زبان عربیکنکور سراسری

سوالات عمومی کنکور انسانی ۱۳۹۹ خارج از کشور؛ درس زبان عربی

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۱ میانگین: ۵]

کنکور انسانی ۱۳۹۹خارج از کشور

ماده امتحانی: زبان عربی

تعداد سوالات: ۲۵

از شماره ۲۶ تا شماره ۵۰

مدت پاسخگویی ۲۰ دقیقه

کد کنترل: ۳۵۱-A

■■ عیّن الأنسب للجواب عن الترجمه أو المفهوم من أو إلى العربیه (٣۵-٢۶)

٢۶- «یَقول الکافر یا لیتنی کنت تُرابًا»:

۱) کافر می‌گوید کاش از خاک بودم!

٢) کافرى گفت: کاش خاک بودی!

۳) کافر گوید: ای آرزوی من کاش تو از خاک بودی!

۴) کافر می‌گوید: ای‌ کاش خاک بودم!

پاسخ گزینه: ۴

۲۷- «إذا یبتزم الإنسانُ بالصّدق یتخلَّص من کلّ السّیئات الّتی تضرّه!»:

۱) اگر انسان پای‌بند راستی و درستی باشد همه بدیهایی را که ضرر رسان به اوست، رها می‌کند!

٢) هر گاه انسان به همه صداقتها ملتزم شود از بدیهایی که به او ضرر می‌زنند خلاص می‌شود!

٣) هر گاه انسان پای‌بند راستگوئی باشد از همه بدیهایی که به او ضرر می‌رساند رها می‌شود!

۴) اگر انسان به صداقتها ملتزم باشد بدیهایی را که ضرر رساننده به او هستند رها می‌کند!

پاسخ گزینه: ۳

۲۸- «الاِحترام لایدلّ على الحُب دائمًا، إنّما یدلُ على حسن التربیه؛ فاحترم و لو کنتَ لا تُحبّ!»:

۱) احترام همیشه دلیل دوست داشتن نیست، فقط بر خوب تربیت شدن دلالت دارد؛ پس هر چند دوست نداشتی احترام بگذار!

۲) احترام کردن پیوسته به دوستی راهنمایی نمی‌کند، بلکه بر خوب تربیت شدن دلالت دارد؛ پس بااینکه دوست نداری احترام بگذار!

٣) احترام گذاشتن همیشه بر دوست‌ داشتن دلالت نمی‌کند، فقط بر تربیت خوب دلالت دارد؛ پس احترام کن اگر چه دوست نداشته باشی!

۴) احترام گذاشتن پیوسته دلیلی بر دوستی نمی‌باشد، فقط دلیلی بر تربیت خوب است، درنتیجه احترام کن حتی اگر دوست نداشته باشید!

پاسخ گزینه: ۳

۲۹- «من یَتوقّف فی الماضی یمکن أن ینفقد مستقبله الّذی یستطیع أن یکون أساس حیاته!»:

۱) آن کس که در گذشته بماند، امکان دارد آینده‌ای را که احتمال دارد پایه زندگی او باشد، از دست بدهد!

۲) هر کس در گذشته متوقّف شود ممکن است آینده‌اش را که می‌تواند اساس زندگیش باشد، از دست بدهد!

٣) کسی که در گذشته توقف کند، احتمال دارد آینده‌اش را از دست بدهد، در حالیکه آن ممکن است اساس زندگی او باشد!

۴) هر کس در گذشته باقی بماند شاید آینده خود را از دست بدهد، حال آنکه آن آینده قادر است پایه زندگیش باشد!

پاسخ گزینه: ۲

۳۰- «یُحذَّر من یزرع العداوه من انّه لن یَحصد إلاّ الخساره فلیِنتبه!»:

۱) به کسی که دشمنی می‌کارد هشدار داده می‌شود به اینکه او فقط خسارت درو خواهد کرد، پس باید آگاه باشد!

٢) به کسی که دشمنی را می‌کارد هشدار می‌دهیم به اینکه فقط خسارت درو خواهد کرد، پس باید او را آگاه کرد!

٣) به آنکه دشمنی را بکارد بیم داده می‌شود که درو نخواهد کرد جز زیان را، پس باید او را آگاه کرد!

۴) آن که دشمنی بکارد بیمناک می‌شود که درو نمی‌کند مگر زیان را، پس باید متنبّه باشد!

پاسخ گزینه: ۱

۳۱- «إن تحقُّق التّورانُ فی الطّبیعه فستُشاهد الکائناتُ الحیّه الاستقرارَ فیها!»:

۱) اگر توازن در طبیعت محقق شود آرامش را موجودات زنده خواهند دید!

٢) چنانچه تعادل در طبیعت وجود داشته باشد موجودات زنده آرامش در آن می‌بینند!

۳) اگر برابری در طبیعت برقرار باشد آرامش و ثبات در موجودات زنده، دیده خواهد شد!

۴) چنانچه توازن در طبیعت تحقق یابد موجودات زنده و آرامش و ثبات را در آن خواهند دید!

پاسخ گزینه: ۴

۳۲- «إن لم یکن أیُّ خطر و صعوبه فی استخراج النّفط لقد أصبح سعرُه رخیصًا جدًّا»:

۱) اگر هیچگونه خطر و سختی در استخراج نفت نباشد بهای آن بسیار ارزان می‌شود!

۲) چنانچه هیچ خطر و سختی در استخراج نفت نباشد قیمتش خیلی پایین‌تر می‌آید!

٣) اگر هیچ خطر و سختی در خارج کردن نفت نبود قیمت آن خیلی ارزان‌تر می‌شد!

۴) چنانچه هیچگونه خطر و سختی‌ای در خارج شدن نفت نبود بهایش بسیار پایین می‌آمد!

پاسخ گزینه: ۱

٣٣- عیّن الصّحیح:

۱) فلْنعتمد على القلاء حتّى نَنتفعَ بعلمهم : ما باید فقط بر عاقلان اعتماد کنیم تا از علم آنان سود برده باشیم!

٢) لی زمیلٌ مشتاق کثیرًا لزیاره الحرمین الشّریفین : دوست من سخت مشتاق زیارت حرمین شریفین می‌باشد!

۳) من فَکَّر قبل أن یتکلَّم ابتعد عن الخطأ: کسی که قبل‌ از اینکه سخن بگوید، فکر کرده باشد از خطا دور شده‌ است!

۴) على الوالدین أن لا یُحمِّلا أو لادَهما ما لیس لهم طاقهٌ به: والدین باید بر فرزندانشان چیزی را که طاقتش را ندارند تحمیل نکنند!

پاسخ گزینه: ۴

۳۴- عیّن الصّحیح:

۱) إنی قد قبلتُ مسؤولیهَ إطفاء مکیِّف الهواء بَعد أن تَفرغَ المکتبهُ من الطّلاّب: من مسئولیت خاموش کردن کولر را بعد از خالی شدن کتابخانه‌ از دانش‌آموزان، پذیرفته‌ام!

٢) یتلو هذل الطّاابُ القرآنَ کلَّ یوم فی الاصطفاف الصّباحّی: این دانش‌آموزی است که هر روز در صف صبحگاه قرآن می‌خواند!

٣) إن نَصلْ إلى النّجاح فی بدایه الأمر فلا معنی للسّعی: اگر در ابتدای کار موفق می‌شدیم تلاش مفهومی نداشت!

۴) لمّا جاءتنی اُمّی بالطّعام شکرتُها کثیرًا: وقتی مادرم همراه با غذا بیاید، از او بسیار تشکر می‌کنم!

پاسخ گزینه: ۱

۳۵- «از دوستی کردن با دروغگو بپرهیز که او چون سراب است!» :

۱) اِحذر المصادقه للکاذب، فهو کسراب!

٢) إیّاک و مصادقهَ الکذّاب، فإنّه کالسّراب

٣) إخذر أن صادقت الکاذب، فهو سراب!

۴) إیّاک أن تُصادقَ الکذّاب، لأنّه السّراب!

پاسخ گزینه: ۲

■■ إقرأ النّص التالی ثمّ أجب عن الأسئله (۴٢-٣۶) بما یناسب النّص:

فی إحدى المَحطّات کان «غاندی» یَرکض * مُسرعًا مع سانر الراکبین نحو القطار حتّى یلحق به. بدأ القطار بالتحرُّک، ممّا سبب أن یَجری غاندی مُسرعًا إلى قَرَّب مِن الّحاق به، فقفز قفزه تمکّن فیها من الصّعود إلى القطار!

عندئد ابتسمَ غاندی لأنّه رأى أنّالقفزه سبَّبت سقوطَ أحدِحِذاعَیه ** خارج القطار دون أن یَشعر به. فلم یتأمَّل کثیرًا و خلع حذاءه الثانی و رماه بسرعه لیستقرِّمن الأوّل! فتعجّب الرکّابُ من فعله هذا، و سألوه عن سبب عمله، فقال المهاتما غاندی: لَن أستطیع العوده لإحضار ما سقط منّی، کما لا یُمکن لی أن أستفید من الثانی إذا ما بقی معی، فرمیتُه فربّما مَن یَجدهما فینتفع بهما معَا!

* یَرکض: یمشی بسرعه

** حِذاء: نَعّل، ما یلبس الإنسان فی رجْله

٣۶- متی قام غاندی بالقفز نحو القطار؟ عیّن الصّحیح:

١) حین وصل إلیه بعد ساعه!

٢)عندما اقترب منه!

٣) حینما بدأ یَجری مسرعًا نحوه!

۴) قبل أن یتحرّک القطارِّ!

پاسخ گزینه: ۲

٣٧- متى و إلى أین رَمى حذاءه الثانی؟ عیّن الصّحیح:

١) رماه إلى خارج القطار لمّا قفز نحوه!

٢) بعد أن فکّر کثیرًا، رماه قریبًا من الأوّل!

٣) بمجرّد أن استقرّ، رماه إلى خارج القطار!

۴) بجرد أن بدأ القطار بالتحرّک رماه نحو الحذاء الأوّل!

پاسخ گزینه: ۳

٣٨- عیّن الخطاء:

١) إنّ غاندی ما کان یرکض قبل الوصول إلى محطّه القطار!

٢) لم یَصل فی الموعد المقرّر فلم یقدر أن یرکب کالآخرین!

٣) لم یستطع غاندی أن یرکب القطارَ إلّا بعد أن قفز فیه!

۴) رَمى المهاتما خذاءیه بعد أن استقرّ فی القطار!

پاسخ گزینه: ۴

٣٩- صف لنا «غاندی» کما جاء فی النصّ. عیّن الصّحیح:

١) لم یکن شیخًا!

٢) کان وحیدًا فی قضیّه التأخیر!

٣) کان یسافر مع رفقائه فکانوا یعرفونه!

۴) بعد دقائق من وصوله إلى المحطّه رأى أنّ القطار قد تحرّک!

پاسخ گزینه: ۱

■ عیّن الصّحیح فی الإعراب و التحلیل الصرفی (۴٢-۴٠)

۴٠- «ابتسم»

١) ماضٍ- للمفردالمذکر الغائب (= الغائب) – متعدِّ – معلوم «غاندی» و نرفوع

٢) فعل ماضٍ – للغائب – مزید ثلاثی (من باب افتعال) / فعل و فاعله «غاندی» و الجمله فعلیه

٣) مزید ثلاثی (له حرفان زائدان)، و حروفه الأصلیه «ت س م» – لازم / فعل و فاعله «غاندی»

۴) ماضٍ – للمفرد المذکر الغائب – مزید ثلاثی (له خرف زائد واحد) – معلوم / فاعله «غاندی» و الجمله فعلیه

پاسخ گزینه: ۲

۴١- «تعجّبَ»

١) ماضٍ – للمفرد الغائب – مزید ثلاثی (من باب تفعّل) – لازم / فعل و فاعله «الرکّاب»

٢) للمؤنث الغائب – حروفه الأصلیه «ع ج ب» و له حرفان زائدان / فعل و فاعله «الرکاب»

٣) فعل ماضٍ – مزید ثلاثى (من باب تفعیل) – لازم – معلوم / فاعله «الرکاب» و الجمله فعلیه

۴)همزید ثلاثی (خروفه الزائده: ت، ج) – متعدِّ – معلوم / فاعله «الرکاب» و مرفوع، و الجمله فعلیه

پاسخ گزینه: ۱

۴٢- «قفزه»

١) اسم – نکره – مبنی/ مفعول نوعی لفعل «قفز» و منصوب

٢) مفرد مؤنث – مصدر ( فعله «قَفز» مجرد ثلاثی) – مبنی / مفعول مطلق

٣) مفرد مؤنث – مصدر (من فعل مجرّد ثلاثی) – نکره / مفعول مطلق للتأکید

۴) اسم – مفرد مؤنث – نکره – معرب / مفعول مطلق لبیلن النوع و منصوب

پاسخ گزینه: ۴

■■ عیّن المناسب للجواب عن الأسئله التالیه (۵٠-۴٣)

۴٣- عیّن الخطأ فی ضبط حرکات الحروف:

١) تَعلَّموا العِلم و تَعلَّموا لَهُ السَّکینه و الوّقار!

٢) تَعیشُ الأسماک فی النَّهرِ و البَحرِ و لَها أنواع مختَلِفه!

٣) از دادَتِ المُفردات العربیَه فی اللُّغه الفارِسیّهِ بَعدَ ظُهور الإسلام!

۴) کَبُرت خیانهً أنْ تُخدَّثَ أخاک حَدیثًا، هو لکَ مُصدَّق، و أنتَ له کاذِب!

پاسخ گزینه: ۴

۴۴- عیّن غیر المناسب للفراغ: «نصحتُ الطّفل الّذی —— النفایات على الأرض!»

١) رمى

٢) زان

٣) ألقى

۴) ترک

پاسخ گزینه: ۲

۴۵- عیّن الصّحیح:

١) الشّرشف: قطعه قماش، بعض النّساء یلبسنه!

٢) الصُّداع: وجع فی الأنف تخلف أنواعه و أسبابه!

٣) أُنبوب: النّفط یصعد بواسطته من أعماق البتر إلى سطح الأرض!

۴) الجوز: ثمرهٌ قَشرُها صلبٌ و نتاولها مع الجبنه دون أن نکسرها

پاسخ گزینه: ۳

۴۶- عیّن حرف «ن» من الحروف الأصلیّه للفعل:

١) یَنتقل التّفطُ بالناقلات فی المناطق الّتی لا توجد الأنابیبُ

٢) لا تَنقطع الأشجارُ فی الغابات إلاّ و هو خسارهٌ لبیتتنا!

٣) یَنطلق طائرُ الطنّان بسرعه و یتوقّف بسرعه أیضّا!

۴) إذا یَنکسر سور الجهل نَبتعد نحن عن الخماقه!

پاسخ گزینه: ۱

۴٧- عیّن نائب الفاعل لیس جمع تکسیر:

١) تمرَّر أفواهنا عندما یُصیبنا الزّکام إصابهُ!

٢) إن ملئت قلوبنا إیماناً لا تدخل الذّنوب فیها!

٣) تُؤکِّدُ ظواهر الطبیعه الکثیره أنّ العالَم ما هلق عبثًا!

۴) قال الطبیبُ تعَدّ الأصوات المرتفعه تهدیدًا لسمعنا!

پاسخ گزینه: ۳

۴٨- عیّن ما لیس فیه نون الوقایه:

١) اِستعینی بربّکِ فی الحیاه الدنیا و الآخره!

٢) حفظتنی اُمی من الکّفولیّه حتّیى الآن فاُحبّها کثیرًا!

٣) طلب منّی المعلّم أداء واجباتی المدرسیَّه فی البیت!

۴) ما نصرنی فی صعوبات الحیاه إلّا هذا الصدیق الوفّی!

پاسخ گزینه: ۱

۴٩- عیّن المناسی للفراغین من الحروف المشبّه بالفعل:

«……..صدیقی ییتشیر الاُستاذ ……. ه یُفیده فی الحیاه!»:

١) أنّ/ لعلّ

٢) لکنّ / لیت

٣) لیت / لعلّ

۴) أنّ / لکنّ

پاسخ گزینه: ۳

۵٠- عیّن حرف «لا» یختلف فی النوع و النعنی:

١) إنّنا لا نُحبُ أن نستمع إلى کلام لیس له فائده!

٢) لا محاوله هناک دون نتیجه و سیری الإنسان ثمرتها!

٣) لا یبتعد العباد المؤمنون عن الصّراط المستقیم إن شاء الله!

۴) الیوم لا تطبخ أمّی طعامًا فی البیت لأنّها قد طبخته من قبل!

پاسخ گزینه: ۲

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا