فرهنگ و معارف اسلامیکنکور سراسری

سوالات عمومی کنکور انسانی ۱۳۹۸ خارج کشور؛ فرهنگ و معارف اسلامی

کنکور انسانی ۱۳۹۸ خارج از کشور

ماده امتحانی: فرهنگ و معارف اسلامی

تعداد سوالات: ۲۵

از شماره ۵۱ تا شماره ۷۵

مدت پاسخگویی ۱۷ دقیقه

۵۱- کدام مورد نشان می دهد قوانین و مقررات جامعه و روابط بین افراد بر اساس پذیرفتن «ثابت بودن خود» بنا شده اند؟

۱) انسان در اثبات وجود چیزی به نام «من» به هیچ استدلالی احتیاج ندارد.

۲) در فرهنگ دینی بعد روحانی نقشی اساسی در فرایند انتخاب و تصمیم گیری دارد.

۳) فردی که بیست سال قبل یک قانون علمی را کشف کرده، اکنون از وی تجلیل می شود.

۴) شخصیت انسان وابسته به جسم او می باشد، در نتیجه در دوران عمر بارها عوض می شود.

پاسخ گزینه: ۲

۵۲- با توجه به فرمایش حضرت موسی بن جعفر(ع) معرفت برتر چه ثمره ای خواهد داشت و توانایی حرکت به سوی هدف درست نتیجه وجود کدام ارزش در انسان است؟

۱) کشف راه درست زندگی – اختیار و انتخاب

۲) پذیرش بهتر پیام الهی – فطرت پاک الهی

۳) کشف راه درست زندگی – فطرت پاک الهی

۴) پذیرش بهتر پیام الهی – اختیار و انتخاب

پاسخ گزینه: ۴

۵۳- با توجه به روایت شریف «ما احب الله من عصاه» نتیجه عدم صداقت در دوستی با خدا چه خواهد بود؟

۱) مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ

۲) تَرْهَقُهُمْ ذِلَّهٌ

۳) یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَارًا

۴) ذَلِکَ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیکُمْ

پاسخ گزینه: ۴

۵۴- پیامبر اکرم (ع) کدام مورد را برترین عبادت معرفی نموده اند؟

۱) اندیشیدن مداوم درباره خدا و قدرت او

۲) گرایش به خداوند و تمسک به او

۳) بیان سخن حق در مقابل سلطان ستمگر

۴) رسیدن به حضور قائم در حال پیروی از او

پاسخ گزینه: ۲

۵۵- با توجه به اینکه اختیار انسان، یک تقدیر الهی است، کدام مورد رابطه میان اختیار و تقدیر الهی را به درستی بیان می کند؟

۱) تقدیرات هم لازمه کار اختیاری انسان و هم جهت دهنده و محدود کننده آن است.

۲) اختیار انسان با تقدیر الهی به طور کامل سازگار است اما با قضای الهی ناسازگار می باشد.

۳) خداوند اختیار را ویژگی ذاتی آدمی قرار داده است و هیچ چیز نمی تواند مانع اراده او شود.

۴) خداوند، قدرت اختیار و اراده به انسان عطا کرده است، فقط مشیت الهی مانع از اختیار انسان است.

پاسخ گزینه: ۳

۵۶- کدام عبارت، مفهوم آیه شریفه « قُلْ إِنَّ صَلاَتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ » را مورد تأکید قرار میدهد؟

۱) وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ

۲) وَأَنِ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ

۳) قُلِ اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ وَهُوَ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ

۴) قُلْ أَغَیْرَ اللّهِ أَبْغِی رَبًّا وَهُوَ رَبُّ کُلِّ شَیْءٍ

پاسخ گزینه: ۱

۵۷- از دقت در پیام کدام آیه شریفه، مسئولیت مرجعیت دینی پیامبر اکرم (ع) استنباط می شود؟

۱) یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ …

۲) أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ …

۳) لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ …

۴) لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ …

پاسخ گزینه: ۳

۵۸- خداوند راه رسیدن به رستگاری را برای انسان ها چگونه تمام و کامل گردانید و کدام آیه شریفه، حاکی از التزام به آن است؟

۱) نعمت هدایت با وجود ائمه اطهار (ع) – یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ…

۲) نعمت رسالت با وجود پیامبر اکرم (ع) – یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ…

۳) نعمت هدایت با وجود ائمه اطهار (ع) یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ …

۴) نعمت رسالت با وجود پیامبر اکرم (ع) – یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ

پاسخ گزینه: ۱

۵۹- از دقت در کدام عبارت آیه شریفه «حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَهٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ» مشخص می گردد که این آیه به مشرکان و کافران اشاره نموده است؟

۱) قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ

۲) حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ

۳) لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ

۴) وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى‌ یَوْمِ یُبْعَثُونَ

پاسخ گزینه: ۳

۶۰- بدکاران در روز قیامت با چه ترفندی سعی می کنند خود را از مهلکه نجات دهند و در این حال چگونه با آنان رفتار می شود؟

۱) توبه کردن – نامه اعمال افراد به آنها داده می شود.

۲) سوگند دروغ – نامه اعمال افراد به آنها داده میشود.

۳) توبه کردن – اعضا و جوارح علیه صاحب خود شهادت می دهند.

۴) سوگند دروغ – اعضا و جوارح علیه صاحب خود شهادت می دهند.

پاسخ گزینه: ۴

۶۱- در فرایند انتخاب هدف، کدام آیه شریفه مصداق «یک تیر و چند نشان» است؟

۱) قُلْ إِنَّ صَلاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ

۲) مَنْ کَانَ یُرِیدُ ثَوَابَ الدُّنْیَا فَعِنْدَ اللَّهِ ثَوَابُ الدُّنْیَا وَالْآخِرَهِ

۳) وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ

۴) وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ

پاسخ گزینه: ۲

۶۲- این سخن حضرت عیسی (ع) در گفتگو با حواریون که فرمود: «کسی که در ساختمانی آتش روشن کند در این صورت دود آتش، خانه را سیاه می کند، گرچه ظاهر خانه سالم است» متناسب با کدام روایت شریف است؟

۱ ) مَا أَحَبَّ اللَّهَ مَنْ عصاه

۲ ) مَنْ کَثُرَ فَکَرِهَ فِی الْمَعَاصِی دَعَتْهُ إِلَیْهَا

۳ ) ذَوُو الْعُیُوبِ یُحِبُّونَ اشاعه مَعَایِبِ الناس

۴ ) انْهَ لَیْسَ لانفسکم ثَمَنُ الآ الْجَنَّهُ فَلَا تَبِیعُوهَا الَّا بِهَا

پاسخ گزینه: ۲

۶۳- علت رانده شدن شیطان از درگاه خداوند چیست و راه شکست چنین دشمنی کدام است؟

۱) زیرا شیطان سوگند خورد که انسان را گمراه کند – نماز

۲) چون فرمان خدا را برای سجده بر انسان اطاعت نکرد – نماز

۳) زیرا شیطان سوگند خورد که انسان را گمراه کند – سجده بر خداوند

۴) چون فرمان خدا را برای سجده بر انسان اطاعت نکرد – سجده بر خداوند

پاسخ گزینه: ۳

۶۴- با توجه به عبارت شریفه «خداوند گناهان آنان را به حسنات تبدیل می کند، زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است » با چه شرایطی این تبدیل صورت می گیرد؟

۱) توبه – استغفار – تقوا

۲) پشیمانی – ایمان – تقوا

۳) پشیمانی – استغفار – عمل صالح

۴) توبه – ایمان – عمل صالح

پاسخ گزینه: ۱

۶۵- حضرت علی(ع) در صحبت با مردی که در جنگ جمل دچار شک و تردید شده بود، کدام معیار را برای تمیز حق و باطل جریان ها و شخصیت ها معرفی کردند؟

۱) ابتدا حق را بشناس تا بتوانی اهل آن را بشناسی.

۲) ملاک، عمل به حق است نه سابقه آن در جنگ.

٣) ابتدا حق را بشناس تا به وسیله آن باطل شناخته شود.

۴) چون حضرت علی (ع) با حق است پس حق با على (ع) است.

پاسخ گزینه: ۳

۶۶- بهره مندی از وعده الهی در آیه شریفه « وَ أَقِمِ الصَّلاهَ إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهى‌ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ » وابسته به چیست و این مطلب از دقت در کدام قسمت آیه، قابل فهم است؟

۱) تکرار درست اعمال و آداب نماز – أَقِمِ الصَّلاهَ

۲) تکرار درست اعمال و آداب نماز – إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهى

۳) دقت و توجه ما به عواقب گناهان و زشتیها – أَقِمِ الصَّلَاهَ

۴) دقت و توجه ما به عواقب گناهان و زشتیها – إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهى

پاسخ گزینه: ۱

۶۷- پیام کدام آیه شریفه، بیانگر ایجاد آرامش میان همسران با انس و هم صحبتی است و قرآن به ایجاد کدام ویژگی میان آن دو اشاره دارد؟

۱) وَاللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا وَجَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ – مودت و رحمت

۲) وَاللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا وَجَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ… – محبت و عدالت

۳) وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا… – محبت و عدالت

۴) وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا… – مودت و رحمت

پاسخ گزینه: ۲

۶۸- از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) چرا نباید در قبول و تصدیق سخن چین شتاب نمود؟

۱) نیکوکاران به کار خیر، بی رغبت و بدکاران به کار بد تشویق می شوند.

۲) مردم عیبهایی دارند و رهبر باید در پنهان کردن آنها بکوشد.

۳) در لباس نصیحت ظاهر می شود اما خیانتکار است.

۴) در انجام دادن کارها، روحیه تو را سست می کند.

پاسخ گزینه: ۴

۶۹- نامه امام عصر(ع) به شیخ مفید نمونه ای از کدام بخش رهبری ایشان است و به کدام نکته اساسی در آن اشاره شده است؟

۱) سرپرستی واقعی – اطلاع دقیق امام زمان (ع) از احوال مردم

۲) رهبری ظاهری – اطلاع دقیق امام زمان (ع) از احوال مردم

۳) رهبری ظاهری – اطلاع امام زمان (ع) از مردم مانند خورشید پشت ابر

۴) سرپرستی واقعی – اطلاع امام زمان (ع) از مردم مانند خورشید پشت ابر

پاسخ گزینه: ۴

۷۰- توجه به رستگاری اخروی به عنوان هدف اصلی زندگی و تلاش برای رشد زندگی دنیوی از معیارهای تمدن اسلامی می باشد. کدام آیه شریفه این موضوع را مورد توجه و تأکید قرار داده است؟

۱) کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَهُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوکُم بِالشَّرِّ وَالْخَیْرِ …

۲) وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط. …

۳) وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَهً وَ فِی الْآخِرَهِ حَسَنَهً …

۴) فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَاعْتَصَمُوا بِهِ فَسَیُدْخِلُهُمْ فِی رَحْمَهٍ مِنْهُ وَفَضْلٍ …

پاسخ گزینه: ۲

۷۱- کدام آیه شریفه بر اقدامی در جهت تحقق تمدن آرمانی اسلام تأکید می کند و آن اقدام به کدام حوزه در این بخش مربوط می شود؟

۱) وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا – حضور مؤثر و فعال در جامعه جهانی

۲) وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ – حضور مؤثر و فعال در جامعه جهانی

۳) وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا – تقویت فرهنگ جهاد و شهادت

۴) وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ – تحکیم پایه های جامعه خود

پاسخ گزینه: ۴

۷۲- در قرون وسطی حکم مخالفت با عقاید رهبران کلیسا چه بود و چه رابطه ای میان تعقل با ایمان وجود داشت؟

۱) جرم محسوب می شد – عقلی که ایمان را تأیید می کرد، ارزش داشت.

۲) جرم محسوب می شد – تعقل با ایمان سازگاری داشت.

۳) کفر تلقی می شد – ایمان نسبت به عقل برتری نداشت.

۴) کفر تلقی میشد – تعقل با ایمان سازگاری نداشت.

پاسخ گزینه: ۱

۷۳- پیامبر گرامی (ع) کدام عامل را باعث سقوط اقوام و ملل پیشین می دانستند و کدام آیه شریفه، مبین لزوم پیشگیری از این امر است؟

۱) عدم اجرای عدالت برای افراد قوی و صاحب نفوذ – «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ» …

۲) عدم اجرای عدالت برای افراد قوی و صاحب نفوذ – «یُریدونَ أَن یَتَحاکَموا إِلَى الطّاغوتِ وَقَد أُمِروا أَن یَکفُروا بِهِ» …

۳) نفی ولایت الهی و پذیرش حاکمیت طاغوت – «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ» …

۴) نفی ولایت الهی و پذیرش حاکمیت طاغوت – «یُریدونَ أَن یَتَحاکَموا إِلَى الطّاغوتِ وَقَد أُمِروا أَن یَکفُروا بِهِ» …

پاسخ گزینه: ۴

۷۴- با تحقق کدام شرط، واجب است مسلمانان از خرید کالاهای وارداتی از کشورهای غیر اسلامی اجتناب کنند و کدام حکم قرآنی مؤید آن است؟

۱) تقویت قدرت مالی آنها – لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَارَ فی الاسلام

۲) ضرر و زیان تولید کنندگان – لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَارَ فی الاسلام

۳) تقویت قدرت مالی آنها – وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً

۴) ضرر و زیان تولید کنندگان – وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً

پاسخ گزینه: ۲

۷۵- در احکام روزه، چه کسی باید هم روزه را قضا کند و هم برای هر روز یک بند گندم و جو و مانند آنها به فقیر بدهد؟

۱) کسی که بدون عذر در ماه رمضان روزه نگیرد و فقط قضای روزه را گرفته باشد.

۲) کسی که بدون عذر در ماه رمضان روزه نگیرد و تا رمضان آینده سهوأ قضای روزه را نگیرد.

۳) کسی که به علت عذری نتواند روزه بگیرد و تا رمضان آینده عذر او برطرف نشود و قضای روزه را نگیرد.

۴) کسی که به علت عذری نتواند روزه بگیرد و با بر طرف شدن عذر تا رمضان آینده عمدأ قضای روزه را نگیرد.

پاسخ گزینه: ۳

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا نام و آوازه مـــن را چنان در حافظه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــــــر نیز توان به یغما بردن آن را نداشته باشد...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا