فرهنگ و معارف اسلامیکنکور سراسری

سوالات عمومی کنکور تجربی ۱۳۹۹ خارج کشور؛ فرهنگ و معارف اسلامی

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

کنکور عمومی انسانی ۱۳۹۹ خارج از کشور

ماده امتحانی: فرهنگ و معارف اسلامی

تعداد سوالات: ۲۵

از شماره ۵۰ تا شماره ۷۵

مدت پاسخگویی ۱۷ دقیقه

کد کنترل:

در حال ویرایش

۵۱- با توجه به اینکه از منظر قرآن کریم «وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبّاً لِلَّهِ» ، این ادعای مؤمنان چگونه ارزیابی می‌شود و پاداش می‌گیرد؟

۱) «وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ»

۲) «فَاتَّبِعُونی یُحْبِبْکُمُ اللَّعُ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ»

٣) «رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحاً فِیمَا تَرَکْتُ»

۴) «مَنْ یَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّهَ أَنْدَاداً یُحبُّونَهُم فِیمَا تَرَکْتُ»

۵۲- نیاز به مقبولیت در کدام دوران نمود بیشتری دارد و پاسخ‌گویی صحیح به این نیاز چه نتیجه‌ای در پی دارد؟

۱) تشکیل خانواده – تحسین دیگران و خلق آثار گوناگون هنری همراه با تبرج

۲) نوجوانی و جوانی – تحسین دیگران و خلق آثار گوناگون هنری همراه با تبرج

٣) تشکیل خانواده – کشف و شکوفایی استعدادها و توانایی‌ها و عرضه آن به جامعه

۴) نوجوانی و جوانی – کشف و شکوفایی استعدادها و توانایی‌ها و عرضه آن به جامعه

۵۳- کدام آیه شریفه، دست یافتن به اکسیر حیات روح بشر را تبیین می‌کند؟

۱) «لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَى وَ زِیَادَهٌ….»

۲ ) «وَ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ بَنِینَ وَ حَفَدَهً….»

۳) «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ….»

۴) «وَ مِن آیَاتِهِ أَنُ خَلَقَ لَکُمْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا….»

۵۴- حضرت علی علیه‌السلام مسلمانان را از روزی بیم می‌دادند که بنی‌امیه به ستمگری حکومت می‌کنند تا جایی‌ که حرامی باقی نماند جز آنکه حلال شمرده شود. در آن زمان دو دسته گریان خواهند بود، آن‌ها چه کسانی هستند؟

۱) دسته‌ای بر دین خود که آن را از دست داده‌اند و دسته‌ای برای دنیای خود که به آن نرسیده‌ند.

۲) دسته‌ای که بین مسلمانان تفرقه ایجاد کردند و دسته‌ای برای دنیای خود که به آن نرسیده‌اند.

۳) دسته‌ای بر دین خود که آن را از دست داده‌اند و دسته‌ای که با جانشینی یزید مخالف بودند.

۴) دسته‌ای که بین مسلمانان تفرقه ایجاد کردند و دسته‌ای که با جانشینی یزید مخالف بودند.

۵۵- کدام مورد، به‌ ترتیب خواسته نفس لوّامه و نفس اماره را از انسان نشان می‌دهد؟

۱) فقط به تمایلات عالی و برتر توجه شود – غفلت از تمایلات برتر

۲) فقط به تمایلات عالی و برتر توجه شود – پاسخ دهیم و تمایلات فروتر

۳) در حد نیاز و تمایلات فروتر پاسخ داده شود – غفلت از تمایلات برتر

۴) در حد نیاز و تمایلات فروتر پاسخ داده شود – سرگرم شدن و تمایلات فراتر

۵۶- کدام بیت، مفهومِ عبارت «ما رأیت سیئاً الا و رأیت الله قبله و بعده و معه» را بیان نموده و چرا امکان دسترسی به آن برای جوانان و نوجوانان بیشتر است؟

۱) به هر جا بنگرم کوه و در و دشت نشان از قامت رعنا تو بینم – معرفت عمیق و والا

۲) به هرجا بنگرم کوه و در و دشت نشان از قامت رعنا تو بینم – پاکی و صفای قلب

۳) به بینندگان آفریننده را نبینی مرنجان دو بیننده را – پاکی و صفای قلب

۴) به بینندگان آفریننده را نبینی مرنجان و بیننده را – معرفت عمیق و والا

۵۷- اگر بگوییم اعتقاد به خدای حکیم، این اطمینان را به آدمی می‌دهد که جهان خلقت حافظ و نگهداری دارد و کشتیِ جهان به خاطر داشتن چنین ناخدایی، هیچ‌گاه غرق و نابود نخواهد شد، کدام آیه شریفه، گویای این مطلب است؟

۱) «کُلاًّ نُمِدُّ هؤُلاَءِ وَ هَؤُلاَءِ مِنْ عَطَاءِ رَبَّکَ….»

۲) «إِنَّ اللَّهَ یُمْسِکُ السَّمَاوَاتِ وَ الاْرْضَ أَنْ تَزُولاَ…»

۳) «قَدْ جَاءَکُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلنفْسهِ وَ مَنْ عَمِیَ فَعَلَیْهَا…»

۴) «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ… »

۵۸- کدام مورد، علت پراکندگی و تفرقه در قلوب کفار و منافقین را بیان نموده‌ است؟

۱) تمسخر مؤمنان و اهل عبادت در هنگامی‌ که پیامبر مردم را به نماز فرا می‌خواند.

۲) بهره نگرفتن از نیرویی که انسان با آن بیندیشد و مسیر درست زندگی را تشخیص دهد.

۳) درک نکردن جایگاهی که خداوند برای انسان قائل شده‌ است تا در میان گمراهان نباشد.

۴) نداشتن گوش شنوا برای تفکر در آیات الهی که در جهان آخرت درمیان دوزخیان نباشد.

۵۹- روایات معصومین علیه‌السلام مردم را در این جهان چگونه توصیف نموده‌اند و وجود نعمت‌های حقیقی در زندگی پس‌ از مرگ در کدام عبارت شریفه، بیان شده‌ است؟

۱) یظنون – «وَ إِنَّ الْآخِرَهَ لَهیَ الْحَیَوانُ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ»

۲) یظنون- «وَ مَا یُهْلِکُنَا إِلاَ الدَّهْرُ وَ مَا لَهُمْ بِذالِکَ مِنْ عِلْمٍ»

۳) نیام- «وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَهَ لَهِیَ الْحَیَوانُ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ»

۴) نیام- «وَ مَا یُهْلکُنَا إِلاَ الدَّهْرُ وَ مَا لَهُمْ بِذلِکَ مِن عِلْمٍ»

۶۰- دقت در وجود تمایلات و گرایش‌های مختلف در وجود انسان پاسخ کدام سؤال را برای او روشن می‌سازد؟

۱) «أَ فَحَسِبْتُمْ أنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثاً وَ أَنَّکُمْ إِلَیْنَا لاَ تُرجَعُونَ»

۲) «هَلْ یَسْتَوِی الْأَعْمَى وَ الْبَصیِرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِی الظُّلَماتُ وَ النُّورُ»

۳) «أَ فَاتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِهِ أَوْلیَاءَ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ کَانْمُفْسِدینَ فِی الْأَرْضِ »

۴) «أَمْ نَجْعَلُ الَّذِینَ آمَنوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ کَالْمُفْسِدینَ فِی الْأَرضِ »

۶۱- آثار ما تأخر اعمال یک فرد تا چه زمانی گریبان‌گیر اوست و بر خوب و بد پرونده او می‌افزاید؟

۱) «یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَاراً»

۲) «حتی اذا جَاءَ أَجَلُهُمْ الموت»

۳) «کَانَتِ الْجِبَالُ کَثِیباً مَهِیلاً»

۴) «وَ أُمْلِی لَهُمْ إِنَّ کَیْدِی مَتِینٌ»

۶۲- پذیرفتن اینکه «أنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلاَّمٍ لِلْعَبِیدِ» با توجه به آیات و روایات به کدام دلیل است؟

۱) انسان می‌تواند با آگاهی کامل خود را با پاداش و کیفر هماهنگ کند و با وضع قوانین سعادت خود را تضمین نماید.

۲) مطابق سنت‌های الهی، رحمت بر غضب سبقت یافته و خداوند در پی تنبیه و مجازات بدکاران نیست.

۳) در قیامت گزارش دقیق عمل انسان که فرشتگان آن را به‌ دقت ثبت کرده‌اند، نمایش داده می‌شود.

۴) آنچه انسان با خود به قیامت می‌برد، باطن اعمال است و اکنون در این دنیا قابل‌ مشاهده نیست.

۶۳- انسان‌های باتقوا برای خود نگهداری و حفظ خود از آلودگی، کدام روش را در پیش می‌گیرند؟

۱) روزبه‌روز بر توانمندی خود می‌افزایند تا در شرایط معصیت، آن قوّت آنان را حفظ کند.

۲) مانند سوارکارانی هستند که سوار بر اسب‌ها شده‌اند، ولی راه می‌پیمایند تا وارد بهشت شوند.

۳) اسب چموش و سرکش را رام می‌کنند و اختیار آن را در دست می‌گیرند تا در شرایط گناه قرار نگیرند.

۴) به خودشان مطمئن هستند، زمام نفس خود را در اختیار دارند و نمی‌گذارند ایشان را در دره گناه بیندازد.

۶۴- پوشش کامل بانوان ایرانی در قبل‌ از اسلام که عموماً پیرو آیین زرتشت بوده‌اند، تقویت‌کننده کدام باور تاریخی است؟

۱) همه مردم در رعایت حجاب و چگونگی و شکل آن با تعلیمات ادیان اسلامی مرتبط بوده‌اند.

۲) در دیانت زرتشت رعایت حجاب با حدود یکسان با تعلیمات اسلام وجود داشته‌ است.

۳) برخلاف سایر اقوام و فرهنگ‌ها، ایرانیان از آغاز دارای پوشش مناسب بوده‌اند.

۴) منشأ اصلی گسترش حجاب در جهان، ایران باستان بوده‌ است.

۶۵- از مفهوم حدیث شریف «انّا معاشر الانبیاء اُمرنا» در تبیین کدام موضوع، می‌توان بهره جست؟

۱) رشد تدریجی سطح فکر مردم از علل ختم نبوت

۲) رشد تدریجی سطح فکر مردم از علل فرستادن پیامبران متعدد

۳) آمادگی جامعه بشری برای دریافت برنامه کامل زندگی از علل ختم نبوت

۴) آمادگی جامعه بشری برای دریافت برنامه کامل زندگی از علل فرستادن پیامبران متعدد

۶۶- از آیه شریفه «أَ لَمْ تَرَ إلَى الَّذِینَ یَرْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْیکَ وَ مَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ…» کدام مفهوم، دریافت می‌شود؟

۱) یکی از اهداف ارسال پیامبران آن بود که مردم، جامعه‌ای بر پایه حق بنا کنند، لازم است که در جامعه حکومتی وجود داشته باشد تا بر مردم به‌ حق داوری شود.

۲) کسانی که به مردم فرمان می‌دهند و قانون‌گذاری می‌کنند، اگر فرمان و قانونشان نشأت‌ گرفته از فرمان الهی نباشد طاغوت‌اند و پذیرش حکومت آن‌ها بر مسلمان حرام است.

۳) ولی و سرپرست حقیقی انسان‌ها خداست به‌ همین جهت اجرای هر قانون و پیروی از هر کس، هنگامی صحیح است که هیچ ارتباطی با حکومت‌های طاغوتی نداشته باشند.

۴) کسانی که گمان می‌کنند به آنچه از طرف خداوند نازل شده‌ است و به آنچه پیش‌ از آن نازل‌ شده ایمان دارند، در حالی‌ که به دستورات خداوند عمل نمی‌کنند و با شیطان همراهی می‌کنند.

۶۷- در آیات قرآن کریم، رسول خدا (ص) به‌ عنوان الگوی نیکو برای چه کسانی معرفی شده‌ است؟

۱) «لَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ أَلاَّ یَکُونُوا مُؤمِنِینَ»

۲) «لِمَنْ کَانَ یَرْجُ اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثِیراً»

۳) «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمَلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّهِ »

۴) «الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّمَاه وَ هُمْ رَلکِعُونَ»

۶۸- با روی کار آمدن بنی‌امیه و بنی‌عباس بار دیگر شراب و قمار در دربار آن‌ها رواج پیدا کرد و برخی از مردم نیز مرتکب این دو عمل شدند. کدام آیه شریفه، این عمل را نکوهش می‌کند و انجام این دو عمل ناشی از فراموشی کدام سخن خداوند می‌باشد؟

۱) «أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَى شَفَا جُرُفٍ هَلرٍ فَانْهَارَ بِهِ فِی نَارِ جَهَنَّمَ» – «قُلْ فِیهِمَا إثْمٌ کَبِیرٌ وَ مَنَافِعُ لِلنَّاسِ»

۲) «أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَى شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فی نَارِ جَهَنَّمَ » – «إِنَّهُ کَانَ فَاخِشَهً وَ سَاءَ سَبیلاً»

۳) «وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئاً» – «قُلْ فِیهِمَا إثْمٌ کَبِیرٌ وَ مَنَافِعُ لِلنَّاسِ»

۴) «وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئاً» – «إِنَّهُ کَانَ فَاخِشَهً وَ سَاءَ سَبیلاً»

۶۹- کدام سخن از پیشوایان دین، مفهوم خطاب خداوند متعال را که فرمود: «ای فرزند آدم، این مخلوقات را برای تو آفریدم و تو را برای خودم» مورد تأکید قرار می‌دهد؟

۱) امام صادق علیه‌السلام: مایه زینت و زیبایی ما باشید، نه مایه زشتی و عیب ما.

۲) امام علی علیه‌السلام بنده کسی مثل خودت نباش، زیرا خداوند تو را آزاد آفریده‌ است.

۳) پیامبر اکرم (ص) خدایا اینان اهل‌بیت من‌اند، آنان را از هر پلیدی و ناپاکی حفظ کند.

۴) امام علی علیه‌السلام: همانا بهایی برای جان شما جز بهشت نیست، پس خود را به کمتر از آن نفروشید.

۷۰- چرا فردی که مصداق عبارت شریفه «مَنِ اتَّخَذَ إلهَهُ هَوَاهُ» واقع‌ شده، در دام شرک جدید و پیچیده گرفتار گشته‌ است؟

۱) لذات و شهوات در دلش فزونی یافته‌ است و معنویت نیایش با پروردگار را درک نمی‌کند.

۲) لذات و شهوات در دلش فزونی یافته‌ است و در دنیا خود را مشغول و سرگرم نموده‌ است.

۳) قدرت تصرف در این جهان را به دست آورده‌ است و معنویت نیایش با پروردگار را درک نمی‌کند.

۴) قدرت تصرف در این جهان را به دست آورده‌ است و در دنیا خود را مشغول و سرگرم نموده‌ است.

۷۱- اگر فردی در ماه مبارک رمضان تنها برای سلامت جسم روزه بگیرد، حکم روزه آن فرد، کدام است؟

۱) باطل است، چون حسن فعلی دارد، امّا حسن فاعلی ندارد.

۲) باطل است، چون حسن فعلی ندارد، امّا حسن فاعلی دارد.

۳) بلااشکال است، چون حسن فعلی دارد، امّا حسن فعلی ندارد.

۴) بلااشکال است، چون حسن فعلی ندارد، امّا حسن فاعلی دارد.

۷۲- با توجه به فرمایش امام صادق علیه‌السلام اگر بنده‌ای بعد از انجام گناه، خداوند به او نعمتی ببخشد تا او استغفار را فراموش کند و به راه خود ادامه دهد، خداوند درباره او چه می‌فرماید؟

۱) «وَ اللَّهُ لاَ یَهْدِی الْقَومَ الظَّالِمِمینَ»

۲) «فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ»

۳) «لِیَزْدَادُوا إثْماً وَ نَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ»

۴) «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لاَ یَعْلَمُونَ»

۷۳- خداوند چه کسانی را به سوی خود و به راه راست هدایت می‌کند؟

۱) «أَنَّ أَهْلَ الْقَرَى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا»

۲) «فَأَمَّ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ اعْتَصَمُوا بِهِ»

۳) «آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صَالِحاً»

۴) «أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَى تَقْوَ مِنَ اللَّهِ»

۷۴- از آیه شریفه «قَد جَاءَکُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَبّکُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ عَمِیَ فَعَلَیْهَا….» کدام مفهوم، دریافت می‌شود؟

۱) خداوند، امور جهان را تدبیر می‌کند و قوانینی را بر آن حکم کرده و جهان مطابق با آن قوانین عمل می‌کند.

۲) وجود اختیار در انسان ناشی از اراده الهی است و عملی که از ما سر می‌زند همگی وابسته به اراده خداوند است.

۳) خداوند، به انسان‌ها عقل و فکر عطا کرده و با همین قوه بشر را راهنمایی کرده تا او خود به قله‌های کمال و ترقی برسد.

۴) خداوند، قدرت اختیار و اراده را به ما عطا کرده و از ما خواسته است با استفاده از آن، برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنیم.

۷۵- کدام مورد، آثار زیان‌بار تجمل‌گرایی مسئولین و فساد اداری و مالی را بیان نموده‌ است؟

۱) عقب‌ماندگی اقتصادی – ساختار اداری پُرمصرف – بی‌اعتمادی عمومی – آلودگی به ربا

۲) رواج مصرف‌گرایی – فریب‌کاری در معاملات – ترویج واسطه‌گری – بازده کم در ادارات

۳) عقب‌ماندگی اقتصادی – فاصله طبقاتی – بی‌اعتمادی عمومی – رواج مصرف‌گرایی

۴) رواج مصرف‌گرایی – ساختار اداری پرمصرف – ترویج واسطه‌گری – آلودگی به ریا

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا! نام و آوازه مــــــرا چنان در حافظــه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــر نیز تــوان به یغمـا بـردن آن را نـداشتــــــه باشـد...! خدایـــــــــا! محبّـت مــرا در دل‌های بندگانت بینداز ... خدایــــــا! مــــرا دوســــت بــــدار و محبوبــم گـــردان...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا