زیست‌شناسیزیست‌شناسی (۱)

دانلود کتاب‌ الکترونیکی زیست‌شناسی دهم؛ پی‌دی‌اف زیست‌شناسی ۱ بر اساس سال چاپ

امتیازی که به این مقاله می دهید چند ستاره است؟
[کل: ۲ میانگین: ۵]

برای دانلود فایل این کتاب با فرمت PDF و براساس سال چاپ، می‌توانید از هر یک از لینک‌های زیر استفاده کنید.

زیست‌شناسی دهم چاپ ۹۵
زیست‌شناسی دهم چاپ ۹۶
زیست‌شناسی دهم چاپ ۹۷
زیست‌شناسی دهم چاپ ۹۸
زیست‌شناسی دهم چاپ ۹۹
زیست‌شناسی دهم  چاپ ۱۴۰۰
زیست‌شناسی دهم چاپ ۱۴۰۱
زیست‌شناسی دهم چاپ ۱۴۰۲







کتاب زیست‌شناسی دهم

فصل ۱ـ دنیای زنده 
گفتار ۱. زیست‌شناسی چیست؟
گفتار ۲. گستره حیات
گفتار ۳. یاختـه و بافـت در بـدن انسـان

فصل ۲ـ گوارش و جذب مواد
گفتار ۱. ساختار و عملکرد لولۀ گوارش
گفتار ۲.جذب مواد و تنظیم فعّالیت دستگاه گوارش
گفتار ۳. تنوع گوارش در جانداران

فصل ۳ـ تبادلات گازی
گفتار ۱. سازوکار دستگاه تنفس در انسان
گفتار ۲. تهویۀ ششی 
گفتار ۳. تنوع تبادلات گازی

فصل ۴ـ گردش مواد در بدن
گفتار ۱. قلب
گفتار ۲. رگ‌ها
گفتار ۳. خون
گفتار ۴. تنوع گردش مواد در جانداران

فصل ۵ ـ تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد
گفتار ۱. هم ایسـتایی وکلیه‌ها
گفتار ۲. تشـکیل ادرار و تخلیـۀ آن
گفتار ۳. تنوع دفع و تنظیم اسمزی در جانداران

فصل ۶ ـ از یاخته تا گیاه
گفتار ۱. ویژگی‌هـای یاختـۀ گیاهـی
گفتار ۲. سامانۀ بافتی
گفتار ۳. ساختار گیاهان

فصـل ۷ـ جـذب و انتقـال مـواد در گیاهـان
گفتار ۱. تغذیـۀ گیاهـی
گفتار ۲. جانداران مؤثر در تغذیۀ گیاهی
گفتار ۳. انتقـال مـواد در گیاهـان


کلیاتی از کتاب زیست‌شناسی (۱) براساس چاپ ۱۳۹۵

تنوع زیستی

کلاس ما: کتاب زیست‌شناسی پایه دهم کتاب تخصصی رشته علوم تجربی دهم است این کتاب با نام دیگر زیست (۱) اولین کتاب از سری کتب زیست‌شناسی دوره دوم متوسطه است با تغییر سیستم آموزشی همانند بقیه کتب تخصصی دچار تغییرات بسیار شده است همانطور که از نام این کتاب پیداست در آن به موضوعات دستگاه‌های بدن انسان (بیولوژی جانوری) و ساختار‌های گیاهان (بیولوژی گیاهی) و… پرداخته شده است که به صورت pdf در ادامه این مطلب برای دانلود قرار گرفته است.

مروری بر کتاب زیست‌شناسی دهم

در این کتاب در ابتدا مفهوم زیست‌شناسی را می‌فهمید و سپس با مهم‌ترین دستگاه‌های بدن انسان و جانوران در فصل‌های مربوطه آشنا می‌شوید و در آخر در دو فصل به بررسی گیاهان و ساختار یاخته ای آنان می‌پردازید.

سرفصل‌های زیست‌شناسی دهم

خب زیست ۱ شامل فصل‌های زیر می‌باشد این کتاب ۱۱۷ صفحه و ۲۱ گفتار دارد.

  1. زیست‌شناسی دیروز، امروز و فردا
  2. گوارش و جذب مواد
  3. تبادلات گازی
  4. گردش مواد در بدن
  5. تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد
  6. از یاخته تا گیاه
  7. جذب و انتقال مواد در گیاهان

مباحث زیست‌شناسی دهم

خب اگه یک دانش آموز کلاس دهمی‌باشید حتما براتون سوال هست که در پایه جدید تحصیلیتون در کتاب زیست دهم چه مطالبی رو میخونید؟ چه مباحثی رو پشت سر میذارید و چالش‌های امسالتون با این کتاب چی هست.

خب اگه هر یک از سوالات بالا براتون پیش اومده نگران نباشید در ادامه به این مباحث می‌پردازیم.

فصل اول زیست‌شناسی دهم

در این فصل به این موضوع می‌پردازیم که اصلا زیست‌شناسی چی هست؟ زیست نوین چه معنا داره و تا حالا این شاخه از علم تجربی چه کمک و خدمتی به انسان کرده است در واقع این فصل به نوعی برای شروع کتاب گرمتون میکنه!

فصل دوم زیست‌شناسی دهم

در این فصل موضوع اصلی دستگاه گوارش هست اما همینجا صبر کنید! چون شما با مفاهیم پایه زیست آشنایی کافی ندارید گفتار اول این فصل به آشنایی و بررسی انواع یاخته‌های جانوری، بافت‌های جانوری و کاربرد اونها می‌پردازد.

بعد از اون نوبت به این میرسه که با این مفهوم درگیر بشید که ساختار و علمکرد لوله گوارش به چه شکل هست؟ چه لایه‌هایی لوله گوارش را تشکیل داده اند و چه بافت‌هایی در هر لایه وجود دارند.

سپس با فرآیند جذب مواد در گفتار ۳ از فصل دوم زیست دهم تجربی آشنا می‌شوید و یاد میگیرید که فعالیت دستگاه گوارش چگونه تنظیم می‌شود و در نهایت تنوع گوارش در جاندارن مختلف و انواع آن را در جانوران می‌بینید و این فصل پایان می‌یابد.

فصل سوم زیست‌شناسی دهم

حالا وقتشه یه نفس بکشید! می‌دونید چه اتفاقی توی بدنتون افتاد؟ میدونید چه دستگاهی اکسیژن را وارد بدنتون میکند و چه دستگاهی کربن دی اکسید را خارج می‌کند؟ این فصل مربوط به همین موضوع هست.

گفتار اول به ساز و کار و فرآیند تنفسی در انسان مربوط می‌شود و گفتار دو و سه به ترتیب مرتبط با تهویه ششی و تنوع تبادلات گازی هستند.

فصل چهارم زیست‌شناسی دهم

اکسیژنی که وارد بدن شده باید به یاخته‌ها برسد تا زنده بمانند همچنین مواد دفعی باید از یاخته‌ها و بافت‌های بدن دور شوند و به اندام‌هایی برسند که این آلودگی را دفع میکند در ضمن مواد مغذی را فراموش نکنید! یاخته‌ها بدون مواد مغذی از جمله گلوگز زنده نمی‌مانند می‌دانید همه ی این حمل و نقل‌ها چطور انجام می‌شوند؟

توسط دستگاه گردش مواد در بدن! در گفتار اول این فصل به قلب مورد بررسی قرار میگیرد و خواهید دید که صدای‌های قلب هر کدام چطور تولید میشوند همچنین با دریچه‌ها و ساختار قلب آشنا می‌شوید همینطور با چرخه قلب و مفاهیمی‌همچون الکترو کاردیو گرافی و… آشنا می‌شوید.

حال نوبت رگ‌هاست! در گفتار ۲ به رگ‌ها می‌رسیم رگ‌ها یعنی ساختاری که سرتاسر بدن را به هم متصل میکنند و به نوعی جاده‌های حمل و نقلی بدن هستند در این فصل با ساختار رگ‌ها ، انواع آنها ، نبض ، نحوه تبادل مواد ، دستگاه لنفی و سازگار‌های تنظیم گردش مواد آشنا می‌شوید.

سپس در گفتار ۳ با خون که دستگاه حمل و نقل مواد است آشنا میشوید انواع یاخته‌های خونی ، ترکیبان آن و… را یاد میگیرید و در نهایت در گفتار آخر این فصل نیم نگاهی به دستگاه گردنش مواد در سایر جانوران خواهید داشت.

فصل پنجم زیست‌شناسی دهم

در این فصل با تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد آشنا می‌شوید و سپس با مفهوم هم ایستایی و اهمیت آن در بدن ، شرح ساختار کلیه ، نحوه ی تشکیل ادرار  و تخلیه آن مواجه خواهید شد.

در گفتار آخر این فصل هم مانند فصول قبل تنوع دستگاهی که مورد بررسی قرار گرفته در جانوران بررسی خواهد شد.

فصل ششم زیست‌شناسی دهم

بالاخره از بحث جانوری جدا شده و به بحث گیاهی می‌رسیم این فصل و فصل بعد مربوط به گیاهان است این فصل‌ها عموما فصولی هستند که دانش آموزان ارتباط کمتری می‌توانند با آن برقرار کنند اما با این حال در کنکور بسیار سرنوشت ساز اند.

در گفتار یک به بررسی یاخته‌های گیاهی ، شناخت اجزای آن و تفاوت آن‌ها با یاخته‌های جانوری خواهید پرداخت سپس در گفتار ۲ سامانه‌های بافتی گیاهی و در بخش بعد ساختار‌های گیاهان را خواهید دید.

فصل هفتم زیست‌شناسی دهم

در نهایت به فصل آخر کتاب می‌رسید و نحوه تغذیه گیاهی، چگونگی انجام آن و عوامل تاثیر گذار بر آن را مطالعه خواهید کرد.

سپس به خواهید دید که چه جاندارانی در تغذیهٔ گیاهی  مؤثر هستند و چگونه اثرگذاری می‌کنند و در پایان هم همانگونه که با دستگاه گردش مواد جانوران آشنا شدید با دستگاه گردش مواد گیاهان آشنا خواهید شد.

فارسی‌سازی عبارت تخصصی در زیست‌شناسی دهم

فارسی سازی چه خوب باشد و چه بد در حال حاضر موج عظیمی‌از اعتراضات را به سمت این کتاب و تیم تالیف کننده آن روانه کرده است فارسی سازی یعنی اینکه شما به جای خواندن عبارات اصلی که در کتاب‌های تخصصی ، مرجع و دانشگاهی آمده اند با عبارتی نظیر آویزه ، زیر نهنگ ، غده زیر مغزی و… مواجه خواهید شد.

توجه کنید که فارسی سازی فقط مربوط به این کتاب نمی‌شود و در زیست پایه‌های بعد یعنی زیست یازدهمو زیست دوازدهم هم کتاب‌ها فارسی سازی شده اند.

نظر شما در مورد فارسی سازی زیست ۱ چیست؟ آیا از ترتیب مطالب به عنوان یک دانش آموز (یا شاید یک دبیر) رضایت دارید؟ نقد و بررسی خود را در بخش نظرات با کلاس ما به اشتراک بگذارید تا با نام خودتان منتشر شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بله
تقریبا
خیر

داریوش طاهری

اولیــــــن نیستیــم ولی امیـــــد اســــت بهتـــرین باشیـــــم...!

‫۲۰ دیدگاه ها

  1. فارسی سازی بزرگ ترین ضربه به دانش اموز است چون در مقطع های بالا تر دیگر خبری از اصطلاحات فارسی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا