مغز و اعصاب

حقایق جالب درباره مغز که نمی‌دانستید

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۱ میانگین: ۵]
 

مغز چگونه کار می‌کند

مغز بخشی از سیستم عصبی مرکزی بدن شما است. این پیچیده‌ترین قسمت بدن شماست. توانایی ارسال و دریافت حجم عظیمی‌از اطلاعات را دارد. از آنجایی که بسیار پیچیده است، چیزهایی وجود دارد که پزشکان و دانشمندان هنوز به طور کامل در مورد آن نمی‌دانند. این همچنین به این معنی است که چیزهای شگفت انگیزی وجود دارد که ممکن است درباره مغز خود ندانید.

۲۱ حقیقت جالب در مورد مغز

مغز

۱) نشانه‌های موفقیت آمیز جراحی مغز به عصر حجر برمی‌گردد.

۲) مغز یک بزرگسال حدود ۳ پوند وزن دارد.

۳) حدود ۷۵ درصد مغز از آب تشکیل شده است. این بدان معناست که کم آبی بدن، حتی در مقادیر کم، می‌تواند تأثیر منفی بر عملکرد مغز داشته باشد.

۴) در میان جانوران، نهنگ عنبر (sperm whale) دارای بزرگ‌ترین مغز است. وزن مغز این حیوان حدود ۲۰ پوند است.

۵) مغز انسان در سال اول زندگی سه برابر بزرگتر می‌شود. تا حدود ۱۸ سالگی به رشد خود ادامه می‌دهد.

۶) سردرد ناشی از یک واکنش شیمیایی در مغز شما همراه با عضلات و اعصاب گردن و سر است.

۷) مغز انسان تقریباً دارای صد میلیارد نورون است

۸) این یک افسانه است که انسان‌ها تنها از ۱۰ درصد مغز ما استفاده می‌کنند. ما در واقع از همه آن استفاده می‌کنیم. ما حتی بیش از ۱۰ درصد را هنگام خواب استفاده می‌کنیم.

۹) کلسترول کلید یادگیری و حافظه است. با این حال، کلسترول بالا بسته به سن شما و عوامل دیگر اثرات متفاوتی دارد.

۱۰) اطلاعات بین نورون‌های مغز شما برای هر چیزی که می‌بینیم، فکر می‌کنیم یا انجام می‌دهیم، جریان دارد. این نورون‌ها اطلاعات را با سرعت‌های متفاوتی حرکت می‌دهند. سریعترین سرعت انتقال اطلاعات بین نورون‌ها حدود ۲۵۰ مایل در ساعت است.

۱۱) اعتقاد بر این است که رویاها ترکیبی از تخیل، عوامل فیکولوژیکی و عوامل عصبی هستند. آنها ثابت می‌کنند که مغز شما حتی در هنگام خواب نیز کار می‌کند.

۱۲) سندرم درد اندام فانتوم زمانی است که سیستم عصبی مرکزی که شامل مغز شما می‌شود، همچنان درد عضوی را که قطع شده است احساس می‌کند.

۱۳) مغز نمی‌تواند درد را احساس کند. سیگنال‌های درد ارسال شده به آن را تفسیر می‌کند، اما دردی را احساس نمی‌کند.

۱۴) فریز مغز در واقع یک گانگلیونورالژی اسفنوپالاتین است. زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی می‌خورید یا می‌نوشید، چیزی که سرد است. رگ‌های خونی و شریان‌های پشت گلو، از جمله آنهایی که خون را به مغز می‌برند، سرد می‌کند. اینها وقتی سرد می‌شوند منقبض می‌شوند و با گرم شدن دوباره باز می‌شوند و باعث ایجاد درد در پیشانی شما می‌شوند.

۱۵) مغز انسان در اواخر دهه ۲۰ سالگی شروع به از دست دادن برخی از توانایی‌های حافظه و همچنین برخی از مهارت‌های شناختی می‌کند.

۱۶) با افزایش سن مغز انسان کوچکتر می‌شود. این معمولا بعد از میانسالی اتفاق می‌افتد.

۱۷) در طول فرآیند مومیایی، مصری‌ها معمولاً مغز را از طریق بینی خارج می‌کردند.

۱۸) الکل بر روی مغز شما تأثیر می‌گذارد به گونه ای که شامل تاری دید، صحبت کردن، راه رفتن ناپایدار و موارد دیگر می‌شود. اینها معمولاً به محض اینکه دوباره هوشیار شوید ناپدید می‌شوند. با این حال، اگر اغلب برای مدت طولانی مشروب می‌خورید، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد الکل می‌تواند به طور دائمی‌بر مغز شما تأثیر بگذارد و پس از هوشیاری دوباره معکوس نشود. اثرات دراز مدت شامل مشکلات حافظه و برخی کاهش عملکرد شناختی است.

۱۹) اظهارات شاهدان عینی از مظنونین جنایی معمولاً فقط حدود ۵۰ درصد دقیق است زیرا به خاطر سپردن جزئیات فردی که با او آشنایی ندارید برای مغز شما دشوار است. رویدادهای آسیب زا همچنین می‌توانند بر توانایی مغز برای به خاطر سپردن جزئیات تأثیر بگذارند.

۲۰) بازی‌های رایانه ای یا ویدیویی ممکن است به بهبود توانایی‌های شناختی کمک کند. با این حال، مطالعات بیشتری باید انجام شود تا بفهمیم آنها چقدر کمک می‌کنند یا چه نوع بازی‌هایی کمک می‌کنند.

۲۱) مغز شما از ۲۰ درصد اکسیژن و خون بدن شما استفاده می‌کند.

نکته و ایده

چیزهای زیادی در مورد مغز وجود دارد که پزشکان و دانشمندان هنوز به طور کامل آنها را درک نکرده اند. با این حال، آنها هر روز بیشتر یاد می‌گیرند. هنوز چیزهای جالب زیادی در مورد بخشی از شما وجود دارد که بیشترین کار را انجام می‌دهد. درست مانند بقیه بدن شما، مغز نیز برای انجام بهترین عملکرد به یک رژیم غذایی سالم، ورزش و مقدار مناسب خواب نیاز دارد.

منابع

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر
منبع
www.healthline.com

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا