت داشت به بیش از پنج زبان در جهان سخنرانیهای علمی کند!

۴) قطعا او از مشهورترین مستشرقان قرن دهم هجری بود، و می توانست سخنرانیهای علمی خود را به بیش از پنج زبان بین المللی ایراد کند!

پاسخ گزینه: ۴

۳۱- «کلّ یومٍ أرکب السیاره فِی السَّاعَهِ السَّادِسَهِ وَ النِّصْفُ حتّی أَصْلِ إلی بیتنا فِی الثَّامِنَهِ إِلَّا رُبُعاً!»:

۱) هر روز ساعت شش و نیم سوار ماشین میشوم تا یک ربع به هشت مانده به خانه مان برسم!

۲) ساعت شش و نیم هر روز سوار اتومبیل می شوم تا این که ساعت هشت و ربع به خانه مان برسم!

۳) همه روزه ساعت شش و نیم سوار تاکسی میشدم و در ساعت یک ربع به هشت به خانه می رسیدم!

۴) ساعت شش و نیم همه روزه سوار تاکسی میشدم و در ساعت هشت یک ربع کم به خانه می رسیدم!

پاسخ گزینه: ۱

۳۲- «وَجَدْتُ الشَّمْسُ أَقْوَى مُصْدِرٍ یَکْفِینَا نوژها وَ حرارتها ، دُونَ أَنْ تَقْرَبَ إِلَیْنَا أَوْ تبتعد عَنَّا!»:

۱) دیدم خورشید قویترین منبع است که نور و حرارتش، بدون اینکه به ما نزدیک و یا از ما دور شود برایمان کافی است!

۲) خورشید را پر انرژی ترین منبع یافتم که نورش و حرارتش برایمان کافی است، بدون نزدیکی به ما و دوری از ما!

۳) خورشید را نیرومندترین منبعی یافتم که نور و حرارت آن، بی آنکه به ما نزدیک شود و یا از ما دور شود برای ما کافی می باشد!

۴) این خورشید قدرتمندترین منبعی است که نور و حرارتش برای همه ما کافی می باشد بدون آنکه بتواند نزدیک به ما یا دور از ما شود!

پاسخ گزینه: ۳

۳۳- عَیْنِ الصَّحِیحِ:

۱) رأیت مُعَلَّماً مَسْرُوراً وَ هُوَ یجیب علی أَسْئِلَهِ التلامیذ: معلم را در حالی که خوشحال بود دیدم که به سؤالات دانش آموزان پاسخ میداد!

۲) حَانَ ( = جَاءَ ) وَقْتُ الامتحانات وَ أَنْتُمْ غَافِلُونَ عَنْهَا: زمان امتحانات فرا رسید در حالی که شما از آن غافل هستید!

۳) دَعَوْتَ صَدِیقِی وَ هُوَ یُکْتَبُ رِسَالَهِ: دوستم را دعوت کردم در حالی که نامه ای نوشته بود!

۴) یُسَاعِدُ الْوَلَدِ أُمِّهِ مبتسمه: فرزند در حالی که خندان است به مادرش کمک می کند!

پاسخ گزینه: ۲

۳۴- عَیْنِ الصَّحِیحِ (بِالنَّظَرِ إِلَى تَأْکِیدِ الْجُمْلَهِ):

۱) إِنَّ الْفَخْرَ لِلْإِنْسَانِ الَّذِی لَهُ عَقْلُ ثَابِتٍ: فخر برای انسانی است که بی گمان دارای عقلی ثابت است!

۲) إِنَّ وِعَاءَ الْعِلْمِ لَا یُضَیَّقُ بِکُلِّ مَا جَعَلَ فِیهِ: بطور قطع ظرف علم با هر آنچه در آن قرار داده شود، تنگ نمی‌شود!

۳) إِنَّ النَّاسَ یَمُرُّونَ بِجَوَارِ الْأَشْجَارِ الَّتِی یَنْتَفِعُونَ بِهَا: مردم از کنار درختانی که از آنها سود می برند، قطعا عبور می کنند!

۴) إِنَّ غُصُونِ بَعْضِ الْأَشْجَارِ تَنْکَسِرُ مِنْ ثِقْلِ وَزْنُ ثِمَارِهَا: شاخه های برخی درختان از سنگینی وزن میوه هایش بدون شک شکسته می شود!

پاسخ گزینه: ۲

۳۵- «کاش همه شهرهای کشورم را می‌دیدم!»:

۱) لعلنی أَ شَاهِدُ مُدُنِ بِلَادِی جَمِیعاً!

۲) لَیْتَنِی أَنْظُرُ کُلِّ الْمُدُنِ فِی بِلَادِی!

۳) لِعَلِیِّ کُنْتُ أَنْظُرُ مُدُنِ بِلَادِی کُلِّهَا!

۴) لَیْتَنِی کُنْتُ أَ شَاهِدُ جَمِیعِ مُدُنِ بِلَادِی!

پاسخ گزینه: ۴

** إقرأ النَّصِّ التَّالِی ثُمَّ أَجِبْ عَنْ الأسئله (۴۲-۳۶) بِمَا یُنَاسِبُ النَّصِّ:

یَعِیشُ الْغُرَابِ فِی تجمعات کَبِیرَهً وَ تَجْتَمِعُ أفرادها عَلَى عَدَدُ مَنِ الْأَشْجَارِ المتقاریه لِدَفْعِ الْإِسَاءَهِ وَ التَّعَدِّی عَلَى مملکتها لِأَنَّهَا طُیُورِ ضَعِیفَهُ فِی مُقَابَلَهِ الْأَعْدَاءِ!

إِذَا مَرِضَ أَحَدِهَا وَ لَمْ یَقْدِرْ عَلَى الطَّیَرَانِ، رَاقِبْهُ بَقِیَّهَ الْغِرْبَانِ (ج غُرَابٍ) فَبَعْدَ مَوْتِهِ تَدْفِنُهُ خَوْفاً مِنِ انْتِشَارِ مَرَضِهِ! وَ تَعْلَمُ الْإِنْسَانُ دُفِنَ الْأَمْوَاتِ مِنَ الْغُرَابِ کَمَا ذُکرت قِصَّتِهَا الْمَشْهُورَه فِی الْقُرْآنِ الْکَرِیمِ!

یَجْمَعُ الْغُرَابِ قِطَعَاتِ الْخُبْزِ ثُمَّ یَرْمِیهَا فِی النَّهَرِ، وَ عندما تتجمع الأسماک حَوْلَهَا یَصِیدُهَا بمنقاره، وَ هَکَذَا یُظْهِرُ لَنَا أَنِ الْغُرَابِ طَائِرٍ ذَکِیُّ!

۳۶ – عَیْنِ الصَّحِیحِ: الْغُرَابُ شَبِیهُ الْإِنْسَانُ لِأَنَّهُ . . .

۱) یتجمع لکسب التَّجَارِبَ!

۲) یَعْزِمَ عَلَى تدفین الْمَرِیضِ!

۳) یُمْنَعُ مِنِ انْتِشَارِ الْأَمْرَاضِ!

۴) کَانَ مَأْمُوراً لِتَعْلِیمِ الْإِنْسَانُ تدفین أمواته!

پاسخ گزینه: ۳

۳۷ – عین الْخَطَأُ:

۱) یَصْنَعُ کُلِّ غُرَابٍ عُشِّهِ عَلَى شَجَرَهٍ وَاحِدَهً!

۲) تتجمع الضُّعَفَاءَ مِنَ الْغِرْبَانِ مَعاً لضعفها!

۳) إِنْ لَمْ یَقْدِرِ الْغُرَابِ عَلَى الطَّیَرَانِ یُمْکِنُ أَنْ یَمُوتَ!

۴) إِنَّ الْعَدُوَّ یَخَافُ مِنِ اجْتِمَاعِ الْغِرْبَانِ وَ التَّعَدِّی عَلَیْهَا!

پاسخ گزینه: ۱

۳۸ – عین الْخَطَأُ: إِنَّ الْغُرَابِ ذَکِیُّ لِأَنَّهُ . . .

۱) یَأْکُلُ الستمک!

۲) یُدْفَنَ الْمَیِّتُ!

۳) یُسْتَخْدَمُ الْخُبْزِ کطعمه!

۴) یُسْتَخْدَمُ الْحِیلَهِ لِلصَّیْدِ!

پاسخ گزینه: ۱

۳۹ – عَیْنِ الصَّحِیحِ: إِنَّ الْغُرَابِ یُدْفَنُ الْغُرَابِ . . .

۱) لَیَدْفَعُ الْإِسَاءَهِ وَ التَّعَدِّی عَنْ مَمْلَکَتِهِ!

۲) لِأَنَّهُ قَوِیُّ وَ یَفْعَلُ ما یُرِیدُ!

۳) للوقایه مِنْ إشاعه الْأَمْرَاضِ الْمُتَعَدِّدَهِ!

۴) لِأَنَّهُ لَا یَقْدِرُ عَلَى الطَّیَرَانِ بِسَبَبِ مَرَضِهِ!

پاسخ گزینه: ۳

* عَین الصَّحِیحُ فِی الْإِعْرَابِ وَ التَّحْلِیلِ الصرفی (۴۳-۴۰)

۴۰ – «ذُکرت»:

۱) مجرد ثلاثی (حروفه الأصلیه: ذکر) / فاعله «قصه» و الجمله فعلیه

۲) للمخاطبه – مجرد ثلاثی – مجهول / فعل و مع نائب فاعله جمله فعلیه

۳) فعل ماض – للمخاطب – مجهول / مع فاعله المحذوف، جمله فعلیه

۴) فعل ماضی – للغائبه / فعل و فاعله محذوف، و الجمله فعلیه

پاسخ گزینه: ۴

۴۱ – «تتجمع»:

۱) مضارع – للمخاطب – معلوم / فاعله «الأسماک» و الجمله فعلیه

۲) مزید ثلاثی – للمخاطبه – معلوم / فاعله «الأسماک» و الجمله فعلیه

۳) للغائبه – مزید ثلاثی (مصدره: تجمع) / فعل و فاعله «أسماک» و الجمله فعلیه

۴) فعل مضارع – للغائبه – مزید ثلاثی (مصدره: تجمیع) / فعل و مع فاعله جمله فعلیه

پاسخ گزینه: ۳

۴۲ – «الْمَشْهُورَهَ»:

۱) مفرد مؤنث – اسم مفعول (مصدره: اشتهار) – معرف بأل / مضاف إلیه للمضاف ضمیر«ها»

۲) اسم- مفرد مؤنث – اسم مفعول (حروفه الأصلیه: ش ه ر) / صفه للموصوف «قصه»

۳) مفرد مؤنث – اسم مفعول (مصدره: شهره) – معرف بأل / صفه للموصوف ضمیر «ها»

۴) اسم – مفرد مؤنث – اسم مکان (من فعل «شهر») / صفه للموصوف «قصه»

پاسخ گزینه: ۲

۴۳ – عین الْخَطَأُ فِی ضَبْطِ حَرَکَاتُ الْکَلِمَاتِ:

۱) هُوَ مِنَ الْحَیَوَانَاتِ اللبونه الَّتِی تَرْضِعُ صِغَارُهَا!

۲) حِینَ ژرت أَنَا وَ أُمِّکَ هَاتَیْنِ المدینتین المقدستین!

۳) کَیْفَ کَانَتْ أَخْلَاقِ الطَّالِبُ الَّذِی کَانَ یَلْتَفِتُ إِلَى الوراء!

۴) أُحِبُّ أَنْ أَکْتُبَ إِنْشَاءِ تَحْتَ عُنْوَانِ «فِی مَحْضَرَ الْمُعَلَّمِ»!

پاسخ گزینه: ۳

۴۴ – عَیْنِ الْخَطَأُ:

۱) الْکِتَابُ: المفکرون الَّذِینَ یُؤْلَفُونَ الْکُتُبِ!

۲) الْوِعَاءِ: لَا یَصْنَعُ إِلَّا مِنْ خَشَبٍ شَجَرَهِ الْجَوْزِ!

۳) القمه: رَأْسُ الْجَبَلِ الْمُرْتَفِعِ الَّذِی نصعد إِلَیْهِ بصعوبه!

۴) الْخَیْمَهِ: غُرْفَهً صَنَعَ مِنَ القماش الْخَاصِّ بأبعاد مُخْتَلِفَهٍ!

پاسخ گزینه: ۲

۴۵ – عَیْنَ مَا فِیهِ التَّضَادِّ:

۱) القیام و القعود من أعمال الصلاه!

۲) الشمس و القمر کوکبان فی السماء!

۳) ینزل الثلج و المطر من السماء فی فصل الشتاء!

۴) ممنوع على المسلم الأکل والشرب فی شهر رمضان!

پاسخ گزینه: ۱

۴۶ – عَیْنِ الْخَطَأُ عَنِ اسْمِ التَّفْضِیلِ:

۱) الحدیقه الصغرى مع الأشجار المثمره أحسن من الحدیقه الکبرى من دون الأثمار!

۲) الإخوان الذین یساعدوننا فی أمورنا الصعبه خیر إخوان فی حیاتنا!

۳) إن الأعمال التی نعملها لکسب الحلال فضلی من بقیه أعمالنا!

۴ ) ساعات تفکرنا فی الیوم الواحد أقل من نومنا عاده!

پاسخ گزینه: ۳

۴۷ – عَیْنَ مَا لَیْسَ فِیهِ نُونٍ الوقایه:

۱) إحمنی و ولدی الصغیر یا أخی الکبیر!

۲) أعتی یا زمیلی الحنون فی حل هذه المسأله!

۳) لیتنی کنت معک فی هذه الحادثه حتى أساعدک!

۴) أغنی من القناعه لا یجد الناس کنزا فی حیاتهم!

پاسخ گزینه: ۴

۴۸- عَیْنِ الْخَطَأُ فِی صِیغَهَ الْمُضَارِعِ:

۱) رأیث زملائی مأیوسین فَقُلْتُ لَهُمْ لَا تیأسون مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ!

۲) تَکَلَّمْتَ مَعَ أصدقائی لِیَعْلَمُوا کَیْفَ یُمْکِنُ لَهُمْ أَنْ ینجحوا فِی برامجهم!

۳) إِنَّهُمْ خَرَجُوا مِنْ دَارِهِمْ لِیَذْهَبُوا إِلَى المدرسه وَ أَنْتُمْ لَمْ تَخْرُجُوا حَتَّى الْآنَ!

۴) إِنَّهُنَّ خَرَجْنَ مِنْ دَارِهِ کَیْ یَذْهَبْنَ إِلَى المدرسه وَ أَنْتَ لَمْ تُخْرِجَنَّ حَتَّى الْآنَ!

پاسخ گزینه: ۱

۴۹- عَیْنَ مَا فِیهِ النَّهْیَ عَنِ الْقِیَامِ بِالْعَمَلِ:

۱) لا نَجَاحُ وَ لَا فوز لِمَنْ یریدهما بِلَا جَهْدٍ وَ عَمَلٍ!

۲) لَا حِیلَهَ لَنَا إِلَّا التَّمَسُّکِ بِالْعَمَلِ وَ الِالْتِزَامِ بِالْعُهُودِ!

۳) لَا تَبْلُغُونَ بأقوالکم آمَالَکُمْ، فَإِنِ الْهِمَّهِ دَوَاؤُکُمُ!

۴) لَا تَغْتَرُّوا بِمَا لَدَیْکُمْ، فَرُبَّمَا یَزُولُ فِی لَحْظَهٍ!

پاسخ گزینه: ۴

۵۰- عَیْنِ الْمُسْتَثْنَى یَخْتَلِفُ:

۱) لا تتساقط مِنْ أَعْیُنُنَا إِلَّا دُمُوعُ الْفَرَحُ!

۲) لَا یَحْمِلُنَا اللَّهَ شَیْئاً إِلَّا مَا لَنَا طَاقَهَ بِهِ!

۳) کانَ النَّاسُ یَمْشُونَ بِسُرْعَهِ إِلَّا مَنْ فِی رِجْلِهِ أَلَمَ!

۴) ذکریاتی مِنْ أَیَّامِ سَفَرِی کُلِّهَا جَمِیلَهَ إِلَّا وَاحِدَهٍ مِنْهَا!

پاسخ گزینه: ۱

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا نام و آوازه مـــن را چنان در حافظه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــــــر نیز توان به یغما بردن آن را نداشته باشد...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا