امتحانات نهاییعربی، زبان قرآن

سوالات امتحان نهایی درس عربی رشته علوم تجربی نوبت شهریور ۱۳۹۸

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

باسمه تعالی

سؤالات امتحان نهایی درس: عربی، زبان قرآن ۳

رشته: ریاضی فیزیک – علوم تجربی

تعداد صفحه: ۴

ساعت شروع: ۸ صبح

پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه

تاریخ امتحان: ۱۳۹۸/۰۶/۱۷

مدت امتحان: ۸۰ دقیقه

دانش آموزان روزانه، بزرگسال و داوطلبان آزاد سراسر کشور در نوبت شهریور ماه سال ۱۳۹۸

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی

۱- ترجِم الکلماتِ الّتی تحت‌ها خَطّ: (۱ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

الف) أتَذَکّرُ خِیامَ الحُجّاجِ.

چادرها (ص ۱۷)

ب) خافَ هِشامٌ أن یَرغَبوا فیه.

علاقمند شوند (ص ۴۴)

ج) عینٌ سَهرَت فی سَبیلِ الله.

بیدار ماند (ص ۳۵)

د) شَعائرهُ کانت خُرافیهً.

مراسم (ص ۲)

۲- عَیِّنِ المُتَّضادَّ و المُترادِفَ: (۰/۵ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

 (غَلا- الطعام – الفأس- الغِذاء – ظَهَرَ- رَخَصَ)

الف) ( = )

الطعام = الغِذاء (ص ۳۰)

ب) ( ≠ )

رَخَصَ ≠ غلا (ص ۳۵)

۳- عَیِّن الکلمهَ الغَریبهَ فی المَعنی: (۰/۲۵ نمره)

الف) الجَبَل

ب) المِلَفّ

ج) التُّراب

د) الحَجَر

المِلَفّ (ص ۲۴)

۴- تَرجِمِ العِباراتِ إلی الفارسیَّهِ: (۰/۵ نمره)

الف) وَ لا تَهِنوا و لا تَحزَنوا وَ أنتُمُ الأعلونَ) (۰/۵ نمره)

سست نشوید و غمگین نباشید در حالی که شما برترید. (ص ۲۲)

ب) (وَ یقولُ الکافِرُ یا لیتنی کَنتَ تَراباً) (۰/۵ نمره)

و کافر می‌گوید: ای کاش من خاک بودم. (ص ۶)

ج) یَبنی عَشَّهُ فوقَ جِبالٍ بَعیداً عَنِ المُفتَرِسینَ. (۰/۵ نمره)

لانه‌اش را بالای کوه‌هایی دور از درندگان می‌سازد. (ص ۴۱)

د) نَوعٌ مِنَ السَّمکِ یَدفِنُ نَفسَهُ تَحتَ الطّینِ. (۰/۵ نمره)

نوعی از ماهی خودش را زیر گل دفن می‌کند. (ص ۵۵)

ه) لا دینَ لِمَن لا عَهدَ لَهُ. (۰/۵ نمره)

هیچ دینی برای کسی که هیج عهدی ندارد، نیست. (ص ۱۰)

و) حاوَلَ إبراهیمُ (ع) أن یُنقِذَ قَومَهُ مِن عِبادهِ الأصنامِ. (۰/۵ نمره)

ابراهیم (ع) تلاش کرد که قومش را از پرستش بت‌ها نجات دهد. (ص ۳)

ز) هذا العمَلُ أمتَعُ وَ أنفَعُ مِن قِراءهِ المَوضوعاتِ المُتِعدَّدهِ. (۰/۷۵ نمره)

این کار لذت بخش تر و سودمندتر از خواندن موضوعات مختلف است. (ص ۳۱)

ح) (إنَّ الإنسانَ لَفی خُسرٍ إلّا الّذینَ آمَنوا و عَمِلوا الصّالِحاتِ) (۰/۷۵ نمره)

به درستی که انسان در زنان است مگر کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند. (ص ۳۷)

ط) أیّها الخلیفَهُ مَن هذا الَّذی قَد سَمِحَ النَّاسُ لَهُ بِاستِلامِ الحَجَرِ. (۰/۷۵ نمره)

ای خلیفه این کسی که مردم به او اجازه لمس کردن سنگ را دادند، کیست؟ (ص ۴۴)

ی) المَغولُ استَطاعوا أن یَهجُموا على الصینِ على رَغمِ بِناءِ سورٍ عَظیمٍ حول‌ها. (۰/۷۵ نمره)

مغول‌ها توانستند با وجود ساخت دیوار بزرگی اطراف چین به آن حمله کند. (ص ۵۳)

۵- إِنتَخِبِ التَّرجَمهَ الصَّحیحهَ: (۱/۲۵ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

الف) (فاصبِرا صَبراً جمیلاً)

۱: به زیبایی صبر کن.

۲: قطعاً شکیبایی کن.

گزینه (۱) (ص ۴۹)

ب) رأیتُ الولَدَ مَسروراً:

۱: پسر خوشحال را دیدم

۲: پسر را خوشحال دیدم.

گزینه (۲) (ص ۲۰)

ج) (أُذکُروا اللهَ ذِکراً کَثیراً)

۱: خدا را بسیاریاد کنید.

۲: خدا را بسیار یاد کردند.

گزینه (۱) (ص ۴۹)

د) لا أظُنُّ أنَّ هُناکَ کُتباً مُکَرَّرهً.

۱: گمان نمی‌کنم آنجا کتاب تکراری باشد.

۲: گمان نمی‌کنم کتاب¬های تکراری وجود داشته باشد.

گزینه (۲) (ص ۳۱)

هـ) رَأیتُ الفَلّاحَ و هو یَجمَعُ المَحصولَ.

۱: کشاورز را دیدم در حالی که محصول را جمع می‌کرد.

۲: کشاورزرا دیدم، او محصول را جمع کرده بود.

گزینه (۱) (ص ۲۲)

۶- کَمِّل الفَراغاتِ فی التَّرجمهِ الفارسیَّهِ: (۱/۷۵ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

الف) (و لا یَحزُنکَ قَولُهُم إّنَّ العِزَّهَ لِلهِ جَمیعاً)

گفتارشان نباید تورا ………………………..، زیرا ارجمندی همه از آن خداست.

ناراحت کند (ص ۹)

ب) اِستَغفَرتُ اللهَ استغفارَ الصالِحینَ.

 از خدا ………………………….. درستکاران ………………………………….

مانند، طلب بخشش کردم (ص ۴۷)

ج) یا أبی لِمَ تَبکی وَ قَد کُنتَ فی الحَجِّ فی العامِ الماضی؟

ای پدر چرا ……………..، در حالی که سال ……… حج بودی؟

گریه می‌کنی، گذشته (ص ۱۶)

د) إذا وَجَدتَ ذلکَ فی کَتابٍ، کانَ جَدیراً بالعِنایه و التَقدیر.

اگر آن را در کتابی ……………….. ، ……………………. توجه و قدردانی است.

پیدا کنی (بیابی)، شایسته (ص ۳۱)

۷- اِنتَخب الصحیح: (۰/۵ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

الف) ……………………. اللهُ الذُنوبَ إلّا الشرکَ باللهِ.

۱: تَغفِرُ

۲: یَغفِرُ

۳: نَغفِرُ

گزینه (۲) (ص ۳۵)

ب) العُمّالُ المُجتَهِدونَ ……………………… فی المَصنَعِ.

۱: یَشتَغِلونَ

۲: تَشتَغِلونَ

۳: یَشتَغِلن

گزینه (۱) (ص ۴۰)

۸- تَرجِمِ الأفعالَ التالیهَ: (۱/۵ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

الف) قَطَعَ: برید

۱: کانوا یَقطَعونَ

می‌بریدند (ص ۹)

۲: لا نَقطَعُ

نمی‌بریم (ص ۱۳)

ب) نَجَحَ: موفق شد

۱: لِیَنجَح

باید موفق شود

۲: سَوفَ یَنجَحُ

موفق خواهد شد (ص ۹۴۰)

ج) شاهَدَ: مشاهده کرد

۱: لَن یُشاهِدَ

مشاهده نخواهد کرد

۲: اُشاهِدُ

مشاهده می‌کنم (ص ۳)

۹- مَیَّز فی العِبارات: (۱/۲۵ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

۱: المفعولَ المُطلقَ و نوعَه

احتیاجاً، تأکیدی (ص ۵۵)

۲: المُستَثنَی و المُستَثنى مِنه

الصادقَ – أحدٌ (ص ۳۶)

۳: الحال

مُبتَسماً (ص ۲۱)

وَقَفَ المُهندِسُ الشّابُ فی المَصنَعِ مُبتَسِماً- هذا السَّمَکُ یَحتاجُ إلى الماءِ احتیاجاً- ما فازَ أحدٌ إلّا الصادقَ.

۱۰- أُکتَبِ المَحلّ الإعرابی لِما تَحتَهُ خَطِّ: (۱ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

الف) عَلَّقَ إبراهیمُ (ع) الفأسَ على کَتِفِ أصغرِ الأصنامِ.

فاعل، مضاف ألیه (ص ۴)

ب) الخَفّاشُ هو الحَیَوانُ اللَّبونُ الَّذی یَقدِرُ على الطَّیرانِ.

مبتدا، صفت (ص ۵۳)

۱۱- الف) عَیِّنِ (۲ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

۱: اسمَ الفاعِل

مُفَکِّرٌ (ص ۹)

۲: اسمَ المفعولِ:

المَوضوعاتِ (ص ۳۱)

العَقّادُ أدیبٌ و مُفَکَّرٌ مِصریٌ، قَرأ فی المَوضوعاتِ الکثیرهِ.

ب) عَیِّن

۱: اسمَ التفضیل

أکثرَ

۲: اسمَ المکانِ:

المَکتبهِ (ص ۳۱)

هو أضافَ إلى المَکتبهِ العربیّهِ أکثرَ مِن مِئهِ کِتابٍ.

ج) تَرجِمِ الکلِماتِ الّتی تحت‌ها خطُّ:

۱: سَمَکهُ السَّهمِ مِن أعجَب الأسماک فی الصَّیدِ.

عجیب‌ترین (ص ۲۸)

۲: ذَهبَ إلى مَوقِفِ السّیاراتِ.

ایستگاه (ص ۲۳)

٣ : (إنَّ اللهَ لا یُضیعُ أجرَ المُحسِنینَ)

نیکوکاران (ص ۵)

۴: لا تَعمُرُ الحکمَهُ فی قلبِ الإنسانِ الجَبّار.

ستمکار (ص ۵۱)

۱۲- عَیَّن الجملـهَ الّتی فی‌ها أسلوبُ الحَصرِ: (۰/۲۵ نمره)

الف) ما شاهَدتُ فی المکتَبَهِ إلا کاظِماً.

ب) قَرأتُ الکِتابَ إلّا مَصادِرَهُ.

گزینه (الف) (ص ۳۶)

۱۳- ضَع فی الفراغ الکلمات المناسبه: (۱ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

(الدارجِه – عِندَ – بینما – السیره – الصُحُفیّ – مُتتالیَهً)

الف) تَلَفظُ «گ» و «پ» موجودٌ فی اللهجاتِ ……………… کَثیراً.

الدّراجه (ص ۵۳)

ب) …………………… کُنتُ أمشی، رأیتُ حادثاً فی ساحهِ المدینهِ.

بینما (ص ۵۲)

ج) إنّها تُطلِقُ قَطَراتِ الماءِ …………………… مِن فَمِها إلى الهواءِ.

مُتتالیهً (ص ۲۸)

د) ……………………………. هو الّذی یَکتُبُ مَقالاتٍ فی الصُّحفِ.

الصُّحُفیّ (ص ۳۸)

۱۴- عَیَّن الصَّحیح فی التَّحلیل الصَّرفی و الإعرابی: (۰/۵ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

المُسلِمُ إستَلَمَ الحجرَ الأسودَ بالکَعبَهِ الشَّریفه.

الف) استلمَ:

۱: فعلٌ ماضٍ، معلوم / خبر

۲: فعلٌ مُضارعٌ ، معلومٌ / فعل

گزینه (۱)

ب ) الشّریفه:

۱: اسمُ فاعلٍ، جمعٌ، مؤنث، معرّف بِأل / مضاف إلیه

۲: اسم، مفرد، مؤنث، معرّف بِأل / صفه

 گزینه (ب) (ص ۵۲)

۱۵- إقرأ النَّصَّ التالی ثُّمَّ أجِب عَنِ الأسئلهِ التّالیه: (۱/۲۵ نمره) (هر مورد ۰/۲۵ نمره)

«یَنظُرُ هشامٌ إلى الحُجّاجٍ، إذ جاءَ زَینُ العابِدینَ (ع) فَطافَ بالبَیتِ، فَلمّا وَصَلَ إلى الحَجَرِ ذَهبَ النّاسُ جانِباً،

فَاستَلَمَهُ بِسُهوله» «إنَّ العقّادَ مِن أهمَّ الکُتّابِ فی مَصرَ. یُقالُ إنَّهُ قَرأ آلافَ الکُتُبِ و تَعَلَّمَ الإنجلیزیهَ مِنَ السُیّاح» الف) کَم کتاباً قَرأ العقّادُ؟

إنَّهُ قَرأ آلافَ الکُتُبِ.

ب) مَن یَنظُرُ إلى الحُجّاجِ؟

یَنظُرُ هشامٍ إلی الحُجّاجِ. (ص ۹)

ج) مِمَّن تعلَّمَ العَقّادُ الإنجلیزیهَ؟

تَعَلَّمَ الإنجلیزیهَ مِنَ السُیّاح.

د) کَیفَ اِستَلَمَ زینُ العابِدین (ع) البیتَ؟

استَلَمَهُ بِسُهولَهٍ.

هـ) اُکتُب جمع «البیت».

«البیوت» (ص ۴۴ و ۳۲)

“در نهایت، نظر همکاران محترم صائب است”

موفق و سربلند باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا