زبان عربیکنکور سراسری

سوالات عمومی کنکور انسانی ۱۳۹۸ خارج از کشور؛ درس زبان عربی

کنکور انسانی ۱۳۹۸ خارج از کشور

ماده امتحانی: زبان عربی

تعداد سوالات: ۲۵

از شماره ۲۶ تا شماره ۵۰

مدت پاسخگویی ۲۰ دقیقه

** عین الْأَصَحُّ وَ الأدق فی الْجَوَابُ للترجمه مِنْ أَوْ الی العربیه :

۲۶- لَقَدْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ زس إِلى قَوْمِهِمْ فجاؤوهم بِالْبَیِّنَاتِ:

۱) قبل از تو رسولانی را برای قومشان ارسال کردیم، و آنها بینات را برایشان آوردند!

۲) فرستادگانی را قبل از تو برای مردمشان مبعوث کردیم و آنها معجزاتی با خود آوردند!

۳) رسولان را پیش از تو برای اقوام آنها ارسال کردیم و آنان بهمراه خویش بناتی آوردند؟

۴) پیش از تو پیامبران را برای قوم آنها فرستادیم و آنان دلیل روشن را بهمراه خود آوردند!

پاسخ گزینه: ۱

۲۷- «لَا یَغْتَرَّ بِالدُّنْیَا أَبَداً مَنْ یَعْلَمُ أَنَّهَا کَسَرابٍ ، یُرَى فِیهَا مَا لَا وُجُودَ لَهُ!»:

۱) فریب دنیا را کسی نمی خورد که دانسته است آن مثل سرابی است که هرگز در آن چیزی وجود ندارد!

۲) کسی هرگز فریب دنیا را نخورده است اگر بداند که آن مثل سراب است و در آن هیچ چیزی وجود ندارد!

۳) کسی که میداند دنیا چون سرابی است که در آن آنچه وجود ندارد دیده میشود. فریب دنیا را هرگز نمی خورد؟

۴) هرگز فریب دنیا را نمی خورد کسی که می داند که آن چون سرابی است که در آن چیزی را می بیند که اصلا وجود ندارد!

پاسخ گزینه: ۲

۲۸- «قَدْ تُکْرَهُ أَمْراً وَ اللَّهَ جَعَلَهُ خَیْراً لَکَ وَ قَدْ تُحِبُّ شَیْئاً وَ اللَّهُ جَعَلَهُ شَرّاً لَکَ!»:

۱) کاری را احتمالا ناپسند میداری حال اینکه خدا خیر را در آن قرار داده، و چیزی را احتمالا دوست میداری حال اینکه خدا شر را در آن قرار داده است!

۲) شاید کاری را زشت میداری در حالیکه خدا برای تو در آن خیر قرار داده، و شاید چیزی را دوست بداری در حالی که خدا برای تو در آن شر قرار داده!

۳) کاری را گاه زشت می پنداری در حالیکه خدا در آن خیری برایت قرار داده، و چیزی را گاه دوست داری در حالی که خدا شری در آن برایت قرار داده!

۴) گاهی کاری را ناپسند میشماری و حال اینکه خدا آن را برای تو خیر قرار داده است، و گاهی چیزی را دوست داری و حال اینکه خدا آن را برای تو شر قرار داده است؟

پاسخ گزینه: ۴

۲۹- «أُصِیبَتْ الشعوب الْمُخْتَلِفَهِ فِی دِینِهِمْ بالخرافات عَلَى مَرِّ العصور ، وَ لَکِنَّ الْأَنْبِیَاءِ بَیِّنُوا لَهُمُ الدِّینِ الْحَقِّ!:»

۱) در گذر زمان دین ملتهای مختلف به خرافههایی آمیخته شد، اما پیامبران آنها دین حق را برایشان بیان کردندا

۲) ملل مختلفی دینهایشان به خرافههایی در طول زمانها آمیخته گردید، ولیکن بیان دین حق، توسط پیامبران بود

۳) با گذشت عصرها، ملتهای مختلف در دین خود دچار خرافات شدند، اما پیامبران دین حق را برای آنها روشن کردند؟

۴) ملتهای مختلفی در دین خود، با گذر زمان دچار خرافه گردیدند، ولی پیامبران دین حق را برایشان آشکار می کردند!

پاسخ گزینه: ۲

۳۰- «کَانَ الطَّالِبُ الناجح یُحْصِی أَعْمَالِهِ الْحَسَنَهِ لأصدقائه وَ هُوَ یَذْکُرُ مَشَاکِلَ کَانَ قَدْ تَخَلَّصَ مِنْهَا!»:

۱) دانش آموزی که موفق بود کارهای خویش را برای دوستانش می شمرد حال آنکه مشکلاتی را که از آنها خلاص شده بود بیان می کرد

۲) دانش آموز موفق کارهای خویش را برای دوستانش می شمرد در حالیکه مشکلاتی را که از آنها رهایی یافته بود بیان می کرد.

۳) دانش آموز موفقی که کارهای خویش را برای دوستانش می شمرد مشکلاتی را که از آنها رهایی یافته بود بیان می کرد؟

۴) دانش آموز موفق کارهای خویش را برای دوستانش شمرده مشکلات رها شده از آنها را بیان کرده بود!

پاسخ گزینه: ۳

۳۱- «أَیُّهَا المواطنون ؛ إهتموا بنظافه بیئتکم إهتماما بَالِغاً حَتَّى تَقُلْ مهدداتها!»: ای هموطنان؛ ……….

۱) بیشتر به نظافت محیط زیست خود اهتمام ورزید تا اینکه تهدیداتش کم شود!

۲) به نظافت محیط زیست خود بسیار توجه کنید تا تهدید کنندگان آن کم شود!

۳) در تمیز کردن محیط زیست خویش بیشتر سعی کنید تا تهدیدات آن اندک شوند؟

۴) برای تمیزی محیط زیست خویش سعی بسیار کنید تا تهدید کننده های آن اندک شوند

پاسخ گزینه: ۱

۳۲- «هذانِ النوعان مِنَ السَّمَکِ کُلُّ مِنْهُمَا یَعِیشُ عِیشَهً تعجبنا!»:

۱) این دو نوع ماهی، هر یک از آنها به گونه ای زندگی می کند که ما را متعجب می کند!

۲) این دو نوع از ماهیان، با یکدیگر طوری زندگی می کنند که ما را به شگفتی وا میدارد

۳) اینها، دو نوع از ماهیان هستند که هر یک از آنها زندگی ای می کند که تعجب ما را بر می انگیزد!

۴) اینان، دو نوع ماهی هستند که زندگی هر یک از آن دو به گونه ایست که ما را به تحسین وا می دارد؟

پاسخ گزینه: ۳

۳۳- عَیْنِ الصَّحِیحِ:

۱) إِنَّ تَجْلِسُوا فِی الصَّفِّ هادئین ،: اگر آرام در کلاس بنشینید،

۲) وَ تستمعوا إِلَى کَلَامِی اسْتِمَاعاً ،: و سخنانم را به خوبی بشنوید،

۳) سأقرأ لَکُمْ بَعْضَ الْآیَاتِ: بعضی آیات را برایتان می خوانم،

۴) لَا تَأْخُذُونَ مِنْهَا إِلَّا الْعِبْرَهَ المؤثره!: که از آنها عبرتهای تأثیرگذار می گیرید!

پاسخ گزینه: ۲

۳۴- عَیْنِ الْخَطَأُ:

۱) قَدْ دَخَلَتْ آلَافِ الْکَلِمَاتِ الْمُعْرَبَهِ مِنِ اللُّغَاتِ الْأُخْرَى فِی اللُّغَهِ الْعَرَبِیَّهِ!: هزاران کلمات معرب از زبانهای دیگر به زبان عربی وارد شده است؟

۲) مَنْ ظَنَّ أَنَّهُ قَدْ فَازَ فِی الدُّنْیَا بِقَوْلِ الْکَذِبَ فَهُوَ الْخَاسِرُ: کسی که گمان کند در دنیا با گفتار دروغ پیروز شده است، اوست زیانکار!

۳) إِنَّ السمکات کَانَتْ تتساقط مِنَ السَّمَاءِ عَلَى الْأَرْضِ کقطرات الْمَاءِ: ماهیان چون قطرات آب از آسمان بر زمین می افتادند!

۴ ) إِنَّ المتشائمین لَا یحصلون مِنَ الْحَوَادِثِ إِلَّا عَلَى تَعِبَ: بدبینان، از حوادث فقط رنج را دریافت خواهند کرد!

پاسخ گزینه: ۲

۳۵- «هرکس قبل از سخن گفتن بیاندیشد، غالبا از خطا ایمن می گردد!»:

۱) مِنْ یُفَکِّرُ قَبْلَ الْکَلَامِ یَسْلَمُ مِنَ الْخَطَأُ غَالِباً!

۲) مَنْ فَکَّرَ قَبْلَ أَنْ تَکَلَّمَ سَلِمَ مِنِ الْخَطَأُ فِی الْأَغْلَبِ!

۳) الَّذِی یُفَکِّرُ قَبْلَ أَنْ تَکَلَّمَ قَدْ یَسْلَمُ مِنَ الأخطاء غَالِباً!

۴) الَّذِی تَفَکَّرْ قَبْلَ المکالمه قَدْ سَلِمَ مِنَ الْخَطَایَا فِی الْأَغْلَبِ!

پاسخ گزینه: ۴

** إقرأ النَّصِّ التَّالِی ثُمَّ أَجِبْ عَنْ الأسئله (۴۲-۳۶) بِمَا یُنَاسِبُ النَّصِّ:

یَرْجِعُ تَأریخُ التَّعَامُلِ بالنقود إِلَى الْعَصْرِ الرومانی . فَکانَتْ عملیات الْبَیْعِ وَ الشِّرَاءِ قَبْلَ ذَلِکَ بِطَرِیقَهِ التبادل بِالْمَتَاعِ ، وَ هَذِهِ الطَّرِیقَهُ لَا تَخْلُو مِنْ صُعُوبَهٍ وَ تَضْیِیعِ لِلْوَقْتِ ، فَأَصْبَحَتْ النقود هِیَ البدیل!

وَ أَمَّا قِیمَهُ النقود فَکَانَتْ بِالنِّسْبَهِ إِلَى وَزْنِهَا ، وَ هُنَاکَ فِی بِلَادِ الزوم دِینَارٍ وَ دِرْهَمٍ وَ نقود أُخْرَى ؛ أَمَّا الدِّینَارِ فَهُوَ قُطِعَتْ ذهبیه وَزْنِهَا مِثْقَالُ ، تُضرِبَ عَلَیْهَا صُورَهُ الْمَلَکِ ، وَ الذرهم قِطْعَهً مِنْ فِضَّهٍ تَخْتَلِفُ أَوْزَانُهَا بَیْنَ عَشَرَهً إِلَى عِشْرِینَ قِیرَاطاً ، وَ لَکِنَّ النقود الْأُخْرَى ثَمَنُهَا أَقَلَّ وَ جِنْسِهَا مُخْتَلِفٌ!

بَعْدَ مُدَّهٍ أَصْبَحَ التَّعَامُلِ بالنقود الرومیه غَیْرِ رَسْمِی فِی الدَّوْلَهِ الْإِسْلَامِیَّهِ ، وَ بَعْدُ الْخِلَافِ الشَّدِیدُ بَیْنَ هَاتَیْنِ الدولتین ضَرْبَهً النقود الْإِسْلَامِیَّهِ!

۳۶- عَیْنِ الصَّحِیحِ:

۱) مَا ضُرِبَ الْمُسْلِمُونَ النقود ، لِأَنَّ الضَّرْبَ کَانَ بِیَدِ الدَّوْلَهِ الرومانیه!

۲) کُلُّ الشعوب یَصْنَعُونَ نقودهم بسهوله حَسَبَ رَغْبَتُهُمْ وَ قدرتهم!

۳) إِنَّ الشِّعْبِ الْقَوِیِّ هُوَ الَّذِی یُصْنَعُ کُلَّ مَا یُحْتَاجُ إِلَیْهِ!

۴) إِذَا یَسْتَفِیدَ الشِّعْبِ مِنْ نقود شُعَبٍ آخَرَ لَا تَقُلْ قُدْرَتِهِ!

پاسخ گزینه: ۳

۳۷- عَیْنِ الصَّحِیحِ:

۱) لَا تَضْرِبْ صُورَهُ الْمَلَکُ إِلَّا عَلَى الدِّینَارِ!

۲) عِشْرُونَ قِیرَاطاً یُسَاوِی مِثْقَالًا مِنَ الذَّهَبِ!

۳) لَا نَجِدُ النقود إِلَّا أَنْ تَکُونَ ذهبیه أَوْ فضیه!

۴) کَانَ ثَمَنُ النقود الذَّهَبِیَّهُ وَ الفضیه یُرْتَبَطُ بأوزانهما!

پاسخ گزینه: ۱

۳۸- عَیْنِ الْخَطَأُ: تبادل الْمَتَاعَ دُونَ النقود صَعُبَ لِأَنَّهُ . . .

۱) یَأْخُذُ وَقْتاً طَوِیلًا مَا لتطبیق الْأَشْیَاءِ!

۲) نَشْتَرِی الْأَشْیَاءِ غَیْرُ مَطْلُوبَهُ وَ لَا تُفِیدُ لَنَا!

۳) لَا یُمْکِنُ تَعْیِینِ ثَمَنُ الْمَتَاعَ دقیقا بِوَاسِطَهٍ التبادل!

۴) یَطْلُبُ مِنَّا اجْتِهَاداً کَثِیراً بِسَبَبِ حَجْمُ الْمَتَاعِ وَ وَزَنَهُ!

پاسخ گزینه: ۱

۳۹- لماذا تَرَکَ الْمُسْلِمُونَ تعاملهم بالنقود الرومیه؟ لأ . . . (عَیْنِ الْخَطَأُ):

۱) النقود الْإِسْلَامِیَّهِ فَقَدَتِ اعْتِبَارِهَا!

۲) الْمُسْلِمِینَ ضَرَبُوا نقودا خَاصَّهً بِهِمْ!

۳) هَذِهِ النقود أَصْبَحْتَ غَیْرِ رسمیه فِی الدَّوْلَهِ الْإِسْلَامِیَّهِ!

۴) الْخِلَافُ الشَّدِیدُ قَدْ وَقَعَ بَیْنَ الدولتین الْإِسْلَامِیَّهِ وَ الرومیه!

پاسخ گزینه: ۳

* عَیْنِ الصَّحِیحُ فِی الْإِعْرَابِ وَ التَّحْلِیلِ المصرفی (۴۲-۴۰)

۴۰- «أَصْبَحْتَ»:

۱) للغائبه – مزید ثلاثی (من وزن «أفعل») – معرب / من الأفعال الناقصه، اسمه « النقود»

۲) ماض – للغائبه – حروفه الأصلیه: ص ح ب اسمه «النقود» و هو مرفوع، و خبره « البدیل»

۳) فعل ماض – مزید ثلاثی (من باب إفعال) – مبنی / فعل من الأفعال الناقصه، اسمه « النقود»

۴) للمخاطب – مزید ثلاثی من باب إفعال – مبنی / فعل من الأفعال الناقصه، اسمه « النقود» مرفوعا

پاسخ گزینه: ۴

۴۱- «تُضْرَبُ»:

۱) للغائبه – مجرد ثلاثی- لازم – معلوم – معرب / نائب فاعله المرفوع «صوره»

۲) فعل مضارع – للمخاطبه – متع – معرب / نائب فاعله «صوره» و الجمله فعلیه

۳) مضارع – للغائبه – مجرد ثلاثی – مجهول – معرب / فعل و نائب فاعله «صوره»

۴) فعل مضارع – للمخاطب – متع – مجهول / فعل و نائب فاعله «صوره» و الجمله فعلیه

پاسخ گزینه: ۳

۴۲- «مُخْتَلِفُ»:

۱) مفرد مذکر – اسم فاعل (فعله: إختلف، و حروفه الأصلیه: خ ف ل) / خبر للمبتدأ « جنس »

۲) اسم- مفرد مذکر – اسم فاعل (فعله: اختلف، على وزن افتعل) – معرب / خبر و مرفوع

۳) اسم فاعل (مصدره اختلاف، من باب افتعال) – معرفه – معرب / خبر و مرفوع

۴) مفرد مذکر – اسم فاعل (مصدره: إختلاف) – مبنی / خبر للمبتدأ «جنس»

پاسخ گزینه: ۲

۴۳ – عَیْنِ الْخَطَأُ فِی ضَبْطِ حَرَکَاتُ الْکَلِمَاتِ:

۱) نَقّارُ الْخَشَبِ طائِرٌ یَنْقُرُ جِذْعَ الشَّجَرَهِ بِمِنقارِهِ

۲) تُعَدُّ النُّفایاتُ الصِّناعیَّهُ تَهْدیداً لِنِظامِ الطَّبیعَهِ!

۳) فی السَّنَهِ الْعِشرینَ مِن عُمرِهِ کانَ عامِلاً بَسیطاً!

۴) سوقُها الْمَشهورُ بِأَنَّهُ أَکبَرُ سوقٍ مُسَقَّفٍ فِی الْعالَمِ!

پاسخ گزینه: ۳

** عین الْمُنَاسِبُ لِلْجَوَابِ عَنْ الأسئله التالیه (۵۰-۴۴)

۴۴- عَیْنِ الصَّحِیحِ:

۱) الصیدلی: مکان یذهب المرضى إلیه لشراء الأدویه!

۲) مکیف الهواء: وسیله لتبرید و تنظیف الهواء فی فصل الصیف!

۳) البقاع: قطعات من السحاب ینزل منها المطر فی فصل الشتاء!

۴) البطاقه البریدیه: نحتاج إلیها عند السفر بالحافله أو القطار أو الطائره!

پاسخ گزینه: ۲

۴۵ – عَیْنَ مَا فِیهِ اسْمُ التَّفْضِیلِ:

۱) السخی أکرم هؤلاء الفقراء!

۲) أنا أعلم أن هذا لیس مفیدا!

۳) هو عصى ربه فندم على عمله!

۴) الإجابه الحسنی تتعلق بأخی!

پاسخ گزینه: ۱

۴۶ – عین حرف «ال» معناه اسم الإشاره:

۱) یقفز السنجاب الطائر بغشائه الخاص، هذا الغشاء کالمظله!

۲) الإجابه قبل أن تسمع الکلام سمعا جیدا من أخلاق الجهلاء!

۳) لا نقدر أن نرى جناحی الطنان لأن سرعه حرکه الطنان کثیره!

۴) یا رب؛ أعوذ بک من قلب لا یخشع، کأن القلب یبتعد عن ربه!

پاسخ گزینه: ۳

۴۷ – عَیْنَ مَا لَیْسَ فِیهِ الْمَفْعُولِ الْمُطْلَقِ:

۱) أَعْطَى الْمَلِکِ الْفَلَاحِ إِعْطَاءِ یُعْجِبُهُ!

۲) یُصَدِّقُ قَوْلُ الصَّادِقِ دَائِماً تَصْدِیقاً جَمِیلًا؟

۳) تحضن الْأُمِّ طفلتها فِی حِضْنِهَا مَحَبَّهِ لَهَا!

۴) غَرَسَ الفلا فَسِیلَهٍ جَوَّزَ غَرْساً لَا یَأْمُلُ أَکْلُهُ!

پاسخ گزینه: ۴

۴۸ – عَیْنِ الْجُمْلَهُ الَّتِی لَیْسَتْ فِیهَا الْحَالِ:

۱) یُصْبِحَ النَّاسِ مَسْرُورِینَ فِی فَصْلِ الرَّبِیعِ بَعْدَ مُشَاهَدَهُ الطَّبِیعَهِ الْخَضْرَاءِ!

۲) إِنَّ یَصْنَعُ المهندسون الْبُیُوتِ مُحْکَمَهُ لَا تهدد الْحَوَادِثِ أَکْثَرَ الْمُدُنِ!

۳) قَدْ نری تَدَاخُلِ رَوَابِطَ الْإِنْسَانِ وَ البیئه وَ هُوَ مُضَرَ لِلطَّبِیعَهِ!

۴) إِنَّ التلمیذ الَّذِی لَا یطالع دروسه وَ هُوَ یَفْهَمُهَا لَیْسَ ناحجا!

پاسخ گزینه: ۱

۴۹ – عَیْنُ المستثنی مِنْهُ محذوفا:

۱) لا یُنِیرُ عَقَلَ الْإِنْسَانُ فِی حَیَاتِهِ شَیْ‏ءُ إِلَّا الْعُلُومِ النَّافِعَهَ!

۲) لَمْ یَخْلُقِ اللَّهُ فِی الطَّبِیعَهِ إِلَّا کُلُّ مَا مُفِیدٍ لِجَمِیعِ الکائنات!

۳) لَا تَقْتَدِی بِأَحَدٍ لِیَکُونَ لَنَا أُسْوَهُ مُنَاسَبَهً إِلَّا بِالْإِنْسَانِ الْکَامِلِ؟

۴) لَا یُحَافِظُ أَکْثَرَ النَّاسَ عَلَى صحتهم فِی الْحَیَاهِ إِلاَّ قَلِیلاً مِنْهُمْ‏؟

پاسخ گزینه: ۴

۵۰- عَیْنِ الصَّحِیحِ عَنِ الْمُنَادِی:

۱) یا البیئه؛ یا لَیْتَ التوازن یَتَحَقَّقُ فِیکَ!

۲) یا فئران؛ لا تخربوا الْمَزَارِعِ حَتَّى لَا تَقْتُلُوا!

۳) یا بوماث؛ أَنْتَ تَأْکُلَنَّ الفئران الدَّوَامِ حیاتکن فَقَطْ!

۴) یا أَیَّتُهَا الْمَزَارِعِ؛ حَافَظَ عَلَى مزرعتک بِطُرُقٍ صَحِیحَه!

پاسخ گزینه: ۱

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا نام و آوازه مـــن را چنان در حافظه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــــــر نیز توان به یغما بردن آن را نداشته باشد...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا