آلزایمربیماری‌های مغز و اعصابدمانس

شواهدی براساس مطالعه‌ی لندمارک: بیماری آلزایمر در کبد آغاز می‌شود

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۰ میانگین: ۰]

مطالعه ی لندمارک شواهدی را ارائه می‌دهد مبنی بر اینکه بیماری آلزایمر در کبد آغاز می‌شود.

تحقیق جدید با استفاده از مدل پیش بالینی توسعه یافته نشان می‌دهد که چگونه پروتئین‌های آمیلوئیدی سمی در کبد تولید می‌شوند و سپس به سمت مغز می رود.

یک مطالعه جدید تحسین‌برانگیز شواهد قوی را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد پروتئین‌های سمی که تصور می‌شود علت بیماری آلزایمر باشند ممکن است در کبد تولید شوند و قبل از ورود به مغز از طریق خون حرکت کنند و باعث آسیب یاخته عصبی شوند.

در طی چندین دهه، به طور کلی پذیرفته شده که بیماری آلزایمر از طریق تجمع پروتئین‌های آمیلوئیدی در مغز ایجاد می‌شوند. این پروتئین‌ها تجمع‌های سمی به نام “پلاک” ایجاد می‌کند و این پلاک ها هستند که به مغز آسیب می‌رسانند.

اگر چه در رابطه با درستی فرضیه آمیلوئید شبهاتی در حال افزایش است، ایجاد این پلاک‌ها هنوز برجسته‌ترین نشانه فیزیولوژیکی آلزایمر می‌باشد و یکی از جالب‌ترین فرضیه‌های موجود حاکی از آن است که این پروتئین‌های آمیلوئیدی مخرب از کبد منشا می‌گیرند.

چالش بزرگ در بررسی این فرضیه‌ی کبد _ آمیلوئید این است که آمیلوئید در مغز نیز تولید می‌شود. اکثر مدل‌های موش استفاده شده در تحقیقات آلزایمر مهندسی حیوانات، بیان بیش از حد تولید آمیلوئید در سیستم عصبی مرکزی را در بر می‌گیرد که واقعاً شبیه به اقلیتی از انسان‌هاست که از آلزایمر ارثی زودرس رنج می‌برند. اکثریت قریب به اتفاقی از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند در عوض چیزی به عنوان “آلزایمر تک‌گیر و دیر رس” را تجربه می‌کنند که این بیماری بدون سابقه خانوادگی و ژنتیکی در سنین بالاتر گسترش می‌یابد.

پیشرفت در این تحقیق توسعه یک مدل حیوانی جدید از بیماری آلزایمر است. در اینجا، محققان یک موش را برای تولید پروتئین آمیلوئیدی انسان فقط در کبد مهندسی کردند و این امر امکان مشاهدات جدید در چگونگی ورود این پروتئین‌ها به جریان خون و حرکت به سمت مغز را فراهم ساخت.

مامو، محقق ارشد این پروژه از دانشگاه کرتین استرالیا می‌گوید: “این مطالعه جدید شواهد روشنی از یک مسیر “خون به مغز” را ارائه می‌دهد. استفاده از مدل تازه توسعه یافته موش در مطالعه نشان می‌دهد که چگونه آمیلوئید در کبد تولید می‌شود و می‌تواند به سمت مغز حرکت کند و موجب آسیب شود که منجر به علایم پاتولوژیکی مشابه علائم آلزایمر می‌شود.

مامو می‌گوید: “همان‌گونه که ما پیش‌بینی کردیم، این مطالعه دریافت که مدل‌های موش که در کبد لیپوپروتئین- آمیلوئید تولید می‌کنند دچار التهاب در مغز بودند، مرگ سلول مغزی را افزایش دادند و منجر به از دست دادن حافظه می‌شوند. این مسیر «خون به مغز» بسیار مهم است زیرا اگر ما بتوانیم سطح لیپوپروتئین-آمیلوئید را در خون کنترل کنیم و از تراوش آنها به درون مغز جلوگیری کنیم، این امر درمان‌های جدید بالقوه‌ای را برای جلوگیری از بیماری آلزایمر و کند شدن از دست دادن حافظه ایجاد می‌کند.

آلزایمر

تحقیق جدید با استفاده از مدل پیش‌بالینی توسعه یافته نشان می‌دهد که چگونه پروتئین های آمیلوئیدی سمی در کبد تولید می‌شوند / کاترینا کن، تصاویر گرفته شده.

مامو در حال حاضر، با آزمایشات بالینی انسانی بر پایه این فرضیه کبد-آمیلوئید پیش می‌رود. مطالعات پیشین نشان دادند که یک داروی از پیش وجود داشته به نام “پروبوکول” که برای کنترل کلسترول بالا استفاده می‌شد می‌تواند تولید آمیلوئید در کبد را سرکوب کند.

کارآزمایی بالینی امسال آغاز شد و در نظر دارد حدود ۳۰۰ نفر مبتلا به زوال عقل خفیف مرتبط با آلزایمر را به کار گیرد. نتایج اولیه این خواهد بود که بررسی شود آیا دوزهای روزانه پروبوکول به مدت دو سال منجر به کند شدن قابل توجه بالینی زوال شناختی (عقل) می‌شود یا خیر.

اما اگر این فرضیه کبد-آمیلوئید در مطالعات آتی بیشتر اعتبار پیدا کند، نتایج دیگری ممکن است به دست آید. خطر بیماری آلزایمر ممکن است در سن جوانی از طریق ارزیابی تمایل افراد برای سنتز آمیلوئید در کبد برآورد شود. بعلاوه، مداخلات غذایی می‌توانند به طور فرضی برای بهبود سلامت کبد و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در افراد استفاده شوند.

مامو می‌گوید: “اگرچه اکنون مطالعات بیشتری مورد نیاز است، این یافته نشان می‌دهد که فراوانی این رسوبات پروتئینی سمی در خون می‌توانند به طور بالقوه ای از طریق رژیم غذایی فرد و برخی از داروها که می‌توانند به طور قابل توجهی لیپوپروتئین را مورد هدف قرار دهند، در نتیجه خطر آنها را کاهش دهند یا پیشرفت بیماری آلزایمر را کنترل کنند، مورد توجه قرار گیرند”.

The new research was published in the journal PLOS Biology.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر
منبع
newatlas.com

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...! خدایــــــــــا! نام و آوازه مــــــرا چنان در حافظــه‌ها تثبیت کن که آلزایمـــــــــر نیز تــوان به یغمـا بـردن آن را نـداشتــــــه باشـد...! خدایـــــــــا! محبّـت مــرا در دل‌های بندگانت بینداز ... خدایــــــا! مــــرا دوســــت بــــدار و محبوبــم گـــردان...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا