امتحانات نهاییعربی، زبان قرآن

سوالات امتحان نهایی درس عربی رشته علوم انسانی دی ماه ۱۳۹۹

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

«باسمه تعالی»

سوالات امتحان نهایی درس: عربی، زبان قرآن ۳

رشته: ادبیات و علوم انسانی

ساعت شروع: ۱۰ صبح

تاریخ امتحان: ۱۳۹۹/۱۰/۲۰

پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه

مدت امتحان: ۹۰ دقیقه

تعداد صفحه: ۴

دانش‌آموزان روزانه، بزرگسال و داوطلبان آزاد سراسر کشور در نوبت خرداد دی ماه سال ۱۳۹۹

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی

۱- تَرْجِمِ الکَلِماتِ الّتی تَحتها خطٌّ: (۱)

الف) هَل تَراهُم خُلِقوا مِن نُحاسٍ.

ب) عَمِلَ أَلْفِرِدُ عَلَی تَطْویرِها مُجِدّاً.

ج) قَرّر المُزارعُ التَّخَلُّصَ مِنها.

د) کانَت لِرَسولِ اللّهِ (ص) اُختٌ مِنَ الرَّضاعَه.

الف) مس (درس ۱ ص ۳)

ب) بهینه‌سازی (درس ۲ ص ۲۱)

ج) تصمیم گرفت (درس ۴ ص ۵۵)

د) شیرخوارگی (درس ۳ ص ۳۸)

۲- اُکتب فی الفراغِ الکلمتَینِ المُتَرادِفَینِ و الکلمتَینِ المُتَضادتَینِ: «الشِّراء / الشِّمال / البَیع / أصبَحَ / إستِطاعَ / صار» (۰/۵)

الف) (…………………… = ……………………)

ب) (…………………… ≠ ……………………)

الف) الشِّراء = البَیع (درس ۳ ص ۴۹)

ب) صار ≠ أصبَحَ (درس ۳ ص ۴۹)

۳- عَیِّن الکَلَمَه الغَریبَه فی المعنی: (۰/۲۵)

(اَلیافِع / اَلشّابّ / اَلأمرَد / اَلعجوز / اَلوِعاء)

اَلوِعاء (درس ۳ ص ۴۹)

۴- اُﮐﺘﺐ ﺟﻤﻊ الکلمه: (۰/۲۵) مقدارُهُ بَلَغَ أربعین طُنّاً: …………………….

الأطنان (درس ۲ ص ۲۱)

۵- تَرجِم هذه الجُمَل:

۱) «قالَ أعلَمُ أنّ اللّهَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیر» (۰/۵)

گفت می‌دانم که خداوند بر هر چیزی تواناست. (درس ۱ ص ۵)

۲) «کَانَ النَّاسُ أُمَّهً وَاحِدَهً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ» (۰/۵)

مردم یک امت بودند پس خداوند پیامبران را بشارت‌دهنده فرستاد. (درس ۲ ص ۲۷)

۳) «فَسَجَدَ الْمَلائِکَهُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ إِلَّا إِبْلِیسَ اسْتَکْبَرَ» (۰/۵)

پس همه فرشتگان یکسره سجده کردند مگر ابلیس که تکبر نمود. (درس ۳ ص ۴۴)

۴) «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ تَنْزِیلًا» (۰/۵)

بی‌گمان ما بر تو قرآن را قطعاً نازل کردیم. (درس ۴ ص ۶۹)

۵) «رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِیًا یُنَادِی لِلإِیمَانِ» (۰/۵)

پروردگارا، ما شنیدیم که دعوتگری، به ایمان فرا می‌خواند. (درس ۵ ص ۷۶)

۶) «أکلتِ اﻟﺒﻮﻣﺎتُ فئِرانَ الحْقَلِ، وَ عادَتِ الْبیئَهُ إلیٰ حالَتِهَا الطَّبیعیَّهِ» (۰/۵)

جغدها موش‌های باغ را خوردند و محیط به حالت طبیعی‌اش برگشت. (درس ۴ ص ۵۶)

۷) أَخَذَ الْمُزارِعُ یُفَکِّرُ: «لمِاذاَ ازْدادَ عَدَدُ فِئْرانِ الْحَقْلِ ازْدیاداً کَبیراً!؟» (۰/۷۵)

کشاورز شروع به فکر کرد: چرا تعداد موش‌های مزرعه خیلی افزایش ‌یافته است. (درس ۳ ص ۴۰)

۸) هَلْ تَعْلَمُ أَنَّ الْخُفّاشَ هوَ الْحَیَوانُ اللَّبونُ الْوَحیدُ الَّذی یَقْدِرُ عَلَی الطَّیَرانِ؟! (۰/۷۵)

آیا می‌دانی که خفاش تنها حیوان پستانداری است که قادر به پرواز کردن است؟ (می‌تواند پرواز کند) (درس ۲ ص ۳۰)

۹) أقَبل علَی شِرائِه رُؤَساء شَرکاتِ البِناء و المَناجِمِ و القُوّاتُ الْمُسَلَّحَهُ. (۰/۷۵)

رؤسای شرکت‌های ساخت و معدن‌ها و نیروهای مسلح برای خریدن آن روی آوردند. (درس ۲ ص ۲۰)

۱۰) کُلُّ شَیءٍ یَرْخُصُ إذا کَثُرَ إلَّا الْأَدَبَ؛ فَإنَّهُ إذا کَثُرَ غَلا. (۰/۷۵)

هر چیزی ارزان می‌شود هرگاه زیاد شود جز ادب؛ زیرا آن هرگاه زیاد شود گران می‌شود. (درس ۳ ص ۴۴)

۱۱) فَفُزْ بِعِلْمٍ وَ لا تَطْلُبْ بِهِ بَدَلاً فَأَهلُ العِلْمِ أَحیاءُ. (۰/۷۵)

به کمک دانش رستگار شو و برای آن جایگزینی نخواه که اهل علم و دانش زنده‌اند. (درس ۱ ص ۲)

۱۲) یا الهی اجْعَلِ التَّوْفیقَ حَظّی وَ نَصیبی فی الْحَیاهِ. (۰/۷۵)

ای خدای من موفقیت را بخت و بهره‌ من در زندگی قرار بده. (درس ۵ ص ۷۲)

۶- إنتَخب التَّرجمهَ الصَّحیحه: (۰/۵)

الف) رَأَیْتُ الْفَلّاحَ وَ هوَ یَجْمَعُ الْمَحصولَ.

۱- ﮐﺸﺎورزی را دیدم در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻣﺤﺼﻮل را ﺟﻤﻊ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ.

۲- ﮐﺸﺎورز را دیدم در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻣﺤﺼﻮل را ﺟﻤﻊ ﻣﯽ‌ﮐﺮد.

ب) «قالُوا لا عِلْمَ لَنا إِنَّکَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُیُوبِ»

۱- ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻫﯿﭻ داﻧﺸﯽ ﻧﺪارﯾﻢ، ﻗﻄﻌﺎً ﺗﻮ ﺑﺴﯿﺎر داﻧﺎی ﻧﻬﺎن‌ﻫﺎ ﻫﺴﺘﯽ.

۲- ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻫﯿﭻ داﻧﺸﯽ ﺑﺮاﯾﻤﺎن ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﯽ‌ﮔﻤﺎن داﻧﺎی ﻧﻬﺎن ﻫﺴﺘﯽ.

الف) ۲ (درس ۲ ص ۲۷)

ب) ۱ (درس ۱ ص ۱۵)

۷- کَمِّل الفَراغاتِ فی التَّرجمهِ الفارسیَّه: (۱)

الف) مِنْ مُهَدِّداتِ نِظامِ الطَّبیعَهِ؛ تَلَوُّثُ الْهَواءِ الَّذی یُسَبِّبُ أمطاراً حَمضیَّهً.

از تهدیدکننده‌های نظام طبیعت، ………….. هواست که موجب باران‌های …………. می‌شود.

الف) آلودگی، اسیدی (درس ۴ ص ۵۴)

ب) «فَهَٰذَا یَوْمُ الْبَعْثِ وَلَٰکِنَّکُمْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»

و اﯾﻦ روز ………….. اﺳﺖ و ﺷﻤﺎ …………… .

ب) قیامت، نمی‌دانستید (نمی‌دانسته‌اید) (درس ۱ ص ۸)

۸- تَرجِم ألافعالَ اللّتی تَحتَها خطٌّ: (۱/۵)

الف) اﻷبُ لَمْ یُقَبِّلْ ﺑِﻨﺘﻬﺎ فَإنْزَعَجَ رﺳﻮلُ اﻟﻠﻪِ: ……………………، ……………………

نبوسید – ناراحت شد (درس ۳ ص ۳۸)

ب) یُحْکیٰ أَنَّ مُزارعِا کانَتْ لَهُ مَزرَعَهٌ کَبیرَهٌ وَ کانَ یُرَبّی أَنواعَ الطُّیورِ: ……………………، ……………………

حکایت می‌شود – پرورش می‌داد (درس ۴ ص ۵۴)

ج) ألفِرد نوبل کانَ قَد شَعَرَ بِخَیبهِ الأَملِ فَقَدْ بَنیٰ مُؤَسَّسَهً: ……………………، ……………………

احساس کرده بود – ساخت (ساخته است) (درس ۲ ص ۲۲)

۹- عیِّن الفعلَ المناسبَ لِلفِراغِ: (۰/۵)

الف) کانَ الطُّلّابُ ………………. إلَی کَلامِ أﺳﺘﺎذِﻫﻢ. (تَسْتَمِعُ/یَسْتَمِعُ /یَسْتَمِعونَ)

ب) اﻟﻌﻠﻤﺎء ………………. عَلیٰ جَوائِزِ نوبِل ﻓﻲ ﻣَﺠﺎﻻتِ الکیمیاءِ. (حَصَلَت/ حَصَلوا / حَصَلا)

الف) یَسْتَمِعونَ (درس ۳ ص ۴۶)

ب) حَصَلوا (درس ۲ ص ۲۴)

۱۰- میِّز فی العِباراتِ التّالیه: (۱/۷۵)

«۱) المستثنی و المستثنی منه، ۲) المفعول المطلق و نوعه، ۳) الحال، ۴) الصفه، ۵) المنادی»

«اُذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً» – «خُلِقَ الإنسانُ ضَعیفاً» – «یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَهً فِی الْأَرْضِ»

«کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ»

۱) وَجْهَهُ، کُلُّ شَیْءٍ (درس ۳ ص ۴۴)

۲) ذِکْراً، نوعی (درس ۴ ص ۵۵)

۳) ضَعیفاً (درس ۲ ص ۲۷)

۴) کَثِیراً (درس ۴ ص ۵۵)

۵) دَاوُودُ (درس ۵ ص ۷۶)

۱۱- عیِّن الجُملهَ الّتی فیها أُسلوبُ الحَصرِ: (۰/۲۵)

۱) ما حَفِظَ الْقَصیدَه إلّا کاظِمٌ.

۲) حَلَّ الطُّلّابُ مَسائِلَ الرّیاضیّاتِ إلّا مَسأَلَهً.

۳) اِشْتَرَیْتُ أَنواعَ الْفاکِهَهِ إلّا أَناناسَ.

۱ (درس ۳ ص ۴۵)

۱۲- عَیِّن المحلّ الإعرابیّ لِلکلماتِ اللّتی تَحتَها خطٌّ: (۱)

الف) اَلطّالِبَتانِ تَقْرَآنِ دُروسَهُما مُجِدَّتَینِ.

ب) لا عِبادَهَ مِثْلُ التَّفَکُّرِ.

الف) مبتدا، حال (درس ۲ ص ۲۶)

ب) اسم لا، مضاف ‌الیه (درس ۱ ص ۱۳)

۱۳- عیِّن الصَّحیحَ فی التَّحلیل الصَّرفی و الإعراب لِما اُشیرَ ألیهِ بِخطٍّ: (۰/۵)

«وَ نُزِّلَ الْمَلائِکَهُ تَنْزِیلاً»

الف) نُزِّلَ:

۱- فعلُ ماضٍ، مفرد مذکر غائب، ثلاثی مزید، مجهول / نائب فاعله «الْمَلائِکَهُ»

۲- فعلُ ماضٍ، مفرد مذکر غائب، ثلاثی مجرد، معلوم/ فاعله «الْمَلائِکَهُ»

ب) تَنْزِیلاً:

۱- اسم، مفردٌ، مُعرّب، مُعرّف بأل / حال

۲- اسم، مفردٌ، مُعرّب، نکره / مفعول مطلق

الف) ۱

ب) ۲ (درس ۴ ص ۶۳)

۱۴- عیِّن اسمَ الفاعِلِ و اسمَ المبالغه و اِسم المکان و اسمَ التَّفضیلِ فی مایلی: (۱)

الله أَعْلَمُ وَ هُوَ عَلَّامُ الْغُیُوبِ وَ تُحِبُّ الْمُحْسِنینَ / کانَ فی المَسجدِ جَماعَتانِ.

۱) اسم الفاعِل: …………….

۲) اسم المبالغه: …………….

۳) اِسم المکان: …………….

۴) اسمَ التَّفضیلِ: …………….

۱) اسم الفاعِل: الْمُحْسِنینَ (درس ۱ ص ۱۵)

۲) اسم المبالغه: عَلَّامُ (درس ۱ ص ۱۵)

۳) اِسم المکان: المَسجدِ (درس ۳ ص ۴۷)

۴) اسمَ التَّفضیلِ: أَعْلَمُ (درس ۱ ص ۱۵)

۱۵- عیِّن الکلمهَ الصَّحیحَهَ لِلعباراتِ: (اَلحَقل- النّفق – اللّحم – الرّداء – حِزامُ الأمان) (۱)

۱) مَمَرٌّ تحْتَ الأرضِ أو فِی الجبلِ، طولُهُ أکثَرُ مِن عَرضِهِ، لَهُ مَدخَلٌ وَ مَخرَجٌ: ……………

۲) أَرْضٌ واسِعَهٌ خَضْراءُ تُزْرَعُ فیها أَنواعُ الْمَحاصیلِ: ……………

۳) شَریطٌ یَستَعمِلُهُ رُکّابُ الطّائراتِ وَ السّیاراتِ لِلنَّجاهِ مِنَ الخَطَرِ: ……………

۴) قِطعَهٌ مِنْ قُماشٍ یُلْبَسُ فَوْقَ الْمَلابِسِ، کَالْعَباءَهِ: ……………

۱– النّفق (درس ۲ ص ۲۸)

۲- اَلحَقل (درس ۴ ص ۶۴)

۳- حِزامُ الأمان (درس ۲ ص ۲۹)

۴- الرّداء (درس ۳ ص ۴۷)

۱۶- عیِّن الصَّحیحَ و الخَطأَ حَسَب الواقع: (۰/۵)

۱) ﺑَﻌْﺾُ اﻟﻄﻴُّﻮرِ یَتَظاهَرُ أمامَ العَدوِّ بانَّ جَناحَهُ مَکسورٌ.

۲) اَلتَّفاخُرُ بِالنَّسَبِ مَحْمودٌ.

۱– صحیح (درس ۴ ص ۶۸)

۲- غلط (درس ۱ ص ۴)

۱۷- اِقرأ النَّصَ التّالی ثُمَّ أجِب عَنِ الأسئلهِ التالیهِ: (۱)

«فی یَومٍ مِنَ الْأَیّامِ شاهَدَ أنَوشِروانُ فَلّاحاً عَجوزاً یَغْرِسُ فَسیلَهَ جَوْزَ وَ قالَ: أَیُّهَا الْفَلّاحُ أتأمُلُ أنْ تعَیشَ حَتی تأَکْلَ مِنْ ثَمَرِها؟ أَلا تَعْلَمُ أَنَّها لا تُثْمِرُ عادَهً إلّا بَعْدَ عَشْرِ سَنَواتٍ؟ فَقالَ الْفَلّاحُ: غَرَسَ الآخَرونَ أَشجاراً وَ نَحْنُ أَکَلْنا مِن ثِمارها و نحنُ نَغرسُ أشجاراً لِکی یَأکلَ الآخرونَ. قالَ أنَوشِروانُ: «أَحْسَنتَ یا شَیخُ!» و أَمَرَ أَنْ یُعْطیٰ لِلْفَلّاح أَلْفَ دینارٍ. قالَ الْفَلّاحُ فَرِحاً: ما أَسْرَعَ إثمارَ هذهِ الشّجَره.»

۱) ماذا کانَ یَغْرِسُ الفلّاحُ؟

کانَ یَغْرِسُ فَسیلَهَ جَوْزَ.

۲) ماذا سَألَ أنَوشِروان مِنَ الْفَلّاح؟

«هَل تأمُلُ أنْ تعَیشَ حَتی تأَکْلَ مِنْ ثَمَرِها؟»

۳) بَعدَ کَم مُدَّهٍ تُثْمِرُ فَسیلَهُ جَوْزٍ؟

تُثْمِرُ فَسیلَهُ جَوْزٍ بَعْدَ عَشْرِ سَنَواتٍ.

۴) ماذا قالَ الفَلّاحُ حینما أخَذَ ألفَ دینارٍ؟

«ما أَسْرَعَ إثمارَ هذهِ الشّجَره.»

(جمع نمرات: ۲۰)

«نرجولکم التوفیق والنّجاح»

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا